Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men förbannade getingar då :rage::rage::rage: Det kryllar av dom överallt nu och mest av allt så kryper dom omkring på marken och på golvet inomhus.

Förra veckan blev ju en valp stucken i tassen och skrek så jag trodde någon skulle ringa djurskyddet :nailbiting: Hela tassen blev dubbelt så stort i några timmar. Idag blev jag själv stucken i handen när jag kantklippte runt gräsmattan. Onda djur !:yuck:

Senast ändrad:
Skulle vara intressant att få reda på hur såna enkäter ser ut.

Jag vet inte.. Jag kanske är helt orimlig, men jag skulle aldrig kunna avla på en hund där jag inte vet hur höfterna ser ut. Jag skulle känna mig alldeles för osäker på om jag verkligen ger valparna bäst chans till ett långt friskt liv och förbättrar rasen. Att en hund är trevlig och till synes frisk räcker liksom inte för mig. Men som sagt, jag kanske är orimlig som vill ha hälsokrav på alla avelsdjur..
Min ras är en sådan där höfterna inte röntgas. Jag (som ändå ser mig som mycket noga med hundhälsa osv) har inga problem alls med att köpa en hund där det inte är röntgat något, inte så länge det är saluki i alla fall. Men då är det också så att de gånger som saluki har höftröntgas så har resultaten blivit a/b/u.a. I Sverige finns tre salukis med C-höfter, det är det värsta som finns med höfterna här och de hundarna är inte släkt med mina hundar.

På saluki är det istället mer relevant att hålla utkik efter andra saker, tex är jag mycket positiv till ögonlysning då det faktiskt finns någon med ögonproblem och mycket få undersökta hundar. Rasklubben har även börjat arbeta för att åtminstone avelshundarna ska få ultraljudade hjärtan, vilket de flesta också får nu. Anledningen till det är att när salukis väl haft problem, då är det ofta med hjärtat (eller autoimmuna sjukdomar, men det pratas inte så mycket om sådant...).

Att röntga höfterna på saluki ser jag därför som "meningslöst", eftersom det finns andra tester som är mycket mer relevanta för rasen. Varför just höfterna får så stor fokus från folk generellt är väl för att många hundar har höftfel och för att det är lättundersökt, men på vissa raser är det faktiskt bättre att lägga krut på annat än höftröntgen.

I tisdags tränade vi agility för första gången, lillkillen var hur duktig som helst!! Blev bara basic saker, tunnlar och enkelhinder eftersom det var första gången, men han verkade tycka det var riktigt roligt :D Ska se om det finns någon kurs att gå i höst/vinter!

Att röntga höfterna på saluki ser jag därför som "meningslöst", eftersom det finns andra tester som är mycket mer relevanta för rasen. Varför just höfterna får så stor fokus från folk generellt är väl för att många hundar har höftfel och för att det är lättundersökt, men på vissa raser är det faktiskt bättre att lägga krut på annat än höftröntgen.

Agree.

Titthålsoperationer är fantastiska :love: Och så även duktiga ortopeder :)
3 dagar efter han lagade ett hål i en sena i bogleden på Polly, samt tog bort en lös broskbit så ser såret ut så här.....tre små agraffer är typ det enda som syns.
14067491_10153972869861775_7539676044878801326_n-1.jpg

Hur fungerar sånt?

Pudel till exempel, ingen röntgen krävs. Dock när jag gick in och kollade på hunddata för att leta potentiella linjer till en vän, då märkte jag ganska snabbt att de som faktiskt VAR röntgade pendlade mellan C och D. Såg inte en enda A- höft. Det tycker inte jag är bra nog liksom, men det kanske bara är jag?

Jag trodde pudelklubben jobbade massor för HD-röntgen och även betalar undersökningen? Var i alla fall min kompis som har storpudel som berättade.

Jag vet inte.. Jag kanske är helt orimlig, men jag skulle aldrig kunna avla på en hund där jag inte vet hur höfterna ser ut. Jag skulle känna mig alldeles för osäker på om jag verkligen ger valparna bäst chans till ett långt friskt liv och förbättrar rasen. Att en hund är trevlig och till synes frisk räcker liksom inte för mig. Men som sagt, jag kanske är orimlig som vill ha hälsokrav på alla avelsdjur..

Ligger hälsoenkäter ute på olika rasklubbar om du är intresserad. Fyllde själv i en sådan för några dagar sedan.

Någon här som har kameraövervakning hos hundarna när ni är borta?

Jag funderar på att köpa en liten kamera och sätta upp i köket, för att live på mobilen kunna se hur hundarna mår hemma. Det handlar om när jag typ är iväg på korta ärenden (typ handlar) och vill se så att Winzi inte ligger och krampar.
Är jag borta längre stunder kan jag oftast lämna de hos någon i min familj.

Hittade en billig på Kjell.com som verkar fungera för mitt ändamål :)

Jag funderar på att köpa en liten kamera och sätta upp i köket, för att live på mobilen kunna se hur hundarna mår hemma. Det handlar om när jag typ är iväg på korta ärenden (typ handlar) och vill se så att Winzi inte ligger och krampar.

Nej, men jag vill ha! Vi vill ha recension om du köper. :)

*muttrar om att IPO verkar väldigt komplicerat och förstår ingenting...*

Hunddata är bra, men det där med IPO resultaten förstår jag verkligen inte alls.

Jag har ,fast i hundhuset för att kunna kolla ev valpar eller andra hundar som är där när jag är inne eller i typ affären ,mest för stöldrisken men också för att veta om valparna är vakna när jag tycker dom ska äta tex.

Inte många knop gjorda i den här familjen i två dagarna pga magsjuka som drabbat alla fyra :yuck: Chess fick en promenad med husse igår när jag var däckad och idag när jag är piggare och har tänkt rida ikväll tar med henne då så får hon en mer rejäl tur då :)
Får nog försöka lägga ett spår i morgon så hon får göra nåt mer efter de här tråkiga dagarna.

Jag har :) Tycker det fungerar bra. :) Har dlink.

Jag trodde pudelklubben jobbade massor för HD-röntgen och även betalar undersökningen? Var i alla fall min kompis som har storpudel som berättade.
Är det inte helt olika klubbar? En för storpudel och en för de övriga storlekarna?

Ang kamera har vi filmat med webkameran som är på datorn, sen har min sambo haft nån app på telefonen där han kan öppna så han ser skärmen på datorn.

De flesta raser har ju nån typ av hälsoprogram med de problem som är aktuella. Små raser har ju ofta patellakoll obligatoriskt, att lägga till HD/ed kan ju göra det för mycket (ekonomiskt, begränsar avelsbasen etc). Med det sagt skulle jag dock inte avla på en hund jag vet har dåliga höfter oavsett problem.

På corgi ser alla röntgade (vilket är få) ut att ha problem. Jag antar att de är röntgade just pga problem /symtom men det ser ju inte så muntert ut.

Ligger hälsoenkäter ute på olika rasklubbar om du är intresserad. Fyllde själv i en sådan för några dagar sedan.
Åh, är inte medlem i rasklubben längre men hade gärna fyllt i med tanke på Sigges problem.

Jag har haft kamera på tidigare. Sambon har kört med dator och Skype ibland.

Men förbannade getingar då :rage::rage::rage: Det kryllar av dom överallt nu och mest av allt så kryper dom omkring på marken och på golvet inomhus.

Förra veckan blev ju en valp stucken i tassen och skrek så jag trodde någon skulle ringa djurskyddet :nailbiting: Hela tassen blev dubbelt så stort i några timmar. Idag blev jag själv stucken i handen när jag kantklippte runt gräsmattan. Onda djur !:yuck:

Massa getingar här med! Och Stoja fick ett bi i tassen dagen efter du skrivit om din valp, men svullnade aldrig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
195
· Visningar
9 424
Senast: Scandi
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
756
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka