Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon här med erfarenhet av kombinationen småbarn och valp?
Hade tänkt vänta några år till för att dottern ska hinna bli äldre innan vi skaffar valp men suget är väldigt stort 🙈
Har två vuxna hundar sen innan men framför allt den ena börjar bli till åren med lite krämpor så vet inte hur länge hon kommer finnas kvar. Dottern blir 2år i oktober.

Jag hoppas på valp nästa år. Får en bebis i oktober 🤷🙈

Hallelulja! Pratade med uppfödaren ida och berätta om att jag hittat ringträning och hen bara Vi ställer inte ut Trolla.
Min reaktion Men åh nej vad tråkigt... :rofl:

Kankse gör det nästa år så nu behöver jag inte göra någon ringträning kan avvakta med detta för jus t nu är det körigt ändå :D

Yepp liten glädjedans. Jag slipper skämma ut mig inför folk :D

Stannade och pratade med ett par grannar. Deras ungkatt kom smygande sidlänges och med uppburrad svans.

Torsten tittade aktivt åt andra hållet. Han "såg" den inte. Katten la sig ner några meter bort och stirrade. Torsten fortsatte att låtsas som ingenting.
Fascinerande att se samspelet mellan dem. De har aldrig träffats och katten gillar hundar och Torsten gillar katter. Men han kunde tydligen läsa av den och aktivt nonchalera.

Vår egen katt har tillbringat natten inne för första gången på flera månader. Vaknade flera gånger inatt av att Torsten gnydde och katten spann :love:

Nu har vi varit hos veterinären med Alvin. Stackars mamma fick vänta över en timme med en Milou som tydligen hade ylat och gråtit större delen av tiden för att både jag och Alvin försvann,det gillar han inte alls

Ultraljudet på Alvin visade en liten försämring, ungefär som en förväntad försämring men så pass att han nu livet ut kommer stå på hjärtmedicin. Jag frågade om hans seghet och att han inte kan gå lika snabbt som förut och han ska gå 3-4 veckor på medicinen och är det inte bättre lutar diagnosen åt artros och då kan han behöva smärtstillande. Vi får gå hur mycket som helst och vara aktiva bara det är på Alvins vilkor, anpassa oss efter honom. Men det gör vi så gott vi kan redan. Han mår ändå bra och är ju inte döende men man påminns om skört allt är, han fick beröm för hur snäll och lätthanterlig han är. Duktiga Alvin.

Jag sa till dom att jag ville att det var jag som la honom ner och höll i honom, sist han ultraljudades på en annan klinik vräkte dom omkull honom och höll som om han var stor och vild tills jag sa till dom, dom trodde att han skulle göra motstånd så dom tog i fast Alvin är så känslig att han la sig av sig själv samtidigt och sen låg han ju kvar där på egen hand. Förstår ju att man ska hålla i men inte så hårt, han ligger så snällt själv. Idag när jag höll var han mycket lugnare, ovanligt låg puls för att vara en hund på klinik med den stresspåverkan som många upplever sa veterinären.

Nu ska dom avmaskas också för att utesluta eventuella parasiter som kan göra att han hostar ibland för hon hittade ingen förklaring till hostan.
Hoppas verkligen att han ska må bra nu min lilla pojke.

Nu har vi varit hos veterinären med Alvin. Stackars mamma fick vänta över en timme med en Milou som tydligen hade ylat och gråtit större delen av tiden för att både jag och Alvin försvann,det gillar han inte alls

Ultraljudet på Alvin visade en liten försämring, ungefär som en förväntad försämring men så pass att han nu livet ut kommer stå på hjärtmedicin. Jag frågade om hans seghet och att han inte kan gå lika snabbt som förut och han ska gå 3-4 veckor på medicinen och är det inte bättre lutar diagnosen åt artros och då kan han behöva smärtstillande. Vi får gå hur mycket som helst och vara aktiva bara det är på Alvins vilkor, anpassa oss efter honom. Men det gör vi så gott vi kan redan. Han mår ändå bra och är ju inte döende men man påminns om skört allt är, han fick beröm för hur snäll och lätthanterlig han är. Duktiga Alvin.

Jag sa till dom att jag ville att det var jag som la honom ner och höll i honom, sist han ultraljudades på en annan klinik vräkte dom omkull honom och höll som om han var stor och vild tills jag sa till dom, dom trodde att han skulle göra motstånd så dom tog i fast Alvin är så känslig att han la sig av sig själv samtidigt och sen låg han ju kvar där på egen hand. Förstår ju att man ska hålla i men inte så hårt, han ligger så snällt själv. Idag när jag höll var han mycket lugnare, ovanligt låg puls för att vara en hund på klinik med den stresspåverkan som många upplever sa veterinären.

Nu ska dom avmaskas också för att utesluta eventuella parasiter som kan göra att han hostar ibland för hon hittade ingen förklaring till hostan.
Hoppas verkligen att han ska må bra nu min lilla pojke.
Om inte hostan går över efter avmaskning så bör man kolla så det inte är kronisk bronkit. Det är väldigt vanligt hos små hundar med hjärtsjukdom.

Om inte hostan går över efter avmaskning så bör man kolla så det inte är kronisk bronkit. Det är väldigt vanligt hos små hundar med hjärtsjukdom.
Veterinären sa inget alls om det fast jag frågade vad det kunde vara annars. Men då vet jag vad jag kan ta upp med veterinären här på hemmaplan. Går det att behandla?

Båda grabbarna har varit väldigt trötta sen turen till veterinären en bit iväg och all väntan och apoteket och så gick vi en tur på eftermiddagen. Har velat träna men inte velat väcka Milou för han har sovit länge. Men nu på kvällen är dom pigga igen. Jag har tränat med Milou och sen med båda. Passade på att spontanträna en helt ny grej och det var jätte roligt tyckte dom så det ska vi visa familjen på lördag för då är det kalas för grabbarna. Alvin fyller 11 då och det blir Milous 2-årskalas i efterhand.

Det roliga när man har hund är att man kan få fortsätta leka och hitta på saker fast man är vuxen,idag fick dom krypa på olika sätt under soffbordet och mellan soffan och bordsbenen och under allt. Det var super kul tyckte dom. Vi kan ju redan krypa på vanligt vis så utvidgade det lite, en kombo av krypa och tunnel på agility.

Det känns lite bättre nu för jag var ledsen över allt med Alvin och att jag hade rätt att något var fel. Jag är glad att jag kämpade som en tok i flera månader för att få göra ett ultraljud. Och att han får medicin nu. Att se honom på promenaden förut då han tog täten och nu på kvällen har han lekt med oss och massor själv med sin uggla och sen drog han igång Milou på ännu mer bus. Fint :heart

Jag blir varm inombords och glad och inser att jag inte kan gå runt och tänka på allt som oroar mig utan njuta av att han faktiskt finns.

Hon börjar bli så stor och ”hundig” nu min lille tjej! Hon väger hela 2 kg och är alltså dubbelt så tung nu mot en månad sen. Hon är väldigt långbent och långlinjerad just nu. Jag är ändå rätt impad över hur atletisk hon är redan. Men jag är å andra sidan okunnig vad gäller valpar och deras utveckling.
Så smart, så rolig, så tuff, så enkel och så rar! ❤️
Sovande på mattes fot när man inte fick vara med och svara på mail:
7F80690F-2AC1-45A4-BA89-349E5E095E30.webp

Jösses, Milou är så energisk och galet pigg ibland, idag är en sån dag. Den där extra långa tuppluren igår och vår lugna förmiddag gjorde honom kanske jobbigt intensiv eller så var det bara en sån dag.

Det skulle hälsas på varenda hund och han blev helt till sig varje gång vi mötte en och uppenbarligen var hela stan ute på samma ställe och tid som mig för vi fick sicksacka oss mellan skolelever, studenter, galet mycket hundar, cyklar, elscootrar och nu renoverar dom hela stan och mest i mitt område så man kan inte gå någonstans utan långa omvägar. Längtar just nu mer än någonsin att jag bodde utanför stan, utan folk och fordon och totalt kaos. Blir smått galen här. Förstår att Milou går igång för jag känner likadant.

Alvin var också pigg men på ett bra sätt. Han travade på så fint som vanligt så honom märker man inte att man ens har i kopplet. Så är Milou när han är lite lugnare han också.

Torsten äter dåligt.
Idag fick jag inte i honom Mush ens. Den brukar han i stort sett inahalera.

Har handmatat torrfoder kula för kula men det går trögt.

Sedan fick han nån sort anfall idag är han sprang runt med näsan mot golvet och var aningen svårt att få kontakt med. Men han var sedan som vanligt när jag lyfte upp honom i knäet.

Ger nu Andapsin som förebyggande ifall matvägran beror på magknip.

Tänk om de kunde prata!!

Torsten äter dåligt.
Idag fick jag inte i honom Mush ens. Den brukar han i stort sett inahalera.

Har handmatat torrfoder kula för kula men det går trögt.

Sedan fick han nån sort anfall idag är han sprang runt med näsan mot golvet och var aningen svårt att få kontakt med. Men han var sedan som vanligt när jag lyfte upp honom i knäet.

Ger nu Andapsin som förebyggande ifall matvägran beror på magknip.

Tänk om de kunde prata!!
"Anfallet" igår kan ha fått sin förklaring.
Jag hörde ju en rivstart och hastigt springande i köket, sedan kom han till mig och irrade runt med näsan mot golvet, som lite i trans.

Nu inatt har han kräkts. En hel liten mus km upp, i stort sett osmält.
Tror han helt enkelt överrumplades av den där lilla musen och svalde den.

Vet inte om jag ska vara glad över att han jagar småvilt eller orolig för att han ska äta mer som får honom risig i magen...

"Anfallet" igår kan ha fått sin förklaring.
Jag hörde ju en rivstart och hastigt springande i köket, sedan kom han till mig och irrade runt med näsan mot golvet, som lite i trans.

Nu inatt har han kräkts. En hel liten mus km upp, i stort sett osmält.
Tror han helt enkelt överrumplades av den där lilla musen och svalde den.

Vet inte om jag ska vara glad över att han jagar småvilt eller orolig för att han ska äta mer som får honom risig i magen...
Milou äter typ allt som finns men inte ens han skulle äta en hel mus :eek: Undrar om Torsten får mersmak nu… Han kanske är bättre mus och råttjägare än katten:p

Alvin väckte mig igen imorse men jag vaknade med sån magknip att varje gång jag försökte sätta mig upp eller ställa mig upp fick jag så ont som om det kom knivar i magen. Sa till Alvin att vi snart ska gå ut och att han får vänta lite en kort stund. Jag tror faktiskt han förstår det. Jag brukar säga det om han väcker mig mitt i natten och jag inte kan resa mig direkt och han går då och lägger sig igen och väntar ut mig precis som imorse och sen när jag är redo klivet han upp igen.

Men jag misstänker att det den senaste tiden inte alltid handlar om att han är kissnödig eller bajsnödig utan att om han vaknar vill han inte vara vaken ensam utan vill att jag också ska vara det.

I torsdags var jag och Humla och tävlade igen :) Hon verkade lite ouppmärksam i första söket, men gav en klockren markering när hon fick doften i näsan :D
Andra söket gjorde jag en miss som gjorde att vi inte hittade gömman, kul ändå då jag tror hon kunnat ta den annars. Så ett framsteg ändå 😅
Tredje och fjärde söket var orken slut.

Kom sist i totalen, men faktiskt en tredjeplats på första söket, vilket var en kul överraskning 😃

Igår var vi på träningsträff i nw, och hon var grym! Så kul att ändå se utveckligen och potentialen, så det känns värt att fortsätta jobba med miljöträningen :) Imorgon är det tävling igen, men sen blir det paus några veckor.

Tävlat heelwork idag. Lite virrigt i första klassen, men tog sig mot slutet. I andra klassen tyckte hunden att hon kunde programmet och försökte förekomma. Nära uppflyttningspoäng men inte ända fram. Vi får i alla fall ganska bra på musik och innehåll, så nu ska vi bara sätta precisionen och samarbetet. Två nya chanser i morgon då det är en tvådagars tävling.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 551
Senast: fixi
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 742
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 407
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 673
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar