Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller med. Själv är jag lite irriterad på en internetbekanting vars hund har hudproblem. När jag hörde vad hunden åt så tja... Jag blev inte förvånad direkt om vi säger så. Troligen skulle den bli mycket bättre om den bara fick vettig hundmat, något som jag även sa till bekantingen. efter ett litet tag verkade bekantingen vilja lyssna på mig och började fråga om allt möjligt. Jag la ner mycket(!) tid på att förklara, leta fram faktatexter där det behövdes osv. Kort därefter ser jag att hunden börjat gå på veterinärs eliminationsdiet för "iiiinget annat hjälper!", men de hade inte testat mina tips ens en dag :grin: Känner mig inte direkt sugen på att försöka hjälpa personen nästa gång som h*n ber om hjälp... (Yes, jag vet att det kommer ske fler gånger)
Sådana har vi alla... Det är enklare att lyssna på veterinären och låta sig övertalas än att behöva tänka själv och göra lite egen efterforskning. Lättare att gå till veterinären, få allt berättat för sig och sedan åka hem med problemlösaren färdigblandad i en påse. Sen är det ju också så att det nog är vissa som drar sig för att säga emot veterinären. Om veterinären föreslår eliminationsdiet så kan det nog vara jobbigt att argumentera emot det och säga att man hellre testar själv först för att man inte vill verka som en snål och gneden djurägare som inte vill erkänna hundens problem. Om jag stått öga mot öga med en veterinär hade nog tom jag fått lite tunghäfta och fått svårt att säga emot om veterinären ville ha in hunden på en test-behandling som jag själv kanske inte tycker är aktuell ännu.

Sådana har vi alla... Det är enklare att lyssna på veterinären och låta sig övertalas än att behöva tänka själv och göra lite egen efterforskning. Lättare att gå till veterinären, få allt berättat för sig och sedan åka hem med problemlösaren färdigblandad i en påse. Sen är det ju också så att det nog är vissa som drar sig för att säga emot veterinären. Om veterinären föreslår eliminationsdiet så kan det nog vara jobbigt att argumentera emot det och säga att man hellre testar själv först för att man inte vill verka som en snål och gneden djurägare som inte vill erkänna hundens problem. Om jag stått öga mot öga med en veterinär hade nog tom jag fått lite tunghäfta och fått svårt att säga emot om veterinären ville ha in hunden på en test-behandling som jag själv kanske inte tycker är aktuell ännu.
Visst kan det vara svårt att säga emot veterinärer! Det tycker även jag (dock inte i foderfrågor ;) ), men här gick bekantingen till veterinär efter att vi diskuterat foder. Det var inte så att jag hoppade in och sa "öh, du, veterinären är dum i huvudet, gör på mitt sätt istället!" utan diskussionen dök upp när hon "bara" hade bokat tid för att hon inte visste vad hon skulle göra. Menmen. Jag gav henne chansen att testa annat åtminstone, vill hon inte så finns det inte mycket annat jag kan göra. Hoppas bara att de får fram någon lösning för hunden så att den får må bättre.

Visst kan det vara svårt att säga emot veterinärer! Det tycker även jag (dock inte i foderfrågor ;) ), men här gick bekantingen till veterinär efter att vi diskuterat foder. Det var inte så att jag hoppade in och sa "öh, du, veterinären är dum i huvudet, gör på mitt sätt istället!" utan diskussionen dök upp när hon "bara" hade bokat tid för att hon inte visste vad hon skulle göra. Menmen. Jag gav henne chansen att testa annat åtminstone, vill hon inte så finns det inte mycket annat jag kan göra. Hoppas bara att de får fram någon lösning för hunden så att den får må bättre.
Jadu, som sagt, vissa vill ha en paketerad lösning utan att behöva tänka själv eller komma ihåg något. Det ska vara enkelt, snabbt och någon annan ska helst ta ansvaret och sköta tänkandet.

Jadu, som sagt, vissa vill ha en paketerad lösning utan att behöva tänka själv eller komma ihåg något. Det ska vara enkelt, snabbt och någon annan ska helst ta ansvaret och sköta tänkandet.
Har varit med om många situationer när jag försökt hjälpa någon att åtgärda ett problem på egen hand istället för att behöva lägga ut massor med pengar för att någon annan ska göra det, och när man har ägnat timmar åt att hjälpa, förklara, samla info osv så får man bara svaret "äh, jag orkar inte, skit samma" och så har man ansträngt sig i onödan. Så jag är numera väldigt restriktiv med hur mycket jag anstränger mig för att hjälpa folk.

Har varit hos veterinären och lämnat Sigge nu på morgonen, för att rensa tandsten. Blev lagom nojjig för narkosen på väg hem, men det har ju gått bra förut.

Är så velig om jag ska våga anmäla mig och lillpumin till nybörjarkurs i agilty redan i februari :nailbiting: Min oro är att han kommer löpa amok och bara vilja leka med de andra hundarna... Men jag vet verkligen inte. Gah. . Skulle kunna boka hallen själv också 10 ggr och träna, det blir billigare. Baskunskaper över hur man lär in hinder har jag redan från gubben + anteckningar från tidigare kurser. Men det är ju så kul att gå på kurs och min tränare ser massa saker jag inte gör. Hm...

Jag glömde att beställa Fodax förra vändan utan köpte Axess färskfoder när jag ändå var på Dalviks kvarn och köpte hönsfoder. Mycket dyrare än Fodax och det är lite synd, för det är banne mig inte hundmat, det är knark!
Nu när det var dags för middag och jag portionerade upp i skålarna stod hundarna klistrade bredvid och Bentley darrade så mycket av förväntan att hans tänder skallrade... :rofl:

Hoppar in i tråden lite. Har inte hört talas om Axess färskfoder tidigare. Tycker du det verkar bra förutom priset? Håller på att söka igenom marknaden i valet av färskfoder och det har lutat mot Mush men vill inte ge kyckling eller gris pga djurhållningen och då går Mush bort... Såg att Axess har alternativ utan dessa två råvaror.

Hoppar in i tråden lite. Har inte hört talas om Axess färskfoder tidigare. Tycker du det verkar bra förutom priset? Håller på att söka igenom marknaden i valet av färskfoder och det har lutat mot Mush men vill inte ge kyckling eller gris pga djurhållningen och då går Mush bort... Såg att Axess har alternativ utan dessa två råvaror.

Ja, det har inte varit några problem med magarna i alla fall. Själv har jag precis upptäckt att jag faktisk kan köpa Pondus färskfoder på så nära avstånd att det känns som ett alternativ till Fodax. Deras originalfoder innehåller bara nöt och lax som köttråvara och jag vill också gärna undvika kyckling med tanke på djurhållningen.

Är det någon som kan förklara för mig varför jag är barnsligt förtjust i chokladfärgade labbar? Så pass att jag funderar på att köpa en.
Ser på dom jag tittat på att det görs en uppsjö gentester på dom utomlands,gör man det i Sverige också?
FT II är det "jaktprov" ?

Är det någon som kan förklara för mig varför jag är barnsligt förtjust i chokladfärgade labbar? Så pass att jag funderar på att köpa en.
Ser på dom jag tittat på att det görs en uppsjö gentester på dom utomlands,gör man det i Sverige också?

du är inte ensam :love:

Hehe, jag förstår dig. Det är enda labben jag personligen skulle kunna tänka mig :D Fast jag är barnsligt förtjust i chokladfärg/leverfärg över huvud taget *muttrar lite över att jag inte fick en endaste leverfärgad heelervalp i kullen*.... :p

För att de påminner om just choklad?:D

En av mina bästa vänner har en och han är vid 10 års ålder fortfarande kärnfrisk och otroligt snygg i kroppen. Ingen fetlabbe här inte! Väldigt trevlig att jobba med också. Men hopplös på att rymma på mysiga lukter i riktig a la labradorstil :p

Promenaden efter jobbet blev lite... Märklig idag. Aysu frös (trots dubbla täcken) och drog som ett jäkla as i kopplet, samtidigt flög valpen runt, ville hälsa på alla människor och hoppa i alla snödrivor :banghead: preciiis när jag fått något som nästan liknande lite koll på dem så gick en nästan-granne förbi och sa att mina hundar var så duktiga! Jag sa ungefär "nej, det är de inte" men han hävdade envist att de var det. Nu börjar jag misstänka att han hört hur jag svor över dem och ville få mig att låta lite gladare :o (jag bar en tung påse och hade en tung ryggsäck med också, totalkaos.)

I alla fall, lämnade Aysu hos morsan och gav mig ut igen med Ebrah. När vi kom till en större gräsmatta lät jag henne springa en stund. En annan hund dök upp, men då stannade hon så att jag kunde koppla och därefter fick hon vara lös igen. Jätteduktig valp! Såhär såg det ut: https://www.instagram.com/p/BAhbThNvxV4/?taken-by=ninniosterholm

När vi kom tillbaka till min mor så satte jag mig och sydde skor till Aysu. Första gången jag ens försöker mig på sådant, men det blev bra! Nu ska hon väl kunna gå promenader utan att dra helt hopplöst mycket...

Den jag har titta mest på måste bli en multihund :D och frisk som tusan.
Mamma o pappa har som minimum 5 CH titlar, FTII som jag tror är feld trail och så mellan 6 o 8 olika hälso/gen tester inkl färgtest. :bow:

Är det dumt att köpa en hund bara för att man kan? :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
184
· Visningar
8 857
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 059
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar