Då var det ju den biten jag glömde nämna, att jag redan har jobbat upp att matbelöningar ska vara mer roliga än att jag stoppar godis i truten på honom. Det togs upp redan när vi gick valpkurs så jag har haft det i bakhuvudet sedan dess. Jag brukar kasta godisarna upp i luften så att han får fånga, eller iväg så att han får nosa rätt på dem, eller springa några steg med en i handen så att han får jaga mig för att få tag i den. Den enda leken han riktigt taggar på är att kampa, och det förstår jag inte hur jag ska kombinera med godis?
Som jag redan har skrivit så tappar han tråden om man kör med att vara sprallig och kul, så jag vet inte vad mer jag ska kunna göra för att öka värdet utan att på samma gång riskera att hunden blir för upptaggad? Det går inte gärna att köra formel 1-metoder när jag har en ångvält med dåliga bromsar.
Nu kanske du inte vill ha tips men hoppa bara över mitt inlägg då. Min hund blir också lätt väl upptaggad med kamp men jag avslutar kampbelöning ofta med matbelöning för att det inte ska bli totalt överslag i energi och lite fokus ska återkomma Som kedjar belöningarna, blir ’Yes’ (vårt belöningsord) -> kamplek -> godisbelöning (lite sådär på smidigt sätt så det bjuder till följsamhet/kontakt, ex genom att backa) -> fortsätta träning