Uppdatering och snackistråd 4

Jag är en sån där typisk dålig klickertränare som har femhundra halvfärdiga beteenden i luften mot fem under stimuluskontroll... :o
Och jag har fortfarande inte fått min hund att sluta vara rädd för klickern.
I dag har vi sett ca 20-25 ekipage träna och samtliga fick 2 skott var. Inte ett ögonbryn höjdes på skägget. Men ett litet klick och han springer ur rummet :crazy:

Och jag har fortfarande inte fått min hund att sluta vara rädd för klickern.
I dag har vi sett ca 20-25 ekipage träna och samtliga fick 2 skott var. Inte ett ögonbryn höjdes på skägget. Men ett litet klick och han springer ur rummet :crazy:

Om han inte är ljudberörd har han förmodligen någon association till just klickern (ett klick följt av något obehag, du visste kanske inte ens om att det hände), vill du använda en klicker som markör (vilket ju är klart enklast) tror jag du får börja med något som liknar men är väldigt tyst. I stil med kulspetspenna. Etablera länken där, gå över till en riktigt tyst inneklicker, osv. :up:

(Och, alla mässar följande med mig! Redo? 3, 2, 1: Klickern. Är ingen. Fjärrkontroll! Klickern. Är ingen. Fjärrkontroll! Klickern. Är ingen. Fjärrrkontroll! :D)

Men å vad kul, det finns en löptik i byn... :arghh::meh: Pucko drog igår morse, han visade sitt tecken för "jag behöver gå ut" jag öppnade dörren och fick en ond aning när han drog som en avlöningen runt i huset, normalt sätt brukar han snosa sig runt och kissa lite här och där. Mycket riktigt så var det full fart iväg så matte slänger på sig kläder (jag fick inte springa efter honom naken sa maken O_o) och kastade mig på cykeln och fick tag på honom. Sen var jag borta hela dagen på kursdag/föreningsträff men dottern som var hemma konstatera att han var knäpp, gnällde och trampade runt... :meh: Hade skällt när hon åkte hemifrån en liten stund och var stressad när maken kom hem... Och totalt avstängd i hjärnan, ut och iväg är det enda som finns där... :rage: Lina och koppelpromenader en period framöver alltså.. :meh:

Om han inte är ljudberörd har han förmodligen någon association till just klickern (ett klick följt av något obehag, du visste kanske inte ens om att det hände), vill du använda en klicker som markör (vilket ju är klart enklast) tror jag du får börja med något som liknar men är väldigt tyst. I stil med kulspetspenna. Etablera länken där, gå över till en riktigt tyst inneklicker, osv. :up:

(Och, alla mässar följande med mig! Redo? 3, 2, 1: Klickern. Är ingen. Fjärrkontroll! Klickern. Är ingen. Fjärrkontroll! Klickern. Är ingen. Fjärrrkontroll! :D)
Obehaget klickern ger heter arbete :meh:

Skämt åt sido. Testade det där med pennan då vi försökte jobba m klicker. Köpte även en annan, tystare klicker för att fasa över..... penna eller andra klickljud-inga problem. Men en riktig klicker-tillbaka till ruta ett.
Har även försökt smyga in klickljudet i vardagen med att tex klicka i fickan när han är upptagen med något, men han visar ogillande då med.
Han blir inte rädd på det sättet att han visar rädsla utan det verkar vara mer obehag. Han lämnar helt soika platsen...bara promenerar iväg!

Äsch. Jag har accepterat att han inte gillar klicker. Den är ju ingen livsnödvändighet :p

Skämt åt sido. Testade det där med pennan då vi försökte jobba m klicker. Köpte även en annan, tystare klicker för att fasa över..... penna eller andra klickljud-inga problem. Men en riktig klicker-tillbaka till ruta ett.
Har även försökt smyga in klickljudet i vardagen med att tex klicka i fickan när han är upptagen med något, men han visar ogillande då med.
Han blir inte rädd på det sättet att han visar rädsla utan det verkar vara mer obehag. Han lämnar helt soika platsen...bara promenerar iväg!

Äsch. Jag har accepterat att han inte gillar klicker. Den är ju ingen livsnödvändighet :p
Vilken klicker har du ? I-click finns ju i supertysta varianter :) Knappt så man hör dom själv :p

Haha fick höra för några år sen att det var dumt med klicker för då skulle inte hunden lyda om man glömde klickern hemma.

Strålande sol och varmt här, blir en långpromenad i eftermiddag.

Vilken klicker har du ? I-click finns ju i supertysta varianter :) Knappt så man hör dom själv :p
Bra fråga. Står inget på den och tro inte att jag minns vad som stod på en förpackning för flera månader sen :o
Men denna är bra mycket tystare än sambons och mig gamla.

Nej, vill du inte lära honom med klicker så finns ju inga måsten. :D

Min tanke med en penna och liknande var dock inte att desensibilisera honom till ljudet, utan att använda den som klicker. Alltså i träning. Och först efter det fungerar fasa över honom på "riktig" klicker.

(Och om klickern = arbete för honom så är det något vajsing med associationerna, ja... :D)

Jag brukar klicka igenom en låda i affären (med billiga no name-varianter) och välja i alla fall några som börjat bli ordentligt trötta och mer suckar än klickar. Sen klickar de igenom dem i kassan och sorterar ut de "dåliga" och tycker jag ska gå och hämta nya. Nej tack, jag vill ha de som suger tack. :laugh:

Tycker det är jättebra att ha flera olika. :up:

Haha fick höra för några år sen att det var dumt med klicker för då skulle inte hunden lyda om man glömde klickern hemma.

Eller hur? Hunden lär sig inte lyda sin herre och mästare, den bara följer klickern som en robot - så fort den är borta blir hunden friiiiiiiiii! :banghead: :rofl:

Nej, vill du inte lära honom med klicker så finns ju inga måsten. :D

Min tanke med en penna och liknande var dock inte att desensibilisera honom till ljudet, utan att använda den som klicker. Alltså i träning. Och först efter det fungerar fasa över honom på "riktig" klicker.

(Och om klickern = arbete för honom så är det något vajsing med associationerna, ja... :D)
Förstod vad du menade och det var så jag provade. Gick kanon....tills pennan blev en riktig klicker. Då vände han på klacken och gick! :D

Lillpumin har ju varit lättdistraherad på sistone i träningen, så imorse bestämde jag mig för att ändra på en del saker. Först fick hundarna ingen frukost "vill ni äta får ni jobba". Sen när lillpumin fick sitt första busryck på promenaden och ville hänga i min arm, så lekte jag med honom hej vilt :angel: När vi väl kom till ängen där de brukar få va lösa så ville han träna :D

Däremot kan jag konstatera att jag var väldigt bortskämd med gubben när han tränades som mest. Kunde repetera samma moment i oändlighet och det räckte med att ge honom en leksak så var han nöjd att bara få ha den. Lillpumin vill leka tillsammans och ha variation, så ska försöka träna mer än bara rallymoment för jag tror han kanske är lite less på det :o

Jag brukar klicka igenom en låda i affären (med billiga no name-varianter) och välja i alla fall några som börjat bli ordentligt trötta och mer suckar än klickar. Sen klickar de igenom dem i kassan och sorterar ut de "dåliga" och tycker jag ska gå och hämta nya. Nej tack, jag vill ha de som suger tack. :laugh:

Tycker det är jättebra att ha flera olika. :up:

Absolut - den rätt tysta klickern jag har inomhus, är värdelös ute för då hörs den inte :rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
698
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 203
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka