Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köpte en ny dragsele till Tinja idag då den jag fick i julklapp inte passade. Blev även ett midjebälte och en draglina med expander av bara farten, whoops haha. Nej vadå, klart jag har råd att lägga hälften av mina pengar den här månaden på hundsaker.. :angel:

Hon i butiken som hjälpte mig prova selar blev helt förälskad i Tinja. Sa att hon aldrig varit med om en så väluppfostrad hund förut, och så skojade hon om hon inte kunde få behålla henne :rofl: Alltid roligt när folk tycker om ens hund :love:'

Men iallafall, det blev en vända ut för att verkligen kolla att den sitter bra när hon rör sig, och för att vänja henne vid hela grejen. Inte helt lätt att ha ett rep som dinglar bakom rumpan, men vid slutet av promenaden så hade hon vant sig.

Men alltså vad är det med dragselar som får hundar att sluta dra? Eftersom jag visste redan i somras att jag ville dra i vinter så slutade jag träna koppelhyfs och har låtit henne dra i både halsband och sele. Hon ligger på och drar riktigt bra i normala fall. Men på med dragselen och plötsligt har jag en hund som inte drar minsta lilla? :o

Hur ska jag få henne att fatta att hon får dra i selen? Är det bara mängdträning som gäller?

Draghjälp! Superviktigt på hundar som inte förstår att dom ska dra. Speciellt i början när dom lär sig.

Men iallafall, det blev en vända ut för att verkligen kolla att den sitter bra när hon rör sig, och för att vänja henne vid hela grejen. Inte helt lätt att ha ett rep som dinglar bakom rumpan, men vid slutet av promenaden så hade hon vant sig.

Men alltså vad är det med dragselar som får hundar att sluta dra? Eftersom jag visste redan i somras att jag ville dra i vinter så slutade jag träna koppelhyfs och har låtit henne dra i både halsband och sele. Hon ligger på och drar riktigt bra i normala fall. Men på med dragselen och plötsligt har jag en hund som inte drar minsta lilla? :o

Hur ska jag få henne att fatta att hon får dra i selen? Är det bara mängdträning som gäller?

Med Ebrah så tror jag att det handlar om att hon inte vill ha något på rumpan. Jag provade ju senaste gången att ha rejäl vinthundssele på, som slutar där revbenen tar slut men som faktiskt inte ger allt för tokig belastning när de drar. Då var hon mycket mer villig att dra än när hon har något som hamnar på rumpan. Och tex Aysu, hon är sådan som tycker att hon inte kan röra sig öht om kopplet hamnar runt bakdelen på henne och jag försöker dra henne framåt för att få ordning på det. Helfjantigt, men tja... Uppenbarligen stör det. Kanske det är så att Tinja tycker att selen du har är lite för lång helt enkelt?

Har du ingen som bara kan springa framför med en leksak då? :)
Jag kastade leksak framför och lade på kommandot när vi sprang emot den och hon lade vikt i selen.
Nä, inte det heller :rofl: /ensam
Men kan testa med leksak!

Vart bor du? Tonto och jag har jättedålig kondis efter skada men vi bor tre mil söder om Stockholm. :) Vi kan springa först.
Täby! Och jag har ingen kondis alls :D

Sitter och funderar på hundraser och kommer fram till att jag nog inte borde ha hund öht :down: Jag önskar verkligen att det gick att klona Aysu.

Varför borde du inte ha hund öht? Du verkar vara en fantastisk hundägare!
Haha, tack! :D Men det finns ingen "perfekt" hundras. Jag älskar salukin och kan inte tänka mig att leva utan dem, men efter 10 år som salukiägare har jag blivit väldigt(!) kräsen och vet att jag framöver kommer ha mycket svårt att hitta hundar som jag vill ha. Aveln lämnar mycket att önska många gånger och det jag vill ha blir mer och mer sällsynt.

Dessutom leker jag ofta med tanken på att ha en hund som är lättare att ha lös (m.a.o. något mindre jaktlust och viltfixering) och något lättare att träna/tävla lydnad med (det är lite segt ibland att kämpa i evigheter och med lite tur klara av att få ok poäng i lättaste rallylydnadsklassen).

Samtidigt finns det ingen annan ras som är riktigt perfekt. Jag vill ha korthårig hund (möjligen strävhårig, men troligen inte), en som är signalkänslig och tydlig i sitt hundspråk, en sund och inte klumpig hund, ungefär i storlek som saluki... Det finns inte riktigt. Eller ja, det finns ju andra vinthundar och så finns azawakh, men med azawakh är det lätt att hamna med en hund som är mycket svår bland människor den inte känner. Det känns som ett lite för osäkert kort. Jag gillar samtidigt att mina salukis med lätthet går att ta med överallt utan att de blir obekväma och utan att jag behöver oroa mig för hur det ska gå med människor osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 216
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
676
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 570
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar