Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår hade vi första dagen utan olyckor inne! :banana: Idag var det dock lite återfall när vi råkade försova oss. :o Såå duktig valpis i övrigt! Hon är helt underbar att ha med ut i skogen. Hon går före överallt och klättrar upp på alla stubbar! De hon kommer upp på iaf. :D Nu äter hon även bra igen trots att vi ökat maten.

32F44CB5-3652-456A-A5DA-E15F1DDEEE99_zpsindommom.jpg

E8804BB7-CFB4-4AC5-8591-14B2C96E5952_zpse2kvdopi.jpg

Så löjligt söt:love:

Efter ett par dagar där det varit kallar än -20 har jag gjort slag i saken och modifierat en aktiveringsleksak som jag köpte för 20 kr för något år sedan. I ursprungsversionen kunde hundarna i princip bara peta omkull träklossar med nosen för att komma åt godis, dessutom var det bara en tunn träplatta som inte låg still. Nu finns det ett par klossar de kan peta bort med nosen, andra som måste lyftas rakt upp en bit för att få bort och ytterligare ett par där klossen är så liten att den måste lyftas med hjälp av en liten ögla. Dessutom har jag skruvat fast leksaken vid en bit bräda så att den ligger någorlunda still.

Fortfarande lite för lätt för Bentley, Rover fick problem med klossarna som skulle dras upp. Båda verkar dock nöjda med att ha fått lite sysselsättning och jag behöver inte skämmas över att det inte blir någon långpromenad idag.

Du lyckas alltid få så himla snygga bilder. Är det hundarna som är så himla tacksamma att fota eller? :laugh:
(jag får byta ras)
För mig blir det mest svarta hundar och dystra bilder. Mina hundar passar bäst i solljus, vilket det ska bli i morgon så jag får göra ett nytt försök då :)

Jag är verkligen helt bakom flötet när det gäller datorer och vet inte ens om det finns något bildbehandlingsprogram i den här gamla laptopen jag har :o
Har du något att rekommendera?

Du kan få testa att fotografera Ebrah någon gång, du kommer känna dig som en proffsfotograf då ;) Blir bilderna bara skarpa så blir de bra, hon är löjligt lättfotograferad. Aysu däremot... Hon gillar inte om jag försöker "arrangera foton" (typ: stå still så att jag kan fotografera en porträttbild). Visst står hon still eller gör som jag säger på annat vis, men hon ser alltid så ledsen ut :p För att vara saluki är hon väldigt svårfotograferad.

Det jag först och främst rekommenderar i så fall är att skaffa en stationär skärm att koppla in i laptopen. Om du inte har en supervärstinglaptop (vilket det ju inte låter som ;) ) så visar laptopen bilderna på ett annat sätt än vanliga skärmar, vilket gör att om du redigerar bilderna på laptop så att de ser bra ut där, då ser de förj*vliga ut på andra datorer, mobiltelefoner osv. Jag har gjort det misstaget själv och ville ungefär skjuta skallen av mig när jag upptäckte hur bilderna såg ut för andra... En viss skillnad blir det alltid, men det blir tusen gånger bättre om du fixar bilderna på en "riktig" skärm och sedan tittar på dem från andra enheter.

Sedan när det kommer till program.. jag använder photoshop och trivs med det. Krävs lite tid och engagemang för att lära sig använda det hyfsat och kostar massor för den som bryr sig om att få tag på det på laglig väg. Finns säkert någon här som har tips på bra gratisprogram, för sådana finns garanterat också!

Du kan få testa att fotografera Ebrah någon gång, du kommer känna dig som en proffsfotograf då ;) Blir bilderna bara skarpa så blir de bra, hon är löjligt lättfotograferad. Aysu däremot... Hon gillar inte om jag försöker "arrangera foton" (typ: stå still så att jag kan fotografera en porträttbild). Visst står hon still eller gör som jag säger på annat vis, men hon ser alltid så ledsen ut :p För att vara saluki är hon väldigt svårfotograferad.

Det jag först och främst rekommenderar i så fall är att skaffa en stationär skärm att koppla in i laptopen. Om du inte har en supervärstinglaptop (vilket det ju inte låter som ;) ) så visar laptopen bilderna på ett annat sätt än vanliga skärmar, vilket gör att om du redigerar bilderna på laptop så att de ser bra ut där, då ser de förj*vliga ut på andra datorer, mobiltelefoner osv. Jag har gjort det misstaget själv och ville ungefär skjuta skallen av mig när jag upptäckte hur bilderna såg ut för andra... En viss skillnad blir det alltid, men det blir tusen gånger bättre om du fixar bilderna på en "riktig" skärm och sedan tittar på dem från andra enheter.

Sedan när det kommer till program.. jag använder photoshop och trivs med det. Krävs lite tid och engagemang för att lära sig använda det hyfsat och kostar massor för den som bryr sig om att få tag på det på laglig väg. Finns säkert någon här som har tips på bra gratisprogram, för sådana finns garanterat också!
Tusen tack för alla tipsen. Tror inte min 6 år gamla Acer för under 3000:- kan kallas för värstinglaptop :laugh:

Alltså... om jag tyckte att det var jobbigt att vara ute och gå förut pga människor som ska ta kontakt för att de har kommentarer om hundarna... Jag ska aldrig klaga på det igen förutom de dagar då jag har skor på Aysu!

Idag gick vi i utkanten(!) av centrum på väg till min mor. Vi kom ju knappt framåt.
"TITTA DEN HAR SKOR!!!" "Hej hundarna! Hej hej hej!" "Åh, söta hundar!" "Oj, de var frusna av sig, men de vill säkert hälsa!" "HUNDAR!" "Oj, så roligt, den har skor!" och sedan passerade vi någon som började vissla och göra alla möjliga märkliga ljud för att fånga hundarnas uppmärksamhet (självfallet utan att ge mig ens en blick eller fundera på om det var ok att ta kontakt med hundarna).

Jag. Orkar inte. Och innan vi kom till utkanten av centrum så var det såklart en del hundmöten, inte speciellt jobbiga sådana egentligen, men vi mötte dem på smala gångar och för att slippa riktiga "pang på"-möten så tvingades jag gå ut i djupsnö flera gånger. Jag tröttnade efter ett tag. Funderar på att vakna tidigt imorgon och gå en rejäl långpromenad då, bara för att slippa vara ute när "alla andra" är det.. Snacka om att jag känner mig som en gammal gnällkärring ibland :angel:

Alltså... om jag tyckte att det var jobbigt att vara ute och gå förut pga människor som ska ta kontakt för att de har kommentarer om hundarna... Jag ska aldrig klaga på det igen förutom de dagar då jag har skor på Aysu!

Idag gick vi i utkanten(!) av centrum på väg till min mor. Vi kom ju knappt framåt.
"TITTA DEN HAR SKOR!!!" "Hej hundarna! Hej hej hej!" "Åh, söta hundar!" "Oj, de var frusna av sig, men de vill säkert hälsa!" "HUNDAR!" "Oj, så roligt, den har skor!" och sedan passerade vi någon som började vissla och göra alla möjliga märkliga ljud för att fånga hundarnas uppmärksamhet (självfallet utan att ge mig ens en blick eller fundera på om det var ok att ta kontakt med hundarna).

Jag. Orkar inte. Och innan vi kom till utkanten av centrum så var det såklart en del hundmöten, inte speciellt jobbiga sådana egentligen, men vi mötte dem på smala gångar och för att slippa riktiga "pang på"-möten så tvingades jag gå ut i djupsnö flera gånger. Jag tröttnade efter ett tag. Funderar på att vakna tidigt imorgon och gå en rejäl långpromenad då, bara för att slippa vara ute när "alla andra" är det.. Snacka om att jag känner mig som en gammal gnällkärring ibland :angel:
Ungefär så har jag det, trots avsaknad av skor. Har bott här ett år, men det är fortfarande folk som tycker det är roligt att vissla, låtsas skälla och hålla på för att reta hunden. Nu när jag inte jobbar är mitt dygn bak och fram så jag är ute med hunden och kvällsrastar vid 1-2 på natten. Det är så jäääävla skönt att kunna släppa ut hunden i linan och bara gå utan att tänka på folk, aldrig möta en käft, det är tyst och lugnt.

Fan va skönt att bo i skogen och aldrig se folk :p
Vi har en villa som ligger jättejättejättenära. Precis på tomtgränsen. Men ägaren är aldrig här och när han är här ser man honom knappt. Han har själv haft schäfer och struntar fullständigt i våra hundar, tom om de kilar in på hans gräsmatta.

Vi har 5-6 hus på grusvägen innan vi når skogen men OM man ser folk vid dom så höjer de bara näven på håll, nån enstaka ropar hej.

Lyx!

Och jag har tvärtom problem,vi träffar nästan aldrig hundar,så Gissa saknar hundvänner.
Någon gång springer vi på en terrier kille som ägs av en tysk turist som bor vid kanalen.
Det är också anledningen till att jag letar en hund till (typ en brun labbe ) för hitta dobbisen vi vill ha kan ta tid.
Och nej vi har ingen fralla eller mops hemma.

Ungefär så har jag det, trots avsaknad av skor. Har bott här ett år, men det är fortfarande folk som tycker det är roligt att vissla, låtsas skälla och hålla på för att reta hunden. Nu när jag inte jobbar är mitt dygn bak och fram så jag är ute med hunden och kvällsrastar vid 1-2 på natten. Det är så jäääävla skönt att kunna släppa ut hunden i linan och bara gå utan att tänka på folk, aldrig möta en käft, det är tyst och lugnt.
Huh! Här brukar folk bete sig vettigt, men ja, just när de får kläder på sig blir det tydligen roligt... Förstår att det är skönt att vara ute vid 1-2 på natten :D

Och jag har tvärtom problem,vi träffar nästan aldrig hundar,så Gissa saknar hundvänner.
Någon gång springer vi på en terrier kille som ägs av en tysk turist som bor vid kanalen.
Det är också anledningen till att jag letar en hund till (typ en brun labbe ) för hitta dobbisen vi vill ha kan ta tid.
Och nej vi har ingen fralla eller mops hemma.

Vi har inga hundvänner alls här, trots att vi möter hundar stup i kvarten. De vi möter börjar vanligtvis spänna sig så fort de anar att jag kommer med hundar och har ägare med absolut noll koll. Om vi möter hundar som inte gör utfall, då blir jag förvånad, tyvärr. Jag vet inte heller vilken typ av hundar som skulle kunna vara bra kamrater med mina hundar, för antingen har folk amstaffkorsningar eller så har de chihuahualiknande saker. Några har lata goldens också. Amstaffs och liknande brukar gilla på tok för hårdhänt lek för mina hundars smak, plutthundarna har ägare som inte fattar att mina hundar inte kommer döda deras hundar och lata retrievers är inte direkt intressant på någon punkt alls... Förut umgicks vi med en som hade finsk lapphund, det fungerade utmärkt mellan hundarna, men jag har ingen kontakt med dem längre :/ Lapphundar verkar annars trivas med vinthundar.

Jag funderar på att köpa en fuskbia att ha hemma hos min mor också... Då kanske valpen skulle vara lite lugnare där. Alltså, hon ÄLSKAR sin bädd. Jag har slutat hoppas på att ha henne i sängen under nätterna, hon vill inte (men kan gå med på det om det är så kallt att jag fryser ihjäl). Hon vill inte vara någonstans förutom i den där bädden :p Snacka om att den är väl värd sina pengar.

Huh! Här brukar folk bete sig vettigt, men ja, just när de får kläder på sig blir det tydligen roligt... Förstår att det är skönt att vara ute vid 1-2 på natten :D

Vi har inga hundvänner alls här, trots att vi möter hundar stup i kvarten. De vi möter börjar vanligtvis spänna sig så fort de anar att jag kommer med hundar och har ägare med absolut noll koll. Om vi möter hundar som inte gör utfall, då blir jag förvånad, tyvärr. Jag vet inte heller vilken typ av hundar som skulle kunna vara bra kamrater med mina hundar, för antingen har folk amstaffkorsningar eller så har de chihuahualiknande saker. Några har lata goldens också. Amstaffs och liknande brukar gilla på tok för hårdhänt lek för mina hundars smak, plutthundarna har ägare som inte fattar att mina hundar inte kommer döda deras hundar och lata retrievers är inte direkt intressant på någon punkt alls... Förut umgicks vi med en som hade finsk lapphund, det fungerade utmärkt mellan hundarna, men jag har ingen kontakt med dem längre :/ Lapphundar verkar annars trivas med vinthundar.
Du får flytta längre söderut! Jag vet någon som skulle uppskatta lite bus! :D

Fan va skönt att bo i skogen och aldrig se folk :p
Vi har en villa som ligger jättejättejättenära. Precis på tomtgränsen. Men ägaren är aldrig här och när han är här ser man honom knappt. Han har själv haft schäfer och struntar fullständigt i våra hundar, tom om de kilar in på hans gräsmatta.

Vi har 5-6 hus på grusvägen innan vi når skogen men OM man ser folk vid dom så höjer de bara näven på håll, nån enstaka ropar hej.

Lyx!
Så vill jag också bo!
Om man bara kunde hitta det förbenade huset någon gång! :rage::arghh::meh::crazy:

Så vill jag också bo!
Om man bara kunde hitta det förbenade huset någon gång! :rage::arghh::meh::crazy:
Du kan hyra grannhuset för grannen här har pratat på att hyra ut (men han lär aldrig komma till skott med det) men då måste vi stå ut med att se varandra :laugh:

Någon som vet annat märke än hurtta som är bra att hålla värmen på täcke?

Vi har nästan uteslutande täcken från Hööks :up:

Ivan har deras fleeceoverall och han ÄLSKAR den. Billy har flera olika täcken därifrån, alla är varma. Är det såpass kallt som nu (-19 här) så har Billy stickad tröja under täcket, Ivan har fleeceoverall och täcke ovanpå.

Ibland dagdrömmer jag om att utöka flocken med en tredje hund. Pinscher eller staffe känns aktuellt i så fall, men jag lutar nog mest åt pinscher. Jag har inte pratat med min man om det ens, utan bara dagdrömt och fantiserat.

Och i går när vi satt i soffa säger maken "Vad tror du om att skaffa en pinscher? Tre hundar kan ju inte vara så stor skillnad mor två?"

:o :love:

Sen tog jag fram en bild på en av de finaste pinscherhanarna jag vet. Och alltså - ja! Det vore ju så himla kul.

Meeeen jag tänker också att det kommer vara omöjligt att hitta hundvakt, trångt i bilen och dyrt med en större hund.

Blev så irriterad. Gick ur gruppen för rasfolket på facebook, orkar inte se vad folk skriver.. Lugnare såhär. Dock skickar min kompis passa printar därifrån nu, håller på o bli oxtokig igen :p

Det var den sämsta ursäkten jag hört :) Har man redan 2 så gör en 3e inte någon större skillnad.
Hahahahaha, här gjorde det enorm skillnad att gå från 2 till 3 - vilket jäkla flockmentalitet det blev av högen :nailbiting: Fast å andra sidan har mina rätt mycket temperament, men det är bra mycket mer stök ute nu när valpen ska "vaktas" om jag går med alla :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 935
Senast: pepp
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 024
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar