Uppdatering och snackistråd 4

hehe, dom har blivit ett radarpar :laugh:

Min tik är ju lite speciell så att hon aldrig har "ställt upp sig" för någon hane utanför hemmet och än mindre för främlingar (inte ens för vänners hundar, fast det är å andra sidan fel raser haha). Utomhus gör man kul saker och är absolut inte till för att bekanta som blir alldeles till sig och verkligen vill komma nära :cautious:
Hon gillar inte främlingar, så därför får jag låna hem hanen så hon kan få sitta bakom grind och svära ett några timmar tills hon inser varför han är här och sen själv ber om att bli utsläppt till honom :p Det fungerade kanonbra sist, så hoppas det även denna gång - för nu blir det med den hane hon ratade allra första gången hon hade tänkt parats (fast på bortaplan):nailbiting: -så då bidde det inget, för hon svor ve och förbannelse över honom.... Fast å andra sidan vet hon vad det handlar om denna gång, så jag har hopp och på hemmaplan. När hon väl föll till föga för förra kullens pappa, så blev hon helt förbytt och förförde honom i flera dagar :p
Ja det är skillnad när de har fattat vad det handlar om. Tiken här blir rätt grisig. Hon vet precis mot fodertiken som vi hade här hemma. Hon behövde tid på sig och de fick umgås ganska länge innan hon föll till föga. Är tacksam för att vi hanen vi valde var proffsig inte var för på. Han var så gullig mot henne så :p

Ja det är skillnad när de har fattat vad det handlar om. Tiken här blir rätt grisig. Hon vet precis mot fodertiken som vi hade här hemma. Hon behövde tid på sig och de fick umgås ganska länge innan hon föll till föga. Är tacksam för att vi hanen vi valde var proffsig inte var för på. Han var så gullig mot henne så :p
Precis så var hanen som blev pappa till förra kullen. Han hade parat några gånger och var lite äldre, så han var lite mer gentleman :)

Heja salukifolket! Nu är 23 salukis hjärtundersökningsresultat uppe på rasklubbens hemsida. En hund med tecken på DCM, resten utan anmärkning. Det ska bli väldigt intressant att se hur det blir mot slutet av året, för då lär listan vara mycket längre, dels för att alla tidigare undersökta lär ha kommit upp på sidan och dels för att de som nu tar valpkullar verkar ultraljuda hjärtat på hundarna som ska gå i avel.

Det ska även bli intressant att se hur spindeldiagrammet för BPH ser ut senare, för jag tror att även det är på gång att bli mer populärt. Dessutom ska ju Ebrah gå BPH och jag längtar efter att få jämföra henne mot andra hundar :angel:

Heja salukifolket! Nu är 23 salukis hjärtundersökningsresultat uppe på rasklubbens hemsida. En hund med tecken på DCM, resten utan anmärkning. Det ska bli väldigt intressant att se hur det blir mot slutet av året, för då lär listan vara mycket längre, dels för att alla tidigare undersökta lär ha kommit upp på sidan och dels för att de som nu tar valpkullar verkar ultraljuda hjärtat på hundarna som ska gå i avel.

Det ska även bli intressant att se hur spindeldiagrammet för BPH ser ut senare, för jag tror att även det är på gång att bli mer populärt. Dessutom ska ju Ebrah gå BPH och jag längtar efter att få jämföra henne mot andra hundar :angel:
Tips till salukifolket är att köpa egen väst (om man ska testa många hundar, t.ex. uppf) så kan man skicka resultatet till usa för en bråkdel av pengarna.
Så gör iaf många dobbisuppf istället iom att hundar som ska gå i avel testas var år.
Min uppfödare lånar även ut väst till oss när det är aktuellt att börja testa - allt för att få så många testa så möjligt!

Tips till salukifolket är att köpa egen väst (om man ska testa många hundar, t.ex. uppf) så kan man skicka resultatet till usa för en bråkdel av pengarna.
Så gör iaf många dobbisuppf istället iom att hundar som ska gå i avel testas var år.
Min uppfödare lånar även ut väst till oss när det är aktuellt att börja testa - allt för att få så många testa så möjligt!
En väst? Det där får du gärna förklara mer eller länka till någon sida med mer info. Vi salukimänniskor är väldigt nya på det där med att ultraljuda hjärtan än så länge, det är inte förrän nyligen som det alls funnits information kring hur resultaten ska avläsas osv.

En väst? Det där får du gärna förklara mer eller länka till någon sida med mer info. Vi salukimänniskor är väldigt nya på det där med att ultraljuda hjärtan än så länge, det är inte förrän nyligen som det alls funnits information kring hur resultaten ska avläsas osv.
Jaha! Ni ultraljudar bara? Hos dobermann kör man även 24h ekg/holtertest iom att man behöver både det & ultraljud för att upptäcka/diagnostisera dcm. Iaf hos dobbis :)

Jaha! Ni ultraljudar bara? Hos dobermann kör man även 24h ekg/holtertest iom att man behöver både det & ultraljud för att upptäcka/diagnostisera dcm. Iaf hos dobbis :)

Ah, ja här ultraljudas det bara, det ska visst räcka för att hitta tecken på DCM och allt vad det nu kan tänkas vara. Här är en liten text som finns länkad till från salukiringens hemsida: http://saluki.se/images/docs/Hjartscreening_information.pdf
Jag ska inte ultraljuda Ebrah förrän hon är ca 4-5 år tänker jag mig, Aysu kanske ska undersökas om 1-2 år, så jag tänker mig att jag har gott om tid till att läsa mer och få veta viktigheter genom samtal med andra kunniga. Tyvärr är jag inte alls duktig på att ta till mig information genom långa texter, jag läser och förstår, men det fastnar inte. Om jag däremot pratar med någon så fastnar allt direkt, så jag försöker lära mig på det viset istället :angel:

Ah, ja här ultraljudas det bara, det ska visst räcka för att hitta tecken på DCM och allt vad det nu kan tänkas vara. Här är en liten text som finns länkad till från salukiringens hemsida: http://saluki.se/images/docs/Hjartscreening_information.pdf
Jag ska inte ultraljuda Ebrah förrän hon är ca 4-5 år tänker jag mig, Aysu kanske ska undersökas om 1-2 år, så jag tänker mig att jag har gott om tid till att läsa mer och få veta viktigheter genom samtal med andra kunniga. Tyvärr är jag inte alls duktig på att ta till mig information genom långa texter, jag läser och förstår, men det fastnar inte. Om jag däremot pratar med någon så fastnar allt direkt, så jag försöker lära mig på det viset istället :angel:
I see! Vad olika det kan vara :) Hos dobermann säger man att resultatet får vara max 1 år gammalt vid parning, helst nyare för, för att det ska gälla iom att de kan utveckla sjukdomen när som helst.
Är det ingen som gör ekg? (med tanke på att det nämns i pdf:en).
DCM är ju dobermannens i särklass största problem, så det är alltid en viktig fråga hos oss - därav min nyfikenhet.

Mina morgnar brukar vara väldigt lugna i vanliga fall. Klockan ringer och jag försöker vakna. Snoozar ofta en gång. Dom vuxna hundarna burrar ihop sig lite extra och valpen kryper upp till mitt huvud och gosar in sig i min hals och sover vidare.......förutom under löptider:banghead:
Just nu är det så här: mamma-hund flyger upp när klockan ringer. Hon har typ legat vaken en stund och bara väntat på att jag ska vakna, för då studsar hon upp och visar med hela kroppen "ta för helsicke av det vidriga löpskyddet", så jag får sträcka ut en arm när hon gått ner på golvet och dra till i kardborren.....och sen studsar hon iväg lika snabbt och börjar uppvakta den andra löptiken med rejäl dans :meh:
Själv försöker jag samla ihop mina kroppsdelar för att få dom ur sängen, så jag suckar varje morgon denna tid. Tur den inte varar så länge:p
Denna tik är den som kryper längre ner under täcket i vanliga fall när klockan ringer, för att få sova minst 30 minuter till efter att jag har gått upp - hon är morgontrött. Hormoner är rejäla grejer när det gäller att ändra personligheten:D

Nu är vilan över hos fam Omplacering! Alice tyckte tvångsvilan var lite kämpig igår kväll, men har vi fått avstressning ordinerat så har vi! Men idag blir det massor med sök!! Ska försöka lägga ett spår på promenaden också. Och börja shapa in ett apporterande som ska bli ett uppletande.

PEPP PEPP PEPP!
Tentan kan vänta någon dag till :sneaky:

har ingenting så måste köpa! tänkte köpa någon sax för tror hon inte kommer gilla ljudet från en trimmer då hon är rätt känslig

Lämna in henne hos någon duktig hundtrimmare. De är vana vid "förstagångs"-hundar, och du slipper vara the bad guy. Klipper du med sax kommer det att se förjävligt ut.

Lämna in henne hos någon duktig hundtrimmare. De är vana vid "förstagångs"-hundar, och du slipper vara the bad guy. Klipper du med sax kommer det att se förjävligt ut.

Hon har gått till en hundtrimmare innan men nu när jag ska flytta blir det en timmes bilfärd totalt att åka fram o tillbaka, tänkte också på att spara in pengar

Ah, jag imponerade på mig själv igår igen :love: !

Först körde vi agilityträning tillsammans med tre andra ekipage, jag och Lyxa körde och Lilla Pu fick vara sällskapsdam och vänta :)

1603232.jpg

Efter agilityträningen, runt kl 20, så stack vi iväg till en för oss helt ny grusväg och tog en joggingtur i fullmånens ljus! Jag säger det som jag sagt förut, den här fysträningskursen vi går är något av det BÄSTA som hänt mig, jag letar verkligen efter tillfällen att träna mer, istället som förut letar anledningar för att slippa…. ;) .

1603234.jpg

Längsta och snabbaste sträckan jag joggat någonsin tror jag :up: ! Sakta men säkert starkare, uthålligare och snabbare :bump: !

Helt plötsligt ska två uppfödare i Sverige para med pappan till min hane. Pappan är fin och frisk och trevlig och.. Jag har alltid sagt att jag vill ha honom, är löjligt kär i honom :o Han är "ensambarn", alltså ensam i sin kull. Han har bara lämnat en kull, varav min hane är den enda som exporterats. Pappan själv bor hos fodervärd som typ sällskapshund, han är visad på ett par utställningar i hemlandet tills han blev champion, men det var flera år sedan. Av hans avkommor är det min och en bror som visas, men brorsan är hittills bara visad i hemlandet och mycket sparsamt. Alltså är det istortsätt bara min som syns. Sååå, frågan är vart dessa uppfödare nu fått syn på pappsen? Jag antar att det är i min hanes stam dom har fått syn på honom.. Och det känns ju smickrande! Borde ju betyda att dom gillar min hane väl? :angel: Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite bitter, jag vill inte att fler ska använda honom nu så min hane blir släkt med halva populationen :mad::D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka