Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Sv: Upprop mot dyra veterinäravgifter!

jag är på, vart ju mindre glad när det blev en stor diskussion i vår förra klubb angående vet.avgiften. Vissa som var med och planerade ville direkt ta ut 120 kr för "det har ju minnsann grannklubben och det tar alla andra". Sämre argument får man ju leta efter. Jag var stenhård på att hålla det nere, och fick min vilja igenom. Nu var det en del som strök sig vilket gör att man måste ha lite marginal, men som sagt oftast är det sjuka överpriser. Lagom kul att höra kommentarer som, hade vi haft en högre avgift så hade vi tjänat x antal tusen att använda till andra aktivteter. Inser inte folk att de är dem själva som i slutändan i alla fall måste betala detta?

Nej det verkar folk inte förstå. Jag har också hört resonemanget med hur mycket man ska tjäna på vetavgifterna. En del klubbar ser det som en del av intäkterna på tävlingen.

*KL*

Jag är med!

Tävlade igår och då hade de en vet avgift på 120kr. Tycker det är hutlöst!

Fast vad säger att det ens går att anlita via jordbruksverket fortfarande? Jag har helt enkelt för dålig koll på just det. :o

Vet idag tog själv 500:-/timme som exempel förresten.

Jodå, det finns fortfarande från jordbruksverket, här nere finns inget annat än alls.

Men där ser man ju...det var alltså BILLIGARE med fristående vet. och då borde du ju gett ca 50-lappen i veterinäravgift?

Nej det verkar folk inte förstå. Jag har också hört resonemanget med hur mycket man ska tjäna på vetavgifterna. En del klubbar ser det som en del av intäkterna på tävlingen.

Men nu är det ju så att klubbarna får i princip lov att ta vilka anmälnings-startavgifter de vill och det är DÄR som pengarna ska dras in till klubben. Veterinäravgiften har t om Tomas Torgersen i tävlingssektion i förbundet uttalat sig om i Ridsport i höstas att det ENDAST ska vara en avgift och inte en inkomst för klubbarna.

Men nu är det ju så att klubbarna får i princip lov att ta vilka anmälnings-startavgifter de vill och det är DÄR som pengarna ska dras in till klubben. Veterinäravgiften har t om Tomas Torgersen i tävlingssektion i förbundet uttalat sig om i Ridsport i höstas att det ENDAST ska vara en avgift och inte en inkomst för klubbarna.

jag kan ha fel nu, men står det inte i arrangörs-tr att avgiften endast bör täcka veterinärkostnaden som klubben ha och inte vara en "extra intäkt". Eller om det åtminstonde står på hemsidan under "till arrangörer". Jag vet att jag har läst det någonstans i samband med att vi arrangerade tävlingar i höstas.

Jag är också på!
Är trött på dessa orimliga vet. avgifter!

Såvitt jag hörde av en vet-kompis som varit tävlingsvet idag så gäller det redan nu. Hon fick själv sätta sitt pris, precis som tidigare.

Det gör det lite svårare för oss att protestera eftersom vi inte längre vet exakt vad vet kostar. :crazy:

Nu har jag tittat på RF:s hemsida...det är fortfarande veterinär från jordbruksverket som gäller:

"Veterinär vid tävling
Lagar och paragrafer
33§ djurskyddsförordningen innebär att det ska finnas en av Jordbruksverket förordnad veterinär vid tävlingar.
Att vara tävlingsveterinär innebär myndighetsutövning.
En tävlingsveterinär måste enligt nuvarande lagstiftning vara anställd av Jordbruksverket
Jordbruksverket anställer den veterinär som arrangören föreslår, såvitt veterinären inte är olämplig att vara tävlingsveterinär"

och då är det också min uträkning ovan som stämmer rätt bra...kan tyvärr inte finna någonstans att det står nåt om att kostnaden enbart ska täcka utgiften men tävlingssektionen i min klubb säger att de fått ett kompendium från förbundet där just det stod nämnt.

Och jag vet ju till 100% att det stod i intervjun med Tomas Torgersen i ridsport i höstas.

jag är på!
Får se om jag får uträkningen rätt bara, annars frågar jag här i tråden :angel:
Tycker det är helt sinnesjuka priser på vet nu, speciellt när dem knappt känner på hästarna!!!:mad:

*räcker upp en hand!*
Jag är såklart också med! Ska maila till VRK nu i veckan och se vad som händer.

*kl*

Vi ska annordna en stor nat tävling i sommar och vi ville ha gratis vet avgift men det fick man inte för jordbruksverket :mad:

*kl*

Vi ska annordna en stor nat tävling i sommar och vi ville ha gratis vet avgift men det fick man inte för jordbruksverket :mad:

Ja, käre barn!:eek: Vad ska man säga? I vilket fall så är det ett fantastiskt initiativ från er klubb!:bow: Men det är ju bara att räkna ut så nära som möjligt lägsta möjliga avgift, jag lovar att ryttarna blir glada i vilket fall!:banana:

*räcker upp en hand!*
Jag är såklart också med! Ska maila till VRK nu i veckan och se vad som händer.

Ja, det är just det som är grejen, tjejer och killar! Ni måste komma igång med mailandet annars kan vi lika gärna låta tråden dö ut....:crazy:

Ja, det är just det som är grejen, tjejer och killar! Ni måste komma igång med mailandet annars kan vi lika gärna låta tråden dö ut....:crazy:

Haha, man får spara en mall på datorn som man skickar till alla tävlingsplatser (ja de flesta har ju väldigt hög vet.avgift, iaf i stockholm) och skicka massutskick! :idea::angel:
Nej men allvarligt, att skicka ett mail är ju inte direkt ett jätteprojekt, så det borde alla kunna fixa!

Nu har jag tittat på RF:s hemsida...det är fortfarande veterinär från jordbruksverket som gäller:

"Veterinär vid tävling
Lagar och paragrafer
33§ djurskyddsförordningen innebär att det ska finnas en av Jordbruksverket förordnad veterinär vid tävlingar.
Att vara tävlingsveterinär innebär myndighetsutövning.
En tävlingsveterinär måste enligt nuvarande lagstiftning vara anställd av Jordbruksverket
Jordbruksverket anställer den veterinär som arrangören föreslår, såvitt veterinären inte är olämplig att vara tävlingsveterinär"
Ja, en överdomarkollega till mor (tillika den som är överdomare på Vallentunas tävling :devil:) hade en kontakt på jordbruksverket och han sa samma sak. Märkligt detta.

Jag sitter och ska försöka räkna ut hur många hästar det blir på Vallentunas tävling...Men finns det något enkelt sätt att göra det på utan att behöva skriva upp varenda hästs namn i bokstavsordning :angel:
Kan man typ använda excel på något vis? Eller kan man helt enkelt bara räkna E numren/hästnumren. De borde väl vara från 1 och uppåt och då borde man kunna se hur många hästar som är med, eller?
Går det att få dem i kronologisk ordning i excel?
:idea:

Nu fick jag ordning på det! 152 hästar ska det bli på söndagen och de tänker ta 120 kronor i veterinäravgift.

Men jag tror inte riktigt jag har fattat hur man räknar ut...

4 timmars har veterinären besiktning totalkt. Veterinär från Jordbruksverket kostar 585;-/tim + ev. reskostnad så då avrundar vi till 600;-/timmen för enkelhetens skull. 4 timmar gånger 600 kr = 2400. + 10% = 240 avrundar till 250. Summa veterinärkostnad är 2650 kronor. 2650/152 = 17 kronor.

Detta kan väl inte vara rimligt?? Skulle veterinärbesiktningen kosta 17 kronor per häst? Jag måste väl ha räknat fel någonstans?

Senast ändrad:

Men 4 timmar, var får du det ifrån? Vet är på plats från kl 8.00 och tävlingarna bör hålla på till c:a 18.00, det ger 10 timmar = 6000:-/152 hästar = c:a 40:- per häst.

Men 4 timmar, var får du det ifrån? Vet är på plats från kl 8.00 och tävlingarna bör hålla på till c:a 18.00, det ger 10 timmar = 6000:-/152 hästar = c:a 40:- per häst.

Aha, jag trodde bara man räknade tiden för besiktning.. :angel:
Okej, då blir det en rimligare siffra.

120 kr * 150 hästar ger 18000 kronor in.
10 timmar ca 6000 kr ut.

Det ger föreningen en vinst på 12000 kronor. :mad:

Snälla protestera!! Och skicka prostesten för kännedom till ridsportförbundet.

Liknande trådar

Tävling Det fanns en sån här tråd för ett tag sen men jag startar denna iaf... Jag och många med mig anser ju att veterinäravgifterna...
2
Svar
34
· Visningar
3 017
Hoppning Nu tycker jag att vi tar tag i det där med dyra veterinärbesiktningar!! Vi har i höstas konstaterat att klubbarna ibland tar ut...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 751
Senast: Weeei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar