Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stängsla in Calibra kapitel 4:
Åkte och köpte mera nät i morse. Sen la sonen och jag ett par timmar på att näta in den 60 översta centimetrarna av valphagen samt en del av den nedre delen. Nöjda och belåtna skickade jag sonen till att sätta på kaffe medans jag hämtade ut Calibra och Criga.
Calibra gjorde två försök sen insåg hon att hon inte fick fäste genom att klättra.
Då tog hon fart!!
Hon lyckades bannimej få sån höjd i hoppet att halva hon hängde över gallret! :eek:
Sen var det lätt att sprattla sig över. 120 cm och 12 veckor gammal :arghh:

Stängsla in Calibra kapitel 5:
Vi hämtade kompostgaller som vi fäste med buntband och höjde därmed stängslet till 150cm. Dock inte hela vägen men iaf där hon klättrar ut samt ett par meter åt vardera håll. Hon klättrar allitd ut på samma ställe.
Hon har försökt men inte lyckats ännu:devil:
Just nu leker de och verkar så nöjda så. Jag hoppas hon inte får för sig att testa på ett nytt ställe. Där hon tidigare klättrat ut är där vi själva klättat över samt lyft i och ur dom. Det finns tyvärr ingen grind.
Om ni tröttnar på lilla rymmaren tar jag gärna henne :love: Låter som att man aldrig skulle ha tråkigt iallafall! :rofl:

@Voff Ni har inte provat att luta översta delen av nätet inåt? Dvs först ett vanligt (högt) staket, och sedan en andra del överst som lutar inåt. Det fungerade på vår gamla tik som var en riktig rymmare. Hon klättrade ut ur hundgården på 1,90 :p
Vi har inget att fästa i på ett bra sätt då hagen är oregelbundet formad. Det här är en provisorisk lösning till dess de stora hundgårdarna är färdigbyggda. Sen kommer hon ingenstanns :devil:

Åkte och köpte mera nät i morse. Sen la sonen och jag ett par timmar på att näta in den 60 översta centimetrarna av valphagen samt en del av den nedre delen. Nöjda och belåtna skickade jag sonen till att sätta på kaffe medans jag hämtade ut Calibra och Criga.
Calibra gjorde två försök sen insåg hon att hon inte fick fäste genom att klättra.
Då tog hon fart!!
Hon lyckades bannimej få sån höjd i hoppet att halva hon hängde över gallret! :eek:

Vi hämtade kompostgaller som vi fäste med buntband och höjde därmed stängslet till 150cm. Dock inte hela vägen men iaf där hon klättrar ut samt ett par meter åt vardera håll. Hon klättrar allitd ut på samma ställe.
Just nu leker de och verkar så nöjda så. Jag hoppas hon inte får för sig att testa på ett nytt ställe. Där hon tidigare klättrat ut är där vi själva klättat över samt lyft i och ur dom. Det finns tyvärr ingen grind.

Tonto var likadan. Vi höjde till 200 cm tillslut på ställena där han kunde hoppa över, nu stannar han helst hemma ändå, men innan han hade boat in sig och insett att han skulle stanna hemma så var han bedrövlig. Öppnade dörrar, grindar etc. Det bästa han vet är att hoppa och klättra som en get. Passar jag mig inte så klipper han A-hindret på IPO banan på 180 cm innan jag ens hinner blinka som självbelöning.

Då tog hon fart!!

:rofl::rofl::rofl: Lycka till med den där du ;)

Här har jag börjat plocka bort dom kompostgaller jag stängslat in mina rabatter med - tikvalpen hoppar över. tyvärr ofta med sådan fart att jag är rädd hon ska fastna i maskorna och bryta ett ben, så nu får rabatterna lida istället:arghh:

Idag fyller Ruffe tre år! Det firades med en riktigt härlig långpromenad, bad i havet och lek med den nya frisbeen.. Dagen avslutades med ett oxhorn.. Lycklig labbe! ❤

Han blev dessutom fotad för en tysk tidning "Dog and Travel", lite roligt men helt oväntat där ute på Ribersborgsfältet! :p

Sambo tog med sig Gubben, Lilla S och Criga till klubben i några timmar.
Jag klippte gräs och för ca 45 min blev Calibra ensam i valphagen för första gången. Detta helt utan protester :up:
Sen körde vi kontaktövningar och inkallning. Funkar som förväntat med en valp.

Hon är pigg men ändå cool på ett skönt sätt i allt vi hittills hittat på :love:

Har två hundar på världens myshumör här :D borde sova snart, det ska visst regna hela dagen imorgon förutom(!) på morgonen, så jag ska vakna tidigt för att hinna motionera dem innan jobbet. Det verkar bli många sådana dagar nu, mycket regn och jag kommer anpassa allt för att få ta hundpromenader när det inte ösregnar... Har dock lite beslutsångest där. När det regnar är ju ingen ute, så det går att ta långa promenader utan att möta någon och hundarna kan vara lösa. Meeen Aysu blir så sur och vill inte röra sig trots täcken... Kanske ska lämna henne inne någon dag och gå ut för att roa mig med bara Ebrah?

Kan någon förklara en sak för mig?

I många raser krävs ju inga hälsotester så som HD/ED. Detta pga att "det inte finns sådan problematik i rasen". Men hur vet man att problematiken inte finns om man inte testar för det?

Kan någon förklara en sak för mig?

I många raser krävs ju inga hälsotester så som HD/ED. Detta pga att "det inte finns sådan problematik i rasen". Men hur vet man att problematiken inte finns om man inte testar för det?

Hälsoenkäter och försäkringsfall, t ex.

Hälsoenkäter och försäkringsfall, t ex.
Hur fungerar sånt?

Pudel till exempel, ingen röntgen krävs. Dock när jag gick in och kollade på hunddata för att leta potentiella linjer till en vän, då märkte jag ganska snabbt att de som faktiskt VAR röntgade pendlade mellan C och D. Såg inte en enda A- höft. Det tycker inte jag är bra nog liksom, men det kanske bara är jag?

Hur fungerar sånt?

Pudel till exempel, ingen röntgen krävs. Dock när jag gick in och kollade på hunddata för att leta potentiella linjer till en vän, då märkte jag ganska snabbt att de som faktiskt VAR röntgade pendlade mellan C och D. Såg inte en enda A- höft. Det tycker inte jag är bra nog liksom, men det kanske bara är jag?

Det är nog olika mellan rasföreningarna hur de använder sig av hälsoenkäter och när/hur ofta de skickas ut. Även om det finns hundar med C/D-höft betyder det inte att det finns en problematik eller att hunden faktiskt blir påverkad av sin c-höft, men jag förstår hur du menar. Sen kan det ju vara tvärtom, att de som är röntgade är röntgade just för att höfterna har varit ett bekymmer för hunden i fråga? Svårt att veta. Just pudel är ju en så pass stor ras inom alla dess storlekar att jag hade varit mycket noggrann. Finns nog en hel del skit därute så väl mentalt som hälsomässigt. Syrran var övertygad om att hon skulle ha pudel, tills hon började jobba som hundtrimmare. :angel:

Det är nog olika mellan rasföreningarna hur de använder sig av hälsoenkäter och när/hur ofta de skickas ut. Även om det finns hundar med C/D-höft betyder det inte att det finns en problematik eller att hunden faktiskt blir påverkad av sin c-höft, men jag förstår hur du menar. Sen kan det ju vara tvärtom, att de som är röntgade är röntgade just för att höfterna har varit ett bekymmer för hunden i fråga? Svårt att veta. Just pudel är ju en så pass stor ras inom alla dess storlekar att jag hade varit mycket noggrann. Finns nog en hel del skit därute så väl mentalt som hälsomässigt. Syrran var övertygad om att hon skulle ha pudel, tills hon började jobba som hundtrimmare. :angel:
Skulle vara intressant att få reda på hur såna enkäter ser ut.

Jag vet inte.. Jag kanske är helt orimlig, men jag skulle aldrig kunna avla på en hund där jag inte vet hur höfterna ser ut. Jag skulle känna mig alldeles för osäker på om jag verkligen ger valparna bäst chans till ett långt friskt liv och förbättrar rasen. Att en hund är trevlig och till synes frisk räcker liksom inte för mig. Men som sagt, jag kanske är orimlig som vill ha hälsokrav på alla avelsdjur..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
195
· Visningar
9 424
Senast: Scandi
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
756
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2