Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad kan ligga bakom tonsillit?

Typ allt :p
Nä men tonsillit är ingen egen sjukdom utan bara ett symtom som till exempel huvudvärk, smärta i buken, svullen lymfkörtel...
Det kan bero på infektioner eller inflammationer i munhåla/svalg/matstrupe/magsäck. Tonsillerna kan bli röda om kroppen kämpar med något virus och liknande.
Så röda, svullna, framfallna tonsiller betyder inte antibiotikakur alla gånger.

Typ allt :p
Nä men tonsillit är ingen egen sjukdom utan bara ett symtom som till exempel huvudvärk, smärta i buken, svullen lymfkörtel...
Det kan bero på infektioner eller inflammationer i munhåla/svalg/matstrupe/magsäck. Tonsillerna kan bli röda om kroppen kämpar med något virus och liknande.
Så röda, svullna, framfallna tonsiller betyder inte antibiotikakur alla gånger.

Haha, okej :D
Ladda har svullna körtlar emellanåt, men jag har sökt för dem flera gånger och alla har hävdat att det inte är något. Sist propsade jag på en rejäl undersökning med topsning osv, men de var väldigt ovilliga till att kolla närmare på henne. De tyckte väl att jag var en övernojig hundägare :p
Fortfarande sväller de emellanåt, men hon får sällan feber eller så.

Haha, okej :D
Ladda har svullna körtlar emellanåt, men jag har sökt för dem flera gånger och alla har hävdat att det inte är något. Sist propsade jag på en rejäl undersökning med topsning osv, men de var väldigt ovilliga till att kolla närmare på henne. De tyckte väl att jag var en övernojig hundägare :p
Fortfarande sväller de emellanåt, men hon får sällan feber eller så.

Lymfkörtlar och tonsiller är ju inte heller samma sak :)
Lymfkörtlarna kan svälla när kroppen håller på att bekämpa något eller reagerar på något särskilt dom som sitter i käkvinkeln, även på oss människor. Så om det inte finns några andra symtom och inte alla kroppens lymfknutor är stora är det oftast inget att bry sig om. Lymfkörtlarna vid käkvinkeln kan inte provtas från munnen utan man behöver sticka i dom från utsidan med kanyl.

Lymfkörtlar och tonsiller är ju inte heller samma sak :)
Lymfkörtlarna kan svälla när kroppen håller på att bekämpa något eller reagerar på något särskilt dom som sitter i käkvinkeln, även på oss människor. Så om det inte finns några andra symtom och inte alla kroppens lymfknutor är stora är det oftast inget att bry sig om. Lymfkörtlarna vid käkvinkeln kan inte provtas från munnen utan man behöver sticka i dom från utsidan med kanyl.

Jag är så himla glad att du vill bidra med din kunskap här :bow: det gör åtminstone mig lite klokare :D
Det är som du säger lymfknutorna vid käken som sväller. Jag tycker det är märkligt att de sväller bara på henne och inte på de andra hundarna, men eftersom ingen hittar något så känns det som att jag får släppa det :)

Jag är så himla glad att du vill bidra med din kunskap här :bow: det gör åtminstone mig lite klokare :D
Det är som du säger lymfknutorna vid käken som sväller. Jag tycker det är märkligt att de sväller bara på henne och inte på de andra hundarna, men eftersom ingen hittar något så känns det som att jag får släppa det :)

Tack, vad kul att höra.
Det man kan göra är att ta ett finnålsaspirat från lymfknutorna när de är svullna, men troligtvis kommer man bara få svaret "reaktiv lymfknuta" tillbaka vilken inte säger ert dyft mer än att den gör sitt jobb :p

Som sagt, han skrek hela vägen hem. Tur att vi flyttar till skogen så att grannarna slipper tro att jag plågar det stackars djuret. Köpte en pulka och la lite vikter i den så att han fick dra den istället för mig när vi väl var i skogen. Måste köpa en sele som är anpassad för så låg dragpunkt bara.

Skogen! Jag såg gatljus.

Tack, vad kul att höra.
Det man kan göra är att ta ett finnålsaspirat från lymfknutorna när de är svullna, men troligtvis kommer man bara få svaret "reaktiv lymfknuta" tillbaka vilken inte säger ert dyft mer än att den gör sitt jobb :p

Ah, jag misstänkte det :p Aja, så länge hon inte får feber eller liknande så antar jag att det är ok :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
675
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 565
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar