Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaa precis, tänkte boende per person. Jag tänker att med en bra jordkällare kanske man kan komma en bit. Och att lära sig hur man bäst tar tillvara på mat och vad som är bäst att odla där man bor, osv.
Har även tänkt ta vara på ullen från våra får som vi tänkt ha. Och tillverka en det egna kläder i den mån det går (jag har testat att spinna ull och tycker det är dömysigt. Funderar på att gå en kurs :D). Och ta tillvara på kött och skinn när de slaktas. Ha höns för ägg, bin för hounug. Överskottet kan säljas.

Det är väl mest en "kul dröm", men hade känts fint att försöka leva lite mer eko. Och så kanske man kan överleva när apokalypsen kommer :angel:

Håller med andra här, det är fint med drömmar. Bara att jobba på och en dag sitter ni där med ert lilla hus och får och trädgårdsland!

Såg tråden om mh och ville ju också se en jämförelse med andra i rasen så här ser det ut, en lekfull jaktgalning ;)
image_16.jpg

Aysu ligger i sängen, så långt från fönstret som möjligt, blundar och morrar lite bittert så fort hon misstänker att någon ska störa henne. (Hon ser ju ingen, men känner när sängen rör sig) Något säger mig att hon försöker ignorera regnet :D Synd för henne, för vi ska ut snart! Men ja, hon ser väldigt rolig ut just nu.

Ni vet sånadär stora majs som man kan köpa i lösvikt bland naturgodiset? EXAKT så luktar Alice bakom högra örat!! Även fast jag inte gillar den majsen sö kan jag inte låta bli att sniffa. Hur kan hon lukta så? Och varför bara bakom ena örat?

Häromdagen åt Valpus lunch på restaurang. Ja, visserligen hade han med sig egen mat, men han åt efterrätt. Glassen var god, men jordgubbar går inte att äta, hälsar han.

Det som var bäst var ändå att han självfallet var medelpunkten. Alla tyckte att han var så gullig och duktig. Det höll Valpus med om. Speciellt när han tvångspussade ett barn.

oidtgo.jpg

Den här killen har numera en känd mentalstatus! :D Det gick bra, vi dog faktiskt inte och folket där var väldigt snälla och trevliga. Fick beröm av testledaren som tyckte jag var en bra hundägare(!) och arbetade bra med min hund. Min uppf. var nöjd hon också, tyckte det såg ut som hon ville. De andra där tyckte också han var stabil och trevlig :eek: Jag tyckte själv han reagerade så som jag tänkte mig, så det känns bra. Skönast är att vi har gjort det nu och jag kan släppa den "stressen".

ws30xd.jpg

Låter siffrorna tala för sig själva. Tycker han gjorde ett bra jobb ändå, men jag kan inte så mycket om MH'n faktiskt :o. Dom tyckte iaf att jag skulle vara nöjd med honom, så det är jag!

Senast ändrad:
M
oidtgo.jpg

Den här killen har numera en känd mentalstatus! :D Det gick bra, vi dog faktiskt inte och folket där var väldigt snälla och trevliga. Fick beröm av testledaren som tyckte jag var en bra hundägare(!) och arbetade bra med min hund. Min uppf. var nöjd hon också, tyckte det såg ut som hon ville. De andra där tyckte också han var stabil och trevlig :eek: Jag tyckte själv han reagerade så som jag tänkte mig, så det känns bra. Skönast är att vi har gjort det nu och jag kan släppa den "stressen".

ws30xd.jpg

Låter siffrorna tala för sig själva. Tycker han gjorde ett bra jobb ändå, men jag kan inte så mycket om MH'n faktiskt :o. Dom tyckte iaf att jag skulle vara nöjd med honom, så det är jag!

Vad menas egentligen med kontroll och handlar mot på MHn? Är det att hunden går fram/gör utfall?

M

Vad menas egentligen med kontroll och handlar mot på MHn? Är det att hunden går fram/gör utfall?

Du menar på spökena va? Det Riley gjorde var att han skällde på dom. Typ sitt vanliga "Kom inte hit/Kommer du närmre så blir jag arg", så det är nog nån typ av utfall? Någon som kan ska nog svara :o (Själv tyckte jag han var lugn och bara gjorde som han alltid gjorde, markerade att "nädu, kom inte närmre.")

Vi har ingen träning på hela helgen - vad gör man med helgerna utan hundträning!? :nailbiting:

Klipper häckarna? Njaäääeee, det finns säkert något viktigare att ta sig för... :angel:
Hahah! Man sitter i soffan och äter glass. Det är i alla fall vad jag gör. Så tokigt trött och som tur är har Aysu samma intresse som mig idag.

oidtgo.jpg

ws30xd.jpg

Super!! Där ser du, det gick bra :D Blev det filmat?

Super!! Där ser du, det gick bra :D Blev det filmat?

Eh, nä, min pappa glömde sig :o Men men.

Nu när jag tittar på siffrorna i efterhand känns det som att han fick väldigt ... Mycket? Många colliesar jag ser har ju 1-2 genomgående på allt, men Riley har ju 3-4 på vissa ställen. 2:a på skott t.ex för han tittade mot skytten, brydde sig inte om ljudet, men sa bestämt "jag ser dig, mig lurar du inte" :angel:

Eh, nä, min pappa glömde sig :o Men men.

Nu när jag tittar på siffrorna i efterhand känns det som att han fick väldigt ... Mycket? Många colliesar jag ser har ju 1-2 genomgående på allt, men Riley har ju 3-4 på vissa ställen. 2:a på skott t.ex för han tittade mot skytten, brydde sig inte om ljudet, men sa bestämt "jag ser dig, mig lurar du inte" :angel:
Nu minns jag inte exakt hur momenten går till, men brukar collies ha 1-2 även på hanteringen så kan du ju känna dig väldigt glad i alla fall ;) 1-2 är ju väldigt små reaktioner och 4-5 är ju stor reaktion, så ibland är det ju utmärkt med 4 eller 5 på ett moment. En hund med genomgående 1or och 2or låter för mig som en extremt tråkig hund...

Nu minns jag inte exakt hur momenten går till, men brukar collies ha 1-2 även på hanteringen så kan du ju känna dig väldigt glad i alla fall ;) 1-2 är ju väldigt små reaktioner och 4-5 är ju stor reaktion, så ibland är det ju utmärkt med 4 eller 5 på ett moment. En hund med genomgående 1or och 2or låter för mig som en extremt tråkig hund...

Ja, hunden som gick innan mig (också LH collie) hade nog genomgående 1:or och 2:or, gjorde i princip ingenting. När han släpptes lös så bara stod han kvar, drog inte på något eller gav någon speciell reaktion på något, förutom skramlet och dumpe. Den hunden var väldigt tråkig att se :p Jag reagerade nog mest på att det inte var något genomgående i Riley's MH, och att det lutade åt dom högre siffrorna.
Och jo, de flesta colliesarna har även 1-2 även på hantering.

Alltså, jag vet ju inte riktigt exakt hur jag ska utläsa MHt typ, om det är bra eller dåligt. :p

Ja, hunden som gick innan mig (också LH collie) hade nog genomgående 1:or och 2:or, gjorde i princip ingenting. När han släpptes lös så bara stod han kvar, drog inte på något eller gav någon speciell reaktion på något, förutom skramlet och dumpe. Den hunden var väldigt tråkig att se :p Jag reagerade nog mest på att det inte var något genomgående i Riley's MH, och att det lutade åt dom högre siffrorna.
Och jo, de flesta colliesarna har även 1-2 även på hantering.

Alltså, jag vet ju inte riktigt exakt hur jag ska utläsa MHt typ, om det är bra eller dåligt. :p
Vad som är bra eller dåligt beror ju dels på ras, men också på hur man vill ha hunden. Det är tex inte troligt att en vinthund får höga siffror på första momentet där den ska ta kontakt med människor. Om en retreriever däremot inte är kontaktsökande så är det ju betydligt mer förvånande. Ju högre siffra desto mer reaktion, sedan är det "bara" att klura ut hur mycket reaktion man vill ha i hunden på olika moment. För egen del ser jag gärna att hundar reagerar på en hel del saker, men jag vill att de avreagerar väldigt snabbt också (på skott vill jag dock inte att de reagerar mycket från början heller :p ).

• Gilla
Reactions: Nux
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat