Haha, tack! Men det finns ingen "perfekt" hundras. Jag älskar salukin och kan inte tänka mig att leva utan dem, men efter 10 år som salukiägare har jag blivit väldigt(!) kräsen och vet att jag framöver kommer ha mycket svårt att hitta hundar som jag vill ha. Aveln lämnar mycket att önska många gånger och det jag vill ha blir mer och mer sällsynt.
Dessutom leker jag ofta med tanken på att ha en hund som är lättare att ha lös (m.a.o. något mindre jaktlust och viltfixering) och något lättare att träna/tävla lydnad med (det är lite segt ibland att kämpa i evigheter och med lite tur klara av att få ok poäng i lättaste rallylydnadsklassen).
Samtidigt finns det ingen annan ras som är riktigt perfekt. Jag vill ha korthårig hund (möjligen strävhårig, men troligen inte), en som är signalkänslig och tydlig i sitt hundspråk, en sund och inte klumpig hund, ungefär i storlek som saluki... Det finns inte riktigt. Eller ja, det finns ju andra vinthundar och så finns azawakh, men med azawakh är det lätt att hamna med en hund som är mycket svår bland människor den inte känner. Det känns som ett lite för osäkert kort. Jag gillar samtidigt att mina salukis med lätthet går att ta med överallt utan att de blir obekväma och utan att jag behöver oroa mig för hur det ska gå med människor osv.
Är det doften av en ny rasväljar-tråd jag känner.