Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
det stämmer absolut att många tävlingsarrangörer verkar se detta som en inkomst varför kan vi inte hjälpas åt att hålla kostnaderna nere istället??!! !)
Men klubben gör sej en bra hackaPå "min" klubb tar vi inte ut mer än vad veterinären tar, det delas på antal startande ekipage.
Senast vi hade regional ponnytävling betalade ekipagen 50kr. senast på nationell häst tog vi 70 kr/häst = överkomligt!
Då var det ca 100 startande ekipage, vilket är betydligt mindre startande hästar än "normalt". Åker jag söderut och tävlar kan det ju lätt kosta 150kr i veterinär & då är det 300 hästar (minst!), bara det blir alltså 45000kr .. orimligt att en veterinär skulle ta så mkt för en tredagarstävling... (isåfall vill då JAG bli tävlingsveterinär!)
Problemt är att räkningen kommer efter tävlingen. vi fick en räkning från en tävling på 12000 kr. skall sägas att vi hade 160 starter den dagen, och många hade två starter/häst. Vi tog 100 kr i vet.avg. blev inget över kan jag säga snarare tvärtom.
Nej, det är det inte. Man vet hur många startande man har och hur många klasser man har, hur många gånger man ska höja hindren om det är en ponnytävling. Det är bara att räkna. Och man behöver ju inte veta exakt på minuten, men på timmen ska man kunna gissa hyffsat rätt...Det är väldigt svårt att veta hur länge tävlingen kommer att hålla på.
Problemt är att räkningen kommer efter tävlingen. vi fick en räkning från en tävling på 12000 kr. skall sägas att vi hade 160 starter den dagen, och många hade två starter/häst. Vi tog 100 kr i vet.avg. blev inget över kan jag säga snarare tvärtom.
" I Skåne har man infört att det skall stå på ÖD rapporten hur stor veterinäravgiften är"
Kan det vara här skillnaden är? Något för övriga distrikt att ta efter i så fall.
OBS, det är bara vissa av skåneklubbarna som sänkt. Hoppas resten följer.
-kl-
Om jag räknar enligt tidigare uppgift på 585 kr i timmen så kostade vårt senaste meeting (tre dagar) ca 17 550 kr. + reseersättning, alltså en bit över 20 000. Vi tog 100 kr och hade ca 160 hästar = 16 000 kr. Ingen förtjänst. Det är väldigt svårt att veta hur länge tävlingen kommer att hålla på. Sen tror jag många klubbar tar 100 kr rent schablonmässigt, enkelt att räkna, ingen växel behövs mm.