Uppfostran!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppfostran!!

Vilket? Åsikter kan man inte alltid ha samma tyvärr. Vist är det tråkigt men jag försöker hitta mellanvägar så vi båda blir nöjda.
 
Sv: Uppfostran!!

Det tror jag inte alls att du är. Jag tror däremot att du är trött och less på att alltid behöva ta största delen av ansvaret och att du får vara den petiga vuxna medan han tar rollen som den glada, leksugna föräldern. Det är nog också lätt att säga nej för ofta när man känner att man inte riktigt har orken.
Prata med din man om detta och försök vända på steken. Kanske du ska varva upp barnen en kväll, bara busa och ha skoj medan din man sedan får lägga dem och ta hand om hushällsarbetet och allt som blivit framstökat.
Det är viktigt att det blir balans i rollerna så att båda föräldrarna får ta både ansvar och lek. Sedan är det också bra att kasta av sig gamla hang-ups över hur det "borde" vara och vad man "får" göra och istället skriva sina egna regler som hela familjen accepterar. Kram Sar
 
Sv: Uppfostran!!

Det är snarare ett tecken på pedanteri och överdrivet kontrollbehov.
Vem vinner på det?

Inressant att notera är att han inte är speciellt pedantisk annars, i vår familj är det nog mera jag som ligger åt det hållet :angel:
Det är nog nåt som han fått med sig hemifrån bara, och han säger att han tappar aptiten då folk har dåligt bordskick.

Nu har vi prövat att göra en lista med dom 4 viktigaste reglerna ("bas-saker" som att inte prata med mat i mun osv), och så gör vi så att alla följer dom och inget tjat om övriga regler för tillfället....
 
Sv: Uppfostran!!

.... och han säger att han tappar aptiten då folk har dåligt bordskick.
Det får mig snarare att tänka på aptitproblem.
Har han haft problem med att äta som liten/ung?
Hungriga människor äter ju mat i alla fall, även om där är stökigt.
Medan de känsliga får en total knut och inte kan äta då.
 
Sv: Uppfostran!!

Det får mig snarare att tänka på aptitproblem.
Har han haft problem med att äta som liten/ung?
Hungriga människor äter ju mat i alla fall, även om där är stökigt.
Medan de känsliga får en total knut och inte kan äta då.

Huvudet på spiken, hur visste du det ;) :confused: ?
Han är en sån som kan "glömma" att äta en hel dag typ :eek: ...och är ganska ointresserad av mat egentligen, men man måste ju äta för att leva. Han har alltid varit smal som en pinne, först nu vid 40+ mera normalviktig (då endel av oss andra börjar ha extrakilon :angel: ).
 
Sv: Uppfostran!!

Sedan är det också bra att kasta av sig gamla hang-ups över hur det "borde" vara och vad man "får" göra och istället skriva sina egna regler som hela familjen accepterar. Kram Sar

En mycket klok och viktig kommentar, tycker jag. Tyvärr är just detta något av den springande punkten för många nystartade familjer, som naturligtvis bär med sig två delvis olika bildar av hur saker "borde vara". Kan man bara enas om detta enda; att kasta sina gamla "borden" åt sidan och prestigelöst skapa sig en egen gemensam plattform, ja då undslipper man många onödiga bataljer längre fram.

Peace/Halvhalt
 
Sv: Uppfostran!!

Det stod ju i ditt inlägg.
Bara att läsa innantill.

Och då så är det den biten man måste hantera.
"Pappa har svårt att äta om det är stökigt runt matbordet."
Och det är ju inte fel att kunna visa den hänsynen.
Och så får man passa på att kladda de gånger då pappa inte är med.
 
Sv: Uppfostran!!

Ja det vore så skönt att slippa det tyngsta ansvaret och om han förstod att de behöver varva ner på kvällen. De mår bättre av det..de kvällar jag är hemma själv med dem är det aldrig svårt att lägga dem. De vil lägga sig och läsa en bok på kvällen...
 
Sv: Uppfostran!!

Och då så är det den biten man måste hantera.
"Pappa har svårt att äta om det är stökigt runt matbordet."
Och det är ju inte fel att kunna visa den hänsynen.
Och så får man passa på att kladda de gånger då pappa inte är med.

Precis! Håller med! Vilken tur att ni hittade det egentliga problemet!:)

Om pappan inser att han har problem med ätandet, och kan prata öppet om det i familjen kommer han antagligen bli aningen mindre pedantisk med andras bordsskick, och sonen kommer antagligen anstränga sig mer helhjärtat för att förbättra sitt bordsskick, för nu finns det ju en vettig förklaring.

När nån bara tjatar utan att man själv ser värdet av att utföra det som det tjatas om...då är det nästan omöjligt att "ta in" tjatet så att det sitter mer än just för stunden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
919
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 166
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 598
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 724
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp