Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har börjat fodra den lilla med färskt igen. Blir lika överraskad varje gång hur fina hundarna blir på färskt, även om jag vet om det sedan innan. Efter bara några veckor nu har hon fått en helt annan pälskvalité, från fjunig och dassig till lång och glänsande. Och hennes spruckna och torra trampdynor har blivit så mjuka! :love:

Besviken på hundskrället :( Hans älskade husse var borta några dagar och då sov skäggis med mig, men när husse kom hem, då glömde han helt bort att sova med mig :grin: Nu ligger dom och snarkar i takt ;)

Klart du löser det!

Jag undrar hur det ska bli med min unghund när hon blir lite äldre. Hon har redan svarat upp mot 5-åringen fler gången än jag kan räkna, alltså när den äldre tyckt att den unga varit jobbig och sagt till... Nu har det varit lugnt ett tag, vi har noll tolerans för att tackla i koppel etc, då har det blivit bättre. Men den unga hon noll självbevarelsedrift och noll smärttröskel:grin::up:
Min gamla däremot, henne vågar hon inte utmana. Hon är 12 och har rutit till två gånger, det fastnade tydligen:D

Mitt storsta problem ar att Miss Mandy ar sa oerhort talmodig. Hon sager inte ifran forran Lillan har gatt aldeles for langt (och haromsistens satt fast i hennes huvud:mad:) och da blir Mandy's respons ganska dramatisk ... Trots mycket ljud och hundar som sitter fast i varandra sa ar de inte sarskilt allvarliga.
(Jag mar betydligt samre av deras duster an vad de gor ... vi har haft tre och nu ar det NOG). Ingen bloder och ingen ar osams efterat ... men det ar ett himla oljud och ingen ar villig att ge upp utan haller envist tag i den andra tills vi skiljer dem at. Sist tog Mandy tag i Diva's tass (Diva har, som sagt, en tendens att hoppa upp och satta sig fast i huvudet pa Mandy sa det enda hon kunde fa tag i var tassen) Diva gnallde for att det gjorde ont och Mandy slappte ... men INGEN lyssnar pa mina uppmaningar att de ska sluta.:rage:

Nu blir det noll grans for lillan ett tag ... I ALLT ... inte en enda transgression kommer att tolereras.

Senaste månaden har lillpumin tagit ett stort steg framåt i skotträningen! Han är fortfarande skotträdd, men tar alltid godis nu (fast vi avvaktar med att öva alltför nära). Det bästa just nu är att "övrig" ljudrädsla som uppstod när han blev skrämd har lagt sig rejält. Han är väldigt snabb med att avreagera. Kan vara på spänn efteråt, men svansen ligger kvar på ryggen och åker inte ner halvvägs som förut.

Under veckan har jag iallafall upptäckt en annan sak. Om jag har gubben lös och lillpumin kopplad är ljudrädslan nästan obefintlig. Har inte testat med skott, men... det här är fantastiskt. Vet inte om det kan vara för att gubben går tio meter framför och "tar hand" om allt. Eller om det är för att lillpumin nu kan se att gubben inte reagerar på nåt, till skillnad från om de går sida vid sida. Eller helt enkelt för att han är upptagen med att kolla så inte gubben hittar nåt spännande själv :p Hoppas det håller i sig iallafall!

En liten fråga ang. Acana puppy och Orijen puppy!
Vet någon varför man ska ge ca 400g acana mot orijens 200g /dag om jag går på min valps vikt?

En liten fråga ang. Acana puppy och Orijen puppy!
Vet någon varför man ska ge ca 400g acana mot orijens 200g /dag om jag går på min valps vikt?

Då måste jag fråga hur mycket valpen väger? :p Och hur du läst, För på utfodringsguiden så står det;

Acana, om valpen väger 10 kg och ska väga 20 kg som vuxen, ge den 210g.
Orijen, om valpen väger 10 kg och ska väga 20 kg som vuxen, ge den 200g.

Orijen innehåller 4080 kcal/kg och Acana innehåller 3676 kcal/kg. Så Orijen innehåller lite mer kcal.

Då måste jag fråga hur mycket valpen väger? :p Och hur du läst, För på utfodringsguiden så står det;

Acana, om valpen väger 10 kg och ska väga 20 kg som vuxen, ge den 210g.
Orijen, om valpen väger 10 kg och ska väga 20 kg som vuxen, ge den 200g.

Orijen innehåller 4080 kcal/kg och Acana innehåller 3676 kcal/kg. Så Orijen innehåller lite mer kcal.

Han väger ca 10kg och kommer väga ca 17kg som vuxen!

Orijen puppy
Screenshot_2016-01-16-17-15-39-1_zps1lpeuigm.png

Acana puppy junior
Screenshot_2016-01-16-17-15-09-1_zpsjjensy0r.png

Taget från animails hemsida

Edit: på acanas egna hemsida står det dock helt annorlunda? Där ca 200g..

Senast ändrad:
Var lite undrande till om vi skulle få sova något i natt med en löptik hemma och så Herr Skägg men det har gått jättebra. Skägget är helt ointresserad av vår gäst. Axi däremot har försökt få igång skägget på lite lek men han tycker bara att hon är löjlig. Han ä ingen hund som leker med andra hundar, bara med människor.
Katterna har däremot fått det tufft och vägrar lämna källaren. Vår lilla röda tuffing till katt har jag inte sett sen i morse då han gjorde ett försök till att komma upp. Axi är inte kattvan alls och tycker katterna är superspännande och roliga.
Vi har varit i grusgropen i dag och "lekt". Jag tog med systemkameran för att fota lite men det blev inga bra bilder. Vår kamera har problem med vissa ljus. Som i dag när himlen är mörk (snö var på väg). Ska gå igenom den sen och se om det finns något att ha av bilderna.

Jag saknar gammeltiken här hemma. Min mystant....Fick rapport från svärmor att tiken tycker korv och allt möjligt är såå gott. Nähä....no shit?!
Vi kommer få tillbaka en fet tunna om en vecka :meh: Deras egen hund är en collikorsning som är så kräsen med mat att jag undrar hur han har överlevt till den ålder han har.

@Red_Chili såg din fina kommentar på instagram! Men jag vette katten om jag har lyckats pilla bort den eller om du själv har gjort det men jag misstänker att det var jag för jag satt och fipplade med luren igår och skulle svara på den:down:
Vill iaf säga Tack, det var väldigt vänligt av dig :)

@Voff, jag har inte tagit bort kommentaren ;)
Ang bilderna och att det är svårt i visst ljus, så är det med alla kameror mer eller mindre. Det du kan göra är att fotografera i raw-format, då kan du i efterhand i bildbehandlingsprogram ljusa upp det mörka eller mörka ner det ljusa och ändå ha färginformation där. Bäst blir det ju om det blir rätt från början, men måste du välja så se till att bilderna blir totalt sett lite för mörka vid fototillfället. Det är lättare att ljusa upp mörka partier än mörka ner ljusa partier. Själv måste jag pilla med sådant ofta, framförallt när jag fotograferat i skogen. Ljusa hundar i mörk skog är inte idealiskt, det blir lätt vita hundar och svarta träd...

@Voff, jag har inte tagit bort kommentaren ;)
Ang bilderna och att det är svårt i visst ljus, så är det med alla kameror mer eller mindre. Det du kan göra är att fotografera i raw-format, då kan du i efterhand i bildbehandlingsprogram ljusa upp det mörka eller mörka ner det ljusa och ändå ha färginformation där. Bäst blir det ju om det blir rätt från början, men måste du välja så se till att bilderna blir totalt sett lite för mörka vid fototillfället. Det är lättare att ljusa upp mörka partier än mörka ner ljusa partier. Själv måste jag pilla med sådant ofta, framförallt när jag fotograferat i skogen. Ljusa hundar i mörk skog är inte idealiskt, det blir lätt vita hundar och svarta träd...

Du lyckas alltid få så himla snygga bilder. Är det hundarna som är så himla tacksamma att fota eller? :laugh:
(jag får byta ras)
För mig blir det mest svarta hundar och dystra bilder. Mina hundar passar bäst i solljus, vilket det ska bli i morgon så jag får göra ett nytt försök då :)

Jag är verkligen helt bakom flötet när det gäller datorer och vet inte ens om det finns något bildbehandlingsprogram i den här gamla laptopen jag har :o
Har du något att rekommendera?

Igår hade vi första dagen utan olyckor inne! :banana: Idag var det dock lite återfall när vi råkade försova oss. :o Såå duktig valpis i övrigt! Hon är helt underbar att ha med ut i skogen. Hon går före överallt och klättrar upp på alla stubbar! De hon kommer upp på iaf. :D Nu äter hon även bra igen trots att vi ökat maten.

32F44CB5-3652-456A-A5DA-E15F1DDEEE99_zpsindommom.jpg

E8804BB7-CFB4-4AC5-8591-14B2C96E5952_zpse2kvdopi.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 912
Senast: pepp
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 024
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII