Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen snön kom ska Zeppe bara vara ute. Dessvärre bor vi ju i lägenhet och matte har ingen lust att vara ute hela dagen.
Han tjatar och tjatar och jag blir galen!
Imorse slog han mig med tassen i huvudet så att jag verkligen skulle förstå att han ville GÅ UT ! sen att han nyss varit ute i skogen med husse räckte inte. .
Hahah, verkligen tvärt emot Aysu :D När snön kommer får jag göra mitt bästa för att lura ut henne (hon springer och gömmer sig bakom möbler osv om hon ser att jag gör mig redo för att gå ut). Som tur är brukar hon vara ganska glad bara vi är ute, men att komma dit blir alltid lite småbökigt.

Taket på hundgården är på plats!!
Phuu.....
Nu har de 12 m2 under tak och 15 m2 utan i varje gård. Nu kan de hålla sig torra.
Nästa helg kommer luckorna till boxarna på plats sen kan de börja användas vid behov. Berikning får komma allt efter som.

Började dela upp foderikens mat i 3 portioner i dag. Hon har trångt i magen och orkar inte äta upp :p

ina_dance5.gif

Wow, stort Grattis @AraSlei !! :bump::banana::bump:

Ni är så imponerande @AraSlei :love:

Grymt bra @AraSlei !! Grattis!!

Åh, tack hörrni!! :love: Jag har fortfarande inte fattat att vi fixade det :D
Vattenmomentet ligger alltid sist och jag visste att vi låg riktigt bra till för ett förstapris. Jag hade räknat och det skulle räcka med 6p för att fixa det (8p är max). Hon tog första anden som ingenting, direkt när jag skickade henne plcokade hon upp den i vind, hämtade och gjorde en suverän avlämning.
Sen på and nummer två bara toksket sig allting! Det var ett lite svårt ställe, där de var tvungna att ta sig ut över gungfly, simma rakt ut typ 10m, vinkla upp höger och sedan börja leta i vass som egentligen låg längs med sjökanten. Hon blev lite osäker i gungflyn, samt att hon så klart var snortrött efter en heldag på prov och frusen eftersom det var apkallt i vattnet, och där knöt det sig för både mig och henne. Jag blev stressad och vi fick ingen ordning på det utan fick ge upp på den anden. Hon var helt slut stackaren.
När jag sedan fick reda på poängen så fick vi en 5:a, och jag var SÅ besviken! Så nära, och ändå så långt bort liksom. ETT poäng ifrån.

Som tur är är jag jävligt dålig på matte, och 5p räckte med en liiten marginal, vi landade på 67p och man måste ha minst 66p för ett första pris :D

Så vi fick:
Skogsarbete
Sök: 5p
Upptagsförmåga: 8p
Drevförmåga: 5p
Skall: 8p
Samarbete: 7p
Spårarbete: 8p
Apportering: 8p
Vattenarbete: 5p
Skottreaktion: 8p

Vi fick ett rätt kort drev tyvärr eftersom hon är extremt såttrogen (vilket de ska vara) = hon avbryter drevet vid väg, passlinje osv. Hon hann inte så långt innan hon stötte på en väg, vilket drog ner drevförmågan med ett par poäng. Söket hade kunnat vara bättre, men räckte till tillräckliga poäng i alla fall.
De måste ha minst 5p på alla moment i skogen, och minst 30p sammanlagt för att få ut förstapriset :) Så om de har en 4:a på t ex söket så spelar det ingen roll om de har full pott i alla andra moment.

Stort grattis @AraSlei !:banana:

Har en herre som tycker att livet är totalt toppen nu när snön har kommit! Nästan så han inte vet var han ska göra av sig själv på promenaderna :D I morse på promenaden började han springa efter en fågel, och blev mycket förvånad när jag lyckades avbryta honom! Nog för att han inte har en chans mot en fågel som flyger iväg, men känner att jag är i en far där jag behöver känna mig stolt över det lilla:)
Slog mig även idag att den eksem vi brottats med utan framgång det senaste halvåret, försvann ganska direkt efter att monstret flytta ut. Vet inte om det är ett sammanträffande eller om det på något sätt hänger ihop med att han inte trivdes när de var två, men det känns skönt att det är övervägande positiva saker som hänt sen omplaceringen.

Jag har spenderat helgen med 11 schäfrar i åldrarna från 12 veckor till nio år. Tränat massa hund, druckit massa vin, skrattat galet mycket och gosat med mammahund som är ordentligt stor trots att det är flera veckor kvar tills det är dags för valpar.
Roade mig med att träna lite kontaktövningar med 12 veckorsvalpen och trots att det blev närkontakt i form av ett snittat öra (på mig :nailbiting: ) så är jag om möjligt ännu mera valpsjuk än vad jag var innan helgen. Känns väldigt långt till vecka fyra när familjen förhoppningsvis utökas med en piraya:love:

Här har snöat blöta ispiggar på tvären i dag. Var röd som en tomat i ansiktet och hade is i håret efter morgonturen.

Det har inte blivit så mycket med hundarna i dag mer än rastning och springa och leka på gården.
Så jag tog tillfället i akt och började fylla upp frysen med bakverk. Det kommer bli mycket fikande med valpspekulanter om några veckor och då kommer jag vara tacksam för att slippa baka då.
Kanelbullar och syltkakor kryddat med lite schäferhår är klara. De dom pillar ur håret ur bakverken är inga sanna schäferägare enligt sambon:D

Min hund är också väldigt pepp över all snö som har kommit och tycker att vi ska leka heeeela tiden, det är mycket tackla matte och försöka kampa med jackärmarna. Jag är lagom imponerad :meh:. Dessutom beter hon sig som att han är väldigt understimulerad och skäller på andra hundar och människor, också jättekul. Jag tvingade mig ut på en 6 km promenad i snöstormen i morse och kom in med ett rött, blött ansikte och jättepepp hund :banghead:

Här har snöat blöta ispiggar på tvären i dag. Var röd som en tomat i ansiktet och hade is i håret efter morgonturen.

Det har inte blivit så mycket med hundarna i dag mer än rastning och springa och leka på gården.
Så jag tog tillfället i akt och började fylla upp frysen med bakverk. Det kommer bli mycket fikande med valpspekulanter om några veckor och då kommer jag vara tacksam för att slippa baka då.
Kanelbullar och syltkakor kryddat med lite schäferhår är klara. De dom pillar ur håret ur bakverken är inga sanna schäferägare enligt sambon:D
Här har vi haft klass 2 varning hela dagen för starka vindar och massor med snö......och visst har det blåst, men inte ett snökorn i sikte :cautious:

Jag är förvånad, Aysu blev faktiskt jättebusig av snön idag! (Eller ja, kombinationen snö och blåst, blåst gör henne alltid busig) Det gjorde att promenaden blev jättespännande, för när Aysu var busig så blev Ebrah om möjligt ännu busigare... Sjövilda galningar som jag inte hade någon riktig koll på var resultatet av det :grin: Inte ens när de fått springa sig trötta i en tom hage så ville de gå prydligt i kopplen.

Men, Aysus bra humör gjorde henne inte bara busig, det gjorde också att hon var avslappnad och superduktig vid båda hundmötena vi fick. Ena hunden var ändå av större modell och skällde en hel del mot oss (men matte höll avstånd och försökte få kontakt med sin hund). Kändes väldigt bra, för även när hon går vid mig och inte gör något olämpligt så ser jag på henne att hon inte är helt bekväm med situationen. Så var det inte idag :D

Nu när vi var ute på kvällsrastning så såg vi en räv! En räv mitt i centrum O_o Nog för att allt vilt drar sig in till bostadsområdena på vintern, men det där var någon form av rekord tror jag.

Den verkade inte heller vara rädd för mina hundar. Lite avvaktande bara, men samtidigt nyfiken och vid något tillfälle funderade den även på att gå mot oss. Visst måste det ha varit en ung räv då?

Mina hundar visste inte riktigt vad de skulle tycka. Först flög de upp och skällde, Ebrah ville leka och Aysu reste ragg, sedan tvärstannade de och stirrade, Ebrah ville leka mest hela tiden och var allmänt sjövild, Aysu mest tittade skeptiskt. Lite mer livat än vad jag hade räknat med :p Ändå backade räven inte undan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 102
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 121
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
724
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka