I fredags blev Fred attackerad av en Tjeckisk varghund, jag var inte med utan min mamma var ute och gick med alla 5 hundar i koppel när den hunden sliter sig och ger sig på Fred så mamma fick så klart släppa alla så det var 4 border collies och en liten australisk terrier som skulle slåss
Mamma fick tag på två av bc:na och ägaren, som var inne när det hände, hunden satt bunden utanför, lyckades till slut få bort sin hund. Tyvärr blev Fred så klart skadade men det kunde gått mkt värre, ögonvitan på ena ögat är rött och han har skrapsår på ena kinden och ett hål under hakan. Inte så farligt tänkte jag men sen fick jag se att han hade ett stort sår i nacken som var ca en dm i diameter så han behövde åka in och sys.
Såret sitter så illa till att han kan inte ha tratt på sig så han har får ha socka på baktassen men han lyckades ta bort dränaget på en gång men det har gått bra att hålla hålet öppet ändå. Det som fungerar bäst är att han en t-shirt runt halsen så att han inte kommer åt att klia.
Bilden är från igår då han mådde skapligt dåligt efter narkosen eller om det var de extra smärtstillande han fick. Han pep hela dagen men det släppte till kvällen och nu är han oförskämt pigg.
Men jag är så arg på ägaren, det är en holländare som är här på semester och jag har känt honom i många år men han är så nonchalant med sin hund eftersom han tycker att hundarna får lösa det själva och slagsmål bara sker om hundarna är kopplade. Han hade till och med mage att säga dirket efteråt till mamma att så här går det när de är kopplade. Det beror inte alls på att hans hund har velar döda Fred i flera år.
Det är ju lätt för honom att säga som har en stor varghund, det är ju inte hans hund som blir skadad och i värsta fall dödad! Pratade med honom några dagar innan det hände att han måste ha bättre koll på hunden för den brukar ligga lös ute utan uppsyn. Fick då svaret att då är det ju ingen semester för hunden om han måste vara kopplad och då kunde han ju lika gärna vara kvar hemma
Då svarade jag att då kunde han gott vara kvar hemma! Tror aldrig jag blivit så arg på någon.