Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Sv: Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Jag är mycket tacksam om de inte rör våra hästar. Och OM de gör det så ska de använda handskar eller tvätta mellan varje häst. Gissa om jag är populär :mad::
Faktum är att på dom senaste tävlingar jag vart på HAR vet använd handskar (dom som har tagit i hästarna) och bytt mellan varje häst.
Och ja, jag tycker att dom iaf ska känna på ryggen på hästarna, men det är ju vad jag tycker.

Vi var på tävling härom helgen och den vetrinären var jätteeffektiv!Hon såg t.o.m.att vår ponny haft en senskada och frågade om den var utläkt nu.(Det är den men den lilla bulan kvarstår ju)
Hon kände över rygg och ben(med handskar)
Ponnyn efter ifrågasatte hon mätintyget på eftersom ponnyn var jättestor för att vara B-ponny.
Så noga brukar dem vanligtvis inte vara.Vi tyckte det var bra.

Din huvudräkning stämmer dock inte alltid. Det var väl du som hade åsikter på WFRK hemsida om vet kostnaderna? Man kan inte dra fälttävlan och hoppning över en kamm. Det kostar ca 3000,- att ha hästambulans på plats, ca 4000,-att ha en vanlig ambulans plus vet och jordbruksverkets kostnader.Kostnaderna per ekigae var betydligt högre än vad WFRK tog ut som vet avgift.

Vid Lillhagens tävlingar första helgen i oktober tog de 80 kr i veterinärs avgift. De hade över 200 hästar som besiktigades men låt oss räkna på 200, detta ger en inkomst för veterinären på 16000 kronor. För att räkna lågt säg att h*n var där i tolv timmar (600*12=7200 kronor).
det ger en nätt summa på 8800 kr som oskällig vinst till klubben. Kostnaden borde ha legat på 40 kronor.
Varför klaga på TDB 10:a när det finns 20:or att tjäna in på veterinärs avgifter.

Finns anledning att klaga både på TDB och veterinäravgiften. Båda är "fula" avgifter där folk försöker tjäna pengar.

Förresten, hur blev det nu med alla veterinäravgifter? Blir det någon sammanställning?
Jag skulle behöva lite refresh i hur man räknar... Ska på tävling i helgen, 100kr i vet avgift, men det står inte hur länge veterinären är där, antar att h*n är där hela dagen då?

Det gäller Vallentuna Rk. Jag sa till dem i våras och fick vet-aviften sänkt till 100 kronor, men nu har de exakt samma avgift.. Så jag tvivlar starkt på att de räknat på det, de vill ta så hög avgift de kan.. Alltså kör de med samma.

Verkar vara 172 deltagande hästar, som ska besitkigas.
3 klasser, (dock uppdelade)
73 starter
32 starter
26 starter
65 starter
43 starter
8 starter
6 starter
43 starter
SUMMA 296 starter under dagen.

Vad borde rimlig vet-avgift ligga på?

Finns anledning att klaga både på TDB och veterinäravgiften. Båda är "fula" avgifter där folk försöker tjäna pengar.

Förresten, hur blev det nu med alla veterinäravgifter? Blir det någon sammanställning?
Jag skulle behöva lite refresh i hur man räknar... Ska på tävling i helgen, 100kr i vet avgift, men det står inte hur länge veterinären är där, antar att h*n är där hela dagen då?

Det gäller Vallentuna Rk. Jag sa till dem i våras och fick vet-aviften sänkt till 100 kronor, men nu har de exakt samma avgift.. Så jag tvivlar starkt på att de räknat på det, de vill ta så hög avgift de kan.. Alltså kör de med samma.

Verkar vara 172 deltagande hästar, som ska besitkigas.
3 klasser, (dock uppdelade)
73 starter
32 starter
26 starter
65 starter
43 starter
8 starter
6 starter
43 starter
SUMMA 296 starter under dagen.

Vad borde rimlig vet-avgift ligga på?

enligt ordf. i mitt distrikt Skåne, kan man räkna att veterinären tar 600 kr i timmen. Låt säga att h*n börjar en timme innan första start och är kvar till sista startande, då får du räkna ut hur lång tid du tror att tävlinen tar. Varför inte räkna som du gör för att få fram din egen start tid. Jag bruker räkna 2 min/häst avd A, 1,5 min/häst avd B. 15 min för prisutdelning och banbyggnad. Avrunda uppåt.
172*100=17200 kr. Säg att tävlingen håller på till 19:00 ger en räkning från veterinären på avrundat 7 000 kr. Så 10200 ner i fickan på klubben.

Tack för hjälpen!
Som jag misstänkte då...

Dessvärre har jag ingen lust att maila VRK igen, då jag gjorde detta i våras och blev bemött med otrevliga mail från tävlingsledaren (finns att läsa tidigare i denna tråd) och klagar jag igen så får jag väl inte ens vara med och rida! Haha!

Sååå... någon annan som har lust att maila VRK?

Kan ju alltid göra en ny mailadress, behöver ju inte stå dit namn. ;)

Nej då!! Jag maila henne också förra gången och jag vet fler som gjorde.

Du får ju en reseersättning på det där också och oftast tar det ju en halvtimme med prisutdelning+bangång+ombyggnad, men visst det blir ju fortfarande en hel del pengar över till klubben...
Å andra sidan har ju du räknat på en ersättning som är 600:- ist. för 585:-.

KLaga på proppen till förbundet, inte till klubben. Förbundet har godkänt den.

KLaga på proppen till förbundet, inte till klubben. Förbundet har godkänt den.

Till distriktet i det här fallet, eftersom det är en regional tävling. De är för :devil: slarviga på Sthlmsdistriktet, de godkände ju VRKs proppar som sett likadana ut förut också. :mad:

Till distriktet i det här fallet, eftersom det är en regional tävling. De är för :devil: slarviga på Sthlmsdistriktet, de godkände ju VRKs proppar som sett likadana ut förut också. :mad:

Och jag känner mig som världens snålaste gnällkärring just nu! Ha, ha! :p
Ska ju in till förbundet med namninsamlingen mot TDB's avgift nu snart också...

Din huvudräkning stämmer dock inte alltid. Det var väl du som hade åsikter på WFRK hemsida om vet kostnaderna? Man kan inte dra fälttävlan och hoppning över en kamm. Det kostar ca 3000,- att ha hästambulans på plats, ca 4000,-att ha en vanlig ambulans plus vet och jordbruksverkets kostnader.Kostnaderna per ekigae var betydligt högre än vad WFRK tog ut som vet avgift.

Kan inte hitta vad du syftar på men istora drag kan man väl säga att det är märkligt att vet.avgift på en hopptävling är ungefär samma storlek, eller ngt litet billigare än en fälttävlan. :mad: Helt klart får vet.avg betala annat.

Även en fälttävlan kan gå med vinst men har man hästambulans så drar det såklart iväg. Dock brukar det ju bara vara "högre" tävlingar och där är ekonomin onekligen ett problem ändå. Ambulansavg skiljer sej också rejält åt i de olika landstingen... :laugh:

Och jag känner mig som världens snålaste gnällkärring just nu! Ha, ha! :p
Ska ju in till förbundet med namninsamlingen mot TDB's avgift nu snart också...

Gnäll? Jo en del ser det så MEN vi har åsiktfrihet i vårt land även om en del tycks tro att det inte är så. :mad:

KL

Jag är så ledsen att jag inte sett den här tråden fören nu. Hade gärna varit med och räknat. Otroligt viktigt detta!! Ni ska ha en stor eloge som räknat!:bow::bow:
Nu är jag förstås väldigt nyfiken på hur det har gått. Är sammanställningen gjord? Skickad? Har det blivit någon reaktion?

En fråga bara: Ska veterinären finnas på plats hela tävlingsdagen eller är det upp till var och en att bestämma? Eller är det kanske rent av så att det är olika på lok/reg/nat?

Tack för hjälpen!
Som jag misstänkte då...

Dessvärre har jag ingen lust att maila VRK igen, då jag gjorde detta i våras och blev bemött med otrevliga mail från tävlingsledaren (finns att läsa tidigare i denna tråd) och klagar jag igen så får jag väl inte ens vara med och rida! Haha!

Sååå... någon annan som har lust att maila VRK?

Är det för denna tävling du menar?
http://www.ridsport.se/propositioner2008/0731_ho_081012.PDF
Här är ryttarmed:
http://www.vrk.nu/tavlingar/mdtr/hoppning/2008/MEDDELANDETILLRYTTARE 081012.doc

Delar man alla starter med 2=148 hästar att besikta * 100:- i vet.avg. = 14 800:-
Veterinären var där, hur många timmar? 12? 600*12=7200
Vinst för VRK: 7600:-

Eller har jag räknat galet?

Liknande trådar

Tävling Det fanns en sån här tråd för ett tag sen men jag startar denna iaf... Jag och många med mig anser ju att veterinäravgifterna...
2
Svar
34
· Visningar
3 017
Hoppning Nu tycker jag att vi tar tag i det där med dyra veterinärbesiktningar!! Vi har i höstas konstaterat att klubbarna ibland tar ut...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 751
Senast: Weeei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar