Uppdatering och snackistråd 4

Åh så snyggt! Eski är väldigt föremålsintresserad, och jagar glatt iväg efter saker, men att komma ända fram med dem... Då måste jag springa intensivt åt andra hållet. Hur har du gjort?

Vi började med att klicka in att hon skulle greppa den. När hon kunde det började hon springa iväg med den :devil: Så då belönade jag när hon släppte den i min hand istället. Gick hon iväg med den uteblev belöningen. Sen MASSA gotte när hon la den i min hand. Uppgiften blir liksom inte "hämta apporten" utan "lägg apporten i min hand"! Så nu belönar jag bara för att hon placerar den i handen.

Tillägg: Vi började med väldigt små avstånd sittande i sängen. La apporten mellan mig och henne och hade handen öppen bredvid apporten. Så hon kunde i princip ligga ner och lägga den i min hand. Sen har vi successivt ökat anståndet.

Har varit och tränat rallylydnad på en ny klubb ikväll. Helt spontant. Gick bajsdåligt. Alice var antingen som en studsboll eller helt ointresserad. :grin: Förmodligen trött i hjärnan efter helgen och inte lika kropp i kroppen då det inte blivit så mycket motion pga kursandet.

MEN alla som var där var jättetrevliga!! På en brukshundsklubb! :eek: :eek: :eek: Chocken!

:D

Vi började med att klicka in att hon skulle greppa den. När hon kunde det började hon springa iväg med den :devil: Så då belönade jag när hon släppte den i min hand istället. Gick hon iväg med den uteblev belöningen. Sen MASSA gotte när hon la den i min hand. Uppgiften blir liksom inte "hämta apporten" utan "lägg apporten i min hand"! Så nu belönar jag bara för att hon placerar den i handen.

Tillägg: Vi började med väldigt små avstånd sittande i sängen. La apporten mellan mig och henne och hade handen öppen bredvid apporten. Så hon kunde i princip ligga ner och lägga den i min hand. Sen har vi successivt ökat anståndet.

Super! Jag började faktiskt ungefär så nu i eftermiddag. Så slog jag två flugor i en smäll, jag fick i honom mat och han lärde sig (kanske) något. Knäppgöken tar gärna maten han inte vill äta som belöning. Här skall tränas!

Har varit och tränat rallylydnad på en ny klubb ikväll. Helt spontant. Gick bajsdåligt. Alice var antingen som en studsboll eller helt ointresserad. :grin: Förmodligen trött i hjärnan efter helgen och inte lika kropp i kroppen då det inte blivit så mycket motion pga kursandet.

MEN alla som var där var jättetrevliga!! På en brukshundsklubb! :eek: :eek: :eek: Chocken!

Jag har inte vågat mig till någon brukshundklubb än. Var är de snälla?

Jag har inte vågat mig till någon brukshundklubb än. Var är de snälla?

Alltså, nu kanske ni inte är 100% allvarliga, men OJ vilka olika åsikter/känslor man kan ha. På alla brukshundsklubbar jag varit på har 99,9% varit jättesnälla, roliga och bra människor. Den pyttelilla procentdelen som är idioter, de får man ju ta med en klackspark och inte haka upp sitt intryck av klubben på ;)!

Alltså, nu kanske ni inte är 100% allvarliga, men OJ vilka olika åsikter/känslor man kan ha. På alla brukshundsklubbar jag varit på har 99,9% varit jättesnälla, roliga och bra människor. Den pyttelilla procentdelen som är idioter, de får man ju ta med en klackspark och inte haka upp sitt intryck av klubben på ;)!

Nej, inte helt allvarlig. Det är mest känslan av att "här kommer jag med min odåga till hund, inte nog med att han inte kan något, jag kan inget heller..."

Fast de här stackarna är i Skåne om jag inte har fel... :angel:

Min klubb är dock snäll. :D

(Plus att du har brukshundar - och resultat! :cautious:)

Nää, inte så jätteallvarlig :p men har dåliga erfarenheter från förra klubben jag var med i. Där var det lite "stora tjejerna på ridklubben"-känsla. Tävlade man inte så hade man inte där att göra. Ungefär så. Men självklart är det inte representativt för klubbar i helhet. :)

Men man känner sig ju lite som en unge på ridlekis :D "Heej, förlåt, vi kan inget. Jelp!"

Är faktiskt jätteimponerad av min nya klubb! Schäferdominerat, finns typ en labbe, en groendael och en finsk lapphund och sen 50 schäfrar. Trodde att det skulle vara skratta och peka när jag kommer där med min lilla blandrashund och tror att jag är något men nä dom är jättetrevliga och sa att han var jätteduktig! Riktiga skånska schäfertanter (ni vet dom där som kedjeröker, går med "Underskatta inte en kvinna med schäfer"-tröjor, och snackar skit på skånska medans dom utdelar schäferdunkar till alla hundar i närheten) satte sig på knä och puttinuttade honom :p Länge leve min nya klubb!!

Är faktiskt jätteimponerad av min nya klubb! Schäferdominerat, finns typ en labbe, en groendael och en finsk lapphund och sen 50 schäfrar. Trodde att det skulle vara skratta och peka när jag kommer där med min lilla blandrashund och tror att jag är något men nä dom är jättetrevliga och sa att han var jätteduktig! Riktiga skånska schäfertanter (ni vet dom där som kedjeröker, går med "Underskatta inte en kvinna med schäfer"-tröjor, och snackar skit på skånska medans dom utdelar schäferdunkar till alla hundar i närheten) satte sig på knä och puttinuttade honom :p Länge leve min nya klubb!!

Jamen kom igen, var är det ni håller till? Är det Lund eller?

Har också börjat en ny klubb ( dock i de uppländska skogarna) där de jag träffat hittills varit väldigt trevliga! Man är tydligen välkommen trots att man har en buse i kopplet:D

Ikväll var det kurs igen, tänkte först inte åka men oj vad jag är glad att vi gjorde det!
Hamlet skällde på en annan hund EN enda gång! Helt fantastiskt! Dock håller vi oss fortfarande lite på avstånd, men kör på att det ska bli en positiv upplevelse istället för att stressa fram.
Och det gick jäkligt bra när vi tränade inkallning idag, han kom som skjuten ur en kanon:D Och fick massor av beröm av instruktören.
Sen lyckades vi även med att matte kunde gå ett helt varv runt vovven, medan han fortfarande satt kvar trots störning. Rena rama miraklet tycker matte:D
( tja.. sen drog han av en stolpe också.. men det behöver vi ju inte prata om..:angel:)

Har varit hos veterinär 2 idag för en second opinion. Enligt de 3 helt oberoende ortopeder (olika kliniker) jag pratat med efter Strömsholms-besöket så är korsbandsskador otroligt ovanligt på så små valpar. Vi började med att konstatera att Strömsholm har röntgat fel ben, tack för det..

Valpen sederades för att veterinären inte ville klämma, känna, dra och pressa medans hon var vaken av fler olika anledningar 1. Hon får ont, 2. Hon kan få men för livet av det, folk=smärta, 3. För att hon inte skulle kunna spjärna emot. Två ortopeder kände igenom valpen grundligt och berättade och visade mig vad dom gjorde. Dom kände på båda benen för att jämföra. Båda sa samma sak, korsbanden är bland de finaste de sett på en valp. Röntgenbilder togs på båda knäna för att jämföra och båda ortopederna tittade på bilderna. Som dom trodde var det en förflyttning i en tillväxtzon, men det var mycket lindrigare än dom trodde. Max 2 mm förflyttning på en liten benbit, och eftersom det var nästan en vecka sedan skadan skedde så har benbiten med all sannolikhet fastnat där den är. Så nu ska vi vila och tillbaka nästa vecka för ny röntgen för att försäkra oss helt och hållet om att tillväxtzonen fastnat. Om det är som veterinärerna trodde så kommer hon kunna vila sig frisk och inte få några men i framtiden.

På Strömsholm fick vi inte ens träffa en ortoped. Dom röntgade bara ett ben, fel ben dessutom. Dom pressade och drog i henne när hon var vaken. Kände bara på ena benet, jämförde inte med det andra. När dom inte såg något på röntgen drog dom slutsatsen att det var korsbandet och bokade in henne för operation. Tur vi dubbelkollade, annars hade dom opererat fel ben.. Står fel överallt i deras journaler..
Man blir ju helt mörkrädd, vad håller de på med egentligen?? :eek:

Fast de här stackarna är i Skåne om jag inte har fel... :angel:

Min klubb är dock snäll. :D

(Plus att du har brukshundar - och resultat! :cautious:)
Eller hur. Jag brukar bli trevligt bemött när jag råkar besöka en BK, tills jag berättar att nä, mina hundar används bara till vallning. Då slutar folk vara nyfikna. Det är väl på BK som på alla andra ställen, att en ska ha vissa drag/kläder/träningstekniker/hundras för att passa in i mallen...

Eller hur. Jag brukar bli trevligt bemött när jag råkar besöka en BK, tills jag berättar att nä, mina hundar används bara till vallning. Då slutar folk vara nyfikna. Det är väl på BK som på alla andra ställen, att en ska ha vissa drag/kläder/träningstekniker/hundras för att passa in i mallen...

Min upplevelse är att klubbarna väldigt lätt får självbekräftande kulturer och kan därigenom skilja sig mycket i hur trevliga de är för outsiders. Varje klubb är som en egen person, typ. Egentligen tycker jag det borde vara mindre av sådant här nere (klubbarna ligger extremt tätt - särskilt med vad man är van vid norröver :laugh:), men det verkar nästan ha motsatt effekt...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
697
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 201
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka