Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jäkla löptik :banghead:
Aysu vill för ovanlighetens skull vara utomhus trots "dåligt" väder. Väl ute så vill hon inte direkt röra sig, utan hon vill hasa sig fram mellan olika kissfläckar, slicka på dem, dreggla, markera själv på en miljard ställen... Jag försöker såklart få henne att bete sig hyfsat ordentligt ändå, med varierande resultat. Tippar på att hon skulle varit helt döv om jag provat att släppa henne lös för att leka med Ebrah idag. Hon vill bara hitta kissfläckar och hanhundar.

Ebrah verkar inte riktigt fatta vad som händer, så hon vankar runt ibland och piper, sedan busar hon lite med Aysu och rider på henne. Då blir hon varm och tycker att allt är jobbigt pga det :meh: När jag sedan säger åt dem att lägga sig, då tar det inte lång tid innan Aysu raggar på valpen igen.

Meeen förhoppningsvis är det bara pga höglöp som de är såhär och då borde de sluta snart... Aysu har absolut inte varit såhär vid tidigare löp. Då har hon på sin höjd blivit lite slöare, men med valp i huset blir visst allt annorlunda.

Vad glad jag blir över att ha mina hanhundar just nu. :laugh: Dom håller inte på något alls, men hormonerna måste ju flyga i taket snart? Med en på 7 månader och en på 10. :nailbiting:

Jag tror iofs att våra vältränade arbetshundar lider mindre risk för skador än de rena sporthundarna. När jag var hos fysio med Fridolf sa hon lite trött att "om agilityhundarna var så här välmusklade skulle de ha betydligt färre skador. Det är de mycket sällan, tyvärr".

Det är en slitsam sport. Och många som tävlar, då det trots allt är en väldigt bred sport, är ju såna som egentligen mest "leker" agility. Jag vet till och med människor som skryter med att dom åker på tävling med en hund som bara tränat agility typ 5 gånger innan.
Själv tänker jag att jag nog hade skämts om jag drog iväg på tävling med en hund som är så dåligt förberedd.

Nu har mina hundar en väldigt bra grundkondition tack vare vårt i övrigt aktiva liv. Och varannan vecka så vilar mina hundar helt från agilityn, och sen går dom normalt 2-3 träningar nästa vecka. Men ja, det är trist att se så många tävla med hundar som inte alls är i bra form.

Gött trött i kroppen nu, blev en härlig 8 km promenad (med 3 km i vaddjup snö) med alla hundarna. Så skönt att komma ut trots mörker, småsnö, vind och runt 0 grader :up:
img_9176.jpg

img_9192.jpg

Idag var Filimons sista dag för behandlingen så nu är tratten av och vi får se vad han hittar på. Misstänker att det kommer ta två sekunder innan det är tillbaka men jag ska försöka hitta ett set med bra gummerade strumpor med kardborreknäppning som han kan ha som skydd, tror det lär hjälpa en del.

Idag var Filimons sista dag för behandlingen så nu är tratten av och vi får se vad han hittar på. Misstänker att det kommer ta två sekunder innan det är tillbaka men jag ska försöka hitta ett set med bra gummerade strumpor med kardborreknäppning som han kan ha som skydd, tror det lär hjälpa en del.
Visst är det svamp han har (haft)? Varför får han det så lätt?

Visst är det svamp han har (haft)? Varför får han det så lätt?
Ja det är svamp. Jag har ingen aning. Vi har kämpat med det hur länge som helst. Det har kommit och gått konstant sedan början av sommaren, innan dess har han varit vit och fin mellan tårna enda sedan jag fick honom förra hösten. Leriga rastgårdar och regn bekom honom inte, men nu är det kört. Han slickar också för minsta lilla och iom att han slickar så blir det ju bara värre.

Tog som sagt av honom tratten nu när vi kom in efter sista kvällsrastningen, och den är redan på igen. Vände ryggen till i 2 minuter och när jag tittade tillbaka igen så var han där och slickade som en *****.

Han är billig nu kan jag säga...

Min skrutt ratade Nordic och åt hellre torrfoder. När vi var på djuraffären hoppade han upp på frysen där de har Vom og hundemat och var väldigt bestämd, så vi köpte två korvar och testade. Han slukade dom i vindens hastighet typ, så igår köpte vi några till. Till kvällsmat ville han inte ha. Hepp. Jag hällde över torrfoder vilket han åt, men tiggde sen mer. Hällde på lite till torrfoder. Då slukade han allt inklusive färskfodret. Knasiga hund!

Men nu har han börjat gå upp i vikt äntligen så jag hoppas det fortsätter så. :)

I går gjorde ungtiken ännu ett test och utvärderades för inköp till tjänst. Det gick bra. Det var nån smågrej i skyddet som de kände ett litet frågetäcken på. Eftersom hon är så himla grön i skyddet så var det egentligen inga konstigheter alls och vi vet att den biten finns där. Vi erbjöd dem att ha henne en vecka till för att de ska kunna se den här biten ordentligt.

I dag blir det inga hundaktiviteter för mig. Feber, huvudvärk och snor..... :meh:
Tur hundarna kan vara på gården och rasta sig själva. Sambo får ta dom sen när han vaknar (han jobbar natt)
Men soffmysa med dom orkar jag :p

I går gjorde ungtiken ännu ett test och utvärderades för inköp till tjänst. Det gick bra. Det var nån smågrej i skyddet som de kände ett litet frågetäcken på. Eftersom hon är så himla grön i skyddet så var det egentligen inga konstigheter alls och vi vet att den biten finns där. Vi erbjöd dem att ha henne en vecka till för att de ska kunna se den här biten ordentligt.

I dag blir det inga hundaktiviteter för mig. Feber, huvudvärk och snor..... :meh:
Tur hundarna kan vara på gården och rasta sig själva. Sambo får ta dom sen när han vaknar (han jobbar natt)
Men soffmysa med dom orkar jag :p
Så himla kul att det ändå går så bra med ungtiken! Hoppas det går vägen :)

Krya på dig!

45 min ute med hundar och spark. Gammeltanten, 11 år, lyckades busa igång labben så han faktiskt drog och ett tag gick det undan så jag var tvungen att bromsa då jag tyckte det gick för fort :p (samt att det faktiskt kan komma bilar så det gäller att ha kontroll).
Nu sover bägge väldigt nöjda bredvid mig.

Nu börjar här komma en del snö, och jag undrar varför i hela friden mina skidor är hemma hos mamma och pappa, ca 45 mil bort? :rage:
Hade varit så kul att kunna åka efter Ladda nu. Med mitt flyt lär snön ha försvunnit till jag fått upp skidorna här :p

När jag kom ut från jobbet imorse och insåg att det snöat mer än en dm under natten så var jag bara tvungen att ta morgonpromenaden med vovve idag! Han såg lite förvånad ut men blev väldigt glad.
Häromdagen visade husse mig en ny stig i skogen och jag tänkte att den, den tar vi!
Men mitt lokalsinne suger...blev snabbt varse om att jag inte gick på en stig utan i en bäck :eek: Min ena fot gick igenom isen och jag satt fast. Naturligtvis utan mobiltelefon.
Tänkte att jag får väl lämna skon och gå hem utan. Men fick inte lös foten ur skon heller.
Vovve kom och la sig brevid mig, han funderade nog vad jag pysslade med. :p
Nåja, tillslut lyckades jag slita upp både fot och sko. Fick genomblöt vandra hem i -15. Tur jag hade ullsockar!

Trots missödet så blev det en mysig runda med superbusig hund!

När jag kom ut från jobbet imorse och insåg att det snöat mer än en dm under natten så var jag bara tvungen att ta morgonpromenaden med vovve idag! Han såg lite förvånad ut men blev väldigt glad.
Häromdagen visade husse mig en ny stig i skogen och jag tänkte att den, den tar vi!
Men mitt lokalsinne suger...blev snabbt varse om att jag inte gick på en stig utan i en bäck :eek: Min ena fot gick igenom isen och jag satt fast. Naturligtvis utan mobiltelefon.
Tänkte att jag får väl lämna skon och gå hem utan. Men fick inte lös foten ur skon heller.
Nåja, tillslut lyckades jag slita upp både fot och sko. Fick genomblöt vandra hem i -15. Tur jag hade ullsockar!

:nailbiting: Du kunde frusit ihjäl :crazy::p

Oj!

Kunde gå en underbar långpromenad efter jobbet i snötäckt skog med lösa hundar hela tiden. Äntligen är det riktigt nöjda och glada hundar igen. Vi har flyttat oss från sängen till min mors soffa nu. För en liten stund sedan gick jag till affären för att handla glass. Det var första gången hundarna var helt själva hemma hos min mor, men de låg lugnt och vilade när jag kom tillbaka. Hur skönt som helst :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
184
· Visningar
8 838
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 059
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar