Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Sv: Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Tävlingsveterinären får inte behandla hästar på tävlingsplatsen (oavsett om den tar extra betalt eller inte) utan att avbryta tävlingen. Däremot borde veterinären kunna ha gett din häst startförbud och på så sätt hade du kunnat få pengarna tillbaka. Men sen är det ju så att även om veterinären ger en startförbud så behöver inte klubben låta en slippa betala...

Hoppas att hästen mår bättre och/eller återhämtar sig snabbt.

Du skall nog vara lite mer kritisk i vem du lyssnar på, inget av det du skriver stämmer.
Tävlingsveterinären finns på plats dels för att besiktiga hästar men även för att ta hand om skadade hästar. Inga tävlingar måste avbrytas för att veterinären behandlar en häst. Likadant så brukar inte vetrinärerna ta betalt för "vanliga" typer av skador som bandagering eller klistring av balltramp, har tom fått en häst gipsad på tävlingsplats en gång efter en mkt allvarlig broddskada i nervcentrat i en hov, utan att betala en krona har faktiskt aldrig hört talas om någon som fått betala för bandage eller tom hästar som blivit sydda, däremot om de får mediciner så brukar man få betala för dessa.
Det sker hela tiden på varenda tävlingsplats, att vet håller på med skadade hästar både sådana som skadat sig vid själva hoppningen eller i släpet/lastbilen på väg dit.

Sedan när det gäller biten att tävlingsveterinären stoppar en häst så är det faktiskt så att då har man inga rättigheter alls att få pengarna tillbaka, gäller precis samma som att du blir stoppad i veterinärbesiktningen innan första start = det är bara att betala och se glad ut och stoppa in hästen i släpet och åka hem.

Du skall nog vara lite mer kritisk i vem du lyssnar på, inget av det du skriver stämmer.
Tävlingsveterinären finns på plats dels för att besiktiga hästar men även för att ta hand om skadade hästar. Inga tävlingar måste avbrytas för att veterinären behandlar en häst. Likadant så brukar inte vetrinärerna ta betalt för "vanliga" typer av skador som bandagering eller klistring av balltramp, har tom fått en häst gipsad på tävlingsplats en gång efter en mkt allvarlig broddskada i nervcentrat i en hov, utan att betala en krona har faktiskt aldrig hört talas om någon som fått betala för bandage eller tom hästar som blivit sydda, däremot om de får mediciner så brukar man få betala för dessa.
Det sker hela tiden på varenda tävlingsplats, att vet håller på med skadade hästar både sådana som skadat sig vid själva hoppningen eller i släpet/lastbilen på väg dit.
Jag är kritisk mot vem jag lyssnar på, men jag tyckte att en av två veterinärer på ett SM (som hade två veterinärer av just den anledningen) var en ganska bra källa... Men jag tycker också att jag var ganska tydlig med att jag inte hade hittat någon skriven regel eller källa på det hela och därför inte kunde vara 100% säker på att det var sant.

Sedan när det gäller biten att tävlingsveterinären stoppar en häst så är det faktiskt så att då har man inga rättigheter alls att få pengarna tillbaka, gäller precis samma som att du blir stoppad i veterinärbesiktningen innan första start = det är bara att betala och se glad ut och stoppa in hästen i släpet och åka hem.
Vilket jag också skrev.

Senast ändrad:

Då har du helfel. Bara för att jag är färdig med mina starter innebär det ju inte att tävlingarna i sig är slut för det.
Men du... Hur tror du att jag ska kunna veta någonting om aktuell tävling, förutom det du skriver, när jag förmodligen inte var där!? Jag utgick enbart ifrån vad du skrev och tolkade det som att tävlingen var slut, inte en helt knasig tolkning om jag får tycka, i och med att du skrev som du skrev. Jag citerar igen...
Jag har ibland bokat in vaccination direkt efter tävlingens slut
Klandra inte mig när det är du som är otydlig...

Men du... Hur tror du att jag ska kunna veta någonting om aktuell tävling, förutom det du skriver, när jag förmodligen inte var där!? Jag utgick enbart ifrån vad du skrev och tolkade det som att tävlingen var slut, inte en helt knasig tolkning om jag får tycka, i och med att du skrev som du skrev. Jag citerar igen...

Måste hålla med Lady_s där.som LadyCovergirl skrev " Jag har ibland bokat in vaccination direkt efter tävlingens slut" kan det endast tolkas på ett sätt att hela tävlingen är slut.

Men nu vet ju alla vad hon menade så kan ni återgå till att inte sabba tråden?

Nu missförstår du i vilket fall som helst. Det jag menar att du har helfel om är att tävlingarna måste vara slut eller avbrytas för att tävlingsvet ska få vaccinera min häst.
Möjligt att jag var otydlig i det jag skrev först så det var därför jag frågade en gång till så det inte blev något tokigt. Dessutom kändes det för mig tämligen logiskt att det som det gällde var att tävlingen var slut för mig och min häst, inte hela tävlingsdagen. Men visst, misstolkas kan det men det känns inte som något att riva upp hela världen för. Särskilt inte som du har fel i vilket fall som helst.

Jag tror faktiskt att både gylle och Lady_S har lite rätt. I Anvisningar för arrangörer, domare och banbyggare står det så här:

"Vad beträffar djursjukvården ska tävlingsarrangören träffa uppgörelse med den av Jordbruksverket förordnade veterinären beträffande djurvårdande insatser. Förordnandet i sig innebär inte att veterinären är skyldig att stå till förfogande för akutsjukvård. Om den förordnade veterinären inte har möljilghet att också svara för djurskukvården ska annan veterinär anlitas för detta."

Tyvärr är mitt ex från 2001, det är ett nytt på gång från 2008 som jag inte har (är inte längre med och arrangerar tävlingar) - så gäller inte detta längre ber jag om ursäkt. Kanske någon som kan få tag på ett nyare?

Jag har också hört det där att tävlingen måste stoppas om veterinären skall göra något annat än besiktiga hästar - men hittar ingen källa till det. Det har säkert varit på någon kurs eller tävlingsarrangörsmöte i forntiden så det vill jag inte säga att det fortfarande gäller.

Tillägg: Om det är så att veterinären skall stå för akutsjukvården också - då ingår ju mer än själva besiktningen i priset. Men hur vet man det? Inte för att jag försvarar höga vet avgifter, själv försökte jag ta så rättvist jag kunde när jag arrangerade tävlinger (vi gick till och med med förlust på vet avgiften någongång) men det var några år sedan och jag märker ju att det ändrat sig sedan dess.

Senast ändrad:

Kommentarer? Gärna från en veterinär eller någon ansvarig tävlingsledare som har svart på vitt hur det är.

Jag var visserligen inte TL på just de tävlingarna men väl den ekonomiske redovisningsansvarige så jag fick bokföra mindre vet avg än verklig för att få ihop det. :crazy:

Klubben fick in ca 10 på bes. Varav 3 gick till vet via JSV. Övriga 7 fick vet och klubben dela på. Dsv 3,5 svart för denne.
Så var det på "mina" 3 tävlingar för några år sedan. Denne veterinär ställer dessa krav. Ser denne ibland och vet att det är det som gäller fortfarande för denne.

*KL*
Höjden var ju i helgen när jag tävlade. Vet.besikning 80 kr (visserligen inte SÅÅÅ dyrt som det kan bli, men det var ändå en väldigt liten insats av vet för 80 spänn), vad fick man för pengarna? Jo, springa 10m fram och tillbaka. Vet tog inte ens i hästen :confused: faktum är att han inte ens kom i närheten utan stod och tittade på 5m håll från hästen. Seriöst :grin:

Så var det på den tävlingen jag med var på. Det regnade så hon stog i en öppning till ridhuset(?) och bara tittade när vi sprang framochtillbaka :crazy:

*KL*
Höjden var ju i helgen när jag tävlade. Vet.besikning 80 kr (visserligen inte SÅÅÅ dyrt som det kan bli, men det var ändå en väldigt liten insats av vet för 80 spänn), vad fick man för pengarna? Jo, springa 10m fram och tillbaka. Vet tog inte ens i hästen :confused: faktum är att han inte ens kom i närheten utan stod och tittade på 5m håll från hästen. Seriöst :grin:

Klippt ur SJV hemsida:

Av 33 § i djurskyddsförordningen (1988:539) framgår att det vid offentlig tävling med djur ska finnas en veterinär som förordnats av Jordbruksverket.
Veterinären ska före tävlingen besikta tävlingsområdet och de deltagande djuren. Om djur utsätts eller kan antas bli utsatta för skada eller annat lidande ska veterinären med omedelbar verkan helt eller delvis förbjuda tävlingen eller att ett visst djur deltar i tävlingen.

Jag ser liksom ingenstans vad som ingår i besiktningen.Det kanske faktiskt bara är att kolla hälta och allmäntillstånd?Vi kanske inte ska vara så snabba med att kritisera vad vi får för pengarna när vi faktiskt inte svart på vitt kan säga vad som ingår......

Det finns säkert någon veterinär här som kan svara på det.....

*KL*

Jag är mycket tacksam om de inte rör våra hästar. Och OM de gör det så ska de använda handskar eller tvätta mellan varje häst. Gissa om jag är populär :mad:

Bra att ta reda på vad de ska göra.
Jag har fått veta via JV i en disk om en halt häst att veterinären bara är skyldig att ingripa om hästen är så halt att den far illa. Dvs en häst som markerar kan få starta. Nu har det bara inträffat en gång men ändå. Svaret jag fick från JV var så att vet ska se till att hästen är i tävlingsbart skick.

Vet.bes på tävlin g är inte att jmfr med vet.bes hemma. :D

MEN de alldeles för höga avgifterna är jag emot. :idea:

Hagbylunds Ridklubb hade tävlingar förra helgen. Vet avgiften var 150 kr och då skulle man besikta mellan kl 8-9. Har aldrig varit med om något väre

Ja jag sa till, och klubben hade fått en varning, men jag tycker det är för jävligt.

Liknande trådar

Tävling Det fanns en sån här tråd för ett tag sen men jag startar denna iaf... Jag och många med mig anser ju att veterinäravgifterna...
2
Svar
34
· Visningar
3 017
Hoppning Nu tycker jag att vi tar tag i det där med dyra veterinärbesiktningar!! Vi har i höstas konstaterat att klubbarna ibland tar ut...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 751
Senast: Weeei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar