Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
En bukehund är borta. Min Bentley fick somna in förra veckan och det är fruktansvärt tomt.

Han blev akut dålig på tisdagkvällen, hade väldigt ont och var mycket medtagen. Vi åkte in till djursjukhuset och han blev inte bättre när vi var där, så vi lämnade honom över natten. Vet varnade att det inte var säkert att de skulle klara honom. När de ringde dagen efter var det lika illa. Han behövde opereras för akut men skulle inte överleva narkosen, utan det enda de kunde göra var att fortsätta med intensivvården och hoppas att hans allmäntillstånd förbättrades. Dessutom var det inte säkert att det var prostatiten som var grundproblemet.

Så i stället för att låta Bentley genomlida fortsatt behandling åkte vi in och tog farväl. Beslutet i sig var inte svårt, det är att hantera att han inte finns hos mig längre som är fruktansvärt jobbigt. Han lämnar ett värkande tomrum efter sig. :heart
Åh nej, så sorgligt! Beklagar! :heart

Knashund och fjompmatte.

Han gnäller och vill ha mat. Men vill inte äta. Tar jag torrfoder i handen och matar så äter han ivrigt.
Alltså handmatar jag kräket. :meh: Har gjort så i ett antal dagar nu. Ändå får han i sig betydligt mindre än han borde.
Tur att jag är sjukskriven och hemmasittande. Och att det är en så älskad hund.
Torsten då! 😂
Min är tvärtom. Man får ha koll så hon inte pillrar i sig insekter, löv, harbajs, torkad daggmask etc. :yuck:
Hon skulle säkert vara självförsörjande om hon fick hållas. :laugh:

Tävlade hela helgen, lördag agility med Nike, Nessie och Nano. Husse och Nike vann ett lopp och jag kom faktiskt runt en bana med Nano med fem fel :D .
Söndag lydnad med Nano och Nessie, det är förj***la jobbigt att tävla i två klasser samtidigt dock 😝. Nano var superglad i startklass och som ett yrväder inne på plan och tjuvstartade (!!!) på apporten, det är framsteg att den är så rolig att man tjuvar på den.. Vi kom inte sist iallafall 🤣. Strök henne på eftermiddagen för jag ville fokusera på en hund.
Nessie gjorde två stabila starter i klass 1, jag måste dock lära mig gå ordentlig fot med kommendering. Vi fick 271 och 277 poäng och kom 2:a i båda starterna. Har nu titeln I klass 1 😁. Så glad över båda hundarna, Nano har sån otrolig glädje och energi så nu ska jag bara försöka tygla den lite så kommer det bli bra. Nessie är en klippa!

Igår hade vi en lugn dag och var ute i trädgården och gick långpromenad. På kvällen kom syster och hämtade Nessie och körde spår med henne, idag skulle dom iväg och valla och syster börjar väl inse att deras start i appellen börjar närma sig för hon behåller Nessie några dagar för att kunna träna bruks 😁.

Nano och Nessie Igår
20210816_093912.webp

Vad är det för fel på folk?? Vi kom sista biten hem efter 1 h promenadnu på morgonen. Banksy är såklart lite trött och vi möter en lastbil med blinkande lampor på och sen två familjer med barnvagn så han går upp i energi och skäller och drar. Jag parerar och går åt sidan såklart, och markerar med rösten men låter kanske lite irriterad. Då kommer en kärring och bara "du, hur mår din hund egentligen?"
Say what?? Vad har hon med saken att göra?? Han blev ju inte direkt lugnare av det. Däremot när vi kommit förbi henne och allt annat så blev han ju tyst och gick lugnt intill mig. Kan inte folk bara sköta sitt??

Det känns som att det blivit höst bara över en natt. Förstår inte vart sommaren tagit vägen, det känns som igår som löven började spricka upp på träden och man längtade efter att kunna lägga bort vinterjackan och gå hundpromenader i t-shirt. Som i ett trollslag är även det nu borta och man pälsar på sig med skalkläder och kängor, +10 grader i morse var det och jag blev plötsligt påmind om att det är hög tid att starta elementen i hundarnas kojor och beställa hem mer träull för att kunna bädda upp extra när hösten kommer på riktigt så småningom. Överväger om jag ska köpa fler insynsskydd och sätta några i labbens hundgård också för att dämpa lite både gällande insyn och vind. Det gjorde stor skillnad att sätta upp inne hos Emiron och även om sambon fortfarande inte förstår poängen och tycker det är onödigt så är jag sugen på att göra något liknande hos hans hund också, speciellt i det hörnet som vetter ut mot infarten.

Hittat en närliggande ringträning. Med MYCKET hundar som kommer i alla storlekar så det låter lovande.

Tog tid i söndags och åkte in till staden med Trolla själv, fickan full med mycket doftande godis och klicker.

Promenaden som brukar ta 40 min om man går långsamt tog nu 1h mer pga av alla stopp och kontaktövningar.
Men det gav resultat redan dagen efter. (och i slutet av promenaden) kunde gå förbi flera husvagnar med lösa hundar som skällde utan att hon reagerade/svarade tillbaks.

Igår tog vi en promenad och även om hunden var en bra bit ifrån så vart det bara titta och hon släppte den snabbt. Så fram tills utställningen är det hon som får gå stadspromenader själv med mig så får sambon aktivera andra hunden på annat håll.

Tävlade hela helgen, lördag agility med Nike, Nessie och Nano. Husse och Nike vann ett lopp och jag kom faktiskt runt en bana med Nano med fem fel :D .
Söndag lydnad med Nano och Nessie, det är förj***la jobbigt att tävla i två klasser samtidigt dock 😝. Nano var superglad i startklass och som ett yrväder inne på plan och tjuvstartade (!!!) på apporten, det är framsteg att den är så rolig att man tjuvar på den.. Vi kom inte sist iallafall 🤣. Strök henne på eftermiddagen för jag ville fokusera på en hund.
Nessie gjorde två stabila starter i klass 1, jag måste dock lära mig gå ordentlig fot med kommendering. Vi fick 271 och 277 poäng och kom 2:a i båda starterna. Har nu titeln I klass 1 😁. Så glad över båda hundarna, Nano har sån otrolig glädje och energi så nu ska jag bara försöka tygla den lite så kommer det bli bra. Nessie är en klippa!

Igår hade vi en lugn dag och var ute i trädgården och gick långpromenad. På kvällen kom syster och hämtade Nessie och körde spår med henne, idag skulle dom iväg och valla och syster börjar väl inse att deras start i appellen börjar närma sig för hon behåller Nessie några dagar för att kunna träna bruks 😁.

Nano och Nessie Igår
Visa bifogad fil 75469
Wow, bra jobbat med alla tävlingar. Jag tycker det räcker med en hund i två starter 😅 Är ju rätt så livrädd som det är. Fast just nu längtar jag till rallytävlingarna i september

Lite frustrerad för vi kan alla moment i rally nybörjare och många av fortsättning och avancerad men Milou envisas med sneda sättanden, lägganden och ståenden. Inte allltid men ofta nog för att kunna ge några poängavdrag på tävling. Visar och visar men det smälter aldrig in. Han är snabb i utförandena och vet vad dom betyder. Nästan för snabb, han hinner nog knappt tänka.

Så nu ska vi hårdträna fot, jag har bara sagt att han ska gå bredvid mig, på samma sätt som i stan eller var vi än är. Det fungerade bra med Alvin men tror Milou behöver mer och stramare tyglar så att han håller sig ännu närmare och att det ger mig en chans att till viss del lära in flera kommandon på nytt. Det är hans lilla rumpa som fallet ut åt sidan för han vill ha ögonkontakt med mig hela tiden.

Min instruktör sa när jag tränade HtM att jag inte skulle böja mig ner när jag belönade men när man har en hund som är 34 cm hög så får man antingen böja sig eller låta hunden hopp upp efter godis. Antar att om man har en större hund så är det lättare att belöna och att man vänjer sig vid det. Men jag har ju liksom inte hur långa armar som helst.

Lite frustrerad för vi kan alla moment i rally nybörjare och många av fortsättning och avancerad men Milou envisas med sneda sättanden, lägganden och ståenden. Inte allltid men ofta nog för att kunna ge några poängavdrag på tävling. Visar och visar men det smälter aldrig in. Han är snabb i utförandena och vet vad dom betyder. Nästan för snabb, han hinner nog knappt tänka.

Så nu ska vi hårdträna fot, jag har bara sagt att han ska gå bredvid mig, på samma sätt som i stan eller var vi än är. Det fungerade bra med Alvin men tror Milou behöver mer och stramare tyglar så att han håller sig ännu närmare och att det ger mig en chans att till viss del lära in flera kommandon på nytt. Det är hans lilla rumpa som fallet ut åt sidan för han vill ha ögonkontakt med mig hela tiden.

Min instruktör sa när jag tränade HtM att jag inte skulle böja mig ner när jag belönade men när man har en hund som är 34 cm hög så får man antingen böja sig eller låta hunden hopp upp efter godis. Antar att om man har en större hund så är det lättare att belöna och att man vänjer sig vid det. Men jag har ju liksom inte hur långa armar som helst.

Om rumpan har en tendens att åka ut så belöna utifrån. Att han får vrida huvudet utåt för att ta belöning, då brukar rumpan åka in och så småningom tar de ut varandra och hunden blir rakare.

Om rumpan har en tendens att åka ut så belöna utifrån. Att han får vrida huvudet utåt för att ta belöning, då brukar rumpan åka in och så småningom tar de ut varandra och hunden blir rakare.
@Lillefrun håller med om detta. Belöningsplaceringen är jätteviktig, så belöna med handen på utsidan av hunden. Samt aldrig belöna när han sitter snett! Börja med att belöningsplacera när han hamnar rätt, och ställ lite krav efter det. Sätter han sig snett så blir det ingen belöning.

Jag tycker också om att träna bakdelskontroll separat för att få en hund som jobbar inåt med bakdelen. Använder en kloss/pall/tjock bok.

@Lillefrun Jag böjer mig sällan ner och belönar, jag säger bra och släpper ner en godis. Qila tränade jag med klicker och fick till riktigt bra positioner då jag kunde klicka vi exakt rätt läge vilket gjorde att det gick betydligt snabbare än med de andra.

Wow, bra jobbat med alla tävlingar. Jag tycker det räcker med en hund i två starter 😅 Är ju rätt så livrädd som det är. Fast just nu längtar jag till rallytävlingarna i september

Jag tycker det är roligt att tävla, kul att se andra ekipage prata hund med andra människor och få ett kvitto på min träning.
Jag "tävlar" inte för att visa hur bra eller dåliga vi är utan för att utvecklas. Nano tävlade jag helt i syfte för miljöträningen, det hade varit väldigt orättvist mot henne att förvänta sig nån prestation då jag inte tränat färdigt alla moment och inte heller tränat med nån som kommenderar oss vilket hon såklart blev väldigt distraherad av. Hon var ett sånt yrväder inne på plan så det var idel skratt hos publik och funktionärer men det bjuder jag på 😁.

@snorp och @Malibu_Stacy Tack för kloka ord, jag har försökt med att belöna utåt men uppenbarligen är jag inte tillräckligt konsekvent. Jag tror att jag ibland belönar även sneda positioner för att jag lever kvar i hur otroligt svårt det var att kommunicera med honom när han kom till mig och blev glad bara han försökte och där på vägen glömmer jag bort hur otroligt långt vi kommit från den tiden. Så skärpning från min sida. Ska träna lite nu och vara helt konsekvent, kanske 2-3 sitt och ligg. Bara lite.

Vi har påbörjat en allergiutredning på Atan och även om jag vet att hon trygg i sig själv och för det mesta sköter sig bra så är det så skönt att se hur snäll hon är i all hantering. Finner sig i det mesta, pussar på veterinär och djursjukvårdare, viftar på svansen och är glad :love:
Vi har kört eliminationsdiet men ska köra en omgång till med nytt foder, samt tagit blodprov. Hoppas på bra svar, för även om hennes besvär inte är jättestora så hade det varit skönt att veta vad det är!

Milou har äntligen fattat grejen att inte röra min mat när jag lämnar rummet och gör annat. Har testat hans gränser lite extra några dagar och lämnat saker 10-20 cm från hans lilla nos och bara sagt innan att han inte får röra och när jag kommer tillbaka ligger min mat kvar så fint. Alvin sa jag till en gång när han precis kommit hit och sen har han inte rört min mat på 11 år. Milou är mer som en gås som tillsägelser rinner av. Men nu börjar det sjunka in hos honom, fast litar inte på honom helt än.

Idag är det inte kines väder, Alvin och Milou hatar regn och det regnar rejält. Det blir täcken och dom kommer cirkulera och få torka om vartannat. Har rejält med täcken men såna här dagar behövs ca 3 täcken var som får torka mellan användningarna och bytas av.

Någon här med erfarenhet av kombinationen småbarn och valp?
Hade tänkt vänta några år till för att dottern ska hinna bli äldre innan vi skaffar valp men suget är väldigt stort 🙈
Har två vuxna hundar sen innan men framför allt den ena börjar bli till åren med lite krämpor så vet inte hur länge hon kommer finnas kvar. Dottern blir 2år i oktober.

Någon här med erfarenhet av kombinationen småbarn och valp?
Hade tänkt vänta några år till för att dottern ska hinna bli äldre innan vi skaffar valp men suget är väldigt stort 🙈
Har två vuxna hundar sen innan men framför allt den ena börjar bli till åren med lite krämpor så vet inte hur länge hon kommer finnas kvar. Dottern blir 2år i oktober.
Vi väntade tills vår dotter var 3 innan vi skaffade en valp. Det fungerade bra för oss.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 550
Senast: fixi
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 742
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 407
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 670
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar