Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha...där kom den med. "Östeuropeisk Schäfer".
Stora, tunga. En vän tog bort sin tvååring idag pga grav ED. Trevlig individ men de är lite väl stora för att kännas hållbara i hårt arbete. De här kommer bli superpoppis i blandrasaveln.
Jag tänkte direkt på dina inlägg om hur en bra schäfer ska vara när jag sedan googlade lite om rasen! Jag vet ju att du vid ett flertal tillfällen skrivit att schäfrar inte får vara för stora, att de måste vara "små" och smidiga för att hålla i arbete (vilket ju är helt logiskt) osv, och så dyker de där upp och det första som står är ungefär "Det här är en större variant av schäfer" :confused:

Jag tänkte direkt på dina inlägg om hur en bra schäfer ska vara när jag sedan googlade lite om rasen! Jag vet ju att du vid ett flertal tillfällen skrivit att schäfrar inte får vara för stora, att de måste vara "små" och smidiga för att hålla i arbete (vilket ju är helt logiskt) osv, och så dyker de där upp och det första som står är ungefär "Det här är en större variant av schäfer" :confused:
I nuläget är de inte tillåtna att tävla i skyddsgrenarna men om de blir så får de nog svårt att hitta figgar som vill ta smällar från den tyngden.
Den typ av tjänst som sverige har sina hundar passar inte dessa. De är för stora.
Är glad att de inte fick ha med "Schäfer" i det svenska namnet.

Den lille håller på att gå upp i atomer av att vara lugn. Inte lätt att vara sjukskriven. Men nu är vi inne på sista veckan med koppelpromenader, så förhoppningsvis tycker han bättre om matte snart. Och matte får det lite lugnare. :angel:

I nuläget är de inte tillåtna att tävla i skyddsgrenarna men om de blir så får de nog svårt att hitta figgar som vill ta smällar från den tyngden.
Den typ av tjänst som sverige har sina hundar passar inte dessa. De är för stora.
Är glad att de inte fick ha med "Schäfer" i det svenska namnet.

Oj, det har jag inte tänkt på! :nailbiting: Jag tycker det ser nog scary ut med en vanlig schäfer :p :D

Tinja är ju världens gosigaste hund. När vi skulle gå och lägga oss, då låg vi och mös under täcket med huvudena på samma kudde :love:

Hon är den första hunden jag haft som faktiskt gillar att vara riktigt nära och mysa. Till och med pappa har börjat uppskatta det, han ser så glad ut när han berättar om hur som smugit upp i sängen och plötsligt låg med halsen över hans ansikte :rofl: (Pappa som normalt sett absolut inte vill ha hundar på möblerna, och definitivt inte i sängen)

Huh vad det är eländigt med regn ändå! Tog en "långpromenad" i skogen idag för att åtminstone slippa bli smutsiga av att gå på all eländig asfalt eller alla hopplösa grusvägar. Trots att Ebrah sprungit lös hela tiden i skogen och därmed blivit varm och trots att hon haft täcke på sig och dessutom fick lite snabbt avtorkade ben innan bilfärden hem så frös hon. Jag hade igång rejält med värme i bilen, men när jag stannade hemma (efter 10 min bilfärd) så skakade hon och pep för att hon frös.

Jag är så van vid att hon inte fryser, så jag hade inte ens tänkt på att sätta på henne fleecetäcke innan den korta bilfärden, men det får jag nog göra nästa gång.. Nu ligger Ebrah under en filt i soffan, har ätit lunch och ser mycket nöjd ut :D

Måste bara få skriva av mig lite..

Blir så sjukt irriterad på alla som inte kan stava till rasnamn :mad: Jag blir speciellt tokig på alla dessa "Shepard". Shepherd. Shepherd! Sheep herder = shepherd! Google finns! (Och ja, jag vet att det finns dyslexi, men det är för bövelen varannan människa på blocket som stavar fel)

Shepard låter som nåt himla hittepånamn för en gepard-hona :cautious:

Blir så sjukt irriterad på alla som inte kan stava till rasnamn :mad: Jag blir speciellt tokig på alla dessa "Shepard". Shepherd. Shepherd! Sheep herder = shepherd! Google finns! (Och ja, jag vet att det finns dyslexi, men det är för bövelen varannan människa på blocket som stavar fel)

Shepard:
1775330-shepard.jpg

Shepherd:
Shepherd.jpg

Svårt för folk att hålla rätt på sånt.

Och om jag kunde köpa en Aussie Shepard så skulle jag nog slå till. Vem behöver inte en supercool rymdhjälte som väcker en med frukost på sängen? G'day Mate!

Jag blir mest störd på dalmatin.

Alltså, nu har det gått 22 dygn sedan parning, jag vill veta nuuuuuuuuuuuuuuuu om det blir någon valp :arghh:
Och jag vågar inte fråga tikens ägare om vad hon tror heller för tänk om hon säger att hon inte märkt någonting:nailbiting:
Tycker att det är skitsvårt att säga om tiken tagit sig. Förra gången vi parade fodertiken hade hon massor med symtom. Illa mående, dålig matlust, vemodig, var inte alls sig själv.
UL vid dygn 29 visade tomt men eftersom de kan ta sig flera dagar efter parningen gjorde vi ett UL till en vecka senare. Och hon var tom.
Denna gången visade hon inga symtom men var dräktig! Nu gjordes UL dygn 31 och det var fin storlek på valparna.

Mamma Mu hade flera symtom m de två första kullarna. Inga alls vid den tredje som var den sista. Hennes UL gjordes dygn 31 för att vara på den säkra sidan. Då såg man två skitsmå valpar. Eftersom de var så små gjorde vi ett nytt UL en vecka senare då vi befarade att de var döda. Då såg de 4 större! Hon hade alltså tagit sig väldigt sent på parningen.
Det är en vidrig väntan på UL och svar!!! Och ibland ofullständiga svar. Dessutom verkar man inte ens kunna lita på sin mest pålitliga tik gällande symtom heller :meh:

Håller tummarna för massa valpar i magen:up:

Haha, jag sydde precis en mobilhållare som ska kunna sitta på en hundsele. Tanken är att sedan låta Ebrah ha den på sig under en hel långpromenad för att se hur långt hon springer jämfört med hur långt jag går :p

Tycker att det är skitsvårt att säga om tiken tagit sig. Förra gången vi parade fodertiken hade hon massor med symtom. Illa mående, dålig matlust, vemodig, var inte alls sig själv.
UL vid dygn 29 visade tomt men eftersom de kan ta sig flera dagar efter parningen gjorde vi ett UL till en vecka senare. Och hon var tom.
Denna gången visade hon inga symtom men var dräktig! Nu gjordes UL dygn 31 och det var fin storlek på valparna.

Mamma Mu hade flera symtom m de två första kullarna. Inga alls vid den tredje som var den sista. Hennes UL gjordes dygn 31 för att vara på den säkra sidan. Då såg man två skitsmå valpar. Eftersom de var så små gjorde vi ett nytt UL en vecka senare då vi befarade att de var döda. Då såg de 4 större! Hon hade alltså tagit sig väldigt sent på parningen.
Det är en vidrig väntan på UL och svar!!! Och ibland ofullständiga svar. Dessutom verkar man inte ens kunna lita på sin mest pålitliga tik gällande symtom heller :meh:

Håller tummarna för massa valpar i magen:up:
och jag skippar allt vad UL heter - jag väntar :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 042
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka