Köpte en ny dragsele till Tinja idag då den jag fick i julklapp inte passade. Blev även ett midjebälte och en draglina med expander av bara farten, whoops haha. Nej vadå, klart jag har råd att lägga hälften av mina pengar den här månaden på hundsaker..
Hon i butiken som hjälpte mig prova selar blev helt förälskad i Tinja. Sa att hon aldrig varit med om en så väluppfostrad hund förut, och så skojade hon om hon inte kunde få behålla henne Alltid roligt när folk tycker om ens hund '
Men iallafall, det blev en vända ut för att verkligen kolla att den sitter bra när hon rör sig, och för att vänja henne vid hela grejen. Inte helt lätt att ha ett rep som dinglar bakom rumpan, men vid slutet av promenaden så hade hon vant sig.
Men alltså vad är det med dragselar som får hundar att sluta dra? Eftersom jag visste redan i somras att jag ville dra i vinter så slutade jag träna koppelhyfs och har låtit henne dra i både halsband och sele. Hon ligger på och drar riktigt bra i normala fall. Men på med dragselen och plötsligt har jag en hund som inte drar minsta lilla?
Hur ska jag få henne att fatta att hon får dra i selen? Är det bara mängdträning som gäller?
Draghjälp! Superviktigt på hundar som inte förstår att dom ska dra. Speciellt i början när dom lär sig.