Uppfostringsteknik

Sv: Uppfostringsteknik

Kravfasen kommer väl efter inlärningen?
När hunden vet vad man menar.
Om den inte gör det begärda så får man visa att man kräver det.

Jag belönar alltid men när man kommit till kravfasen så kan man vänta längre innan man belönar och kanske inte lika rikligt. Jag ser det som belöning inte muta, och den kan variera i sitt slag.

Så ser jag det!

Jag anser att krav skall man ställa på hunden när ett kommando är inlärt och befäst. Att ha en "kravfas" verkar lite kort, det skall ju vara för evigt. Muta är för mig att ha snask till hands redan innan hunden har gjort det den ska, och det är enligt mig endast befogat de allra första gångerna man försöker få hunden att förstå ett nytt moment. Framför allt för att hunden blir koncentrerad på snasket och inte på det man försöker lära in. Det är anledningen till att jag tycker mycket bättre om klickerträning än vanlig "snaskträning". Hunden lär sig att prova nya betenden för att få det efterlängtade klicket, och är i det läget oerhört medveten om vad den gör med kroppen. Den har lärt sig lära.

Jag tror på en mjuk inlärningsteknik som sedan övergår i kompromisslösa krav. Hur hård/belönande man behöver vara varierar från hund till hund, men regeln är: inte hårdare än hunden kräver och muntlig belöning i stora mått. Det skadar inte att tala om för hunden att man är nöjd och glad.

Mvh,
Duvan

Det är så skönt att ha en gammal väluppfostrad hund! När han var ung var han en riktig ligist. Nu behövs inga ord längre. Han kan vara lös i alla lägen - harar, rådjur, andra hundar, katter... You name it! Han går dit jag går och stannar när jag stannar. Häromdagen tränade vi lite sök i skogen. Tro det eller ej: under ett av söken dyker först en hare upp framför nosen och springer naturligtvis, nästa sekund kommer en hund och går på en stig som jag visst hade lagt sökrutan rätt över. Han lyfte inte ens huvudet!! När vi möter andra hundar och han är lös så stannar han, vänder huvudet mot mig och liksom "frågar" vad vi skall göra. "Äsch" säger jag, "vi går häråt istället" och han vänder på klacken och följer med. Men visst har vi haft våra problem i ungdomens dagar och vi har faktiskt löst allting med lek. När problem uppstått har jag försökt komma på vad som lockar min hund allra mest och utnyttjat det. Jag har fått spela pajas många gånger =). En enda gång har jag varit fysisk och då var han nio veckor gammal och fick lära sig ordet "nej". Det räckte inte med ett tag i nackskinnet då bet han mig i handen haha. Jag la honom på rygg och höll honom där tills han var tyst och lugn (vilket tog en stund). Sedan har jag inte behövt ta i honom.

Jag är också glad över att min hund är så bra! Hade mycket problem med att gå med henne i koppel tidigare i höstas, men det har löst sig nu. Det känns jätteskönt att gå ut med henne och veta att armen kommer att sitta kvar när man kommer in. Nu är det viserligen inte perfekt fot hon går, men det hon gör duger bra. Hon verkar trivas med livet, är så mycket gladare nu än tidigare och leker mycket.
Jag använder miug både av mjuka metoder och av hårda. Inte misshandlar jag henne, men hon har fått kopplet i rumpan några gånger och jag har tagit tag i henne och pratat allvar med henne. Nu är det visserligen en dobermann som man kanske ska vara lite hård mot...

Kalaspinglan skrev:
Tusen tack för alla svar! Roligt att läsa vad ni alla tycker.

Anledningen till att jag startade denna tråd är att jag upplever att det är så "förbjudet" att använda andra metoder än "positiv förstärkning". Jag försöker att använda mig av det så mycket jag kan men upplever det som att det inte alltid fungerar på min hund (kanske jag som har svårt att motivera min hund...).

Jag undrar om det inte är kulturellt betingat. I Sverige skall vi resonera och enas och nå en slags konsensus. Att säga ifrån, vara tydlig och faktiskt vara den som bestämmer - det är svårare.

Kan det vara därför mut och lock-och-pock metoden fått sådant genomslag?

Med risk för att sticka ut hakan, så tycker jag att man kan ta tag i hunden. jag brukar ta tag i hundens nacke, nypa tag i skinnet för att påkalla uppmärksamhet och påpeka att "hörru du, nu lyssnar du på mig"!

Detta gör jag i de fall hunden uppenbarligen ignorerar mig och obekymrat fortsätter att lukta på en kissfläck fast man bett om uppmärksamheten.

Jag är absolut ingen förespråkare av våldsamma metoder, tvärtom så tycker jag att det Jadzia skriver om föriga hundar är att föredra. Nu har vi inte alla sådna hundar, utan man måste både fysiskt och psykiskt sätta sig i respekt. Framför allt tycker jag att det är viktigt att vara kompromisslös. Har jag ropat har jag ropat, jag tänker inte stå som ett fån och vänta tills hunden har lust att komma.

prinsessfeminist skrev:
Jag undrar om det inte är kulturellt betingat. I Sverige skall vi resonera och enas och nå en slags konsensus. Att säga ifrån, vara tydlig och faktiskt vara den som bestämmer - det är svårare.

Kan det vara därför mut och lock-och-pock metoden fått sådant genomslag?

Med risk för att sticka ut hakan, så tycker jag att man kan ta tag i hunden. jag brukar ta tag i hundens nacke, nypa tag i skinnet för att påkalla uppmärksamhet och påpeka att "hörru du, nu lyssnar du på mig"!

Detta gör jag i de fall hunden uppenbarligen ignorerar mig och obekymrat fortsätter att lukta på en kissfläck fast man bett om uppmärksamheten.

Jag är absolut ingen förespråkare av våldsamma metoder, tvärtom så tycker jag att det Jadzia skriver om föriga hundar är att föredra. Nu har vi inte alla sådna hundar, utan man måste både fysiskt och psykiskt sätta sig i respekt. Framför allt tycker jag att det är viktigt att vara kompromisslös. Har jag ropat har jag ropat, jag tänker inte stå som ett fån och vänta tills hunden har lust att komma.

Håller med!

Var hund kräver sin uppfostring. Mina schäfrar kräver inte samma uppfostringsteknik som min bekants labbe som jag hjälper henne med. Nyp i skinkan existerar inte för mina hundar, men däremot är det något jag får ta till på labben som har fullt upp med allt annat, som att äta något hon hittat i skogen för att ta ett ex. :smirk:

Det har varit min filosofi också! Konsekvens är viktigt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V