Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att kalla min hund ful öppet. det är nästan döden för den här vänskapen :eek::mad::rofl:
:nailbiting::nailbiting::nailbiting:
13059401_618753618281543_596702142_n.jpg

12530861_480298768832198_1786869786_n.jpg

ammo2.jpg

ammo4.jpg

Lite råd om någon kan ge?
Jag har ju en släkting som ingått världens sämsta leasingavtal på sin tik. Allt i den här historien är...uselt och jag ger inte ett ruttet lingon för uppfödaren som leasat in tiken. Dealen gjordes för att släktingen ville ha en avkomma, tiken är jättefin...absolut avelsmattrial, och hen har själv ingen möjlighet och kunskap att ta en kull.
Efter att delvis ha fått köpt valp från sin egen hund (avtalet var såååå snålt) sp visade det sig vid besiktningen att valpen hade UVI. Uppfödaren skickar med medicin. Nu har valpen fått återkommande UVI och tikägaren är uppe i 2200:- efter 2 veckor med valpen hemma.
Någon som vet hur detta funkar? I min värld lämnar ingen valp kenneln utan ett ok på besiktningen och är den under behandling så behandlas den klart här. Så jag vet att allt är korrekt gjort.
Vem bör stå för kostnaden för UVIn? Valpen var ju inte frisk vid leveransen. Tiken har en av de bästa avelsförsäkringarna som uppfödaren betalat EN månadsbetalning på...resten har tikägaren fått pröjsa :meh:

Idag bjöds det på träning nere på grusplanen. Nytt ställe, nya dofter och greker att titta på. En ofokuserad hund och en irriterad förare. Inte jättenöjd, det kändes inte bra. Osynkade. Men nyttigt att träna på okänd mark.

Stor plus till att hon satte stopp i inkallningen. Aldrig tränat det innan så tänkte mest se hur bra hon förstod "stopp".

Avslutade med lite pinnkastning. Tycker hon är duktig som inte ger upp trotts att hon är vilse i pannkakan.

IMG_20160427_195739_zpscuakrhow.jpg

@Voff inga råd att ge men fasiken vad tråkigt :(
Hela historien är sååå...vidrig. Gissar att uppfödaren, som är en av landets främsta i rasen även gjort iaf ett eget kontrakt. Tydligen lär en av valparna blivit skadad innan leverans och prognosen är osäker. Valpen lär ändå ha levererats till köparen (som var medveten om skadan) med ett specialkontrakt.

Uppfödaren skickade dessutom ivög tikägaren att sköta parningen själv, med en hane vars ägare också var helt oerfaren. Hundarna fick panik vid hänget, kastade sig och båda ägarna stod handfallna. Ett under att ingen hund skadades. Som grädde på moset skulle uppfödaren åka bort en vecka efter valpning och tikägaren fick "ställa upp" och passa kullen mot sin vilja hos uppfödaren. 30 mil från sitt hem :mad:
Jag säger mot sin vilja för hen ville inte men ville ännu mindre att en okänd person skulle passa tiken.

Börjar kännas hopplöst med vår lilla corgi. :( Han är halt. Ska påbörja vårens andra kur med smärtstillande imorgon. Veterinären tror hältan kommer från knät, men allt känns väldigt diffust och osäkert. Blir han inte bättre med den här kuren vet jag inte vad vi ska göra. Han har inte gått en ordentlig långpromenad på två månader och blir märkbart sämre bara av att springa löst i fem minuter. :cry: Lilla gubben.
Jobbigt :(

Är jag knäpp som redan börjar titta på uppfödare till framtida valp, fastän gammelhunden fortfarande lever och fastän jag inte vet när vi skulle ha tid för en valp? Känner mig som en hemsk människa, men det är väl ett slags försvar antar jag. Vi kollade hennes njurvärden idag och, inte förvånande, så drar de iväg. Även fosforvärdet var förhöjt så nu provar vi fosfatbindare till maten. Så länge hon äter (det hon vill, hon får vara så kräsen nu), vill gå promenader och träna/tävla (hennes ögon sken upp mer än nånsin när hon insåg i söndags att vi var på tävling :heart) så får hon hänga med. Fast jag vet ju att det närmar sig, det är oundvikligt :cry:.

Hela historien är sååå...vidrig. Gissar att uppfödaren, som är en av landets främsta i rasen även gjort iaf ett eget kontrakt. Tydligen lär en av valparna blivit skadad innan leverans och prognosen är osäker. Valpen lär ändå ha levererats till köparen (som var medveten om skadan) med ett specialkontrakt.

Uppfödaren skickade dessutom ivög tikägaren att sköta parningen själv, med en hane vars ägare också var helt oerfaren. Hundarna fick panik vid hänget, kastade sig och båda ägarna stod handfallna. Ett under att ingen hund skadades. Som grädde på moset skulle uppfödaren åka bort en vecka efter valpning och tikägaren fick "ställa upp" och passa kullen mot sin vilja hos uppfödaren. 30 mil från sitt hem :mad:
Jag säger mot sin vilja för hen ville inte men ville ännu mindre att en okänd person skulle passa tiken.

Tråkigt när de inte är mer rädda om sitt rykte. Jag hade som tikägare vart vansinnig. Och som valpköpare. Hoppas verkligen inte hen fick betala fullpris för den...

Fy farao vilket oseriöst sätt!!

Är jag knäpp som redan börjar titta på uppfödare till framtida valp, fastän gammelhunden fortfarande lever och fastän jag inte vet när vi skulle ha tid för en valp? Känner mig som en hemsk människa, men det är väl ett slags försvar antar jag. Vi kollade hennes njurvärden idag och, inte förvånande, så drar de iväg. Även fosforvärdet var förhöjt så nu provar vi fosfatbindare till maten. Så länge hon äter (det hon vill, hon får vara så kräsen nu), vill gå promenader och träna/tävla (hennes ögon sken upp mer än nånsin när hon insåg i söndags att vi var på tävling :heart) så får hon hänga med. Fast jag vet ju att det närmar sig, det är oundvikligt :cry:.
Nej absolut inte
Jag kollar efter hund jag med fast en äldre omplacering , iofs var ju tanken att ha två för att de skulle ha sällskap.
Min hade ju bokad tid för avlivning, sen piggade hon på sig, men nu tror jag hon döljer en jäkla massa för mig för hon känns inte ren i gången, men försök få en envis gammal stövare att lyfta nosen från backen och trava ett tag.
Står i valet och kvalet för juvertumören har ju börjat väx med så antingen bokar jag tid för avlivning eller så får hon tid för att få gå på lite smärtlindring en vecka för att se skillnaden,
Men har tumören spritt sig kanske jag köper henne en månad eller två och det känns inte helt ok heller..
Det sista jag vill är att medicinera henne för MIN skulll.

Tråkigt när de inte är mer rädda om sitt rykte. Jag hade som tikägare vart vansinnig. Och som valpköpare. Hoppas verkligen inte hen fick betala fullpris för den...
Inte fullpris med 45%. Men med de ynka tusenlapparna hen fick för parningen plus per levande valp ( mycket sämre deal än hanhundsägaren fick) samt jobbet att passa kullen en vecka och sen sjuk valp på det....hen går tusenlappar back mot om hen fått en valp/valppris.

Lite råd om någon kan ge?
Jag har ju en släkting som ingått världens sämsta leasingavtal på sin tik. Allt i den här historien är...uselt och jag ger inte ett ruttet lingon för uppfödaren som leasat in tiken. Dealen gjordes för att släktingen ville ha en avkomma, tiken är jättefin...absolut avelsmattrial, och hen har själv ingen möjlighet och kunskap att ta en kull.
Efter att delvis ha fått köpt valp från sin egen hund (avtalet var såååå snålt) sp visade det sig vid besiktningen att valpen hade UVI. Uppfödaren skickar med medicin. Nu har valpen fått återkommande UVI och tikägaren är uppe i 2200:- efter 2 veckor med valpen hemma.
Någon som vet hur detta funkar? I min värld lämnar ingen valp kenneln utan ett ok på besiktningen och är den under behandling så behandlas den klart här. Så jag vet att allt är korrekt gjort.
Vem bör stå för kostnaden för UVIn? Valpen var ju inte frisk vid leveransen. Tiken har en av de bästa avelsförsäkringarna som uppfödaren betalat EN månadsbetalning på...resten har tikägaren fått pröjsa :meh:

Alltså står det på besiktningsintyget att hunden har UVI? För om det gör det, och din släkting har tagit hem valpen ändå ser jag inte att uppfödaren har någon skyldighet att betala då köparen ju var väl medveten om att denne köper en sjuk hund när det står svart på vitt. Där måste ju köparen stå på sig och vägra ta hem en valp innan ombesiktning gjorts som visar att valpen är frisk - vilket också är otroligt viktigt för att inte få reservation på försäkringen.

Hemskt!

Jag tycker inte du är knäpp, man behöver något annat att tänka på! :heart

Visst jobbar du inom djursjukvården, eller kommer jag ihåg fel?
Kom att tänka på din tik i helgen. Jag var på VeTAdagarna och en av föreläsarna efterlös hundar med njursjukdomar till sin forskning. Ni kanske redan är med eller inte är intresserade men om du skulle va det kan jag leta fram namn och kontaktuppgifter om du vill?
Det hjälper ju tyvärr inte er men det kan ju hjälpa andra i framtiden :heart

Jag tycker inte du är knäpp, man behöver något annat att tänka på! :heart

Visst jobbar du inom djursjukvården, eller kommer jag ihåg fel?
Kom att tänka på din tik i helgen. Jag var på VeTAdagarna och en av föreläsarna efterlös hundar med njursjukdomar till sin forskning. Ni kanske redan är med eller inte är intresserade men om du skulle va det kan jag leta fram namn och kontaktuppgifter om du vill?
Det hjälper ju tyvärr inte er men det kan ju hjälpa andra i framtiden :heart
Lena? Henne går vi redan hos :)

Och ja, jag jobbar i djursjukvården. Du med, antar jag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat