Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Sv: Upprop mot dyra veterinäravgifter!

120 kr * 150 hästar ger 18000 kronor in.
10 timmar ca 6000 kr ut.

Det ger föreningen en vinst på 12000 kronor. :mad:

Snälla protestera!! Och skicka prostesten för kännedom till ridsportförbundet.

Jag har precis skickat mail till arrangören. Får se vad svaret blir, kan bli intressant eftersom jag personligen känner tävlingledaren + att det är min gamla hemmaklubb.. :angel:

Citerar mailsvaret jag fick:

"Veterinäravgiften har varit 120 kr i flera år nu och vi har skrivit ut den i proppen så när man anmälde sig så visste man vad det var man gav sig in på. Det är möjligt att den är för hög det får tiden utvisa men kontentan av tävlingarna är inte så lukrativa som alla tycks tro. Inte bara veterinären ska ha betalt utan även domare, banbyggare och överdomare och sedan premier, rosetter och plaketter. Distriktet ska ha 10 kr per startande ekipage. Hindermaterial och övrigt tävlingsmaterial måste det ju också investeras i. Jag kan nästa gång sänka veterinäravgiften ordentligt och höja anmälningsavgifterna i stället för faktum är att tävlingarna ska gå runt och det ska finnas utrymme för att köpa in nytt material och förbättra tävlingsanläggningen annars kan vi strunta i att ha tävlingarna totalt."

:crazy:

Vad kontrar man med nu?

Senast ändrad:

det mesta får ju dom in på anmälningsavgiften, DÅLIGT, premierna var ju ändå så låga där, mkt generösare på många andra ställen!:mad:

det mesta får ju dom in på anmälningsavgiften, DÅLIGT, premierna var ju ändå så låga där, mkt generösare på många andra ställen!:mad:

Precis, grymt snålt... Men nu behöver jag tips på vad jag ska kontra med?
Borde jag gå vidare till ridsportförbundet?

Är det någon mer som har mailat VRK om veterinäravgiften??

Man kontrar med att veterinäravgift ska betala veterinär, ingenting annat. Resten ska tas in via anmälningsavgift. Att ridsportförbundet varit noga med att påpeka detta och att du kommer att kontakta förbundet ang deras alltför höga avgift.

Också skickar du ett mail till förbundets tävlingssektion, där du bifogar kopia på all korrespondans. En insändare till tidningen ridsport sitter väl inte heller fel? Det här är ju ett konkret exempel på hur vi luras.

Man kontrar med att veterinäravgift ska betala veterinär, ingenting annat. Resten ska tas in via anmälningsavgift. Att ridsportförbundet varit noga med att påpeka detta och att du kommer att kontakta förbundet ang deras alltför höga avgift.

Också skickar du ett mail till förbundets tävlingssektion, där du bifogar kopia på all korrespondans. En insändare till tidningen ridsport sitter väl inte heller fel? Det här är ju ett konkret exempel på hur vi luras.

Jo, som sagt, jag känner tävlingsledaren personligen, jag vill inte gå alltför hårt ut på henne... Fast jag gillade inte hennes svar heller, ska skriva ihop någonting nu ikväll.

Finns det någon länk eller dyligt man kan hänvisa till där det klart och tydligt står angående vet avgiften? Eller något moment i TR?

Överdomaren är informerad. :angel:

Det står i anvisningar för arrangörer, banbyggare, domare.

Dessutom får inte vet avg läggas ut i proppen, där har alltså distriktet gjort fel som godkände den (surprise surprise).

Förresten så enl förbundets egen jurist så är detta bedrägligt beteende.

Senast ändrad:

Överdomaren är informerad. :angel:

Det står i anvisningar för arrangörer, banbyggare, domare.

Dessutom får inte vet avg läggas ut i proppen, där har alltså distriktet gjort fel som godkände den (surprise surprise).

Förresten så enl förbundets egen jurist så är detta bedrägligt beteende.

Ja, det är ju konstigt att andra klubbar verkar gå runt, som har mer pengar i premier och lägre veterinäravgift, samt färre starter.. :crazy:

Kan ÖD göra något som "inte vi vanliga dödliga kan"? ;)

Heja Lena och Estivuz!! Jag har en känsla av att det bara behövs att en förening får på fingrarna om detta och en artikel i ridsport, sen kommer veterinäravgifterna att sänkas överallt.

Precis som Lena skrev så får man ju inte skriva ut avgiften i proppen. Hur kan man göra det innan man vet hur många som kommer? Om man inte från början räknat en rejäl avgift som ska ge stort överskott.

Ja, det är ju konstigt att andra klubbar verkar gå runt, som har mer pengar i premier och lägre veterinäravgift, samt färre starter..

