Uppfostringsteknik

Kalaspinglan

Trådstartare
Det verkar som om det vuxit fram en ny slags uppfostringsteorier när det gäller hundar, den mjuka icke våldsamma tekniken.

Vad anser ni, kan man verkligen lösa alla konflikter, men alla hundar med denna teknik?

Berätta gärna vad ni har för erfarenhet och varför ni tycker som ni gör.. :)

Sv: Uppfostringsteknik

Beror på. Handlar väl lite om tur också...

Träffade en tjej med en Labrador som var otroligt lydig och "i hand". Hon var så mjuk och försiktig med honom eftersom att han var så vek och undergiven.

Det visade sig senare att han var måttligt hård och det är sällan de hundarna uppvisar sån följsamhet på jaktprov. Vår intruktör sa att hon nog måste ha nypit tag i han när han var lite i exakt rätt ögonblick som gjort att han fått denna "respekt" för henne. Så hon behövde aldrig mer höja rösten åt honom :)

Så med lite tur eller skicklighet och tajming kan man nog skapa den relation till hunden så att man faktiskt kan köra mjuka linjen rätt av!! Men det är inte förunnat varenda hundägare och man ska inte se ned på de som faktiskt får ta uppfostransbiten lite senare och tyvärr så får man oftast göra det lite hårdare. Jag tror inte att man kan backa och reparera det man inte gjorde när hunden var liten.

Jag har två hundar och det skiljer sig mycket på deras uppfostran. Min äldre hund har jag fått bli mycket arg på och jag har stampat i backen och vrålat åt henne och varit så arg så att hon nog trott att jag skulle puckla på henne fysiskt och hårt.

Den yngre är det mer *hepp hepp stopp och belägg* och jag har nog aldrig blivit riktigt förbannad på henne. Fast hon kanske är en odåga när jag tänker efter :angel:

Ny och ny teknik... Man ha ju skippat alla kedjor, hjälpmedel och "fällor" och mer börjat se till hur hunden tänker, vilket kan vara klokt.

Jag anser att uppfostran är högst individuellt. Hundar är ju så olika. Ta två av mina ex. Den ena är så följsam så jag behöver aldrig tänka på var hon är, hon är bredvid... Den andra går sin egen väg och trots att jag har tränat många år med henne så förstår hon ibland inte alls vad jag säger.

Man kan vara rätt mjuk mot de flesta hundar om man är konsekvent, har rätt motivering och förstår sin hund. Sedan finns det gränser inom andra områden, men inlärning ska ske med hög motivation, det är ju framförallt det som är nytt.

//E

Visst vore det trevligt att alltid kunna vara mjuk utan att ta i.. Men ibland beroende på individ så behöver man höja rösten och kan kanske ta tag i hunden.. Min äldre hund med mkt jakt i sig har fått sig en "handfast" tillsägelse ibland, dock behövs det inte längre.. Men då har det handlat om saker som är absolut förbjudna.. Så som att jaga kaniner, hönor mm... Vill dom döda så gör dom och ibland så behövde man faktiskt ta tag rätt hårt i honom... Plus att han va en stark individ redan som valp... Idag är han världens gosigase och hur mysig som helst... :love:

Våldsamma tekniker tycker jag absolut inte man ska använda på någon hund.

Däremot tror jag att många hundar (min bl.a.) inte går att få så värst lydiga om man enbart använder sig av positiv förstärkning, mjuka "plysch"metoder och allt vad det kallas.. Man kommer säkert långt med dem, men kanske inte alltid tillräckligt.. Ibland får man lov att låta arg, ta tag i dem, läsa paragrafer och göra diverse ledarskapsmarkeringar.. Sen finns det säkert hundar som är lite mer lyhörda/känsliga, vet inte riktigt vad jag ska kalla det, som inte behöver så hårda tillrättavisningar.

Jag är för mjuka metoder och använder mig själv av det, rycker inte i kopplet, skriker inte. Försöker hellre få hunden att förstå att det lönar sig att göra som matte vill. Men ibland måste jag ta tag i henne och det blir inte "nu jävlar ska jag trycka ner dig på marken så ska jag skrika åt dig att sådär gör man inte"... ;) utan mer att jag tar tag i kinderna och pratar lite allvarligt. Sen kan jag tycka ibland att jag är lite för snäll så hon inte alltid gör som jag vill, men hon är ung och jag ser hellre henne glad och lite flamsig än 100% lydig för att hon känner sig HOTAD att vara lydig. Nu svamlar jag iväg lite men jag har nog fått fram hur jag ser på saken. :)

hmmm. Beror på vad man menar med våld.

Har en schäfer, och under hans första år så hände det naturligtvis att han testade gränser.

Den metod jag använt är att ta tag i honom, hålla ner honom titta i ögonen och skarpt säga nej.

Jag har klart gett honom obehag, han vill inte bli fasthållen och skälld på, men jag har inte skadat eller slagit på honom.

Nu är nej befäst, och denna metod har jag inte behövt använda på många år (han är 5 nu)

När han "sticker" eller springer iväg på något han inte får däremot, har jag använt postitiv påverkan, för att gorma i de fallen hjälper ju inte, då vill de ju inte komma.. Utan då har jag ropat glatt och sprungit åt andra hållet, så han blir nyfiken och kommer efter, när han är framme så får han beröm

att vara hård behöver inte alltid innebära att man inte är fysisk mot sin hund. jag är en mjukismänniska, men jag kan ändå ta tag i mina hundar och "hota" dem. dock är det alltid snabba och KORTA korrigeringar, och de kommer konsekvent. vid inlärning använder jag mig av motivationsträning, men har fått släppa lite på det när jag ska lära in apportering. *tjoff* in med apporten och beröm och klappar, men ett "nej" när de spottar ut den och snabbt in med den igen. klickern kommer dock komma fram igen när jag ska lära dem att själva plocka upp apporten.

att vara hård är för mig att tvinga hunden att utföra olika saker, samt att inte vara konsekvent. övervåld hamnar naturligtvis också i den här kategorin, men vad som är övervåld skiljer sig enormt från hund till hund.

För mig är det "Träna med glädje men glöm inte kravet" som gäller.
Det säger ganska mycket tycker jag.

Jag tror inte att det går att enbart vara mjuk och aldrig ta tag eller markera att man är ledaren.
Men givetvis måste man ta individuell hänsyn till vad just den hunden klarar eller behöver.

Jag tycker att det överlag är en vettig syn på hur man framgångsrikt tränar sin hund.
Visst, det finns uppstickare som har märkliga metoder, men de är ganska få. I alla fall där jag vistas.

Du hänger på min lite filosofiska bana med denna tråden ;-)

Icke våldsamma metoder??

Självklart - hoppas de flesta inte använder våldsamma metoder. Det finns ingen anledning att bruka våld mot hunden, det är djurplågeri.

Men däremot tror jag man måste ha tydlig regler för hunden som alltid efterlevs och hunden måste ha LÄRT sig att ett "nej" alltid är ett "nej".
(Av någon anledning tror de flesta hundägarna att valpen liksom kan ordet "nej" men det behöver ju läras in som andra ord typ sitt, ligg, stanna.... )

Mjuk eller hård??? Tycker det är lite knepig beskrivning. Jag är tydlig mot mina hundar, och det jag säger ska efterlevas. Det gör mina hundar för att jag lärt dem. När jag lär in kommandon (och beteenden) använder jag mig främst av hundens motivation, vilja att utföra något (typ inkallning: vill komma till matte). Sen kan jag också vara"fysisk" med mina hundar, både för att styra dem och för att korrigera, men jag skulle aldrig bruka våld mot hunden (typ dra i örat eller orsaka annan smärta). Jag vill att hunden ska då uppleva obehag t.ex. genom att hålla ett bestämt tag i kragen en längre stund, dock absolut ej så det gör ont, tills hunden blir underlägsen d.v.s. slickar sig om munnen, viftar frenetiskt på svansen. det brukar bara ta någon sekund nuförtiden om jag skulle korrigera min hund (vilket nästan aldrig händer nu)

Våldsamma metoder tror jag aldrig funkat särskilt bra - om hunden lyder beror nog bara på att den är j-vligt rädd för sin matte/husse.

Hundar är olika och man kan därför inte behandla alla likadant. Det viktigaste är att buskapet når fram på rätt sätt. På den vekaste hunden kan det räcka med en blick, medan en tuffare individ måste ha kraftfullare behandling.
Jag tycker att fysisk korrigering är okej om man vet vad man gör, och gör det i rätt ögonblick, och lagomt hårt. Det är ALDRIG okej att avreagera sig på hunden, eller "ta i lite extra".
Jag gör aldrig något som inte 'känns bra i hjärtat'. Ett nyp i baken eller kinden eller kasta ett ihoprullat läderkoppel i rumpan i exakt rätt sekund, det tycker jag är okej på min hund som är rätt så pipig av sig...

Speciellt ny är den ju inte och jag tycker snarare att det återigen går mot det mer fysiska hållet vad gäller uppfostringsmetoder. Pendeln svänger fort, men tids nog lär den stanna på någon sorts medelväg.

Jag personligen tror inte på att det mjuka och puttinuttiga är applicerbart på alla hundar och alla situationer. Hela iden bygger ju på att hunden helst av allt vill vara människan till lags och att den belöning vi kan erbjuda är bättre än alla de frestelser som hunden utsätts för. Det vet jag inte stämmer och därför förkastar jag denna teori. Alla hundar är inte avlad för samarbete. Vissa raser är speciellt avlade med tanke på självständighet och ensamarbete och där ser man ofta att det viktigaste i den hundens liv inte alls är att vara till lags. Samtidigt finner dessa hundar överlag att det visst finns mycket annat som är bra mycket mer givande än våra belöningar, oavsett vad vi hittar på. Där ser jag ingen annan utväg än att gå in med obehag och auktoritet i vissa situationer.

Däremot är det här ingen ursäkt för att spöa på sin hund i tid och otid. En förig och samarbetsvillig hund utan jaktlust eller liknande behöver sällan korrigeras. Den hunden vill göra rätt och där beror ofta felen på att föraren inte är tillräckligt tydlig eller att det missats i inlärningen. Om alla hundar vore på det viset skulle säkert ovan nämnda teori fungera och jag skulle tro att de som tror benhårt på metoden bara arbetar med denna typ också.

glee skrev:
Däremot tror jag att många hundar (min bl.a.) inte går att få så värst lydiga om man enbart använder sig av positiv förstärkning, mjuka "plysch"metoder och allt vad det kallas.. Man kommer säkert långt med dem, men kanske inte alltid tillräckligt.. /QUOTE]

Det svåra blir ju att få till en kravfas och det är i kravfasen man verkligen befäster ett kommando eller beteende. Frågan är då hur man ska kunna ställa krav om det enbart ska mutas och motiveras?

I vissa lägen struntar jag faktiskt i varför hunden lyder. Jag har medvetet "skrämt skiten" ur min hund vid några tillfällen där jag ansett att det fanns mer att vinna än förlora. Ett exempel är jakt. Första gången min hund visade intresse för vilt så övertygade jag henne om att hon skulle bli hackekorv om hon ens försökte sig på det.

Så visst, min hund jagar antagligen inte på grund av att hon är rädd för konsekvenserna, men å andra sidan har jag en hund som kan njuta av ett liv utan koppel och som inte blir överkörd av en bil under jaktens vilda lustar. Det hade gått att vänja av viltintresset på ett mildare sätt. Hon är inte speciellt jaktbenägen och väldigt vek, men en mildare metod hade ändå tagit längre tid. Under den tiden hade hon fått vara kopplad och varje gång hon kom loss skulle risken för jakt och sedermera olyckor finnas.

Det var just det jag menade med att man kanske inte kommer tillräckligt långt med bara mjukismetoder.. Iofs, jag skrev "man kommer säkert långt" men det är nog inte så långt, om det bara är på den nivån att hunden lyder när den själv är motiverad och har lust att lyda.

Just det där med kravfasen är jättesvår tycker jag. Selma är väldigt lättlärd och kan vara hur lydig som helst. Speciellt om hon vet att jag har extra gott godis i fickan. Men ibland har hon verkligen ingen lust att lyda och struntar totalt i mina "NEJ" som hon så gott som alltid respekterar annars. Men det kanske är åldern..

Det beror helt på vad man har för hund, vilken metod man måste använda

Rocky, Schnauzer

Kaxig, självsäker, inte jätte benägen till att samarbeta och göra sin matte lycklig. m.m

Han har jag fått ta i ordentligt, och i vissa fall skrämt för att en få ett ögonlyft.

Jag har missslyckats med mycket när det gäller honom, men jag har lärt mig desto mer.

Nu är han gammal och lugn :D

Atlaz; Grand Danois

Här har vi en helt annan typ av hund, och jag är helt övertygad om att Atlaz sagta skulle brytas ned och bli en kuvad hund om jag använde samma metod på honom som på Rocky

Det räcker med att jag pratar i hårdare ton för att få honom att reagera och inse ett misstag.
Har blivit ARG en gång så jag skrek ( beroende på en farlig situation och jag blev rädd ) Atlaz slängde i svansen mellan benen och kutade fram till mig samt la sig ner direkt.

Så med Atlaz kan man köra mer "plych" träning :p , med Rocky fungerar det inte.

Jag tror att man måste vara observant på sin hund
Förbereda sig på vilken ras man köpt, men även vara mycket öppen för individen.

Det svåra blir ju att få till en kravfas och det är i kravfasen man verkligen befäster ett kommando eller beteende. Frågan är då hur man ska kunna ställa krav om det enbart ska mutas och motiveras?

Just detta är ett sådant där uttryck som hundfolk slänger sig med som jag troligen inte riktigt förstår. Vad är en kravfas? När har man användning av den? Vad är en muta? Och till sist vad är det för fel på muta?

Jag har väl inte allt för mycket erfarenhet eg för att yttra mig, men måste bara få berätta en liten "episod" ang hunduppfostran.

Jag hade för några år sen en schäferpojke som var ganska osäker av sig. Inte bästa förstagångshunden tyvärr, men så blev det. När han var ett år ungefär gjorde jag min absolut mest lyckade uppfostran av honom. Vi var ensamma hemma han och jag och det var lunchtajm. Jag värmde mat i micron och tog med mig den ut i vardagsrummet för att äta. Jag glömde ta med mig något (minns inte vad) och gick tillbaka till köket för att hämta det. När jag kommer tillbaka hittar jag hunden ätandes min mat. Eg får jag skylla mig själv då jag lämnade maten obevakad i noshöjd. :o Jag blev rasande men lyckades på något underligt vis behålla lugnet. Sa mycket lugnt; "vad gör du?". Går fram, tar hunden i halsblandet eller nackskinnet, minns inte vilket, och leder mycket lugnt och bestämt in honom i sovrummet och stänger dörren. Inget skällande eller gormande från min sida! Gick tillbaka till vardagrummet och fortsatte min lunch.
Släppte därefter ut hunden igen och allt var frid och fröjd. Efter det rörde den hunden aldrig min mat mer var jag än ställde den! :D Jag måste ha lyckats förmedla till hunden att hans beteende inte alls var önskvärt.

Efter denna händels försökte jag med alla metoder i världen för att få till uppfostran men ofta med misslyckat resultat, tills jag gick en kurs i ledarskap! På två veckor fick jag en mycket mer harmonisk och lydig hund utan ett hugg, slag eller hårt ord. :bow: Heder åt den människan som lärde mig det! :bow: :love:

Så visst, om man vet hur man ska göra kan man helt säkert uppfostra en hund till lydnad utan att säga ett ord!

//Alice

Om min hund vill fram till en annan hund och jag säger nej och hon rättar in sig efter det så är det ett krav som hon efterlever. Om hon vill fram och enda sättet för mig att få henne att inte gå fram är att sätta en godis i munnen på henne så är det en muta :)

Jag har testat båda metoderna och det har sina för och nackdelar, helt klart. En kombination av det hela har varit effektivast för oss. Dvs när mutan har blivit så självklar för hunden att hon struntar i allt annat bara för att få mutan då har det varit lätt för oss att göra om det till ett krav som efterlevs! :D

Det är ju olika med ras oxå. Vissa är mer matglada än andra :D Vår schäfer är inte speciellt mat/godis intresserad, men vår labbe var..

Tusen tack för alla svar! Roligt att läsa vad ni alla tycker.

Anledningen till att jag startade denna tråd är att jag upplever att det är så "förbjudet" att använda andra metoder än "positiv förstärkning". Jag försöker att använda mig av det så mycket jag kan men upplever det som att det inte alltid fungerar på min hund (kanske jag som har svårt att motivera min hund...).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V