Veterinäravgifterna.

Sv: Veterinäravgifterna.

För att inte gå plus på en endagars med en kostnad på 100-120 så måste man ha veterinären där väldigt långt innan tävlingana börjar, få starter, ha extremt långsamma funktionärer, ha långt mellan klasserna.
Segar man ut på dagen väldigt mycket så stiger kostnaderna för de funktionärer som ska ha betalt, veterinär (ev domare och överdomare, banbyggare).

Nej inte direkt. Det har vart normalt med starter, 3-4 klasser som det oftast är på en dag och det brukar inte gå speciellt långsamt...

Alltså betaler klubben till jordbruksverket som i sin tur betaler veterinären. Precis som vi sagt. 585 kr/timme + ev resekostnader.
Jag håller med om ditt upprop!
*viskar*
klubben får inte hela vinsten. Vet är säkert med och delar.. :eek:
(vet av erfarenhet att det är så i vissa fall..) Oftare än man tror...

Jag håller med om ditt upprop!
*viskar*
klubben får inte hela vinsten. Vet är säkert med och delar.. :eek:
(vet av erfarenhet att det är så i vissa fall..) Oftare än man tror...

Nu har ni fått allt om bakfoten !!! :smirk: Vet. är under tävling anställd av Djurskuddsmyndigheten och får betalt därifrån. Klubben får en faktura från myndigheten som den betalar. den är på 585 kr/ timma + ev reskostnader.

Om man tar in avgifter som hamnar långt över det så är det klubben som tar den vinsten. om man nu inte betalar massa extra svarta pengar till vet. men det tar jag för otroligt !!! De har ju sin lön som vanligt med helgersättning o.s.v. Då är det kanske dags att fråga annan vet. om uppdraget ?!?!

För många år sedan när man själv betalade direkt till den vet. som var på plats kan jag tänka mig att det kunde gå till på det sättet. Det är länge sedan denna regel om vet. från Djurskyddmyndigheten kom så det är nog borta för länge sedan.

enligt min åsikt skall klubbarna inte tjäna pengar på vet. avg. den skall vara självbärande.
Har själv jobbat i en tävlingssektion och anordnat tävlingar och anlitat veterinär. 80 kr var vad vi tog, och då blev det sorgligt nog pengar över, men det är en balansgång.

Hm... jag har aldig hört talas om att ngn klubb skulle tjäna pengar på veterinäravgiften, snarare tvärtom. Veterinärerna är egentligen inte så dyra, men jordbruksverket ska ha en väääldigt massa pengar(varför vet jag inte).

Min klubb brukar ta ca 100-120 kr beroende på hur många starter det är och det är ytterst sällan som de går med vinst på veterinären, snarare så att de har svårt att få det att gå ihop.

Nu vet inte jag vad man räknar normalt antal starter hos er. men om man har 100 hästar/ponny på en dag och tar 100 kr / häst/ponny så ger det pengar till vet. i 17 timmar ungf. Känns som ganska länge :D har då svårt att se att ni skulle gå back ! :angel:

Nu har ni fått allt om bakfoten !!! :smirk: Vet. är under tävling anställd av Djurskuddsmyndigheten och får betalt därifrån. Klubben får en faktura från myndigheten som den betalar. den är på 585 kr/ timma + ev reskostnader.

Om man tar in avgifter som hamnar långt över det så är det klubben som tar den vinsten. om man nu inte betalar massa extra svarta pengar till vet. men det tar jag för otroligt !!! De har ju sin lön som vanligt med helgersättning o.s.v. Då är det kanske dags att fråga annan vet. om uppdraget ?!?!

För många år sedan när man själv betalade direkt till den vet. som var på plats kan jag tänka mig att det kunde gå till på det sättet. Det är länge sedan denna regel om vet. från Djurskyddmyndigheten kom så det är nog borta för länge sedan.

Varför tror du att jag "viskar"?
Jo jag vet (jag har själv betalt ut pengar till vet i handen förutom den lönen som de får via Jordbruksverket. ) Detta pågick fram till 2006 iallafall. Att få en vet till tävlingen är inte det lättaste. Distriktarna vill aldrig. Då får vi själva ragga och ta en som ställer upp. Då kommer frågan om ersättning. 40-60 eller 50-50 har gällt.

PS! Jordbruksverket är det...

Varför tror du att jag "viskar"?
Jo jag vet (jag har själv betalt ut pengar till vet i handen förutom den lönen som de får via Jordbruksverket. ) Detta pågick fram till 2006 iallafall. Att få en vet till tävlingen är inte det lättaste. Distriktarna vill aldrig. Då får vi själva ragga och ta en som ställer upp. Då kommer frågan om ersättning. 40-60 eller 50-50 har gällt.

PS! Jordbruksverket är det...

Djurskyddsmyndigheten tog över detta från Jordbruksverket när den bildades. Nu ska det ju läggas ner så snart är det väl Jordbruksverket igen, men det är ju egentligen detsamma vem som anställt dem. ;)

Bara att beklaga de veterinärer ni har då !!!! Hos oss är det iallafalla aldrig något snack om detta. De är anställda och får sin lön därifrån och vi betalar den faktura vi får efteråt. Kankse dags att ta tag i det problemet istället då nere hos er !!!!! :confused: ;)

Jag har haft hand om tävlingar sedan 1999 - men vad jag vet så har vi aldrig betalt ut något direkt till veterinären, utan alltid betalt en faktura till jordbruksverket. Jag har hand om sekretariatet och därmed alla betalningar till funktionärer samt uppföljning av ekonomiskt resultat.

Senaste tävlingen jag hade hand om tog vi 100 kr i vet avgift - när jag räknade på det i efterhand så blev det ju en stor vinst, men lat som jag var så kollade jag inte upp vad veterinären verkligen kostade före tävlingen utan gick på vad de andra i klubben sa och vad andra klubbar tog.

Tidigare har jag räknat ut ett ungefärlig belopp beroende på antal starter - jag tror vi gjort lite vinst nästan varje gång, en gång vet jag att vi gick med förlust på vetavgiften (få starter, många strykningar, inga efteranmälningar).

Om jag skall ha hand om någon tävling någon mer gång så skall jag räkna ordentligt på vet-avgiften, men risken att jag har hand om någon mer tävling är ganska liten, det är för mycket strul och otrevliga människor (även om de flesta är trevliga så är det de otrevliga man minns.)

Nu har jag mailat till den ponnytävling vi ska till i helgen. De tänker ta ut 100/ponny. I startlistan finns 65 st ponnyer, 65*100=6500. Det är 123 starter.
Enligt beräkning 7 timmar veterinär * 585 kr=4095 kr. Det vill säga en vinst på över 2400 kronor för klubben. Horribelt!

Hoppas denna klubb tar åt sig mitt mail och sänker avgiften.

tro nu inte att jag är en person som gladeligen slänger iväg mina pengar å tycker att det är roligt, å nej jag är inte heller snål. men jag undrar lite hur mycket som är ok att klubbarna går med vinst på veterinären?

enligt dina beräkningar så går de plus 2400kr på detta, är det så otroligt mycket? läste i tidigare inlägg att klubbar tjänat över 10.000 kr på veterinäravgift, det tycker inte jag är acceptabelt. Sen har vi ju inte facit i hand heller så vi vet ju inte att det blir en vinst på 2400kr för den tävlingen, den kan ju bli mindre å den kan bli högre.

en fråga sedan till alla er som sitter i tävlingssektioner på era resp klubbar, hur mycket gör man egentligen i vinst när man arrangerar en låt oss säga regional hopptävling? förstår ju själv att det varierar en hel del men försök att uppskatta.

-kl-
Nja, just veterinären ska ju inte klubbarna göra vinst på, men man måste ju ha en viss buffert, för en annan gång kanske det blir förlust. Sedan kan ju saker hända under tävlingen som drar ut på tiden så det blir dyrare.
Det tar ibland fyra fem månader innan fakturan kommer, och då har man redan haft en eller två tävlingar till, så det är svårt att korrigera efter att man har facit i hand.

men hur stor marginal får klubbarna ha på veterinäravgiften då? vad är rimligt? några har nämt marginaler på ca 8-15tusen kr, det är väl mycket tycker jag , men är inte 2400kr mer rimliga marginaler?

som jag tidigare nämnt så tycker jag att 80-100kr är rimliga pengar för veterinäravgifter för mig, men självklart blir man ju glad om klubbarna håller dessa kostnader nere.

men hur stor marginal får klubbarna ha på veterinäravgiften då? vad är rimligt? några har nämt marginaler på ca 8-15tusen kr, det är väl mycket tycker jag , men är inte 2400kr mer rimliga marginaler?

som jag tidigare nämnt så tycker jag att 80-100kr är rimliga pengar för veterinäravgifter för mig, men självklart blir man ju glad om klubbarna håller dessa kostnader nere.

Som andra har påpekat ska det inte gå med vinst knappt alls på veterinäravgiften. Den är ju enbart en AVGIFT för att veterinären kommer dit, inte nåt som klubbarna ska tjäna pengar på. Inkomsten till klubben ska ju bli från anmälnings och startavgifterna.

Och sen vill jag tillägga att mitt exempel ovan ändras då klubben enbart ska ha veterinär i 4 timmar. Det vill säga 585*4=2340. Om de flesta ekipage dyker upp så kommer vinsten för denna klubb att bli över 4000;- enbart på en AVGIFT som endast skulle gått jämnt upp!

jag håller med om att det inte ska bli en stor vinst på veterinäravgiften, men jag anser att klubbarna måste ha en marginal även på veterinäravgiften.

för hur lätt kan det vara att gå plus minus noll på den här avgiften i verkligheten? det har skrivits om bra sätt att räkna ut riktvärden för veterinäravgiften men tror nog inte ens där att det går plus minus noll på avgiften.

VAD min fråga var är hur stor marginal som är ok att gå med vinst på veterinäravgiften?

som jag tidigare skrivit tycker jag inte att det är ok att gå med vinst på veterinäravgiften som 8-15 tusen som folk här inne har påpekat. men en marginal på 2400kr tycker jag är helt ok.

Jag tycker nog att någon tusenlapps marginal är ok. På en tredagars tävling med kanske 800-1000 starter är det jäkligt svårt att räkna exakt hur många timmar man behöver ha veterinären där. En endagars är kanske lite lättare, men fortfarande kan ju saker hända. Sedan en praktisk sak - hur skulle det fungera i sekretariatet att ta 78,50, och sen kommer alla med hundralappar? Visst, det är inte ryttarens problem, men 80 eller 100 är enklare att hantera.

e bara nyfiken, hur många ekipage dök upp på tävlingen? å blev veterinäravgiften ändrad?

en fråga sedan till alla er som sitter i tävlingssektioner på era resp klubbar, hur mycket gör man egentligen i vinst när man arrangerar en låt oss säga regional hopptävling? förstår ju själv att det varierar en hel del men försök att uppskatta.

Jag har kollat upp de tävlingar från 1998 jag haft hand om, ponny och häst. Vinsten på vet avgift varierar från förlust på 420 kr till vinst på 9974 kr.

Det rör sig om åtta tävlingar med följande vinst/förlust på vet avg:

1998 vinst 388 kr vinst per häst/ponny 6 kr
1999 vinst 495 kr -"- 13 kr
2001 förlust 420 kr förlust per häst/ponny 7 kr
2002 vinst 5900 kr vinst per häst ponny 32 kr
2002 vinst 3696 kr -"- 30 kr
2003 vinst 576 kr -"- 10 kr
2004 vinst 324 kr -"- 5 kr
2006 vinst 9974 kr -"- 60 kr

Det är tre tävlingar som vet avgiften borde varit lägre på, de tävlingarna hade väldigt mycket fler starter än de andra, men jag var lite feg 2002 med att sänka - tänk om alla stryker sig? 2006 var jag lat - jag orkade inte kolla upp ordentligt vad vet kostade utan gick på vad andra klubbar tog och vad personerna i min klubb sa.

Vad vinsten blir på hela tävlingen har jag inte i huvudet - men 5000 till 10000 kr i vinst kanske? Kan kolla upp det lite närmre när jag kommer hem.

Intressant, sen så förstår jag att man inte räknar, man kör på iböand vad andra säger, vad de klubbarna omkring tar, sen så vill väl de allra festa klubbar ha den vinsten som blir.

Jag kan acceptera 2002s "marginal"men anser att den är för stor vinst på 2006.
Det som jag inte gillar är den här "gömda inkomstkällan".
(Obs ingen kritik till dig personligen, det hoppas jag du förstår).

Om hela tävlingen går med vinst eller inte är ointressant i sammanhanget, det ska inte ha med veterinäravgiften att göra, går man back så har man gjort något fel som arrangör och bör se över det istället.

Liknande trådar

Tävling Jag höll på att svimma när proppen för en tävling kom ut idag. De tänker ta 850 kronor för mobila utomhus boxar och 500 kr för spiltor...
Svar
7
· Visningar
3 910
Senast: Jeps
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 597
Hoppning Eftersom det fortfarande kryllar av klubbar som verkar tro att veterinäravgiften är en extra inkomst för klubben vid tävlingar så tycker...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
44 023
Senast: Estivuz
·
Tävling Flygande besiktning. 100 kr. Ok. Dottern ska hoppa andra och tredje klassen. När hon rider in på framhoppningen finns där ingen...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 512
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar