Veterinäravgifter på tävling

Sv: Veterinäravgifter på tävling

" I Skåne har man infört att det skall stå på ÖD rapporten hur stor veterinäravgiften är"

Kan det vara här skillnaden är? Något för övriga distrikt att ta efter i så fall.

OBS, det är bara vissa av skåneklubbarna som sänkt. Hoppas resten följer.

det stämmer absolut att många tävlingsarrangörer verkar se detta som en inkomst :( varför kan vi inte hjälpas åt att hålla kostnaderna nere istället??!!

På "min" klubb tar vi inte ut mer än vad veterinären tar, det delas på antal startande ekipage.
Senast vi hade regional ponnytävling betalade ekipagen 50kr. senast på nationell häst tog vi 70 kr/häst = överkomligt!
Då var det ca 100 startande ekipage, vilket är betydligt mindre startande hästar än "normalt". Åker jag söderut och tävlar kan det ju lätt kosta 150kr i veterinär & då är det 300 hästar (minst!), bara det blir alltså 45000kr :eek:.. orimligt att en veterinär skulle ta så mkt för en tredagarstävling... (isåfall vill då JAG bli tävlingsveterinär!)

det stämmer absolut att många tävlingsarrangörer verkar se detta som en inkomst :( varför kan vi inte hjälpas åt att hålla kostnaderna nere istället??!! !)

Många gånger beror det på "girighet" till klubben. Kan det vara så att det finns fel personer som arrangerar? Ibland är det så iallafall. Fick höra från en klubb att 20:- extra ska man ha råd med när det ändå är så dyrt att tävla. :eek:

På "min" klubb tar vi inte ut mer än vad veterinären tar, det delas på antal startande ekipage.
Senast vi hade regional ponnytävling betalade ekipagen 50kr. senast på nationell häst tog vi 70 kr/häst = överkomligt!
Då var det ca 100 startande ekipage, vilket är betydligt mindre startande hästar än "normalt". Åker jag söderut och tävlar kan det ju lätt kosta 150kr i veterinär & då är det 300 hästar (minst!), bara det blir alltså 45000kr :eek:.. orimligt att en veterinär skulle ta så mkt för en tredagarstävling... (isåfall vill då JAG bli tävlingsveterinär!)
Men klubben gör sej en bra hacka :idea:
och ibland får vet en del av kakan också.. fast enligt uppgift så har vi diskuterat just det för mycket här på Buke så förutsättningarna har ändrats :devil:
:bump:

Problemt är att räkningen kommer efter tävlingen. vi fick en räkning från en tävling på 12000 kr. skall sägas att vi hade 160 starter den dagen, och många hade två starter/häst. Vi tog 100 kr i vet.avg. blev inget över kan jag säga snarare tvärtom.

Problemt är att räkningen kommer efter tävlingen. vi fick en räkning från en tävling på 12000 kr. skall sägas att vi hade 160 starter den dagen, och många hade två starter/häst. Vi tog 100 kr i vet.avg. blev inget över kan jag säga snarare tvärtom.

Då måste jag bara undra hur länge ni anlitade veterinär för att f den fakturan, en dag med 160 starter kan omäjligt tagit så lång tid.

För att ta några räknexempel för att få ihop 12.000 kr på EN DAG så har jag möjliga förslag, är det något som kan stämma med erat??
15 timmar a 585 = 8775 kr och en milersättning på 3225 kr.
alt mer normal tid på 160 starter:
6,5 timmar x 585 = 3800 kr men då en reseerättning på 8200 kr.

inget av dessa förslag låter för mig rimliga så jag är nyfiken för vad ni har betalat för??

För oss skulle veterinär heladagen för 160 starter ligga på MAX 4000 inkl resersättning.

*Knapplån*

Det här med lokal + regional samma dag/helg då? Då är ju veterinäravgiften högre få jag känslan av. Hur kan det komma sig? Någon tävlingsarrangör som kan berätta? De lokala som inte betalar för sig ska ju ändå inte besiktas.

-kl-
Om jag räknar enligt tidigare uppgift på 585 kr i timmen så kostade vårt senaste meeting (tre dagar) ca 17 550 kr. + reseersättning, alltså en bit över 20 000. Vi tog 100 kr och hade ca 160 hästar = 16 000 kr. Ingen förtjänst. Det är väldigt svårt att veta hur länge tävlingen kommer att hålla på. Sen tror jag många klubbar tar 100 kr rent schablonmässigt, enkelt att räkna, ingen växel behövs mm.

Det är väldigt svårt att veta hur länge tävlingen kommer att hålla på.
Nej, det är det inte. Man vet hur många startande man har och hur många klasser man har, hur många gånger man ska höja hindren om det är en ponnytävling. Det är bara att räkna. Och man behöver ju inte veta exakt på minuten, men på timmen ska man kunna gissa hyffsat rätt...

Nja, banbyggaren kan ta olika lång tid på sig, blir det omhoppning eller inte (A1:A), blir flera uteslutna eller går många till omhoppning (två faser)? Med ledning av de ekipage vi hade räknade vi med att vara färdiga ca 16, men banbyggaren gjorde en stor ombyggnad, banans längd var...lång osv, vi var färdiga 18.30. Så enkelt är det inte alltid.

Ojoj, på de tävlingar jag varit på (körtävlingar) har det kostat runt 250 för veterinärbesiktning udner en helg. Det är då före maraton och precisionen. Alltså knappt 10 minuter för 250 kr.

Banbyggaren kan förvarna om hur banorna kommer att vara och hur lång tid hen vill ha på sig mellan klasserna. Självklart kan banorna också vara svårare eller lättare, men två minuter per ekipage brukar stämma väldigt väl, om det inte är en A:1a då.

Jag kan köpa att det blir fel ibland, men det hör absolut inte till vanligheterna och det är ingenting som man borde behöva gardera sig för.

För övrigt är det ingen omhoppning i två faser, det är en första och en andra fas. Det är viktigt.

Räkningar brukar komma efteråt. Vad menar du med det?
12000 för en dag är omöjligt, möjligen om det är med ambulans. Då är det rimligt.

" I Skåne har man infört att det skall stå på ÖD rapporten hur stor veterinäravgiften är"

Kan det vara här skillnaden är? Något för övriga distrikt att ta efter i så fall.

OBS, det är bara vissa av skåneklubbarna som sänkt. Hoppas resten följer.

Betalade 80:- igår. För flygande besiktning. Frågade efter vet men han hittades inte. Bilen var borta. Han var dock på plats en stund senare när dottern red.
Fast jag kan lika gärna betala 80 för flygande som för att de "tittar".
;)

-kl-
Om jag räknar enligt tidigare uppgift på 585 kr i timmen så kostade vårt senaste meeting (tre dagar) ca 17 550 kr. + reseersättning, alltså en bit över 20 000. Vi tog 100 kr och hade ca 160 hästar = 16 000 kr. Ingen förtjänst. Det är väldigt svårt att veta hur länge tävlingen kommer att hålla på. Sen tror jag många klubbar tar 100 kr rent schablonmässigt, enkelt att räkna, ingen växel behövs mm.

ett meeting blir en annan sak. Det går inte riktigt att jmfr med en reg endagars.
I vanliga fall hade ryttaren fått 3 veterinärbes. Då kan man inte klaga på 100.

KL.
Jag brukar jämföra min debiterade avgift med antal hästar o ofta är "marginalerna" omkring 50%.
PL

Liknande trådar

Fälttävlan Jag tänker alltså på de två fetmarkerade stycken nedan: "Tillägg/förtydligande i TR I 2011-02-23 Vid Tävlingssektionens senaste...
Svar
8
· Visningar
2 031
Hoppning Eftersom det fortfarande kryllar av klubbar som verkar tro att veterinäravgiften är en extra inkomst för klubben vid tävlingar så tycker...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
44 023
Senast: Estivuz
·
T
Hoppning Finns det någon regel för hur hög veterinäravgiften får vara på en hopptävling? Var på regional ponny tävling i helgen där avgiften var...
Svar
9
· Visningar
1 637
Senast: ia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka