Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag är det jobbigt. Har varit hemma en vecka och idag saknar jag henne så mycket. Min lilla blå hund älskade min barndomsby så väldigt mycket, skogen och lugnet. Hade så gärna velat kunna ta med henne hem en sista gång innan hon blev riktigt dålig men den möjligheten fanns inte då. Och nu saknar jag henne så mycket.

13531899_914538642008242_967042285_n.jpg

Otursfågeln igång igen :(

Vi tränade apportering i lördags eftermiddag och när vi slutat så såg jag att han blödde lite ur munnen. Inget konstigt med det, han flänger ju runt som en dåre så jag tänkte att han bitit sig i tungan bara. Det brukar ju sluta blöda snabbt i munnen, så jag åkte iväg på kvällen som planerat, men när jag kom hem på natten blödde det fortfarande lite.
På söndagsmorgonen vaknade jag i en säng full med blodfläckar, men med en pigg hund. Eftersom han var pigg och glad, normal temp osv, så grejade vi på hemma som vanligt. Igår åkte jag iväg till en kompis några timmar på kvällen, och när jag kom hem och tog ut hundarna ur hundgården för att gå in och lägga oss så var det inte mycket med honom :(
Helt groggy, grådassig om slemhinnorna utan någon förändring i färg när jag tryckte på dem, kalla öronlappar.. Direkt in till djursjukhuset med andra ord.
De var först oroliga för att blodet inte koagulerade som det skulle, men blodprov visade inte på några konstigheter mer än en liten blodförlust och lätt förhöjt inflammationsvärde. Efter provet i benet så koagulerade blodet bra, samtidigt som det fortsatte att droppa ur munnen på honom.
Han blev sederad för att de skulle kunna kolla ordentligt i munnen på honom, och där hittades ett liitet sår på tungspetsen. Veterinären letade i typ en kvart efter mera eftersom det kändes otroligt att allt blod skulle komma från det lilla såret, men hittade ingenting mera.
Däremot var det en del förändringar på tungspetsen som hon tog biopsi på. Han fick följa med hem igen, men blöder fortfarande som bara den ur munnen :(
Han var inte pigg i morse alltså, stapplade fram och såg inte rolig ut alls. Har dessutom blött ner en hel del i natt. Enligt vet skulle det dock inte vara nån fara att han fortsatte blöda...

Tur att pappa är hemma idag och kan hålla koll på honom. Min lilla otursfågel :heart

Men fy vad obehagligt det låter! Hoppas han kryar på sig snabbt!

Läste ikapp resten nu också @AraSlei och säger bara igen så obehagligt, men så fantastiskt att en bukevän kunde tipsa om rätt diagnos och här hålls alla tummar för att han ska bli bra igen :heart

Ny uppdatering från vet nu ikväll.

Han har inte blivit så mycket bättre, men inte sämre i alla fall. De hade inte kunnat koppla ur syrgasen, så de har inte kunnat röntga lungorna. Han hade lugnat ner andningen och vilade lugnt nu, men behöver fortfarande syrgas.
Han hade kraftig blodbrist nu, men det hade han förmodligen redan igår men att proverna kommit "ikapp" först nu. Han fick en ny påse blod när jag pratade med vet. Han får fortfarande blödningar i huden när de sticker honom, så det är fortfarande kritiskt och blodet koagulerar inte ordentligt än.

På det stora hela är han inte sämre, men pyttelite bättre och för närvarande stabil. Det kan dock vända snabbt fortfarande.

Jag får inte hälsa på honom :( han är för dålig helt enkelt. Kanske i morgon om han är piggare. Vet ringer imorn fm igen, inga nyheter fram tills dess är bra nyheter...

Han har inte blivit så mycket bättre, men inte sämre i alla fall. De hade inte kunnat koppla ur syrgasen, så de har inte kunnat röntga lungorna. Han hade lugnat ner andningen och vilade lugnt nu, men behöver fortfarande syrgas.
Han hade kraftig blodbrist nu, men det hade han förmodligen redan igår men att proverna kommit "ikapp" först nu. Han fick en ny påse blod när jag pratade med vet. Han får fortfarande blödningar i huden när de sticker honom, så det är fortfarande kritiskt och blodet koagulerar inte ordentligt än.

På det stora hela är han inte sämre, men pyttelite bättre och för närvarande stabil. Det kan dock vända snabbt fortfarande.

Jag får inte hälsa på honom :( han är för dålig helt enkelt. Kanske i morgon om han är piggare. Vet ringer imorn fm igen, inga nyheter fram tills dess är bra nyheter...
Skönt han inte är sämre och får mer blod, som du säger så är det ju ändå lite positivt även om det är skört. Fortsätter hålla tummarna, jag får köra pekfingervalsen på jobbet inatt. ;)

Åh allt som är yttepyttebättre är ju gt klart bra i ert fall då @AraSlei Hoppas hoppas han är så mycket bättre imorgon att du kan hälsa på honom! Vi fortsätter att tänka på er.

Usch, jag tänker på er hela tiden. När internet dog ett par timmar idag efter ett åskväder blev det nästan panik. Man inser inte hur snabbt saker kan hända. Ta hand om dig och håller såklart tummar och tassar för att det ska vända och du snart ska ha en frisk och galen Otis tillbaka.

När det gäller blodgivning så vill man inte ha avelstikar (eller tikar som ska användas i avel i framtiden) för att blodgivare kostar djursjukhusen rätt mycket med alla prover som tas innan och så. Man vill helt enkelt kunna använda en blodgivare i flera år.

Labben är blodgivare. Vi har dock bara tappat honom en gång. Han är är DEA1.1 negativ i sitt blod (dvs han kan bara ta emot blod från negativa givare, men hans blod går att ge till både positiva och negativa patienter) så vi sparar honom till akuttappningar i nuläget (när man behöver ge helblod, i vanliga fall delas blodet upp i plasma och röda blodkroppar).

Har för övrigt precis skrapat tandsten på lagotton. Jag är egentligen emot att skrapa tandsten med skrapa själv, av skaderisken på emaljen, men eftersom lagottons njurar med största sannolikhet inte skulle klara en sövning för tandstensborttagning så känns det som jag inte har så mycket till val.

Lipton hade höfter grad C och armbågar grad 2. Jag är jätteledsen och orolig.
Är det någon som kan rekommendera särskild veterinär vid SLU som kan utreda vidare samt hjälpa mig med råd kring motion och ev smärta?
Fy så tråkigt! Och jag hoppas att det blir ett bra besök på SLU där du kan få mycket hjälp.

Samtidigt vill jag säga att det inte behöver innebära att det är skit för hunden resten av livet. Svansson har också C-höfter och artros i armbågarna men är ändå en relativt aktiv hund. Det märks att han har lite svårare när han inte är uppvärmd och agility har liksom aldrig stått på vår "att göra"-lista mer än i pensionärsklasser som är inofficiella, annars är det ju något som en inte ska göra. Sen är han ju iofs lite framtung så artrosen är värre än höfterna (och jag försöker lyfta ned honom från grejer istället för att han ska hoppa ned - typ från bagaget i bilen), men ja, han är 8 år nu och det som märks mest förutom lite stelhet än att jag har fått försöka vara en bättre ägare när det gäller förebyggande träning/vikt osv. Vi har simmat en del som träning/rehab och han har ju absolut inga extrakilon samt att han någon gång fått en omgång metacam när han hade ont. Men förutom det så är han på det stora hela okej i kroppen (med undantag för allt annat dårå men det kan jag ju inte riktigt lasta dåliga höfter för :p) och han är för det mesta glad i att göra grejer och verkar inte påverkad efteråt heller även om det är längre vandringar/apporteringsträning osv.

Vi får fortsätta vara försiktigt hoppfulla :heart

Om du har tid hos Kjerstin är du i de bästa händer. Hon är supernoga och vet vad hon pratar om. Vi har haft enormt mycket hjälp av henne med vår höftopererade corgi.
Tack, vad skönt att höra! Vi ska till henne den 22:a. Hoppas på lite mer information där. Vet inte riktigt vad detta innebär.

Fy så tråkigt! Och jag hoppas att det blir ett bra besök på SLU där du kan få mycket hjälp.

Samtidigt vill jag säga att det inte behöver innebära att det är skit för hunden resten av livet. Svansson har också C-höfter och artros i armbågarna men är ändå en relativt aktiv hund. Det märks att han har lite svårare när han inte är uppvärmd och agility har liksom aldrig stått på vår "att göra"-lista mer än i pensionärsklasser som är inofficiella, annars är det ju något som en inte ska göra. Sen är han ju iofs lite framtung så artrosen är värre än höfterna (och jag försöker lyfta ned honom från grejer istället för att han ska hoppa ned - typ från bagaget i bilen), men ja, han är 8 år nu och det som märks mest förutom lite stelhet än att jag har fått försöka vara en bättre ägare när det gäller förebyggande träning/vikt osv. Vi har simmat en del som träning/rehab och han har ju absolut inga extrakilon samt att han någon gång fått en omgång metacam när han hade ont. Men förutom det så är han på det stora hela okej i kroppen (med undantag för allt annat dårå men det kan jag ju inte riktigt lasta dåliga höfter för :p) och han är för det mesta glad i att göra grejer och verkar inte påverkad efteråt heller även om det är längre vandringar/apporteringsträning osv.

Åh, tack snälla för att du delar med dig. Jag bara gråter. Armbågarna var jag inte alls förberedd på och det är svårt när man inte har en aning om vad det innebär, varken för honom eller för mig.
Men nu gav du mig lite hopp ändå :heart
Vi vill ju frilufsa, han och jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka