Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det är ju oändligt om man inte löser situationen på plats! (Och det enorma resursslöseriet i att frakta ett djur till Sverige istället för att lägga pengarna på att hjälpa många på plats... :() Plus, vad mår faktiskt djuren bäst av. Och inte minst, vad är det för risker man tar in till vad som nyss var en relativt isolerad halvö...? :arghh:
Ja, vad djuren mår bäst av inte minst. Jag vet ett svenskt par boende i Thailand, som tagit hand om flera hundar under åren på ett riktigt bra sätt, i ett land där hundar lever verkligt farligt.

En av dem skickade de hem till Sverige för ett par år sedan, de ansåg honom för dum för att klara sig i Thailand. Och jag förstod dem, jag hade träffat hunden i Thailand och han var världens snällaste hund som trodde alla om gott. Inte streetsmart för fem öre. Risken att han skulle bli t ex förgiftad av hundhatande grannar var stor.

Men jag har också undrat hur han fick det i Sverige. I Thailand sprang han helt fritt, jag brukade möta honom nere på stranden där han kutade runt på egen hand, umgicks med andra hundar, badade, rullade sig i sanden osv. Undrar hur han klarar ett inomhusliv med koppelpromenader här.

Bara en tanke angående utländska hundar, kan det vara så att folk tycker att de är sötare än många svenska omplaceringar man ser? För det är ju grymt många blandraser med muskelhundar som behöver nya hem här, vilka kanske inte är lika söta som många lurviga gatuhundar? Sen är det ju inte lika tårdrypande historier som skrivs om de svenska omplaceringahundarna på t.ex. Hundstallet. Ju sötare hundar och hemskare bakgrund desto lättare att sälja, tror jag. Fast sen brukar jag inte direkt kika på hemsidor för gatuhundar som behöver hem, så vad vet jag.

En annan tanke, varför ser man så himla många kuperade hundar? Och gärna två-tre stycken i samma familj. Känns som att det blir vanligare och vanligare med kuperade hundar, så tragiskt.

Bara en tanke angående utländska hundar, kan det vara så att folk tycker att de är sötare än många svenska omplaceringar man ser? För det är ju grymt många blandraser med muskelhundar som behöver nya hem här, vilka kanske inte är lika söta som många lurviga gatuhundar? Sen är det ju inte lika tårdrypande historier som skrivs om de svenska omplaceringahundarna på t.ex. Hundstallet. Ju sötare hundar och hemskare bakgrund desto lättare att sälja, tror jag. Fast sen brukar jag inte direkt kika på hemsidor för gatuhundar som behöver hem, så vad vet jag.
Så lurviga är de flesta inte om de kommer från varmare länder, jag har mest sett korthåriga hundar i Grekland och i Asien.

Men de hjärteknipande historierna tror jag också är starkt bidragande.

Så lurviga är de flesta inte om de kommer från varmare länder, jag har mest sett korthåriga hundar i Grekland och i Asien.

Men de hjärteknipande historierna tror jag också är starkt bidragande.
Nej det är sant men det sker ju en del försäljningar från länder som Irland också. Tänkte mer på dem när jag skrev lurviga. Sen kanske lurvig är ett tveksamt ord att använda, tänkte mig inte en päls som tibetansk terrier eller dylikt :D

Nej det är sant men det sker ju en del försäljningar från länder som Irland också. Tänkte mer på dem när jag skrev lurviga. Sen kanske lurvig är ett tveksamt ord att använda, tänkte mig inte en päls som tibetansk terrier eller dylikt :D
Får nog äta upp det där, var tvungen att kika på några irländska hundar som behöver nya hem. Inte så mycket lurv, men mer den där typen av hund (utseendemässigt) som jag tror går hem hos fler personer än t.ex. diverse amstaffkorsningar.

Här är ett par texter från en thailändsk sajt. Det är, i mina ögon, en BRA och seriös organisation som gör ett jättejobb med hundar och katter på plats.

Men jag citerar dem som exempel på hjärteknipande beskrivningar som de som hänger på sådana sajter nog har svårt att värja sig från.

BRIEF HISTORY: The gorgeous Lipe came from the island of Koh Lipe and was brought to LAW so we could have a look at his back leg which he was limping on. After xrays and assessments we discovered that Lipe’s break was old and had mostly healed by itself. Lipe was a beach dog and had people that would feed him but not his own family. Since he is such a fantastic character we decided to try and find him his own family because he deserves it! CHARACTER: Lipe is a an amazing dog, playful and loving. He is great with cats and is a hit with all our volunteers and visitors. Lipe is a very happy boy and is always wagging his tail. He has recently discovered the fun that can be had with toys and balls and is learning to play fetch. APPROX YEAR OF BIRTH: 2013

Pumpkin
BRIEF HISTORY:
Came to LAW as a small puppy with several broken bones, after being hit by a car. We treated him and now he is as good as new and ready to be adopted! CHARACTER: Pumpkin is very playful and affectionate and also good with other dogs. He is a bit of a clown and loves fooling around and can be the most sweetest character you’ve ever seen. Pumpkin needs some serious lovin’ that not everyone can give. If you are special Pumpkin will know because there really is noone like Pumpkin out there. APPROX YEAR OF BIRTH: 2012

Varit med @Wingates på klubben idag och tränat agility! Inte tränat det med Alice på flera år pga av hennes problem med stress. Idag insåg jag dock att Alice går inte upp i någon jättehög stress när vi tränar, hon bara ääälskar det!! 100% fokus och följsamhet. Och hade hon varit en häst hade jag sagt att hon är hinderklok :love: Och ban-klok. Hon löser massa situationer trots att jag inte har en aaning om hur jag ska göra som handler. Jag blev så himla IMPAD!
Fick visa en gång hur hon skulle göra med två hinder som stod bredvid varandra. Alltså hoppa ena, göra en u-sväng och hoppa det andra. EN gång, visade jag, sen gjorde hon det som ett rinnande vatten. Blev också ett gäng blindbyten - inga problem.
Summa summarum: Min hund är fan bäst! :love: (och jag tror nästan det ligger i blodet då hon har en bror som håller på att kvala till SM, och en annan bror som också tävlar högsta klasserna.)

Varit med @Wingates på klubben idag och tränat agility! Inte tränat det med Alice på flera år pga av hennes problem med stress. Idag insåg jag dock att Alice går inte upp i någon jättehög stress när vi tränar, hon bara ääälskar det!! 100% fokus och följsamhet. Och hade hon varit en häst hade jag sagt att hon är hinderklok :love: Och ban-klok. Hon löser massa situationer trots att jag inte har en aaning om hur jag ska göra som handler. Jag blev så himla IMPAD!
Fick visa en gång hur hon skulle göra med två hinder som stod bredvid varandra. Alltså hoppa ena, göra en u-sväng och hoppa det andra. EN gång, visade jag, sen gjorde hon det som ett rinnande vatten. Blev också ett gäng blindbyten - inga problem.
Summa summarum: Min hund är fan bäst! :love: (och jag tror nästan det ligger i blodet då hon har en bror som håller på att kvala till SM, och en annan bror som också tävlar högsta klasserna.)
Alltså, jag tror inte det finns några duktigare hundar än våra! Jag menar att lära sig A hinder & vippbräda på typ 2 min vardera är ju rätt bra jobbat med :D

Alltså, jag tror inte det finns några duktigare hundar än våra! Jag menar att lära sig A hinder & vippbräda på typ 2 min vardera är ju rätt bra jobbat med :D
Alice tyckte dock Ammo var lite trög och fånig i början på A-hindret. Hon visade ju faktiskt jättemånga gånger hur plättlätt det var! :D

Ammo just nu :D (och så påstår @Wingates att han inte är ful O_o)
13090105_619492064874365_826674017_n.jpg

Det blir troligtvis ingen LC-tävling i maj för oss :(
Aysu pep till i skogen idag och ville inte leka mer på en stund. Jag kollade igenom henne noga, kände på alla tår, leder m.m. men hittade inget alls, så jag tänkte väl inte mer på det. Nu när hon reste sig efter att ha sovit någon timme så var det en rejäl svullnad vid ena karpalleden...

Ringde till min mor för att beklaga mig och hon var ju lagom peppande... "Det verkar som om Aysu gett sig fan på att hon inte ska tävla utomlands!"
För ja, vi skulle tävlat i Norge förra helgen (eller när det nu var. Nyss) men då var ena uppfödaren domare och sedan slog Aysu ändå i karpalleden och fick svullnad, på höger ben, nu är det vänster som hon gjort illa.
Dessutom påminde morsan mig om att Aysu löpte förra sommaren när vi skulle åkt till Finland för att tävla EM.

Allt jag vill är att den där lilla hunden ska få göra det hon älskar mest av allt, på tävlingar som kan göra att hon får lite fina priser och titlar också. Men nä. Jag tvivlar på att den här svullnaden hinner lägga sig och inte en chans att jag låter henne starta om hon inte är i toppskick. Dessutom skulle vi ha hälsat på Ebrahs syster och Aysus brorsdotter som är pytteliten. Jag har längtat i ett halvår! :cry:

@Red_Chili Vad tråkigt om planerna går i stöpet, speciellt när du sett fram emot det så länge:( Håller tummarna att svullnaden ger med sig snabbt!

Tycker det är så spännande och titta på mina i söket, och jämföra dem. Dem är minst sagt olika! Lex har turbonos och ska söka av helst alltihop i ett svep, vilket gör att han lätt missar. Hamlet är lugn och metodisk från början till slut. Däremot har Lex en styrka i att han är orädd, medan Hamlet gärna inte hämtar saker som är placerade på läskiga ställen:p Och i och med att de är så olika, blir det så roligt att träna med de båda två för de bjuder på olika utmaningar för matte!

Hamlet gjorde även framsteg på klossträningen som vi påbörjade för någon dag sedan, han vågade ta klivet upp på lådan! Då han är lite fjantig med sånt där blev matte oerhört stolt över denna bedrift :D
( Lex å andra sidan slängde upp tassarna på lådan så fort han fick se den första gången vi skulle träna, så de är verkligen olika mina pojkar)

Hmm ska anmäla till MT, det går två dagarna efter varandra. Antar att man bör anmäla till båda? Får man pengarna tillbaka om man skulle lyckas komma med på båda (I wish...)?

Aysu pep till i skogen idag och ville inte leka mer på en stund. Jag kollade igenom henne noga, kände på alla tår, leder m.m. men hittade inget alls, så jag tänkte väl inte mer på det. Nu när hon reste sig efter att ha sovit någon timme så var det en rejäl svullnad vid ena karpalleden...

Ringde till min mor för att beklaga mig och hon var ju lagom peppande... "Det verkar som om Aysu gett sig fan på att hon inte ska tävla utomlands!"
För ja, vi skulle tävlat i Norge förra helgen (eller när det nu var. Nyss) men då var ena uppfödaren domare och sedan slog Aysu ändå i karpalleden och fick svullnad, på höger ben, nu är det vänster som hon gjort illa.
Dessutom påminde morsan mig om att Aysu löpte förra sommaren när vi skulle åkt till Finland för att tävla EM.

Allt jag vill är att den där lilla hunden ska få göra det hon älskar mest av allt, på tävlingar som kan göra att hon får lite fina priser och titlar också. Men nä. Jag tvivlar på att den här svullnaden hinner lägga sig och inte en chans att jag låter henne starta om hon inte är i toppskick. Dessutom skulle vi ha hälsat på Ebrahs syster och Aysus brorsdotter som är pytteliten. Jag har längtat i ett halvår! :cry:

Vad tråkigt! :( men kan du inte åka som publik annars?

Vad tråkigt när de inte kan hålla sig skadefria :(
Hoppas svullnaden ger med sig snart.

Sitter och scrollar på Vetbase lite slött och får fram en tråd där någon har problem med att deras hund sätter i halsen om skålen står direkt på marken (är en borzoi), och att människan då brukar lyfta upp skålen tills hunden svalt ned sin mat och sen satt ner skålen igen - funkar tydligen för dom,

Men nu hade TS mamma tagit hem en valp som TS hund inte var bekväm vid varpå TS hund morrade osvosv kontentan var iaf att TS hund gjort utfall mot TS istället och frågade om råd hur man skulle lösa situationen.

Många skrev att man skulle fodra hundarna separat, att man inte skulle pilla med maten när hunden åt, osv

Så kom ett ljushuvud som typ "det är aldrig acceptabelt att en hund morrar åt en människa!" Och sen hade ju personen ingen lösning åt TS men hon sa också att "självklart ska man inte ta en genväg och låta hunden vara ifred, vad händer den dan hunden tar en chokladkaka?" :banghead:

Och åh. :banghead::banghead::banghead: Så arg nu för personen verkar ju inte fatta heller. Antagligen är jag värdelös på att förklara men fy. :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat