Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ny vecka och nya träningspass. Förra veckan blev det mycket miljöträning samt kommando i fotpositions träning.
Denna vecka blir det sitt/ligg stanna träning. Målet är att kunna gå ett varv runt henne utan att hon reser sig när jag är halvvägs.

Hon stannar om jag är framför och rör mig, kan backa ganska långt och vänta ganska länge (för att inte ha tränat på det och för att ha med en valp o göra) utan problem. Men just när jag hamnar bakom så reser hon sig, tips att tänka på inför denna vecka? :)

Ny vecka och nya träningspass. Förra veckan blev det mycket miljöträning samt kommando i fotpositions träning.
Denna vecka blir det sitt/ligg stanna träning. Målet är att kunna gå ett varv runt henne utan att hon reser sig när jag är halvvägs.

Hon stannar om jag är framför och rör mig, kan backa ganska långt och vänta ganska länge (för att inte ha tränat på det och för att ha med en valp o göra) utan problem. Men just när jag hamnar bakom så reser hon sig, tips att tänka på inför denna vecka? :)
Det jag gjorde med Aysu var att hålla en godis i handen och hålla den framför henne när jag gick runt (fick dock kliva över ryggen när hon låg). När vi skulle göra samma sak men med ståkommando så la jag en godis framför på marken så att hon fokuserade på den och så fick hon den när jag gått ett varv runt.

Det jag gjorde med Aysu var att hålla en godis i handen och hålla den framför henne när jag gick runt (fick dock kliva över ryggen när hon låg). När vi skulle göra samma sak men med ståkommando så la jag en godis framför på marken så att hon fokuserade på den och så fick hon den när jag gått ett varv runt.

Värt att testa :up: Framför allt att lägga en godis framför henne. Hålla en i handen blir nog svårt (livet med liten hund :heart ) tror jag iallafall.

Tack!

Fick ingen bra avslutning på kursen tyvärr, men det var helt på grund av mig själv. Utan mat i magen, lång dag och mens på g så fanns inget tålamod att jobba med Hamlet när han gick upp i varv. Så bröt tidigare. Men tog med oss en positiv erfarenhet av inkallning i alla fall! Var utlagt med frestelser på banan, plus att valpgruppen stod bara några meter bort, men han kom direkt till mig:)
Så nu är siktet inställt på att försöka ta mig till klubben åtminstone en gång i veckan när det är öppen träning, så att vi kan fortsätta jobba på det sociala.

Åkte till klubben imorse, men det är som att lillpumin bestämt sig för att där händer det läskiga saker sen han hörde skott där. Är det massa andra hundar (som det var på tävlingen) har han för mycket annat och tänka på, men när vi är där själva så letar han otäckheter. Nu körde det upp en traktor, som han utan vidare kan passera i vanliga fall, och han ville bara därifrån. Precis som för några veckor sedan när det hördes en motorsåg där, som han inte heller haft problem med förrut, och plötsligt är han rädd för det ljudet. Kände hur jag blev jättearg på honom och det är inte rätt taktik så jag gick helt enkelt hem. Suck :(

Börjar kännas hopplöst med vår lilla corgi. :( Han är halt. Ska påbörja vårens andra kur med smärtstillande imorgon. Veterinären tror hältan kommer från knät, men allt känns väldigt diffust och osäkert. Blir han inte bättre med den här kuren vet jag inte vad vi ska göra. Han har inte gått en ordentlig långpromenad på två månader och blir märkbart sämre bara av att springa löst i fem minuter. :cry: Lilla gubben.

Börjar kännas hopplöst med vår lilla corgi. :( Han är halt. Ska påbörja vårens andra kur med smärtstillande imorgon. Veterinären tror hältan kommer från knät, men allt känns väldigt diffust och osäkert. Blir han inte bättre med den här kuren vet jag inte vad vi ska göra. Han har inte gått en ordentlig långpromenad på två månader och blir märkbart sämre bara av att springa löst i fem minuter. :cry: Lilla gubben.

Huvvaligen! Hoppas verkligen han blir bättre! :(

Men va jobbigt :(

Det är så trist! Hoppas han blir bättre snart. Har liknande problematik med min stora och nästa gång han blir dålig tar jag nog bort honom. Han måste kunna leva, inte bara hållas vid liv.

@mazariin och @Emor ...så jobbigt för er :(

Här rullar det på lite fortare nu med extrahunden hemma. Det blir nära på dubbelt så många promenader helt plötsligt. Det blir lite annorlunda med en avelshane i flocken. Men vi håller flocken separerad bortsett från en långpromenad ihop per dag. Tiken och skägget är ett team som vanligt. "Gubben" som sambon kallar hanen bor mest "ute" och kommer in några timmar varje kväll och mysa lite. Då får de andra två filosofera lite i hundgården. Med bo ute menas hundgård på dagarna men natten är han i hundstallet. Han verkar verkligen uppskatta att få vara i hundgården. Han är dock rätt muskelfattig så utöver hans vanliga promenader på dagarna så har vi lagt in extra fysträning. Gudarna ska veta att även vi folk också behöver det efter vintern :angel:
Men det är kul att ha fått en sådan tjusig gäst här hemma. :)

Tiken är på dygn 39 nu och buken börjar bli rund och är spänd. Hon har sen tidigare kullar lite "Sladderjuver" men de är mer spända nu. Inte av mjölk utan pga bukens omfång :)
Kul nu när det äntligen börjar synas. Blir mer verkligt då :)

Har en helt ny hund här hemma :D Var iväg till fysioterapeuten idag med Ebrah. Hon har svarat bra på allt vi gjort, vilket syns tydligt här hemma, förutom när det gäller biceps där det varit väldigt stelt och ingen förbättring. Nu satte vi in elektroterapi där också. Min f.d. sprattelhög tyckte det var skönt och somnade trots förvånansvärt hög strömstyrka. När hon reste sig efter behandlingen så stod hon SÅ mycket bättre, så mycket snyggare och stabilare, rygglinjen var bättre, allt var bättre utan tvekan. Sedan gick stretchingen jättebra också, såklart, med tanke på att elektroterapin gav så bra resultat :)

Nu ska jag bara underhålla det där, så att vi inte tappar allt det som vi fått hjälp med. Får se om sprattelhögen kan tänka sig vara lite mer samarbetsvillig någon gång ibland sådär :cautious:

Winzi kräktes imorse. Eller var väl typ som någon slags uppstötning egentligen. Hulk hulk, smask, smask och så svälj.
Inget som kom ut ur munnen alltså.
Hon brukar varken göra så här eller kräkas om hon inte är rejält magsjuk så jag hoppas att det var ett tecken på dräktighet. Lite tidigt kanske, dygn 12, men en del kan vara illamående redan då. Hoppas!

Winzi kräktes imorse. Eller var väl typ som någon slags uppstötning egentligen. Hulk hulk, smask, smask och så svälj.
Inget som kom ut ur munnen alltså.
Hon brukar varken göra så här eller kräkas om hon inte är rejält magsjuk så jag hoppas att det var ett tecken på dräktighet. Lite tidigt kanske, dygn 12, men en del kan vara illamående redan då. Hoppas!

Man känner sig lite hemsk som gläds när hunden spyr, men det kan ju vara puppisar :love:

Det är så trist! Hoppas han blir bättre snart. Har liknande problematik med min stora och nästa gång han blir dålig tar jag nog bort honom. Han måste kunna leva, inte bara hållas vid liv.

Ja det är tungt. Går i samma tankar som dig om vi inte får ordning på det här snart, det är inget liv för honom att ligga hemma i soffan dag ut och dag in. :( Hoppas iallafall att den här kuren ska göra honom smärtfri och att vi ska kunna börja simträna igen när vädret tillåter det. Det gjorde iallafall under för honom förra året. Tyvärr stängde vårt hundsim i höstas så nu är vi beroende av utomhussäsongen...

@russinbulle @Voff @Monstermom Tack för omtanken!

Idag har vi iallafall jobbat vidare på noseworken hemma i köket, glad att vi råkade hitta en så pass lugn och stillsam kurs att gå just nu! Bra aktivering för lillen.

Men det var då ett himla regnande! Jag har bestämt att Alice ska bli instakändis (så vi kan bli sponsrade av massa företag :angel: ) men hur lätt är det att ta bra bilder när det spöregnar i flera dygn i sträck? :rage: Känner mig motarbetad här!!

:D #dagensilandsproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
316
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2