Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså står det på besiktningsintyget att hunden har UVI? För om det gör det, och din släkting har tagit hem valpen ändå ser jag inte att uppfödaren har någon skyldighet att betala då köparen ju var väl medveten om att denne köper en sjuk hund när det står svart på vitt. Där måste ju köparen stå på sig och vägra ta hem en valp innan ombesiktning gjorts som visar att valpen är frisk - vilket också är otroligt viktigt för att inte få reservation på försäkringen.
Tyvärr var det väl så att de var där samma dag för att hämta hem sin tik och valp och hade åkt rätt långt. Tror inte de riktigt förstod hur komplicerat det kunde bli. De är minst sagt naiva. Uppfödaren har kört rätt mycket med dom i hela processen. Detta är deras fjärde hund från uppfödaren och de har blivit lite utnyttjade förr utan att ha förstått det. Har bla visat upp det kontrakt som de har skrivit på för leasing för några uppfödare som flera tycker det är gränsfall vad som är tillåtet inom SKK. För den som har noll erfarenhet är det nog lätt att lita lite för mycket på sin uppfödare.
Personligen hade jag önskat att de kollat upp mer saker innan de ingick i kontrakt mm.

@Voff, går det inte att kontakta skk och fråga vad de anser om allt? Utifrån vad du berättar så låter det ju helt galet...
Det är därför jag tänkte åka bort och prata med mitt ombud. Vi är bekanta och hen har reagerat tidigt på annat i den här "soppan". Hen är själv uppfödare sen nära 20 år och har suttit på lite olika stolar i SKK och har varit ombud i många år. Tänkte att tikens avelsförsäkring kanske gick in så de bara behöver betala självrisken.
Ett litet kontraktbrott har iaf uppfödaren gjort som inte betalat försäkringen mer en för en månad. Enligt kontraktet ska uppfödaren göra det från konstaterad dräktighet och valptiden hemma. 4 mån alltså.

Alltså. Det ska ösregna hela dagen och jag kan inte ge hundarna vilodag... Ebrah behöver stretching och Aysu behöver röra på sig så mycket som möjligt inför LC-säsongen. Jag vill inte vara ute idag! :arghh: (Inte Aysu heller för den delen...)

Försöker se det positivt. Vi hann ta en halvtimmes morgonrunda innan regnet kom. I eftermiddag ska vi gå i skogen, då får vi liiite skydd undan regnet och det lär inte vara direkt någon annan människa där. Sedan kan hundarna förhoppningsvis hålla sig tills sen kväll och då har det kanske slutat regna eller så kan jag snabbrasta dem. Så det är egentligen bara under långpromenaden som vi blir dränkta... Ska försöka hitta regntäcken i gömmorna och extra regnkläder till mig.

Blir så less. Såg igår på facebook att en kompis ska importera en gatuhund från Grekland, men det är inga problem för organisationen är seriös och den har veterinärbesiktigats :up::banghead::banghead: Varför, varför, varför?? köper man grekiska gatuhundar? :(
För att de har någon romantisk bild av att hunden ska älska dem så mycket mer än en "vanlig" hund eftersom de räddat hunden osv... (Ofta verkar folk ha noll koll på att hunden kan tycka att det är läskigare och jobbigare med vanligt svenskt hundliv eftersom de inte är vana vid sådant sedan innan.)

Blir så less. Såg igår på facebook att en kompis ska importera en gatuhund från Grekland, men det är inga problem för organisationen är seriös och den har veterinärbesiktigats :up::banghead::banghead: Varför, varför, varför?? köper man grekiska gatuhundar? :(

Snacka om att ge sig mycket extrajobb :o Jag hoppas att de är duktiga på hund.

Förstår inte heller vad felet är att köpa en omplacering i Sverige istället för att den stackars hunden ska behöva åka från ett land till ett annat, genomgå en hel del kontroller (är väl ingen karantän när det är inom EU?) och sen går från att bo utomhus, göra som en vill till att bo inomhus med folk och börja leva inom ramar.

Jag har en grekisk gatuhund som jag själv räddat och hon är en underbar tös :-)
Och jag har en omplacering som var i uselt skick när hon kom till mig och som enligt förra ägarens beskrivning framstod som en mentalt instabil galning, ungefär. Även hon underbar (förra ägarens beskrivning var inte riktigt rättvis om vi säger så). Trots detta skulle jag inte rekommendera någon att ta en omplacering som framställs som min hund gjorde, om någon bad mig om råd. Själv behövde jag inte be om råd, jag visste vad det var för hund, hade släktingar hemma, kände enormt många nära släktingar + uppfödare osv så jag förstod att mattes bild av hunden var felaktig. Så är det sällan för folk som tar omplaceringar.

Någonstans önskar jag att det kunde vara lättare för folk att inse skillnaden mellan "det här fungerade för oss just den här gången" och "på det stora hela, med hur folk och hundar är vanligtvis, så är det här inte ett lämpligt tillvägagångssätt". Det är precis som att det utan minsta tvekan finns otroligt många trevliga och friska blandrashundar, men aveln bakom dem är aldrig i dagsläget lika bra som den mest seriösa renrasaveln. Däremot har många tur, och hundar är generellt sett extremt anpassningsbara, så för det mesta blir det helt ok ändå. Frågan är om man som blivande hundägare vill hoppas på tur i ett lotteri eller köpa något där det finns tillräckligt mycket fakta och information bakom för att det ska gå att på riktigt öka chanserna till något riktigt bra. Själv föredrar jag det sistnämnda.

Med "själv räddat", menar du att du var nere i Grekland och träffade på den hunden där?
Yepp, jag var själv på plats på Kreta och hon fick efter en del omvägar med Fosterhem, Vet-koll, chippning m.m till slut åka till Sverige, det tog ung. 2 mån.
Självklart kan man även ta hand om omplaceringshundar i Sverige och det har jag gjort och jag har ett flertal rumänska gatuhundar som även de är fantastiska.

Asså ibland tror jag att Bobber har ramlat på huvudet som valp. Allting är raka motsatsen med honom om man jämför med andra hundar. Vi kan stå i trädgården och träna lydnad, men så fort jag plockar fram godiset för att berömma eller lära in ett nytt kommando då blir han misstänksam och drar sig undan. Inkallningen funkar då bara tills han står ungefär två meter framför mig och närmre kommer han inte. Samma sak på promenader, testade att skvallerträna honom vid hundmöten men då exploderar han bara och ska mucka gräl med mötande, men om jag bara skiter i vilket och låter han gå i långkoppel förbi så tittar han lite och går rakt förbi, då gör han inte ett pip om inte den andre hunden börjar.. :confused:

Haha skitbra egentligen men det blir så bakvänt ibland.:D

När vi var på promenaden igår kväll så ser han plötsligt en person längre fram på stigen i skogen som går mot oss, då började han helt plötsligt trippa bredvid mig med svansen högt och öronen framåt ( han har hängeöron så det blir ju typ bara upp och åt sidan, men aah ni fattar), ända tills mannen är precis bredvid oss då hoppar han rätt ut i busken och tittar :rofl::rofl: fattar inte alls vad han sysslade med men som jag skrattade :laugh::laugh:

Yepp, jag var själv på plats på Kreta och hon fick efter en del omvägar med Fosterhem, Vet-koll, chippning m.m till slut åka till Sverige, det tog ung. 2 mån.
Självklart kan man även ta hand om omplaceringshundar i Sverige och det har jag gjort och jag har ett flertal rumänska gatuhundar som även de är fantastiska.

Jag har mycket större förståelse för när det handlar om individer man själv träffat på plats innan importen!

Men massimporterandet av internetkrakar är skrämmande. Riskerna man tar är enligt mig totalt oförsvarliga. :(

Jag har mycket större förståelse för när det handlar om individer man själv träffat på plats innan importen!

Men massimporterandet av internetkrakar är skrämmande. Riskerna man tar är enligt mig totalt oförsvarliga. :(
Jag kan möjligen förstå det, vad gäller både katter och hundar, om man träffar på en nödställd individ på plats och inte ser någon annan räddning än att man själv tar den. Jag har ett par vänner som tog hem en kattunge från Amorgos, de hade sett några barn misshandla henne och var tvungna att gripa in.

Men i övrigt: det finns tillräckligt med djur i Sverige som behöver ett hem. Just på Kreta har jag ibland kollat siten hos en kvinna som tar hand om gatuhundar. En fin tanke men hon tar in allt, vill rädda allt, och sedan kommer det desperata anrop efter folk som antingen kan ta en hund eller ta på sig att flyga med en hem till ett väntande hem.

Jag kan möjligen förstå det, vad gäller både katter och hundar, om man träffar på en nödställd individ på plats och inte ser någon annan räddning än att man själv tar den. Jag har ett par vänner som tog hem en kattunge från Amorgos, de hade sett några barn misshandla henne och var tvungna att gripa in.

Men i övrigt: det finns tillräckligt med djur i Sverige som behöver ett hem. Just på Kreta har jag ibland kollat siten hos en kvinna som tar hand om gatuhundar. En fin tanke men hon tar in allt, vill rädda allt, och sedan kommer det desperata anrop efter folk som antingen kan ta en hund eller ta på sig att flyga med en hem till ett väntande hem.

Ja, det är ju oändligt om man inte löser situationen på plats! (Och det enorma resursslöseriet i att frakta ett djur till Sverige istället för att lägga pengarna på att hjälpa många på plats... :() Plus, vad mår faktiskt djuren bäst av. Och inte minst, vad är det för risker man tar in till vad som nyss var en relativt isolerad halvö...? :arghh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025