Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Sv: Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Nu ska ni får höra vad jag hörde idag:

Jag pratade med tävlingsvet som sa att hon får 40% av det klubben tar in i avgift. Jag trodde sådana avtal var förbjudna, att man måste gå via jordbruksverket och att det är fast timpeng?:eek:

Och 40%, då SKA 60% gå till föreningen. :eek:

Jag tror hon har helt fel för sig, men samtidigt kan jag ju inte tala om för henne vad hon får betalt.

Kommentarer? Gärna från en veterinär eller någon ansvarig tävlingsledare som har svart på vitt hur det är.

Är det inte nytt att det inte behöver gå genom SJV? Men hon menade inte att hon fick ut 40% i lön då? Och att resten gick delvis till klubben men även till SJV?

Men du kan ju inte jämföra en tävlingsbeskitning mot en vanlig hembesiktning. På tävlingar tittar Vet bara på hästen i rörelse och har man tur så känner Vet igenom hästen också. Men det är ju ingen longering, böjprov, tandkontroll, hjärtljud, ögonkoll mm så det är ju en jäkla skillnad.

Är så jäkla trött på alla dessa dyra vet avgifter när vet inte gör något.

Var på tävling i helgen och i andra klassen på framhoppningen trampar min häst sig själv på ballen och det börjar blöda rätt mycket. Går till Vet för att höra om hon kan kolla hur djupt det är, hon kollar och tvättar av det och säger att han behöver bandage men kan inte sätta på honom ett då detta inte ingår i hennes uppgifter. (Detta kostar annars extra) Eftersom jag inte hade mer kontanter på mig fråga jag om hon kunde skriva ett Vet intyg så jag kunde få startavgiften tillbaka, och då få ut pengar, men då skulle detta intyg kosta 100 kr. Överdomaren såg när min hästskada sig och han halta kraftig, men jag fick inga pengar tillbaka då jag inte hade vet intyg så att de i sekritariatet kunde se.

Så jag fick åka hem och plåstra om hästen själv.

Tävlingsveterinären får inte behandla hästar på tävlingsplatsen (oavsett om den tar extra betalt eller inte) utan att avbryta tävlingen. Däremot borde veterinären kunna ha gett din häst startförbud och på så sätt hade du kunnat få pengarna tillbaka. Men sen är det ju så att även om veterinären ger en startförbud så behöver inte klubben låta en slippa betala...

Hoppas att hästen mår bättre och/eller återhämtar sig snabbt.

Men varför står det i ryttarmedelanden att Vet, Hovslagare och Läkare finns på plats, om de inte kan hjälpa till när det behövs.

Är så jäkla trött på alla dessa dyra vet avgifter när vet inte gör något.

Var på tävling i helgen och i andra klassen på framhoppningen trampar min häst sig själv på ballen och det börjar blöda rätt mycket. Går till Vet för att höra om hon kan kolla hur djupt det är, hon kollar och tvättar av det och säger att han behöver bandage men kan inte sätta på honom ett då detta inte ingår i hennes uppgifter. (Detta kostar annars extra) Eftersom jag inte hade mer kontanter på mig fråga jag om hon kunde skriva ett Vet intyg så jag kunde få startavgiften tillbaka, och då få ut pengar, men då skulle detta intyg kosta 100 kr. Överdomaren såg när min hästskada sig och han halta kraftig, men jag fick inga pengar tillbaka då jag inte hade vet intyg så att de i sekritariatet kunde se.

Så jag fick åka hem och plåstra om hästen själv.

Tycker det är helt sjukt. Om man nu betalar dessa dyra avgifter så ska man väl åtminstonde kunna få ett bandage på hästen när den trampat sig.
Tröttsamt.
Jag är fortfarande fascinerad av att veterinär PLUS ambulans-avgiften på FT-tävlingar ibland t.om. är billigare än vet. avgifter på hopptävlingar. går ju inte ihop nånstans.

Knapp

Har inte läst hela tråden men finns det inget man kan göra för att få stopp på de höga avgifterna?

Tävlingsveterinären får inte behandla hästar på tävlingsplatsen

Varför har man då vet på plats i vissa klasser? Detta var ju en olycka som uppkommit på tävlingsplatsen, det är ju det vet ska kunna hjälpa till med, det är därför vi betaler för de timmarna. Jag har fått vethjälp på tävling vid omkullridning. Inga problem.

Varför har man då vet på plats i vissa klasser? Detta var ju en olycka som uppkommit på tävlingsplatsen, det är ju det vet ska kunna hjälpa till med, det är därför vi betaler för de timmarna. Jag har fått vethjälp på tävling vid omkullridning. Inga problem.

Delvis samma sak här. Jag har ibland bokat in vaccination direkt efter tävlingens slut, hos tävlingvet., så det ska passa lagom in i tävlingsterminen. Aldrig varit något problem, bara varit att ringa innan så de haft med sig rätt sorts vaccin.

Men varför står det i ryttarmedelanden att Vet, Hovslagare och Läkare finns på plats, om de inte kan hjälpa till när det behövs.

Den kan ju hjälpa till när det behövs, om den avbryter tävlingarna. Sen kan det ju mycket väl vara så att veterinärerna tummar på reglerna ibland också...

Delvis samma sak här. Jag har ibland bokat in vaccination direkt efter tävlingens slut, hos tävlingvet., så det ska passa lagom in i tävlingsterminen. Aldrig varit något problem, bara varit att ringa innan så de haft med sig rätt sorts vaccin.
Men då var ju tävlingarna slut. Alltså finns inga tävlingar att avbryta.

Nu hittar jag varken i TR eller på SJV:s hemsida något som stödjer mitt påstående, men jag "vet" ändå att det är så. Någon veterinär får gärna komma och säga om jag har rätt eller fel (och om jag har rätt, var man hittar infon!).

Senast ändrad:

Varför ska de bryta tävlingarna? Vid de vurpor jag syftar på (2 st) har ponnyn letts av banan till tävlingsvet som kollat över den och gett råd.
Jag har även varit med om att t.ex. en bekants ponny fick korsförlamning och tävlingsvet hjälpte den.

När det är klasser över en viss höjd ska vet finnas på plats under hela klassen, varför skulle vi betala för det om de inte får hjälpa till med sånt som hänt på banan? Att man inte kan gå till tävlingsvet med mugg, hosta eller exem är ju en sak, men om en häst skadar sig på tävlingsplats ska väl ändå vet hjälpa till?

Någon tävlingsvet som kan reda ut det här?

Längre upp i tråden nämns ju att vet ska ha betalt för den tid det tar att lasta bilen med t.ex bandage. Hur går det ihop med att vet inte ska lägga bandage?

Senast ändrad:

Men du kan ju inte jämföra en tävlingsbeskitning mot en vanlig hembesiktning. På tävlingar tittar Vet bara på hästen i rörelse och har man tur så känner Vet igenom hästen också. Men det är ju ingen longering, böjprov, tandkontroll, hjärtljud, ögonkoll mm så det är ju en jäkla skillnad.

Då ja gjorde en veterinärbesiktning på min "ponny" sist, så kollade de enda dom gjorde va böjprov å ögonkoll.. och självklart kände han igenom..

Det va för det jag jämförde med tävlingsbesiktning..

Varför måste tävlingen avbrytas om en häst skall behandlas :confused:

Vet. kan ju gå iväg på lunch i 2 timmar och tävlingarna fortsätter ju ändå...

Jag har fått sårhjälp på FT omlagt bandage mm vid balltramp och inte betalat något extra för det, inte heller var dom tvungna och avbryta hela tävlingen.
Fast DET hade varit något.

Nu är xx på väg emot det stora vattenhindret men tyvärr måste ryttaren blåsas av eftersom fio´s häst måste ha bandage på foten :rofl::rofl:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tävling Det fanns en sån här tråd för ett tag sen men jag startar denna iaf... Jag och många med mig anser ju att veterinäravgifterna...
2
Svar
34
· Visningar
3 017
Hoppning Nu tycker jag att vi tar tag i det där med dyra veterinärbesiktningar!! Vi har i höstas konstaterat att klubbarna ibland tar ut...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 751
Senast: Weeei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar