Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du får börja med yoga.
289e98af510152e8db406f06a3204ad7.jpg

Jag har gått ur 3 schäfergrupper på kort tid för jag pallar inte med hur folk beter sig samt synen en del har på avel. Såg en användare som skrev att hen var i planerna på att köpa ny schäfer men hade strukit kennel efter kennel efter hur ägarna uppträdde på fb.
Själv är jag helt tyst i sådna grupper. Även på Vetbase. Av just den anledningen att man kan stöta sig med "fel folk". Bättre att diskutera här. Men det är bra att hänga i grupperna för man ser vilka som sticker ut åt båda hållen vilket kan vara bra om våra vägar skulle korsas.

Ja, just den där aspekten med anonymitet förvånar mig också. Här är folk anonyma och uppför sig ändå som folk, på fb skriver de helt galna grejer med namn och bild. :confused:

Jag undrar om det kan vara så att här på Hund är de flesta aktiva väldigt kunniga. De som bär sig illa på fb är kanske folk som inte kan så mycket hund och därför tar till en massa osakliga kommentarer istället.
Det kan se förjävligt ut i bruksgrupper också :(

Jag har gått ur 3 schäfergrupper på kort tid för jag pallar inte med hur folk beter sig samt synen en del har på avel. Såg en användare som skrev att hen var i planerna på att köpa ny schäfer men hade strukit kennel efter kennel efter hur ägarna uppträdde på fb.
Själv är jag helt tyst i sådna grupper. Även på Vetbase. Av just den anledningen att man kan stöta sig med "fel folk". Bättre att diskutera här. Men det är bra att hänga i grupperna för man ser vilka som sticker ut åt båda hållen vilket kan vara bra om våra vägar skulle korsas.

Även jag har tänkt "aldrig hund från den uppfödaren" efter att ha sett hur de betett sig på internet. Som tur är så har de redan från början haft hundtyper som inte tilltalat mig, men ja, när uppfödarna dessutom beter sig... mindre trevligt.. ja då är det ännu lättare att välja bort hundar därifrån.

Även jag har tänkt "aldrig hund från den uppfödaren" efter att ha sett hur de betett sig på internet. Som tur är så har de redan från början haft hundtyper som inte tilltalat mig, men ja, när uppfödarna dessutom beter sig... mindre trevligt.. ja då är det ännu lättare att välja bort hundar därifrån.
Man vill ju ha en trevlig och positiv uppfödare som ger ett hjälpsamt intryck. Allt kommer kanske inte att gå som på räls och jag/vi vill vara den typen av uppfödare som folk vill och vågar vända sig till i alla lägen utan att vara oroliga för att få halsen avsliten.
Man vill även stå på god fot med andra uppfödare för vi behöver faktiskt varandra.

Gah... om man möter en höggravid hundägare som tydligt jobbar på mötet, har en hund som är obekväm och går ut en bit i skogen, så kanske man kan nöja sig med att gå förbi och inte stanna med förklaringen "min hund måste bara få nosa efter din tik" en meter därifrån :banghead:
okej att min hund inte är hennes problem men lite hänsyn kan man väl ta?

Gah... om man möter en höggravid hundägare som tydligt jobbar på mötet, har en hund som är obekväm och går ut en bit i skogen, så kanske man kan nöja sig med att gå förbi och inte stanna med förklaringen "min hund måste bara få nosa efter din tik" en meter därifrån :banghead:
okej att min hund inte är hennes problem men lite hänsyn kan man väl ta?
Vaddå bara måste få? Hur korkad får man vara? Måste din hund lukta på tikar så får du skaffa egna, min tik är inte till för att traktens kreti o pleti hundägare skall få använda att lukta på.

Och jag upplever i princip raka motsatsen, ju fler hundar som går med mig, desto mindre intresserade är de av ev mötande eller spännande viltspår. Ofta promenerar vi med 10-20 BCs och två-fyra personer.

Hemmaflocken var lite skarpare mot utomstående när valpen var liten, men nu är hon inte längre behov av skydd. Tydligen ;)

Jag har ju en hund som inte gillar nära hundmöten - vilket vi tyvärr får flera gånger varje dag. Hon lärde sin dotter snabbt hur man skäller :P och sen har vi den äldsta tiken som inte gillar småtikar och småkastrater.....hon har helt plötsligt börjat reagera på hundar som aldrig brytt sig om förut och det sen valpen stannade kvar. Fast å andra sidan har jag hundar med rätt hett temperament och stark flockkänsla = inga främlingar ska komma för nära :) Lite att jobba på alltså - men oftast funkar det :D

Jag orkar inte med diskussioner på fb... För mycket ilska och påhopp, och för svårhanterligt att få överblick.

Åh jösses... Jag vägde precis Aysu, för jag tyckte att hon inte såg så tjock ut nu som tidigare... Alltså. Hon väger 20,6kg nu :eek: Tror att hon borde väga max 18kg i tävlingskondition och årets första tävling är inte extremt långt bort (ok, 3 månader, men jag tycker att det är snart). Tur att jag fick till bra skor nu så att vi kan röra på oss ordentligt :banghead:

Alltså, det är SÄLLAN jag skrattar SÅ mycket i hundträning som när jag frishejpar Smalis :love: !

Stadga finns ingen, och det går inte att hinna med i hans svängar tillräckligt för att bygga beteenden som jag vill ha dem, men så kul vi har :D!

Alltså, det är SÄLLAN jag skrattar SÅ mycket i hundträning som när jag frishejpar Smalis :love: !

Stadga finns ingen, och det går inte att hinna med i hans svängar tillräckligt för att bygga beteenden som jag vill ha dem, men så kul vi har :D!
Jösses! Jag vill ha den! :rofl::love::rofl::love::rofl::love:

Underbara skägg. Så mycket humor och personlighet i dom :love::D

Hmm.. Tror vi behöver en tråd för seriös avel också. Känns onödigt att göra en egen tråd för mina små frågor.. Men det finns så mycket duktigt folk här, uppfödare eller ej.

Tandbortfall, hur ser ni på det? Inom en ras där det är ganska vanligt. OK att avla på eller ej? Eller rättare sagt, värt att tas med i beräkningen eller ej? Ingen hund är ju perfekt, och att sakna någon tand är väl inte hela världen. Men är det ärftligt? Isf kanske det iallafall ska vara med i beräkningen när man går igenom om hunden passar i avel eller ej? Om man parar hundar där tandbortfall är vanligt förekommande i släkten, kan det till slut leda till att fler tänder än ett par-tre stycken saknas?

Vad säger ni om dövhet, är det ärftligt? Är det rimligt att para en hund som är enkelsidigt döv? Isf med en fullt hörande, eller är det ok att matcha den med en annan enkelsidigt döv hund?

Tror ni/vet ni om tandbortfall, dövhet, blå ögon och dåliga pigment hör ihop?

I min ras är det ju vanligt med både dövhet och tandbortfall. Jag vill att avelsdjuren och släkten i största möjliga mån ska vara fulltandade och fullt hörande. Men många tycker att jag är en idiot i stort sätt, för att hunden inte lider av sakna någon tand, det är ju ingen sjukdom. Och att enkelsidig dövhet inte är ärftlig och heller ingen sjukdom. Att det inte är sjukdomar vet jag ju, men jag tycker inte att det är optimalt.

Hmm.. Tror vi behöver en tråd för seriös avel också. Känns onödigt att göra en egen tråd för mina små frågor.. Men det finns så mycket duktigt folk här, uppfödare eller ej.

Tandbortfall, hur ser ni på det? Inom en ras där det är ganska vanligt. OK att avla på eller ej? Eller rättare sagt, värt att tas med i beräkningen eller ej? Ingen hund är ju perfekt, och att sakna någon tand är väl inte hela världen. Men är det ärftligt? Isf kanske det iallafall ska vara med i beräkningen när man går igenom om hunden passar i avel eller ej? Om man parar hundar där tandbortfall är vanligt förekommande i släkten, kan det till slut leda till att fler tänder än ett par-tre stycken saknas?

Vad säger ni om dövhet, är det ärftligt? Är det rimligt att para en hund som är enkelsidigt döv? Isf med en fullt hörande, eller är det ok att matcha den med en annan enkelsidigt döv hund?

Tror ni/vet ni om tandbortfall, dövhet, blå ögon och dåliga pigment hör ihop?

I min ras är det ju vanligt med både dövhet och tandbortfall. Jag vill att avelsdjuren och släkten i största möjliga mån ska vara fulltandade och fullt hörande. Men många tycker att jag är en idiot i stort sätt, för att hunden inte lider av sakna någon tand, det är ju ingen sjukdom. Och att enkelsidig dövhet inte är ärftlig och heller ingen sjukdom. Att det inte är sjukdomar vet jag ju, men jag tycker inte att det är optimalt.
Inom vissa raser är tandbortfall vanligt ja. Jag kan för lite om detta egentligen men jag har hört då och då att faktorer som trånga munnar och även raser med skägg har större benägenhet att drabbas av dåliga tänder. Om det är sant har jag ingen aning om men OM det är sant kan det ju vara svårt att välja bort individer ur aveln.

Personligen tycker jag att alla hundar som har något avvikande i hälsan inte skall vara i aveln.

Inom vissa raser är tandbortfall vanligt ja. Jag kan för lite om detta egentligen men jag har hört då och då att faktorer som trånga munnar och även raser med skägg har större benägenhet att drabbas av dåliga tänder. Om det är sant har jag ingen aning om men OM det är sant kan det ju vara svårt att välja bort individer ur aveln.

Personligen tycker jag att alla hundar som har något avvikande i hälsan inte skall vara i aveln.
Jag har hört samma sak om små hundar, att tänderna inte får plats. Det kan jag köpa, men jag vet inget om det. Men nu har ju jag en tämligen stor ras, där alla tänder ska få plats utan problem. Det är väl isf vara att hunden är trång i munnen som kan göra tandbortfall OK, men då är ju problemet istället att den är trång i munnen.. Typ klen underkäke kanske?

Tandbortfall är jag kluven på,på tex en brukshund där alla tänder ska finnas på så säger jag aldrig, på sällskapraserna där det inte kollas så noga eller domare skiter i vilket såååååååååååå ......nja,det beror på vad individen kan tillföra för övrigt.
Dövhet oavsett på hur många öron,Nej!
Tack för svar. Jag är som du, lite kluven. Dalmatiner är ju ingen bruksras utan mer en sällskapsras. Tänder kanske inte ska vara prio ett, men jag tycket åtminstone att det ska vägas in.

Fler avelsfunderingar i stil med @isafore
Själv satt jag nyss på Fb och läste i den rasgrupp för Dvärgschnauzers som jag är med i och reagerade på ett inlägg. Inläggets ämne var "Tycker era hundar om barn?" Flera stycken svarade att deras hundar inte var vana med barn och därför inte gillade dom.
Jag kanske är ute och cyklar här men ska man verkligen behöva vänja hundarna för sånt som dom ska gilla? Helt ärligt så tycker jag det mer lutar åt en osäker mentalitet. Och sånt ska ut ur avelslinjerna!!
Jag tycker inte det är ok med hundar som är miljösvaga och har sociala rädslor oavsett storlek. Om det hade gällt en schäfer hade inte ens en halvseriös människa avlat på ett sånt beteende. Men på småhundar verkar det vara ok och man slätar över det med "Han är inte van....."
Mitt skägg upplever då och då en massa saker och situationer som han är helt ovan vid och jag tar för givet att han ska fixa dem.
Eller vad tycker ni? Känns det som en okej och normal sak att hundar ogillar/ är rädda för barn (som finns överallt i vårat samhälle) av den ursäkten att de inte är vana? ( Om de varit med om ett trauma är det ju en annan sak)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
189
· Visningar
9 030
Senast: Trott
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 026
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar