Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Sv: Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Men vi räknar ju för fullt på april-maj tävlingar för att kunna sammanställa och skicka det?

Jo, det gör det om vi får ihop tillräckligt många. Tror att det måste vara rätt många tävlingar för att de ska tycka att vi har rätt, tror inte du?

Jag tror att det kommer att bli ganska många tävlingar som ger oss rätt om alla som sagt räknar... :crazy: Alla distrikt har ju inte lika lite tävlingar som vi här uppe! :D Men, den som lever får se. :)

Knapp

Såg nu att Märsta hade 120 i vet avgift och de har också väldigt mycket startande.
har inte räcknat ut det men det är alldeles för mycket.

I veterinärens kostnad ingår också tid för förberedelser inför tävlingen samt tid för resa till tävlingsplatsen vilket gör att man inte bara kan räkna antalet timmar på tävlingsplatsen.

I veterinärens kostnad ingår också tid för förberedelser inför tävlingen samt tid för resa till tävlingsplatsen vilket gör att man inte bara kan räkna antalet timmar på tävlingsplatsen.

Och vad ingår i förberedelserna? Mental uppladdning eller vad? ;)

Det gör det inte alls. Veterinären kan enbart ta ut för tiden h*n spenderar på tävlingsplatsen + resa. Timkostnaden är fastställd av jordbruksverket till 585 + reskostnad.

*kl*
Var på fälttävlan i helgen, där tog de 150 kronor för vet+ambulansavgift. Sjukt att en del tar samma summa för enbart veterinäravgift på tävlingar med många starter.

Å andra sidan har jag varit på fälttävlan där de tagit 300:- i avgift.

Det gör det inte alls. Veterinären kan enbart ta ut för tiden h*n spenderar på tävlingsplatsen + resa. Timkostnaden är fastställd av jordbruksverket till 585 + reskostnad.

Om man läser SJVs anvisningar till tävlingsveterinär vad gäller debitering ingår tid för förberedelse inför arbetet,men det har du nog inte gjort.Förberedelse är bla att göra iordning utrustning-tex sterilisera instrument,packa det som skall vara med,ta hem mediciner från apoteket,tanka bilen osv.Men ni kanske tror att det fixar sig självt.Man skall även vara på tävlingsplatsen i så god tid att man hinner inspektera banan och hindren på den,då detta ingår i jobbet.Håller med om att vissa klubbar utnyttjar situationen och tjänar stora pengar på detta,vilket naturligtvis är helt fel,men man måste hålla sig till fakta och inte bara vräka ur sig en massa felaktigheter.

Förberedelse är bla att göra iordning utrustning-tex sterilisera instrument,packa det som skall vara med,ta hem mediciner från apoteket,

När används detta på en veterinärbesiktning?

Om man läser SJVs anvisningar till tävlingsveterinär vad gäller debitering ingår tid för förberedelse inför arbetet,men det har du nog inte gjort.Förberedelse är bla att göra iordning utrustning-tex sterilisera instrument,packa det som skall vara med,ta hem mediciner från apoteket,tanka bilen osv.Men ni kanske tror att det fixar sig självt.Man skall även vara på tävlingsplatsen i så god tid att man hinner inspektera banan och hindren på den,då detta ingår i jobbet.Håller med om att vissa klubbar utnyttjar situationen och tjänar stora pengar på detta,vilket naturligtvis är helt fel,men man måste hålla sig till fakta och inte bara vräka ur sig en massa felaktigheter.

Unrar också varför man ska göra i ordning utrustning och sterilisera instrumtent vid en vet bes på tävling?

Angående inspektera banan och hindren så är det säker jättebra, men görs det verkligen? Jag har inte sett någon veterinär gå banan direkt. Ingår det verkligen?

Ta hem mediciner från apotek? Menar du att vet kan dela ut medicin på tävling? Och sterilisera instrument? Veterinären kör ju med sin vanliga bil. Tvivlar på att det finns med extra packning. Enda gång några instrument kan behövas är vid en ev olycka, och den sortens packning finns säkert i bilen.

Och inspektera hinder? Det har jag aldrig varit med om att en vet gör. Och i så fall måste han ju göra det vid bangång, dvs inom de timmar han ska vara på plats och får betalt för. Vetbesiktningen öppnar innan banan är klar på morgonen.

Tanka bilen får han faktiskt göra under "reseersättning". Den tiden får man inte extra betalt för. Och hur lång tid tar det att tanka? 5 minuter.

Var har du fått allt det där ifrån?

Ja jisses så jobbigt det tycks vara att vara tävlingsveterinär.
Enda jag sett tävlingsveterinärer göra är möjligen att ta på handskar, ev. titta på hästen efter skav eller svullnader samt se den springa 2*20 meter i trav.
Det enda jag sett alla veterinärer göra är det sistnämnda, sällan de två förstnämnda.
Det brukar klaras av utan instrument och mediciner.

Nu är det ju så att en tävlingsveterinär inte är behandlande veterinär så det kan knappast vara sant. Och som de andra påpekat så har vi aldrig sett en veterinär gå en bana, varken hopp eller terrängbana för den skull. Jag har varit med o arrangerat hopptävlingar upp till 130 i 25 år så lite erfarenhet av tävlingsveterinärer har jag nog....

Vad baserar du ditt inlägg på då? :devil: Fakta :confused:
Många av oss som skriver här sitter och skriver underlaget som går till SJV dvs vi vet vad vi debiterar och vad det kostar klubbarna.
Dert du skriver att det ska ingå förberdelser stämmr men det ingår i timpengen, inte att de kan debitera förberedelsetid. Av den anledningen kan de ta 585:-/tim. :) En tävlingsveterinär har i regel väldigt lite utrustning med sig om det inte handlar om fälttävlan. Sen finns det såklart veterinärer som kör med fulla tjänstebilar men det beror snarare på att det är enklarer än att ta en annan bil.

*Knapplån*

Var står det att klubben inte bör göra vinst på veterinäravgiften?

*Knapplån*

Var står det att klubben inte bör göra vinst på veterinäravgiften?

Det har tagits upp på alla arrangörsträffar enligt Tomas Torgersen på RF. Senast det stod var i Ridsport förra numret, se svar från TT på insändare från ryttare.

Det har tagits upp på alla arrangörsträffar enligt Tomas Torgersen på RF. Senast det stod var i Ridsport förra numret, se svar från TT på insändare från ryttare.

Det är ju lite konstigt att man i det nya tävlingsprogrammet blir betalningskyldig till en veterinäravgift på 100kr den dagen man anmäler?? Nu skall jag alltså betala in vet.avgiften innan ens anmälningstiden har utgått??

Så får det väl inte va? Jag har inte använt det nya programmet så jag vet inte. Om det är satt till 100 kronor så är ju allt snack om att man ska räkna ut en skälig vetavgift lögn. Och vet betaler man ju på plats. Kommer man inte till start ska man inte betala vet.

Det här måste vi gå vidare med!

Liknande trådar

Tävling Det fanns en sån här tråd för ett tag sen men jag startar denna iaf... Jag och många med mig anser ju att veterinäravgifterna...
2
Svar
34
· Visningar
3 017
Hoppning Nu tycker jag att vi tar tag i det där med dyra veterinärbesiktningar!! Vi har i höstas konstaterat att klubbarna ibland tar ut...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 751
Senast: Weeei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024