Veterinäravgifterna.

Sv: Veterinäravgifterna.

en fråga sedan till alla er som sitter i tävlingssektioner på era resp klubbar, hur mycket gör man egentligen i vinst när man arrangerar en låt oss säga regional hopptävling? förstår ju själv att det varierar en hel del men försök att uppskatta.

Nu har jag kollat - vinsten på regionala hopptävlingar har varit allt från 0 kr till 20000 kr. 20000 har det blivit de gånger vi gjort stor vinst på veterinäravgiften, det är de gånger vi haft många starter (mer än 300 starter) och dessutom haft sponsorer. Det vanligaste för oss är runt 7000 kr för en regional häst-tävling i hoppning, något mindre när det är ponny.

Nu tycker väl alla att vi borde kunna sänka priserna eftersom vi gör en del i vinst, men jag har inte räknat in kostnader för underhåll av ridhus, padock, hindermaterial, byggnader mm mm. Därmed inte sagt att det är veterinäravgiften som skall ge vinst.

Jag skämdes nästan när jag såg resultatet från vår tävling 2006 - hade jag bara orkat leta reda på veterinärkostnaden innan så hade jag antagligen sänkt avgiften till 80 kr istället för 100 kr - 80 kr hade räckt mer än väl.

Som sagt håller jag med om att vinsten på vet avgiften 2006 är alldeles för hög, redan vinsterna 2002 är lite för höga tycker jag, men det var första gången vi hade så många starter (över 300 per dag).

Skall jag ha hand om fler tävlingar så skall jag räkna ordentligt på vetavgiften. I och för sig inte så troligt att jag har hand om fler tävlingar men man vet aldrig.

Jag kollade på vad klubbarna här i Skåne tar i vet-avgift i år - 100 kr vad jag kunde se. Om man då har 150 hästar och veterinären är på plats från 8 till tävlingens slut (ca 18) är det 10 timmar x 585 kr=5850 i kostnader, intäkt 15000 vinst ca 9000 kr - lite väl mycket.

Nu är det ju inte alltid 150 hästar, men om man räknar på 70 hästar blir det 7000 kr, då är veterinären där kanske bara 7 timmar, 4095 kr, vinst 2905 - mer rimligt men ändå lite mycket tycker jag.

Jag tror att klubbarna ser ett sätt att tjäna pengar, så jag tycker att det är bra att det kommer fram vad veterinären verkligen kostar.

Lite off topic men jag skulle vilja ta bort veterinärbesiktningen helt. Eftersom man inte har det på lokal förstår jag inte vitsen med att ha det på regional. Det är omständigt, kostar pengar och jag har kan inte tänka mig att det är många som inte går igenom besiktningen, dvs på den nivån är ryttare själva så pass kompitenta att de kan känna om en häst är halt.

Kan hålla med dig till viss del, men vill ändå int ta bort den, däremot lägga till den på lokal.

kan faktiskt hålla med dig lite där. och skulle det vara så så finns ju det en överdomare/domare som skulle kunna besluta om hästen skulle få startförbud eller inte, e det inte så i dressyr att det är överdomaren och domaren som kan neka/avbryta start?

En hälta eller orenhet är så oändligt mycket lättare att se under ett dressyrprogram för en dressyrdomare än vad det är för en hoppdomare i en runda, i dressyren rider du i alla gångarter, raka spår, böjda spår, kortar och länger, då har du möjlighet som domare att se "orenheter".
Men hur ser du det i hoppning när ryttaren kommer in galopperande, galopperar runt till start signal, galopperar,hoppar och bryter av något steg innan den går ut genom dörren.
Nej det ser du inte om hästen inte hoppar omkring på tre ben.
Om någon kommer med ett extremt tjockt ben, kan domaren se det då med alla skydd på, nej knappast, kan en veterinär se det på besiktning, ja.

Överdomaren har ingen möjlighet att stå och kolla vid framhoppningen hala tiden, den har mer uppgifter än så, dessutom så är varken de flesta domare eller överdomare någon storts experter på tex hältor, det mycket större möjlighet att veterinären både ser detta bättre och kan bedöma om startförbud skall utfärdas eller inte.

javisst är det lättare för en dressyrdomare att upptäcka en hälta, håller med dig fullt ut.

men när man inte behöver ha veterinär på lokal så kan man ju ifrågasätta varför man behöver det på regional. jag har absolut inget emot att veterinärbesikta mina hästar å betalar för det.

när jag jobbade i england för x antal år sedan fanns det inte veteirnärbesiktnigar mer än på internationella klasser, e osäker på om det fanns det på nationella eller vad man säger där. men jag vet att min arbetsgivare startade 1.45 klasser utan att vet.bes.

Äntligen en tävling där arrangören inte tar ut en hutlös veterinäravgift :bump: :bump: :bump:
Jönköpings FRK på söndagens regionala tävlingar den 11/3. Veterinäravgiften är enbart 50 kr!!!!

jag ska till billdal

regional hopptävling för ponnyer

ponnyer 175 st
antal timmar vet är där: 6
kostnad: 100kr/ponny

det bli alltså 3810 kr med resersättning för 10 mil

men nu blir de 17500

klubben tjänar 13690 kr

ganska mycket:eek:

Liknande trådar

Tävling Jag höll på att svimma när proppen för en tävling kom ut idag. De tänker ta 850 kronor för mobila utomhus boxar och 500 kr för spiltor...
Svar
7
· Visningar
3 910
Senast: Jeps
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 597
Hoppning Eftersom det fortfarande kryllar av klubbar som verkar tro att veterinäravgiften är en extra inkomst för klubben vid tävlingar så tycker...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
44 023
Senast: Estivuz
·
Tävling Flygande besiktning. 100 kr. Ok. Dottern ska hoppa andra och tredje klassen. När hon rider in på framhoppningen finns där ingen...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 512
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar