H
Hellhound
Hur gammal är han nu? Tycker inte ni ska sluta träna. Kanske acceptera att han klarar till exempel 10 minuter,då tränar du 5 minuter och avslutar med massor av beröm. Då får ni båda känslan av att ha lyckats. Om fokuset just nu räcker till ett eller två moment, gör dom ordentligt. Sen ökar du på mer och mer.
Men pauser behöver ju även äldre hundar. Jag upplever att både Alvin och Milou och andra hundar jag hjälpt till med liksom tänker till under pausen och vill igång och köra direkt när jag ställer mig upp eller börjar förbereda för träning.
I en mognadsfas kan det ju underlätta lite att kanske inte hitta på en massa nya saker utan göra det man kan sen tidigare men jobba mer exakt så som man vill ha dom.
Vissa dagar vill dom inte, om det verkligen inte behövs just då vänta några timmar eller byt plats och prova igen senare. Så slipper man tjata.
Vad har du för godis? Kan det konkurrera med goda luktfläckar på marken? Kanske byta godis?
Och som kursen sist i freestyle, då var det ju jag som orsakade ett av problemen men det visste jag ju. Instruktören ville se mig träna och sa direkt att jag är redo att börja tävla redan innan kursen, men vet du? Vi gjorde bara ett nytt moment och resten av tiden fick vi i uppgift att bara ha roligt. Inte tänka träning, tävling, prestationer. Så vi tränade följsamhet och massor av belöning. Freestyle kurs som gick ut på att bara ha roligt vilket man ju alltid ska samtidigt som det blev massor av träning. Men nästa gång vill jag göra mer nytt.
Så kanske du kan tänka så? Att du leker fram moment och lydnad?
Jag tänker att du säkert vet allt men ville komma med input från en som lever med lika mycket fokus vissa dagar är samma som hos en sten och andra helt underbar
I skrivande stund 22 månader, så tekniskt sett fortfarande unghund. Dessutom av en ras som ofta inte mognar ordentligt förrän de närmar sig treårsåldern, så det kan lika gärna vara så att jag har alldeles för höga förväntningar.
Snabbpass på fem minuter är vad jag har kört fram tills nyligen. Det räckte inte för att han skulle bli nöjd så då ökade jag till 10-15 minuter. Har mest kört gamla invanda moment eftersom han inte direkt är mottaglig för något nytt just nu, det blir ofta så att han gör samma sak om igen oavsett vad jag säger för att han vet vilka beteenden som brukar ge utdelning.
Jag lägger alltid in korta pauser när vi tränar. Ibland så räcker det för att återfå fokus men minst lika ofta så är det då hundens hjärnkontor stänger för dagen.
Jag har provat många olika sorters godis och upplever att till och med hårdvaluta som korv och köttbullar är tråkiga jämfört med de där förbannade luktfläckarna. Det gäller oavsett om vi gått promenad innan eller inte för att han ska få ur sig det värsta. Jag har även provat att använda själva nosandet som belöning men jag tyckte att det bara gjorde honom ännu mer distraherad.
Att leka fram momenten har jag också försökt med, men än har jag inte hittat någon leksak som är så rolig att den trumfar godis och lukter varenda gång. Försöker man vara superglad och ha hög energi så matchar han det med 200% och tappar tråden helt, så det är inte så bra i träningssammanhang. Det brukar gå bäst om jag själv håller mig lugn även då hunden börjar sväva iväg i andra tankar. Jag är lugn som person rent allmänt så resonemang som ofta syns inom hundkretsar - att man ska vara så himla festlig för att vara intressant - ger mig en klump i magen.
Jag vet verkligen inte allt. Sådana här dagar så känns det som att jag inte vet något alls eftersom jag testar allt jag kan komma på och det ändå går dåligt. Jag vill också skriva inlägg om hur bra det gick att träna och hur roligt det var men det ser ut som att det kommer dröja ett tag till innan jag kan det.