Jag tror du har svaret här: Hindermaterial och övrigt tävlingsmaterial måste det ju också investeras i......
......det ska finnas utrymme för att köpa in nytt material och förbättra tävlingsanläggningen

Tveksamt hur mycket tävlingsverksamheten ska stå för. Tävlingar arrar vi för att vi själv ska kunna komma ut och tävla. Ju fler som arrar desto fler tävlingar man kan åka på.

De kan ju vara ärliga och sätta en anmälningsavgift på typ 300 kr nästa tävling så får de se hur många som kommer.

Jag tror du har svaret här: Hindermaterial och övrigt tävlingsmaterial måste det ju också investeras i......
......det ska finnas utrymme för att köpa in nytt material och förbättra tävlingsanläggningen

Tveksamt hur mycket tävlingsverksamheten ska stå för. Tävlingar arrar vi för att vi själv ska kunna komma ut och tävla. Ju fler som arrar desto fler tävlingar man kan åka på.

De kan ju vara ärliga och sätta en anmälningsavgift på typ 300 kr nästa tävling så får de se hur många som kommer.

Precis! Tror inte de luckas med 400 starter per dag i sådant fall!

Heja Lena och Estivuz!! Jag har en känsla av att det bara behövs att en förening får på fingrarna om detta och en artikel i ridsport, sen kommer veterinäravgifterna att sänkas överallt.

Jag också och visst känns det lite jobbigt för både Estivuz och mig eftersom det är vår gamla hemmaklubb men det är också en av de största arrangörerna i Sth och det känns som om vi måste gå på en av "de stora" om det ska ge avtryck.

Själv ska jag till Skästa imorgon och där tar de 100:- av 175 anmälda hästar och vet ska bara vara på plats mellan 8 och 15. :crazy:

Ja såvitt jag förstår kan ÖD helt sonika säga till arrangören att sänka avg. Jag har hört att det gjordes på en ponnytävling i helgen som gick.

Okej, men då blir det säkert bra i slutändan! Har hon ringt till VRK eller kommer det att tas upp på tävlingsdagen? Borde kanske vara försent att ändra avgiften då, jag vet inte hur det går till.

Usch, jag hoppas inte tävlingsledaren börjar hysa agg mot mig nu för att jag är så dryg om avgiften! :crazy:

Vad skrev du när du maila dem så skriver jag något liknande?

Vad skrev du när du maila dem så skriver jag något liknande?

Gör jättegärna det!
Känns lite klent om det bara är jag som ska klaga.
Som sagt det finns ett inlägg först i tråden, jag skrev ungefär så. Undrade om det möjligtvis räknat fel eller skrivit fel i både ryttarmeddelande och propp?

Jag har ju inte fått svar på mitt senaste mail, jag får en känsla av att tävlingledaren i fråga blev lite sur! :o Hoppas jag träffar henne i helgen så hon inte tror jag bara vill ställa till en massa problem för klubben nu när jag precis bytt klubb i år... Kan ju kanske uppfattas så!

Men om Lenas mor säger sitt, plus fler än ett mail så tror jag absolut att det går att få en ändring på det.

Snuffsan Vet du hur man gör för att gå vidare till förbundet om det nu inte blir någon ändring? Kan man vara anonym? :o:o

Jag funderar på om vi inte ska ta det över hela landet ett tag typ en månad? Om alla håller ögonen på alla tävlingar i sina distrikt under april och maj till exempel så sammanställer vi det sen och skickar det som en skrivelse till förbundet? Man kan ju lätt räkna på tävlingarna även om man inte tävlar själv. Vad tror ni om det? Jag kan räkna på skånska tävlingar, häst och ponny under april och maj.

Vad tycker TS?

Jag tänker alltså en rad om varje tävling:

Ridklubben Klubben i Hästlösaby lokal ponny 32 maj 125 starter vetavg 300 kr vet på plats 2 timmar inkomster X ke utgifter X kr Vinst till föreningen XXXXXXXkr. Vet avg borde varit 10 kr.

Nåt sånt. Också räknar vi på alla tävlingar över landet under april och maj. Det borde väl ge gensvar från både förbund och tidningen ridsport?

Och kommer vi fram till att bara vissa föreningar tar för mycket betalt så är det ju toppen. Då syns det ju också.

Liknande trådar

Tävling Det fanns en sån här tråd för ett tag sen men jag startar denna iaf... Jag och många med mig anser ju att veterinäravgifterna...
2
Svar
34
· Visningar
3 017
Hoppning Nu tycker jag att vi tar tag i det där med dyra veterinärbesiktningar!! Vi har i höstas konstaterat att klubbarna ibland tar ut...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 751
Senast: Weeei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar