Upplyftande memes och videos relaterade till Kriget i Ukraina

Den är oerhört stark 💔 ❤️

----
Han som sjunger är alltså sångare i Boombox som avbröt sin turné i USA för att åka hem och försvara sitt land. Vad som är isande är att folksången han sjunger är skriven till minne av en ukrainsk legion... som för lite mer än hundra år sedan stred i första världskriget.
Kan vara så att jag lyssnat på den här orimligt många gånger i rad nu.

276013520_4904846426218974_8051365980908740667_n.webp

Jag har flera gånger läst en anekdot, väldigt sannolikt en nybliven vandringssägen.
men kan inte hitta den nu, så jag prövar att återge den - fritt ur hjärtat.

- - - - - - -
Fyra ryska stridsvagnar kör in i en liten by på den Ukrainska landsbygden. De stannar vid en vägkorsning, kliver ur - och börjar slanga bränsle från två av vagnarna till de två andra. Byborna betraktar spektaklet försiktigt från sina fönster, men visar sig inte.
Så hoppar soldaterna in i de två tankade tanksen, och kör vidare.

Efter ett tag går byborna ut, undersöker de två kvarlämnade tanksen - och hänger på dem båda var sin Ukrainsk flagga.

Ett par timmar senare är de två stridsvagnarna tillbaks i byn. De hade åkt ut på en lång återvändsgränd. Så är de tillbaks vid vägkorsningen, där det nu klart och tydligt står två Ukrainska tanks. Snabbt som ögat skjuter de ryska tanksen, och oskadliggör sina motståndare. Se'n åker de planlöst runt i byn och letar efter sina kvarlämnade vagnar. Men de står inte att finna. En tanks kör över en liten bro över en å som rinner bredvid byn. Bron håller inte, brister och stridsvagnen hamnar upp och ned i vattnet.

Den andra stridsvagnen kör ut på en åker, gräver ned sig i meterdjup gyttja - och till slut överger besättningen den, och flyr till skogs.

På så sätt oskadliggjorde den Ukrainska byn fyra ryska stridsvagnar, utan att själv avfyra ett endaste skott.
- - - - - - -

Varför denna inte är sann:
Det är redan från början mycket trångt i en stridsvagn. Det får inte plats en dubbel besättning i någon stridsvagn alls.

Den är oerhört stark 💔 ❤️

----
Han som sjunger är alltså sångare i Boombox som avbröt sin turné i USA för att åka hem och försvara sitt land. Vad som är isande är att folksången han sjunger är skriven till minne av en ukrainsk legion... som för lite mer än hundra år sedan stred i första världskriget.

Det är så många lager av symbolik i både text och kontext... ❤️ Tydligen har den spelat in rätt rejält med pengar också!

Jag ser att Andrii och många andra som klivit in i försvaret ofta lägger upp gemensam musik och sång. Av någon anledning tror jag inte att de ryska gossarna har så lätt att upprätthålla den känslan.

(Och jag blir knäpp på hur jag ska stava Ukrainska namn, ibland blir det engelskt, ibland svenskt och helst håller jag mig till hur varje person själv gör när det gäller namn. Vilket inte ens det är konsekvent. 😅)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 661
Senast: lizzie
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 893
Senast: valpköpare
·
Tjatter Jag snubblar hela tiden över memes och videos och sådant jag gärna vill dela men som inte passar i Covid-tråden. Den känns lite mer...
76 77 78
Svar
1 548
· Visningar
164 014
Senast: Rosett
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 391
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar