Uppfödare sälja till äldre valpköpare?

Precis. Vi hade ju hemma en uppfödning här när ägaren blev svårt sjuk. Bara hoppas hen orkar hela hundens liv. Om inte så får vi lösa det då.

Jag förlorade en vän förra året som var runt 30 år. Hon skulle ha hämtat nästa valp bara någon vecka senare... Vi vet aldrig vad som händer, det viktiga är att det finns ett nätverk och kanske nån form av testamente så efterlevande vet vad man önskar för sina husdjur.

Jag förlorade en vän förra året som var runt 30 år. Hon skulle ha hämtat nästa valp bara någon vecka senare... Vi vet aldrig vad som händer, det viktiga är att det finns ett nätverk och kanske nån form av testamente så efterlevande vet vad man önskar för sina husdjur.

Men fy så hemskt. Beklagar din vän :(

Jag ser inget problem i sak att sälja hundvalp till pigga, friska och aktiva pensionärer. Dö kan alla imorgon även om risken statistiskt sett är större med stigande ålder.

Men det gäller ju det är en just pigg, frisk och aktiv person.

Även om spekulanten var 20 skulle knappast någon sälja till en person som på grund av demens/fysiska besvär/liknande inte klarar att ta hand om en valp.

Så eg handlar det väl - antar jag - om att behandla ålder + hälsotillstånd + individ och sen göra en riskbedömning. Men frågan är vilken ”generell risk” som tillmäts ålder? En 85-åringen kommer statistiskt sett inte att överleva hunden. En 35-åring kommer statistiskt sett att göra det. I verkligheten kan vad som helst hända dock.

Jag hade kollat efter en hund att vara fodervärd åt istället. Vid den åldern :)

Fodervärd inom hund innebär att man tar en valp och betalar halvt eller inget valppris, mot att uppfödaren får ta en eller två kullar (eller x antal parningar om hane). Sedan tillfaller hunden fodervärden.

Angående tråden:

Min morfar blir 75 i vår, han köpte valp igen när han var 72. I hans fall ser jag inga som helst problem med det, som har ett stort hundkontaktnät och rör sig utan skrupler. Lika pigg som när han var 55.

En fd träningskamrat är strax 80. Han köpte valp förra året. I hans fall ser jag många problem. Vägrar byta ras, utan kör på med 40 kilo tung brukshund. Har dåligt hjärta och mycket dålig styrka i kroppen, vinglig när han går. Det är så att man håller andan när det ekipaget tränar.

Min faster fyller 70 i år och har en Hoffe på 6 år. Hon planerar att hinna med en medelstor hund efter denna och efter den ska hon ha en Dvärgschnauzer. Jag frågade hur gammal hon planerade bli egentligen och då kontrade hon med att min farmor och farfar fjällvandrade och spelade tennis vid 90 och de åt inte ens vettigt plus de rökte så hon tyckte att hon borde bli minst 5 år äldre :D

Fodervärd inom hund innebär att man tar en valp och betalar halvt eller inget valppris, mot att uppfödaren får ta en eller två kullar (eller x antal parningar om hane). Sedan tillfaller hunden fodervärden.
Jag vet vad det innebär. Men händer något så finns en uppfödare som kan ta över.

Fast vissa saker har sin tid också, kanske är äga brukshund en sån sak som inte alltid passar i livet?

Att ha hund ser jag inget problem med även om åldern är hög och hälsan sviktar lite. Så länge man klarar ta hand om hunden eller har ett nätverk som kan hjälpa till.

Däremot så precis som ovan skriver och någon annan nämnde så att i 80-årsåldern med sviktande hälsa köpa en brukshundsvalp ser jag som en annan sak.

Tänker lika ang hästar. Så länge man kan ta hand om hästen är ingen gör gammal för att ha häst. Men en 80-åring vars ork räcker till att rida lugna skritturer i skogen, som faller som en fura om en häst drar i grimskaftet osv ska inte skaffa en stökig unghäst eller en häst som behöver ridas ordentligt varje dag. Utan en stabil, lugn häst som trivs med lugna turer i skogen.

Och behövs hjälp är det enklare för någon att hjälpa till med lugna trygga än ung och energisk.

Att ha hund ser jag inget problem med även om åldern är hög och hälsan sviktar lite. Så länge man klarar ta hand om hunden eller har ett nätverk som kan hjälpa till.

Däremot så precis som ovan skriver och någon annan nämnde så att i 80-årsåldern med sviktande hälsa köpa en brukshundsvalp ser jag som en annan sak.

Tänker lika ang hästar. Så länge man kan ta hand om hästen är ingen gör gammal för att ha häst. Men en 80-åring vars ork räcker till att rida lugna skritturer i skogen, som faller som en fura om en häst drar i grimskaftet osv ska inte skaffa en stökig unghäst eller en häst som behöver ridas ordentligt varje dag. Utan en stabil, lugn häst som trivs med lugna turer i skogen.

Och behövs hjälp är det enklare för någon att hjälpa till med lugna trygga än ung och energisk.
Så kan det säkert vara, men mer en mer svikande hälsa och/eller ett nätverk som inte är med på tåget, som i det här fallet, så är det ju inte riktigt på det sättet du målar upp det utan kanske inte rätt tid i livet för en krävande hund.

Så kan det säkert vara, men mer en mer svikande hälsa och/eller ett nätverk som inte är med på tåget, som i det här fallet, så är det ju inte riktigt på det sättet du målar upp det utan kanske inte rätt tid i livet för en krävande hund.

Jag vet inte om jag missförstår dig - men det du skriver är ju exakt det jag menar?

Ah, du tänker så! Det är ju dock inte alls säkert så att uppfödaren har möjlighet att ta tillbaka hunden bara för att man är fodervärd. Ofta placerar man ju ut foderhundar för att man själv kanske har fullt i hemmet, inte kan ha hane hemma, osv.
Med överenskommelsen att uppfödaren kan ta tillbaka hunden menar jag naturligtvis :)

Liknande trådar

• Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 992
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 995
Senast: Kajsalisa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 972
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 470
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?