Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blir snart tokig på hunden. Han äter INGENTING i torrfoderväg just nu och jag har inte möjlighet att ge färskt. Nu har han knappt ätit på flera dagar och magen låter som jag vet inte vad, knorrar och har sig. Vad.ska.man.göra???

Det funkar ju inte att vänta ut för han äter inget ändå? :confused::confused: trots uteslutande av godis, tugg osv

Jag blir snart tokig på hunden. Han äter INGENTING i torrfoderväg just nu och jag har inte möjlighet att ge färskt. Nu har han knappt ätit på flera dagar och magen låter som jag vet inte vad, knorrar och har sig. Vad.ska.man.göra???

Det funkar ju inte att vänta ut för han äter inget ändå? :confused::confused: trots uteslutande av godis, tugg osv

Toppa med lite yoghurt?

Toppa med lite yoghurt?

Hjälper inte att toppa med någonting. Antingen pillar han ut eller så äter han ingenting när det ligger blandat. Funderat på om det är skålen, men han äter inte oavsett om jag matar, lägger på golvet, leksak osv. Han är ju inte underviktig, så det är ingen fara så - men vem önskar inte att sin hund bara ska gilla att få mat. Nu går han mest undan när den plockas fram...

Hjälper inte att toppa med någonting. Antingen pillar han ut eller så äter han ingenting när det ligger blandat. Funderat på om det är skålen, men han äter inte oavsett om jag matar, lägger på golvet, leksak osv. Han är ju inte underviktig, så det är ingen fara så - men vem önskar inte att sin hund bara ska gilla att få mat. Nu går han mest undan när den plockas fram...

Vilken en! Kan du byta sort eller hålla ut lite till?

Knorrar det så pass i magen så mår han nog inte så bra just nu. Våra hundar knorrar i magen när de är så hungriga att dom mår illa och inte ens klarar av att äta pga illamåendet.

När Tonto har varit likadan så har jag matat honom med vad han än vill ha. Han brukar tycka om bröd och får då faktiskt äta någon skiva bröd när han mår illa.

Rollo som har sjukt mycket problem med magen och allergier, honom får man tvångsmata när han mår illa.

Sådär har vi också haft det. Testade det mesta, det som fungerat i längden för oss har varit blötmat. Och att ge många gånger om dagen, i små portioner. Ju mindre han åt, desto mindre ville han ha, antagligen för att han mådde illa. Sedan i somras så äter han faktiskt så mycket som han "ska" enligt sin storlek, men fortfarande ca 5 ggr om dagen. Vänta ut funkar inte på sådana här hundar. Se till att få i honom något, vad han nu kan tänka sig, om du så måste mata honom, för att hålla igång hungern.

Just det, ge maten på olika ställen och på annorlunda sätt. Ett tag gick jag ut i trädgården och slängde torrfoder på gräset, en kula i taget, som han fick leta upp. Vi har också försökt höja matens värde genom Premacks princip, ät några tuggor så får du leka en stund, ät lite till så leker vi igen osv. Tvärtemot det man får höra att man skall låta hunden vara i fred när den äter, så vill vår herre ha sällskap. Nu kan jag oftast få honom att äta genom att sitta bredvid och klappa honom medan han äter. Man får vända ut och in på sig för att hitta sätt som funkar.

Vi har inte sparat pa tva manader, men i dag blev det av. I ett stadigt regn.:cautious:
Miss Mandy sparade helt fantastiskt ... fran fotsteg till fotsteg pa basta IPO maner :love: Lugnt (det ar det enda som egentligen ar en nyhet) och metodiskt. Hon kan hon min gamla tjej.:love:

Princess Diva var ALDELES for hysterisk :meh: Hon behover lugna sig en hel del innan hon ocksa kan bli metodisk och LUGN.:angel: Det blir lite storre godisbitar i varje fotsteg ett tag tills hon litar pa att de ar dar ... det var val attan om hon inte skulle kunna spara metodiskt hon ocksa.:cautious:
Den lille skitungen Tate ar super svar att lugna ner, men har ar liten nog for att vara relativt latt att halla i tills han ger upp :devil: men det ska nog bli en sparare av honom ocksa.:p

Tinja har helt glömt bort hur man gör med target. Helt mitt fel, för jag har ju tränat in ett baktass-target för hennes "stampa"-trick :rofl: Jag tänkte liksom inte på hur det kunde förstöra.

Så nu har vi backat och lär in target igen för att kunna träna rutan!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 119
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 131
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
752
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
845
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka