Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Testade lite riktig ensamträning idag. Satte upp kameran och gömde mig i sovrummet. Gick jättebra tills hon hoppade över kompostgallret. :nailbiting: Jäkla skrutt! Gör om gör rätt.. :banghead:

D08D1345-59AA-4DFC-8E73-C6923CA11512_zpswisk3tzx.jpg

Sen tränade vi lite på kvällen! Hon är inte helt obildbar trots att jag inte har den blekaste om vad jag håller på med. :o Tur vi ska börja på valpkurs den 8e. :D

Sitt, ligg, vacker tass och skall! :laugh: Skallet var inte riktigt meningen. Hon ska skälla mindre inte mer. :angel: Tagit bort min röst för jag låter så jäkla töntig. :rofl:

Intressant hur "säkra" många hanar kan vara på när det är dags. Jag har fått lära mig att en "bra" hane lägger ingen energi på en icke mottaglig tik. Sen om det är sant el falskt eller hur man väljer att tolka vad som är bra låter jag vara osagt.

När vi var hos uppfödaren sist så nosade hanen bara på tiken sen lekte de med varsina pinnar istället. Uppfödaren sa "Med tanke på XX intresse säger jag kom tillbaka på onsdag. ".
Jag tyckte det lät lite länge beroende på antal dagar in i löpet men, men....det visade sig stämma. :)
Visst är det! Och att det blev en sån skillnad efter att han parat. Innan var han ju väldigt intresserad bara de löpte. Men hans uppfödare sa att jag mest troligt skulle märka skillnad på honom efter att han parat. Och det gör jag ju!
Det är så roligt att det oftast stämmer det hon säger, jag vill också ha den kunskapen/erfarenheten!

Jag har två avelshanar hemma, och två intakta tikar. Vi kan i princip ha dem ihop hela löpet (särar ju på dem när vi inte kan ha koll ändå ;) ) för de bryr sig inte nått förns det skulle vara dags för parning. De är stensäkra på det :up:

Min tredje hane (som inte parat) tycker typ att tikarna är suveränt gulliga 2 månader innan de ska löpa och till 2 månader efter... :p :D ;)

Jag har två avelshanar hemma, och två intakta tikar. Vi kan i princip ha dem ihop hela löpet (särar ju på dem när vi inte kan ha koll ändå ;) ) för de bryr sig inte nått förns det skulle vara dags för parning. De är stensäkra på det :up:

Min tredje hane (som inte parat) tycker typ att tikarna är suveränt gulliga 2 månader innan de ska löpa och till 2 månader efter... :p :D ;)
Typ så var min också förut! :p det är häftigt vilken skillnad det blir!

Visst är det! Och att det blev en sån skillnad efter att han parat. Innan var han ju väldigt intresserad bara de löpte. Men hans uppfödare sa att jag mest troligt skulle märka skillnad på honom efter att han parat. Och det gör jag ju!
Det är så roligt att det oftast stämmer det hon säger, jag vill också ha den kunskapen/erfarenheten!
Den erfarenheten kommer...med tiden och erfarenheten:D
Jag blev grymt imponerad även över vår uppfödare som kastar en blick på hanens uppförande, känner lite snabbt på tiken och säger "onsdag" så pass långt in i löpet. Vi tyckte att vi kanske borde komma en eller två dagar tidigare för säkerhets skull och visst fick vi, men hen ansåg det onödigt och att vi skulle få fara hem utan parning.

Men från och med nu blir det prog-test på foder och inlåningstikar så att de kan stanna i sina hem till det är dags. Gud så bortskämd man är med tydliga löptikar!

Skägget är fortfarande i stort sett totalt ointresserad av tiken. Nosar lite där bak, slickar lite i kisset men det är allt :crazy:

Känns inte som någon panik med att kastrera honom nu när ungtiken är såld och den andra tiken ska paras på nästa löp.

Håller tummen,men är inte han redan testad? Det brukar väl göras som valp.
Tack! :)

Långt ifrån alla hörseltestar sina valpar. Det har dock blivit mer och mer vanligt. Min är ju strax över 3 år, då var det inte lika vanligt att man testade. Eller alltså, de flesta testar ju med "uppfödarmetoden" för att se så inte valpen är döv iallafall. Men BAER gör inte alla.

Tack! :)

Långt ifrån alla hörseltestar sina valpar. Det har dock blivit mer och mer vanligt. Min är ju strax över 3 år, då var det inte lika vanligt att man testade. Eller alltså, de flesta testar ju med "uppfödarmetoden" för att se så inte valpen är döv iallafall. Men BAER gör inte alla.
Jaha! Jag hade en vän som födde upp dom o hon testade dom som valp så jag trodde alla gjorde det.
Har du hört något om vapparna?

Jaha! Jag hade en vän som födde upp dom o hon testade dom som valp så jag trodde alla gjorde det.
Har du hört något om vapparna?
Jag tycker det är vettigt att testa valparna. Men det handlar ju i mitt fall mest om att jag vill veta vilka valpar som kan vara intressanta för framtida avel, och jag vill ju ha fullt hörande hundar i avel. Vissa uppfödare bryr sig inte om hunden är fullt eller enkelsidigt hörande, så för dem spelar ju inte testet någon roll. Inte heller för hundar som inte ska gå i avel då det sägs att enkelsidigt hundar ska funka lika bra som fullt hörande hundar. Dock säger veterinärerna att man märker på hunden om den inte är fullt hörande. Har inte märkt något annorlunda med min, så jag tror att han är fullt hörande. Vore skönt, då är han friröntgad, fulltandad och fullt hörande.

Var ute idag och hämtade saker som jag glömt. Tiken med minivalparna hade hen lyckats massera bort mjölkstockningen på och valparna mådde bra. Tiken jag var på Strömsholm med var bättre, ingen feber och masserades flera gånger om dagen. Hennes valpar mådde bra också.

Jag tycker det är vettigt att testa valparna. Men det handlar ju i mitt fall mest om att jag vill veta vilka valpar som kan vara intressanta för framtida avel, och jag vill ju ha fullt hörande hundar i avel. Vissa uppfödare bryr sig inte om hunden är fullt eller enkelsidigt hörande, så för dem spelar ju inte testet någon roll. Inte heller för hundar som inte ska gå i avel då det sägs att enkelsidigt hundar ska funka lika bra som fullt hörande hundar. Dock säger veterinärerna att man märker på hunden om den inte är fullt hörande. Har inte märkt något annorlunda med min, så jag tror att han är fullt hörande. Vore skönt, då är han friröntgad, fulltandad och fullt hörande.

Var ute idag och hämtade saker som jag glömt. Tiken med minivalparna hade hen lyckats massera bort mjölkstockningen på och valparna mådde bra. Tiken jag var på Strömsholm med var bättre, ingen feber och masserades flera gånger om dagen. Hennes valpar mådde bra också.
Vad skönt att allt verkar ha gått bra! Duktiga du.
Lycka till i morgon!!

Imorse var det +4 och sol här! Så för första gången på månader packade jag väskan med leksak, filt och godis. Satte på gubben täcke och gick ett par kilometer till bästa stället för uppletande.

Så stolt över båda grabbarna! Det märks att min "vänta på din tur"-träning har gett resultat. Lillpumin är ju jättebra på det, men gubben tycker det ska vara hans tur jämt. Nu går det dock betydligt bättre! Visst skäller han då och då, men han ligger nästan alltid kvar.

Lillpumin gjorde dessutom ett rätt bra jobb med letandet. Han var betydligt mer engagerade än i höstas. Han får alltid ligga och titta först medan gubben kör, så han ska bli på g. Mest stolt är jag över hur han skötte sig när det passerade ett par hundar. Båda grabbarna var ju lösa, men lillpumin gjorde ingen ansats att springa bort till dem. När jag kallade på honom kom han på en gång!

Mina duktiga grabbar :love:

Första dagen med kalk och laxolja idag. Hade förväntat mig att herrn i vanlig ordning skulle matvägra som han alltid gör när man presenterar ny mat som inte luktar som hans vanliga mat. Normalt sett när han får ny mat så luktar han på det, konstaterar att det luktar annorlunda, matvägrar i två dagar, när han sen blir tillräckligt hungrig så bestämmer han sig för att prova och väl då inser han att det var ju fan rätt gott ändå. Men nej, trots att det är mycket laxolja som ska i pga hans vikt så glupade han i sig hela portionen utan att tveka, han tom slickade skålen vilket han normalt sett inte gör. Så vi får hoppas att detta håller i sig och att han inte kommer på efter två dagar att det inte är gott längre.

Är det någon som vet hur lång invänjningstid det är på proteinfritt kalk? Läste någonstans att man ska ge en reducerad mängd den första tiden för att förhindra t.ex. förstoppning och annat innan magen vant sig. När han går på "full dos" ska han enligt burken få 1,6 matskedar kalk per dag men iom att det är första dagen idag fick han 1/3 av en matsked och kommer få lika mycket ikväll. Frågan är bara när man kan börja öka? Är det bara att gå efter avföringen eller finns det någon riktlinje?

Alltså... Det har regnat hela jäkla dagen. Trots det åkte jag till skogen efter dagen, för jag ville försäkra mig om att hundarna skulle vara nöjda med att vila resten av dagen. NU, precis när jag kommit hem och satt mig vid köksbordet för att äta sen lunch så ser jag att solen kommer fram.. Vadsjutton... Nåja, det var skönt att gå i skogen ändå. Lite kallt bara eftersom jag hade för lite kläder...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
192
· Visningar
9 276
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 034
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar