Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är med i en del underhållande hundgrupper på Facebook. De senaste dagarna har jag fascinerats av dessa räddningsaktioner av hundar som är hos mindre lämpliga ägare (åtminstone enligt vad som påstås på fb). Häromdagen var det en amstaff som köptes loss (ägaren verkade iofs direkt instabil i det fallet så det var väl bra att hunden kom där ifrån). Idag är det en grand danois som TS hämtat hos grannen och tänker omplacera för att hen anser att den verkar vara misskött. Båda dessa hundar har beskrivits som "mager" respektive "extremt mager". Alltså amstaffen såg kanske lite omusklad ut men båda hundarna ser ut att vara i bra hull. Jag förstår verkligen inte varför typ halva Sveriges befolkning vill ha tjocka hundar? :cautious:

Jag upplever stor skillnad (åt det positiva hållet) i energi och smidighet hos Frank nu när han är mer välmusklad och i något lägre hull än när han kom till mig. Och då var han knappast tjock från början utan bara inte vältränad, i det övre spannet av idealvikt typ. De flesta Jack Russells man ser är tyvärr som korvar på ben :banghead:. Åtminstone SKK-russells, bland JRTC verkar det bättre då de inte ska ha lika mycket massa utan är slankare i modellen. Vissa har ju en tendens att tolka "massa" som "fett" (läs utställningslabbeägare :arghh:). Jag skulle uppskatta att ca 60% av de hundar som passerade mig vid ingången till stockholmsmässan var mer eller mindre överviktiga, vilket känns rätt katastrofalt. I vissa raser är ju nästan 100% av utställningshundarna feta (labbar, DSG, mops, Lancashire heeler, bullmastiff och bullterrier är bara några exempel...). Jag förstår inte riktigt hur det kan ha blivit så i dagens samhälle där många hundägare är upplysta och vill lära sig. Att feta hundar premieras på utställning är säkert en del av problemet men kan knappast ges hela skulden?

(Nu ska jag lugna ner mig lite :D:angel:)

Är med i en del underhållande hundgrupper på Facebook. De senaste dagarna har jag fascinerats av dessa räddningsaktioner av hundar som är hos mindre lämpliga ägare (åtminstone enligt vad som påstås på fb). Häromdagen var det en amstaff som köptes loss (ägaren verkade iofs direkt instabil i det fallet så det var väl bra att hunden kom där ifrån). Idag är det en grand danois som TS hämtat hos grannen och tänker omplacera för att hen anser att den verkar vara misskött. Båda dessa hundar har beskrivits som "mager" respektive "extremt mager". Alltså amstaffen såg kanske lite omusklad ut men båda hundarna ser ut att vara i bra hull. Jag förstår verkligen inte varför typ halva Sveriges befolkning vill ha tjocka hundar? :cautious:

Jag upplever stor skillnad (åt det positiva hållet) i energi och smidighet hos Frank nu när han är mer välmusklad och i något lägre hull än när han kom till mig. Och då var han knappast tjock från början utan bara inte vältränad, i det övre spannet av idealvikt typ. De flesta Jack Russells man ser är tyvärr som korvar på ben :banghead:. Åtminstone SKK-russells, bland JRTC verkar det bättre då de inte ska ha lika mycket massa utan är slankare i modellen. Vissa har ju en tendens att tolka "massa" som "fett" (läs utställningslabbeägare :arghh:). Jag skulle uppskatta att ca 60% av de hundar som passerade mig vid ingången till stockholmsmässan var mer eller mindre överviktiga, vilket känns rätt katastrofalt. I vissa raser är ju nästan 100% av utställningshundarna feta (labbar, DSG, mops, Lancashire heeler, bullmastiff och bullterrier är bara några exempel...). Jag förstår inte riktigt hur det kan ha blivit så i dagens samhälle där många hundägare är upplysta och vill lära sig. Att feta hundar premieras på utställning är säkert en del av problemet men kan knappast ges hela skulden?

(Nu ska jag lugna ner mig lite :D:angel:)

Tråden är till för att ranta typ ;)

Tråden är till för att ranta typ ;)

Haha ja den är väl det. Jag gillar't! :D
Men kände ändå att jag behövde lugna ner mig lite om jag ska kunna plugga och få in något i skallen. Farmakologi är inte mitt favoritämne även om anestesi i sig är kul. Det räckte med farmakologikursen vi hade förra året, det kommer dock tillbaka hela tiden och jag har tröttnat lite på alla receptorer osv :o

Japp. Gick med av samma anledning :angel:
Funderar på att gå ur för folk är heltokiga :eek: Sen har jag väldigt svårt för "godhetstävlingar". Tanken med att gå med var också för att roa mig själv men folk där är nästan för extrema, ser en vettig kommentar på 100 typ :yuck:

Jag har precis haft två azawakher på besök :love: :love: Trots att jag varit fascinerad av rasen i åtminstone 8 år och försökt bekanta mig med så många hundar ur rasen som möjligt så var det här första gången jag fick träffa dem ordentligt och inte bara på träning/tävling.

Köpte en ny dragsele till Tinja idag då den jag fick i julklapp inte passade. Blev även ett midjebälte och en draglina med expander av bara farten, whoops haha. Nej vadå, klart jag har råd att lägga hälften av mina pengar den här månaden på hundsaker.. :angel:

Hon i butiken som hjälpte mig prova selar blev helt förälskad i Tinja. Sa att hon aldrig varit med om en så väluppfostrad hund förut, och så skojade hon om hon inte kunde få behålla henne :rofl: Alltid roligt när folk tycker om ens hund :love:'

Men iallafall, det blev en vända ut för att verkligen kolla att den sitter bra när hon rör sig, och för att vänja henne vid hela grejen. Inte helt lätt att ha ett rep som dinglar bakom rumpan, men vid slutet av promenaden så hade hon vant sig.

Men alltså vad är det med dragselar som får hundar att sluta dra? Eftersom jag visste redan i somras att jag ville dra i vinter så slutade jag träna koppelhyfs och har låtit henne dra i både halsband och sele. Hon ligger på och drar riktigt bra i normala fall. Men på med dragselen och plötsligt har jag en hund som inte drar minsta lilla? :o

Hur ska jag få henne att fatta att hon får dra i selen? Är det bara mängdträning som gäller?

Uppeldade efter nattens diskussion där en av idioterna började tjata om huruvida Ammo var korad eller inte (oklart vad det hade med storleks diskussionen att göra) så hörde uppfödaren av sig och bestämde att hon skulle dra ihop ett MT i år för Ammo o syskonen för att trycka till idioten. :devil::D
Nu ska vi rocka!!:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 216
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
676
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 570
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar