Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Sv: Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Håller med Snuffsan...du borde läst tråden innan du gav dig in men nu när du är med så....:

Vi är väldigt glada över de veterinärer som ställer upp o jobbar på tävlingar. Ni är oftast proffsiga och trevliga på alla sätt och vis!

Men det är som sagt inte alls det som denna tråden handlar om...utan ENBART att klubbarna skor sig nåt kopiöst på veterinäravgiften. Som du själv raskt räknade ut så tjänar klubbarna sanslösa pengar på att överdebitera ryttarna. RF har genom tävlingssektionens Tomas Torgersen flera ggr påpekat att avgiften ENBART är en avgift för veterinär och ska vara mer eller mindre självkostnadspris.

Att ni inte jobbar när ni väl är på tävlingen är inget som ifrågasätter, inte heller avgiften klubben betalar för er medverkan och till jordbruksverket även om jag kan hålla med om att den kan ifrågasättas med.

Och hur går det med er som räknat? Ska vi göra en sammanställning av det vi fått fram?

Och hur går det med er som räknat? Ska vi göra en sammanställning av det vi fått fram?

Jag har räknat på några stycken men ibland vet jag inte riktigt hur jag ska räkna!

Som i helgen har Märsta regional hoppning. Vet avgift är 120 kronor, men det står inte vilka tider veterinären är där? Står endast "Veterinär på plats från 06,45" Hur räknar man ut avgiften då?

jag har också några stycken, har tyvärr inte hunnit så mycket..

Jag har räknat en del. Skulle vi maila resultaten till dig eller hur var det?

Vänta några dagar. Jobbar snormycket den kommande veckan. Jag skrivet ett inlägg när jag har tid att fixa det.

Jag har faktiskt tänkt på det.Klubben tjärnar ju flera tusen på det.
dom skulle ju kunna dra ner på det rätt mk.Vetrinären kostar ju inte så himla mk att ha där.

Visst måste klubbarna skriva ut veterinäravgiften i ryttarmeddelandet? Eller får det komma som en överraskning på tävlingsplatsen?

Nej det måste stå i ryttarmeddelandet.

F ö blir man liksom lite uppgiven när man som jag tävlade förra helgen där de tog 120:- på 162 hästar och när jag påpekar i sekretariatet att jag tycker det är högt så förstår de inte aaalls? 7 - 8000 i vinst. Mamma pratade med ÖD som inte heller reagerat trots att de hade likadana tävlingar 4 veckor innan och tog samma avg då.

Mor tog även en diskussion med tävlingsledaren som inte alls kunde se att det blev för mycket, för det kunde ju hända oförutsedda saker.
Sen när jag gick banan till 130 så hör jag mitt namn nämnas av en grupp gubbs på banan, bla ÖD och banbyggaren.

Det känns som det måste komma tydliga regler från förbundet för det blir för tungt när man är i stort sett ensam på en tävling om att reagera.

Jag tog också diskussionen med en tävlingsledare och fick till svar "Mycket? Men det är ju samma som vi tog förra året?" :crazy: Jag håller med om att det måste ut tydliga regler och inte bara rekomendationer från förbundet.

Visst måste klubbarna skriva ut veterinäravgiften i ryttarmeddelandet? Eller får det komma som en överraskning på tävlingsplatsen?

Jag påpekade i Åstorp idag att de MÅSTE skriva ut priset i RM men det hade de ingen annnning om :grin:

De tog iaf 100 kr på ca 150 hästar, vet var där från 08.00till ca 16.00...

Senast ändrad av en moderator:

Och inte kan de räkna heller tydligen:

100*150= 15000
600*8=4800

Vinst för föreningen ca 10 000 kronor. :mad:

Jag för in dem i statistiken. Tack för hjälpen.

Bra initiativ för lägre veterinärkostnader på tävlingarna! Så mycket ska det väl inte behöva kosta för att se en häst trava 20 meter fram och tillbaka, samt kolla mungipor och hästens bett. Klubbarna ser nog allt sin chans.

Nej det måste stå i ryttarmeddelandet.

F ö blir man liksom lite uppgiven när man som jag tävlade förra helgen där de tog 120:- på 162 hästar och när jag påpekar i sekretariatet att jag tycker det är högt så förstår de inte aaalls? 7 - 8000 i vinst. Mamma pratade med ÖD som inte heller reagerat trots att de hade likadana tävlingar 4 veckor innan och tog samma avg då.

Mor tog även en diskussion med tävlingsledaren som inte alls kunde se att det blev för mycket, för det kunde ju hända oförutsedda saker.
Sen när jag gick banan till 130 så hör jag mitt namn nämnas av en grupp gubbs på banan, bla ÖD och banbyggaren.

Det känns som det måste komma tydliga regler från förbundet för det blir för tungt när man är i stort sett ensam på en tävling om att reagera.

Japp, samma sak här...jag tog ju strid i våras på en tävling, mailade och citerade TT:s uttalande i Ridsport....när jag skulle betala i sekretariatet var de VÄLDIGT noga med att påpeka hur billigt det blev för mig när de varit så SNÄLLA (:eek:) och sänkt avgiften...att det var deras förbannade skyldighet att följa rekommendationen ville de inte kännas vid.

Men jag tror ju att vi tillsammans kan påverka tävlingssektionen så de inser vilket jätteproblem detta är. Så om vi jobbar på och sammanställer vad vi räknat på och sen skickar en lista med namnunderskrifter tillsammans med underlaget så tror jag det blir bra!:idea:

Men är det inte så att ungefär halva eller mer av den avgiften går till veterinären som utför besiktningen?
Hörde talas om något sådant sist ja va på regional..
100kr lät ganska billigt i mina öron för en besiktning..
Om man tar hem veterinären för en besiktning så kostar ju den ca 300kr(!) + resa osv.

Om du läser igenom tråden så ser du att vet får ca 600 kr/timme.

Och du kan väl inte jämföra en besiktning på gård och en tävlingsbesiktning?!:eek:

Om du läser igenom tråden så ser du att vet får ca 600 kr/timme.

Och du kan väl inte jämföra en besiktning på gård och en tävlingsbesiktning?!:eek:

Det här är buke, här kan man jämföra med vad som helst, har du inte lärt dig det än :devil:

Liknande trådar

Tävling Det fanns en sån här tråd för ett tag sen men jag startar denna iaf... Jag och många med mig anser ju att veterinäravgifterna...
2
Svar
34
· Visningar
3 017
Hoppning Nu tycker jag att vi tar tag i det där med dyra veterinärbesiktningar!! Vi har i höstas konstaterat att klubbarna ibland tar ut...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 751
Senast: Weeei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V