Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Sv: Upprop mot dyra veterinäravgifter!

*KL*

Såg att Eslöv skulle ta 80kr i vet avgift. Vet inte riktigt hur många som startar men imorn (lördag) så var det så många starter att det inte tog imot efteranmälningar. Borde inte vet avgiften vara mindre då? Någon som har lust att räkna på det?

Hästägaren till de flesta av de hästarna jag tävlar mailade att hon tyckte vet avgiften va för dyr i Vallentuna. Hon fick till svar: Du står inte med i startlistorna. MVH.

Så de kunde inte svara på frågan, C skrev tillbaka att hon tyckte det var tråkigt att hon inte fick något svar men att hon kunde ta det med överdomaren istället.
Svaret blev: Jag har redan pratat med överdomaren och vet avgiften blir 100 kr. Ha det bra.

Inga trevliga toner direkt, men 20 kr billigare.

Men HERREGUD vilket svar. Nu skäms jag nästan å VRK's vägnar (och tävlingsledarens).
Det där är inte okej, och hundra kronor är ju fortfarande för mycket. Fy vilken tråkig attityd, jag hör gärna av mig till ridsportsförbundet om det här.
:crazy:

Jag räknar på skånedistriktet.

SMHI säger 4 grader plus och regn hela helgen. Tävlingarna är ute. jag är glad att vi bestämde oss för att inte anmäla.

Senast ändrad:

Okej ;)

Ja det känns ju lite surt :crazy: Och vad jag har fått höra så r deras underlag inte världens bästa när det regnat :smirk:

Ja riktigt dåligt, fattar inte hur man kan vara så otrevlig. Man får ju väldigt dålig uppfattning av klubben

När jag var i Halmstad tog dom 80 spänn på 270 hästar typ, där fanns ingen vet.avg angiven i ryttarmeddelandet överhuvudtaget eller inte någonannanstans heller för den delen.

8 tim vet.besikt x 600;- = 4800 + 10% =480 avrunda till 500. Summa kostnad för veterinär 5300 kronor.
5300 delat med 135 anmälda hästar blir 39;- i veterinäravgift per häst.
Veterinäravgiften är 100;-

Ponnytävling i helgen.

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom megasus snattade mitt distrikt ( ;) )får jag väl ta Västerbotten och Norrbotten då. Om jag får vara med fast att halva april har gått...

Blekinge
**Dalarna- megasus
Gotland
Gävleborg
Göteborg&Bohus
Halland
**Mittsvenska- megasus
**Norrbotten - Lady_S
**Skåne - Snuffsan
Småland
**Stockholm - Estivuz, Emsan
Södermanland
**Uppland - Emsan
Värmland
**Västerbotten - Lady_S
Västergötland
**Västmanland-Emsan
Örebro
**Östergötland - LadyCovergirl

Klart du får. Kolla i resultatlistor och ryttarmeddelande för de tävlingar som varit.

Ska tävla en reg unghästtävling i plönninge på tisdag.
Ca 110 hästar, veterinären är där i 2 timmar!
80 kr.
Dyrt
80*110=8800 kr :angel:
Dyrt!

Ja, det var dyrt!

Men när ni räknar på meeting, tänk då på att det kanske är samma hästar som tävlar hela helgen, veterinären är där hela tiden, men hästarna besiktigas bara en gång.

På en endagars är lättare att räkna. Men de flesta klubbar tar ut schablonmässigt, det kan vi se tydligt här.

Även min:o fast jag är inte så inblandad längre, som väl är.

Jag kan räkna lite på Småland, men garanterar inte att jag hinner alla, men lite är bättre än inget..

*kl*

Måste bara få fråga; utgår ingen rese ersättning till veterinären?
Det kanske inte blir många kronor i Skåne men i Norrland kan det nog bli en slant det också?

var på Torns ryttarförening i dag. 60 kr för veterinär, helt OK tycker jag

*kl*

Måste bara få fråga; utgår ingen rese ersättning till veterinären?
Det kanske inte blir många kronor i Skåne men i Norrland kan det nog bli en slant det också?

Jo, 585+resa är det. Det blir givetvis mer i Norrland men knappast så mycket mer som vissa klubbar tar.

*KL*

Var det ingen mer än jag som noterade Liselotts insändare i Ridsport ang veterinär avgifter?? Och att TT ÄNNU en gång svarade att frågan varit uppe flertalet gånger på arrangörs träffar och att RF starkt rekommenderade klubbarna att hålla avgiften på självkostnadsnivå!!!!

Så kom igen nu, vi gör ett himla ryck att kolla tävlingar i år, sammanställer det i höst och skickar till TT. Han kommer att få chocken när han ser hur himla lite de flesta klubbar bryr sig om vad tävlingssektionen och RF rekommenderar.:cool:

Men vi räknar ju för fullt på april-maj tävlingar för att kunna sammanställa och skicka det?

Liknande trådar

Tävling Det fanns en sån här tråd för ett tag sen men jag startar denna iaf... Jag och många med mig anser ju att veterinäravgifterna...
2
Svar
34
· Visningar
3 017
Hoppning Nu tycker jag att vi tar tag i det där med dyra veterinärbesiktningar!! Vi har i höstas konstaterat att klubbarna ibland tar ut...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 751
Senast: Weeei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024