Uppdatering och snackistråd 4

Tack :heart Känns som att all otur drabbar oss, men när man läser här på forumet ser man ju att man är långt ifrån ensam. I svaga stunder vill jag bara ge upp allt som har med hundar o göra, men vad finns då kvar av mig? ;)
Jag har flera gånger funderar på om jag ska hitta en annan hobby och livsstil än hundarna och varje gång kommer jag fram till att "nä, det är ingen idé" :p

Har i kväll häpnat över vissa uppfödare i en rasgrupp på fb som jag är med i. Hur de häcklar, hånar, är elakt sarkastiska, gaddar ihop sig och tävla i vem som hade de roligaste komentarerna.
De har många valpköpare i gruppen och jag begriper inte hur de kan få valpköpare!
Det kom in en ny person i gruppen i kväll som blev så upprörd över beteendet att hen typ vände i dörren och gick ur.
Skäms över hur en del uppfödare i min ras beter sig :(

Har i kväll häpnat över vissa uppfödare i en rasgrupp på fb som jag är med i. Hur de häcklar, hånar, är elakt sarkastiska, gaddar ihop sig och tävla i vem som hade de roligaste komentarerna.
De har många valpköpare i gruppen och jag begriper inte hur de kan få valpköpare!
Det kom in en ny person i gruppen i kväll som blev så upprörd över beteendet att hen typ vände i dörren och gick ur.
Har också sett en hel del sånt tyvärr. Jag funderar alltid över hur folk kan vilja köpa valp av dem när de har kunnat sitta och läsa massa skit och rent av elakt som de skrivit :(

Har också sett en hel del sånt tyvärr. Jag funderar alltid över hur folk kan vilja köpa valp av dem när de har kunnat sitta och läsa massa skit och rent av elakt som de skrivit :(
Min tanke är: vad händer den dagen om jag och uppfödaren får en meningsskiljaktighet? Kommer jag bli uthängd på fb? Kommer jag häcklas?
Man måste kunna ha olika åsikter och få fråga och tom ifrågasätta varandra...men på ett hövligt och respektfullt sätt.

Som framtida valpköpare så försöker jag tänka mig för vad jag skriver i rasgrupper. Såklart har det kanske ramlat ur något olämpligt någon gång, men jag försöker iaf.

Det är sällan jag skriver i rasgrupper eller hundgrupper för jag är ju nybörjare, jag har ingen erfarenhet. Däremot är jag lite av en textnörd och har läst på ordentligt om olika saker och om jag har något som jag faktiskt tror kan vara till nytta för diskussione/ämnet så skriver jag ändå.

Fy vad tråkigt!
Jag är SÅ tacksam över att de flesta uppf i min ras kan hålla sig i skinnet, iaf offentligt.
Jag tror inte du får veta om skiten mellan uppf om du inte verkligen hänger med dem här, eller är väldigt aktiv inom rasen. Så vanliga valpköpare blir inte "drabbade" iaf, och vi hänger hittils bara ut oseriösa uppf.
Helst skulle man ju slippa allt skitsnack, men jag antar att man inte kan få allt här i världen.

Idag började jag med dragträningen med labben igen, så himla kul!
Men måste verkligen ta det från marken ett tag innan jag vågar koppla honom framför cykeln, mycket hit och dit i nuläget och så lite stopp för bad i diken också :angel: Och när han drar ordentligt och jag berömmer blir han så glad att han skuttar tillbaka till mig och ska pussas, så ja vi har lite att jobba på:D Men när han har fokuset framåt och ligger på i selen ser det riktigt bra ut!

Måste bara köpa ett nytt bälte också.. kunde jag konstatera idag efter att mitt gamla började med att sitta på höfterna men snart satt uppe vid hakan istället.

Varit på kurs i Rallymix igår och idag. fått en väldigt ny bild av den grenen! :D Det är skitsvårt!! Tänkte att det skulle vara en lättare variant av rallylydnad (fördomsfull som man är), men icke! Jag och Alice kunde knappt hälften av alla 36 skyltar i träningsklassen.. Jag hade tänkt att mixen skulle bli en liten "uppvärmning" innan vi började med rallylydnaden, men OJ så fel jag hade!

Kursen var ändå superbra! Fått massor med tips på hur jag ska jobba med stadga och uthållighet utan att bygga för mycket frustration eller tappa fokus. Och massa andra bra tips! Så måste smälta lite, sen blir det hårdträning.
Alice var dödstaggad - speciellt idag! - och tiggde godis och kontaktade människor till höger och vänster. Jag måste nästan tagga ner min presentation av oss när vi är på kurs. "Alice är rädd, så kontakta inte och hälsa inte! Håll stora avstånd från oss!"
Gick en banvandring på slutet idag i grupp, Alice viftade på svansen och gick spontant fot (tiggde) av flera kursare. Ba "Hej hej! Har du godis? Nej? Okej. Har DU godis?!"

Jag hänger inte riktigt med i utvecklingen :D

Varit på kurs i Rallymix igår och idag. fått en väldigt ny bild av den grenen! :D Det är skitsvårt!! Tänkte att det skulle vara en lättare variant av rallylydnad (fördomsfull som man är), men icke! Jag och Alice kunde knappt hälften av alla 36 skyltar i träningsklassen.. Jag hade tänkt att mixen skulle bli en liten "uppvärmning" innan vi började med rallylydnaden, men OJ så fel jag hade!

Kursen var ändå superbra! Fått massor med tips på hur jag ska jobba med stadga och uthållighet utan att bygga för mycket frustration eller tappa fokus. Och massa andra bra tips! Så måste smälta lite, sen blir det hårdträning.
Alice var dödstaggad - speciellt idag! - och tiggde godis och kontaktade människor till höger och vänster. Jag måste nästan tagga ner min presentation av oss när vi är på kurs. "Alice är rädd, så kontakta inte och hälsa inte! Håll stora avstånd från oss!"
Gick en banvandring på slutet idag i grupp, Alice viftade på svansen och gick spontant fot (tiggde) av flera kursare. Ba "Hej hej! Har du godis? Nej? Okej. Har DU godis?!"

Jag hänger inte riktigt med i utvecklingen :D
:laugh:

:cautious::DVi har varit på apporteringskurs idag, med "valpen". Hon är jätterolig att jobba med, letar tills hon hittar och är konstant beredd på ett kommando. Hon och jag har helt olika bild av kursen, jag tänker att passivitet och stadga är prio, hon tycker att alla andra är sjukt onödiga när hon hade kunnat göra deras arbete också:cautious::D

Fast simma tyckte hon var lite chockartat, så nej, men det löser vi när det blivit lite varmare.

Åh vad jag älskar shaping! Åh vad jag älskar fånga! Åh vad jag älskar Monster! :love:

Ikväll uppfann han helt spontant "kryp baklänges", jag slängde en frisbee efter lite panikartat fumlande och en massa "jaaaaaaa, tjohooo!!!", sen bjöd han på det igen och igen och igen. Gick en promenad, plockade upp frisbeen, hunden slänger sig i backen och krälar bakåt med svansen vilt viftande. :bump: :p

(Bytte till en tjurmuskel, krävde lite funderande men han kom fram till att han inte behövde en frisbee för att krypa baklänges till slut. :laugh:)

Edit: Och med "uppfann" menar jag inte att han är den enda hunden i världen som kan krypa baklänges, bara att vi aldrig tränat på något sådant. Faktum är att han aldrig ens är lärd att krypa framåt.

Dagen har tillbringats med att närvara vid träning/genrep för en kommande tävling. Många fina ekipage och hundar från olika klubbar var där. Fick bla träffa farbror till den tik vi importerat. Riktigt trevlig hund.
Blev lite full i skratt åt vår tik. Hon låg vid husses fötter hela dagen tämligen ointresserad av alla hundar mm. Tills det kom en 9 v valp. Den tog hon inte ögonen ifrån. Den var en bit bort med sin människa och busade. Varje gång en hund passerade valpen började vår tik morra lite tyst för sig själv. Om någon råkade nosa på valpen satte hon sig upp och morrade högre.
Ingen hund fick hälsa på Skägget heller. Valpen och Skägget var hennes! Ett beteende hon aldrig haft innan.
Gravidhormoner?
Hoppas!

Åh vad jag älskar shaping! Åh vad jag älskar fånga! Åh vad jag älskar Monster! :love:

Ikväll uppfann han helt spontant "kryp baklänges", jag slängde en frisbee efter lite panikartat fumlande och en massa "jaaaaaaa, tjohooo!!!", sen bjöd han på det igen och igen och igen. Gick en promenad, plockade upp frisbeen, hunden slänger sig i backen och krälar bakåt med svansen vilt viftande. :bump: :p

(Bytte till en tjurmuskel, krävde lite funderande men han kom fram till att han inte behövde en frisbee för att krypa baklänges till slut. :laugh:)

Edit: Och med "uppfann" menar jag inte att han är den enda hunden i världen som kan krypa baklänges, bara att vi aldrig tränat på något sådant. Faktum är att han aldrig ens är lärd att krypa framåt.
Det är så underbart att umgås med djuren när kommunikationen så uppenbart fungerar åt båda hållen :love:

Det är så underbart att umgås med djuren när kommunikationen så uppenbart fungerar åt båda hållen :love:

Verkligen! När jag en gång i tiden stod på "andra sidan" och inte riktigt begrep vad klickerträning och shaping var så tyckte jag det var väldigt stelt och mekaniskt, jag tyckte riktigt illa om det! :o
Nu när jag fattat att det är ett sätt att få ett språk gemensamt (istället för att hundstackaren minsann ska lära sig mitt språk :rage::cautious:) kan jag inte fatta hur man lever utan det. :cool:

Verkligen! När jag en gång i tiden stod på "andra sidan" och inte riktigt begrep vad klickerträning och shaping var så tyckte jag det var väldigt stelt och mekaniskt, jag tyckte riktigt illa om det! :o
Nu när jag fattat att det är ett sätt att få ett språk gemensamt (istället för att hundstackaren minsann ska lära sig mitt språk :rage::cautious:) kan jag inte fatta hur man lever utan det. :cool:

Jag känner igen mig :D Och efter ditt inlägg om att du tränat med Monster så bestämde jag mig för att träna lite med mina uttråkade hundar. ÅH vad de var duktiga :love: Och valpen som är så häftig och lär sig genom att iaktta Aysu. Jag älskar att träna med dem, just pga kommunikationen och att se hur de funderar och lär sig.

Labben har också bjudit själv på krypa/åla baklänges. Jag har inte lagt nåt namn på det än, men han bjuder ofta på det när vi shejpar. Han är inte heller lärd att krypa framåt.
:D
Shaping är skoj! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
700
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 203
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka