Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
@AraSlei - jag tycker det är så ledsamt att du inte får hälsa på honom. Borde inte det hjälpa istället för att stjälpa om han får lite extra trygghet av matte, så han kämpar mer ? Känns så bakvänt för mig och jag skulle bli alldeles förkrossad om jag inte fick träffa min dödssjuka hund :heart
Det beror helt på situationen. Om han är så dålig att han inte kan flyttas ur syrgasburen finns risken att han, om han blir för glad, blir sämre pga upphetsning.
Dessutom mår många djur dåligt när de blir lämnade igen av sina ägare.
I vissa fall kan det vara av godo att de får träffa ägarna men i vissa fall inte.

Vi vill ju frilufsa, han och jag.
Jag skulle säga (baserat på vad jag tror och mina erfarenheter) att så länge hunden är välmusklad, inte överviktig, värms upp/varvar ner och inte blir för nedkyld (Svansson är mycket glad i sina BoT-täcken som han har på kurser etc) så klarar de flesta av livet bra trots lite tråkigare höfter och armbågar.

Det enda vi verkligen blivit avrådda från är agility, cykling och att dra grejer eftersom det sliter. Det märks också att längre sträckor med mycket asfalt är slitigt när det blir så monotont, men han orkar juverklugen frilufsa i skogen, följa med som sällskap på ridturer (jag går också och en vän rider) om han kan anpassa tenpo själv osv.

Sen tror jag att både din och min hund ändå har exteriören för sig, relativt höga och jämna så att säga, av det jag sett så har ex hundar med exteriör som staffar det mycket tuffare med dåliga armbågar och höfter. :)

Så ja, jag tror att det finns massa bra saker framför er där liptons höfter och armbågar inte är en begränsning :)

Jag skulle säga (baserat på vad jag tror och mina erfarenheter) att så länge hunden är välmusklad, inte överviktig, värms upp/varvar ner och inte blir för nedkyld (Svansson är mycket glad i sina BoT-täcken som han har på kurser etc) så klarar de flesta av livet bra trots lite tråkigare höfter och armbågar.

Det enda vi verkligen blivit avrådda från är agility, cykling och att dra grejer eftersom det sliter. Det märks också att längre sträckor med mycket asfalt är slitigt när det blir så monotont, men han orkar juverklugen frilufsa i skogen, följa med som sällskap på ridturer (jag går också och en vän rider) om han kan anpassa tenpo själv osv.

Sen tror jag att både din och min hund ändå har exteriören för sig, relativt höga och jämna så att säga, av det jag sett så har ex hundar med exteriör som staffar det mycket tuffare med dåliga armbågar och höfter. :)

Så ja, jag tror att det finns massa bra saker framför er där liptons höfter och armbågar inte är en begränsning :)

Då bor vi perfekt här ute i spenaten. Vi går ju i princip bara i skogen och tycker bäst om spår och annat näsarbete. Tack för att du är så lugn och trygg och generös. Jag går lätt upp lite för mycket i min oro.
Han sover här bredvid mig nu. Idag har vi plockat kantareller och smultron. Just nu har vi det bra.

Jag har dock hört om endel som kör WP med gott resultat på sina hundar med dåliga höfter. Har dock inte satt mig in mer i det.
Det är säkert väldigt olika tror jag (och framförallt handlar det väl om att veta vad en gör, så för oss skulle det vara katastrof med WP med tanke på att jag inte kan någonting :o.) Men allt som hjälper är ju himla bra :up:

Åh, tack snälla för att du delar med dig. Jag bara gråter. Armbågarna var jag inte alls förberedd på och det är svårt när man inte har en aning om vad det innebär, varken för honom eller för mig.
Men nu gav du mig lite hopp ändå :heart
Jag tror inte heller du ska ta ut sorgen i förskott. C-höfter är inte så tokigt, även om du såklart inte ska avla på hunden, men ett normalt liv borde inte vara några bekymmer.
Armbågarna är jag inte så inläst på, men många större raser röntgar inte ens armbågarna så jag tror det finns fler hundar än vi tror med bekymmer. Som inte alltid märks.

Håll honom i normalvikt, hellre något gram för lite än för mycket. Ge bra mat, jämn motion och styrketräning och undvik direkt slitande grejer. Cykla mil efter mil hade jag inte gjort, men promenera och rör på honom på olika vis.
Jag tänker lite som en häst som har lite ledbekymmer, varierad motion och håll muskulaturen stark. Självklart i samråd med experter.

Jag tror inte heller du ska ta ut sorgen i förskott. C-höfter är inte så tokigt, även om du såklart inte ska avla på hunden, men ett normalt liv borde inte vara några bekymmer.
Armbågarna är jag inte så inläst på, men många större raser röntgar inte ens armbågarna så jag tror det finns fler hundar än vi tror med bekymmer. Som inte alltid märks.

Håll honom i normalvikt, hellre något gram för lite än för mycket. Ge bra mat, jämn motion och styrketräning och undvik direkt slitande grejer. Cykla mil efter mil hade jag inte gjort, men promenera och rör på honom på olika vis.
Jag tänker lite som en häst som har lite ledbekymmer, varierad motion och håll muskulaturen stark. Självklart i samråd med experter.

Stort tack! Vad fint det känns att få höra sånt här. Jag är ensam hemma hela veckan och det är så skönt att ni finns. :love:

@AraSlei Jag håller tummar och tår för Otis, jag har helt missat utvecklingen efter instainlägget. :( Måndagsexemplars hundar är påfrestande men samtidigt så ger de så mycket kärlek. :heart

Åh, tack snälla för att du delar med dig. Jag bara gråter. Armbågarna var jag inte alls förberedd på och det är svårt när man inte har en aning om vad det innebär, varken för honom eller för mig.
Men nu gav du mig lite hopp ändå :heart
För ett aktivt friluftsliv har han goda chanser att bli en bra kamrat till dig till hög ålder. Mycket handlar om muskler...rätt muskler, och den hjälpen har du redan sökt, det kommer nog gå bra!
C-höft hade jag inte oroat mig för om hunden inte skulle vara i avel eller tävla något ansträngande på hög nivå. 2:a på armbågarna var tråkigare. Men undviker man fel saker och motionerar rätt behöver detta inte betyda så mycket heller men man får vara vaksam på försämringar. Simma, motioneras i ris och högt gräs, traska i vattenfyllda diken osv är kanon. Undvik boll och pinnkastning, apportering, snabba tvärnitar och övningar där hunden ligger på fram.
Om det känns som en tröst så kan jag berätta att jag träffat hundar både i tjänst och tävling med C-höfter och 1or på armbågar, tom en IPO3-elit med 2or på armbågarna och han var 7 år och i fin form :)

Det är absolut inte önskvärt men behöver inte vara en "invaliddom" :heart

@fejt - lagotton har en c-höft (och en b), hon är närmare 12 år och det är först senaste veckan jag märkt att hon är stel på morgnarna. Troligen pga att jag slarvat med glukosaminet :o.

Uppdatering från vet nyligen.

Han är fortfarande stabil och har gjort små framsteg till idag. Han behöver fortfarande syrgas, men kan gå ut och kissa utan den och utan att bli allt för påverkad. Han följer mer med blicken, viftar på svansen när det kommer in folk och hade t om morrat lite åt en annan hund idag, vilket de tycker är ett friskhetstecken.
De trodde inte att han skulle behöva mer blod idag, men han har förmodligen lite blödningar i lungorna. Troligtvis inget som ensamt är farligt för honom nu dock.
De har inte velat ta någon blödningstid på honom eftersom han inte koagulerade igår, de vill inte sticka honom mer än nödvändigt. De mest kritiska 24 timmarna är över, men det är fortfarande kritiskt eftersom han inte verkar koagulera blodet ännu. Veterinären var mer positiv idag och sa att hans chanser ser bättre ut nu efter det här dygnet.

Jag får fortfarande inte hälsa på honom. Det hade varit en ny djursjukvårdare med hos honom igår och då hade han blivit så glad att han blivit sämre efteråt. Med tanke på att han brukar krypa ur skinnet av glädje när jag kommer ut från typ toa i vanliga fall så O_o... När han kan syresätta sig såpass att han klarar sig utan syrgas får jag träffa honom, förhoppningsvis i morgon.

Det känns mer positivt nu. Även om han egentligen inte blivit mycket bättre så är han åtminstone inte sämre och framförallt så går det på rätt håll hela tiden.

Alla tumhållningar han får härifrån hjälper garanterat till :heart

Senast ändrad:
Det beror helt på situationen. Om han är så dålig att han inte kan flyttas ur syrgasburen finns risken att han, om han blir för glad, blir sämre pga upphetsning.
Dessutom mår många djur dåligt när de blir lämnade igen av sina ägare.
I vissa fall kan det vara av godo att de får träffa ägarna men i vissa fall inte.

Jag håller med.
När djuren är riktigt dåliga behöver de lugn och ro. Att hälsa på djuret då är nästan enbart för djurägarens skull, inte hunden eller kattens, det kan till och med bli farligt om djuret hetsar upp sig för mycket. Dessutom bli många helt förtvivlade när husse/matte går igen.
Man får lita på sin veterinär, och ingen veterinär vill vara taskig, så fort tillståndet tillåter brukar det inte vara några som helst problem att komma på besök.

Jag får fortfarande inte hälsa på honom. Det hade varit en ny djursjukvårdare med hos honom igår och då hade han blivit så glad att han blivit sämre efteråt.

Men lilla gubben ... Han behöver nog vara VÄLDIGT utom fara när du ska träffa honom, han kommer att bli så galet glad :heart

Fortsätt med tummarna, Buke! :up:

Jag håller med.
När djuren är riktigt dåliga behöver de lugn och ro. Att hälsa på djuret då är nästan enbart för djurägarens skull, inte hunden eller kattens, det kan till och med bli farligt om djuret hetsar upp sig för mycket. Dessutom bli många helt förtvivlade när husse/matte går igen.
Man får lita på sin veterinär, och ingen veterinär vill vara taskig, så fort tillståndet tillåter brukar det inte vara några som helst problem att komma på besök.

Precis så!
Jag vill ju att han ska bli bättre, inte sämre. Det är ju av egoistiska skäl jag vill träffa honom, eftersom jag skulle må bättre då. Men jag vet ju som sagt att han kommer bli väldigt uppstirrad (vi pratar om hunden som kutar runt och skäller som en idiot av lycka när man kommer ut från toaletten efter 5 min som sagt..), så det känns bara kontraproduktivt att åka och hälsa på i det här läget.

Jag har väldigt stort förtroende för hans veterinär, hon känns väldigt kompetent!

Uppdatering från vet nyligen.

Han är fortfarande stabil och har gjort små framsteg till idag. Han behöver fortfarande syrgas, men kan gå ut och kissa utan den och utan att bli allt för påverkad. Han följer mer med blicken, viftar på svansen när det kommer in folk och hade t om morrat lite åt en annan hund idag, vilket de tycker är ett friskhetstecken.
De trodde inte att han skulle behöva mer blod idag, men han har förmodligen lite blödningar i lungorna. Troligtvis inget som ensamt är farligt för honom nu dock.
De har inte velat ta någon blödningstid på honom eftersom han inte koagulerade igår, de vill inte sticka honom mer än nödvändigt. De mest kritiska 24 timmarna är över, men det är fortfarande kritiskt eftersom han inte verkar koagulera blodet ännu. Veterinären var mer positiv idag och sa att hans chanser ser bättre ut nu efter det här dygnet.

Jag får fortfarande inte hälsa på honom. Det hade varit en ny djursjukvårdare med hos honom igår och då hade han blivit så glad att han blivit sämre efteråt. Med tanke på att han brukar krypa ur skinnet av glädje när jag kommer ut från typ toa i vanliga fall så O_o... När han kan syresätta sig såpass att han klarar sig utan syrgas får jag träffa honom, förhoppningsvis i morgon.

Det känns mer positivt nu. Även om han egentligen inte blivit mycket bättre så är han åtminstone inte sämre och framförallt så går det på rätt håll hela tiden.

Alla tumhållningar han får härifrån hjälper garanterat till :heart

Det är verkligen lika hemskt varje gång jag ser att du uppdaterat, och precis lika glad blir jag när du skriver ovanstående!!
Kan verkligen inte hålla tillbaka tårarna.. :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka