Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Suttit och spånar framtid med bästis ikväll (samtidigt som jag jobbar..). Vi har i många år sagt att vi vill bo ihop på en gård med djur och egen köksodling. Helst så att vi kan bli så gott som självförsörjande med mat i grönsaks/fruktväg. Hon är dessutom vegan och jag äter väldigt lite animaliska produkter. Men vi inser ju att vi måste jobba också.

Hon är snart färdig veterinär och jag snart färdig lärare. Hon har dock insett att hon nog inte kommer palla jobba som veterinär (pga ansvaret), men vill jobba med djur. Så vad tror ni om ett hunddagis i hemmiljö där föreståndaren är veterinär?! Som också har en liten klinik för "lättare" grejer. Typ vaccinationer, lägga om sår, kanske avlivningar, osv?

Jag tyckte att jag kläckte världens bästa idé när jag kom på det :angel:

Beror på upplägg, typ 1500-2000/månad skulle jag tro för den längden på utbildning
Men då om man har boendekostnad på typ 3-4k och nästan inga utgifter för mat. Men har bil, osv. Så borde man ju klara sig? Och har man ca 6-8 dagishundar á 2-2500kr/mån och en liten klinik. Så skatt på det. Kanske kan hoppa in helg på större klinik eller så.
Och jag kommer ju dela hälften av boendekostnaden osv med henne. Och kommer förhoppningvis ha en lön på MINST 28k (det är mitt mål. Iom lärarbristen i Skåne så är det inte orealistiskt).

Sen är det ju såklart väldigt lösa siffror och vi kommer väl börja med att jobba heltid båda två och sånt. Men som strävansmål känns det inte helt orimligt.

Men då om man har boendekostnad på typ 3-4k och nästan inga utgifter för mat. Men har bil, osv. Så borde man ju klara sig? Och har man ca 6-8 dagishundar á 2-2500kr/mån och en liten klinik. Så skatt på det. Kanske kan hoppa in helg på större klinik eller så.
Och jag kommer ju dela hälften av boendekostnaden osv med henne. Och kommer förhoppningvis ha en lön på MINST 28k (det är mitt mål. Iom lärarbristen i Skåne så är det inte orealistiskt).

Sen är det ju såklart väldigt lösa siffror och vi kommer väl börja med att jobba heltid båda två och sånt. Men som strävansmål känns det inte helt orimligt.

Det är ju inte bara vanliga inkomstskatten som försvinner som egenföretagare dock, som jag förstått det.

Absolut inte orealistiskt. Möjligtvis boendekostnaden, fast du menade kanske 3-4' per person. Sen är det ju ganska svårt att lagra mat här nere ibland, mina föräldrar kämpar på med morötter och lök, men vätan gör det svårt emellanåt. Oavsett behöver det inte vara dyrt med mat, speciellt inte vegetariskt/veganskt.

Jag tycker det låter som ett fint mål:) min vän som är veterinär kör lite hemmaklinik när hon har möjlighet, lite vaccinationer, syr ihop lite hundar (lukrativt under jaktsäsongen) och gör lite småsaker. För övrigt jobbar hon i ett annat distrikt, så detta är mest för att "ställa upp". En liten slant gör hon nog på det ändå.

Absolut inte orealistiskt. Möjligtvis boendekostnaden, fast du menade kanske 3-4' per person. Sen är det ju ganska svårt att lagra mat här nere ibland, mina föräldrar kämpar på med morötter och lök, men vätan gör det svårt emellanåt. Oavsett behöver det inte vara dyrt med mat, speciellt inte vegetariskt/veganskt.

Jag tycker det låter som ett fint mål:) min vän som är veterinär kör lite hemmaklinik när hon har möjlighet, lite vaccinationer, syr ihop lite hundar (lukrativt under jaktsäsongen) och gör lite småsaker. För övrigt jobbar hon i ett annat distrikt, så detta är mest för att "ställa upp". En liten slant gör hon nog på det ändå.
Jaa precis, tänkte boende per person. Jag tänker att med en bra jordkällare kanske man kan komma en bit. Och att lära sig hur man bäst tar tillvara på mat och vad som är bäst att odla där man bor, osv.
Har även tänkt ta vara på ullen från våra får som vi tänkt ha. Och tillverka en det egna kläder i den mån det går (jag har testat att spinna ull och tycker det är dömysigt. Funderar på att gå en kurs :D). Och ta tillvara på kött och skinn när de slaktas. Ha höns för ägg, bin för hounug. Överskottet kan säljas.

Det är väl mest en "kul dröm", men hade känts fint att försöka leva lite mer eko. Och så kanske man kan överleva när apokalypsen kommer :angel:

Det är ju inte bara vanliga inkomstskatten som försvinner som egenföretagare dock, som jag förstått det.
Nää, är inte så insatt i det. Men räknade snabbt på någon hemsida att om man tjänar in 175k/år ska 47k betalas per år. Det ger ungefär 10k/mån.

Men vet inte hur väl det stämmer. Det är ju något man får sätta sig in i, i så fall.

Jaa precis, tänkte boende per person. Jag tänker att med en bra jordkällare kanske man kan komma en bit. Och att lära sig hur man bäst tar tillvara på mat och vad som är bäst att odla där man bor, osv.
Har även tänkt ta vara på ullen från våra får som vi tänkt ha. Och tillverka en det egna kläder i den mån det går (jag har testat att spinna ull och tycker det är dömysigt. Funderar på att gå en kurs :D). Och ta tillvara på kött och skinn när de slaktas. Ha höns för ägg, bin för hounug. Överskottet kan säljas.

Det är väl mest en "kul dröm", men hade känts fint att försöka leva lite mer eko. Och så kanske man kan överleva när apokalypsen kommer :angel:

Så vill sambon och jag bo i framtiden. Vilken dröm! Han är ju utbildad trädgårdsmästare och har arbetat med att odla osv, även om han inte vill jobba med det så kan han odla vad som helst. :D

Ett annat veterinärkoncept är att vara ambulerande vet utan tjusig mottagning, utan ha allt i bilen, finns några sådana företag "Veterinärbilen" som kommer hem. Populärt o billigt.

Ett annat veterinärkoncept är att vara ambulerande vet utan tjusig mottagning, utan ha allt i bilen, finns några sådana företag "Veterinärbilen" som kommer hem. Populärt o billigt.
Skulle ju kunna vara perfekt för vaccinationer av både små och stora djur! Och kanske även göra avlivningar på hundar/katter i hemmiljö. Det betalar säkert folk en liten extra slant för!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 637
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben