Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg tre människor under kvällsrastningen idag.

Person 1 stannade och sökte kontakt, han var vänlig mot hundarna men jag insåg sedan att han nog var mer intresserad av mig än av hundarna. Jag själv suckade bara åt hur okunnig han var när det gällde hundspråk :angel: Han kom i mörkret och bar på några påsar. Ebrah tyckte att han såg jätterolig ut, tvärstannade, stirrade på honom och funderade på hur hon skulle göra för att kunna leka med honom. "Åh, hej hunden, jag är inte farlig" säger människan och pratar om att min hund var rädd. "TJOHOO!" säger valpen och sprattlar runt. Aysu blir också busig då och skuttar glatt mot valpen samtidigt som hon lekmorrar. "Nu ska visst den stora säga till den lilla att hon inte får leka" säger mannen då. Jag själv stod mest och önskade att han bara kunde gå vidare...

Person 2 hade en stor hund. Jag vet att Aysu reagerat på den förut och att den brukar springa långt ut lite hur som helst i ett flexikoppel. Jag ändrade hela min promenadväg för att slippa möta dem, jag orkade inte.

Person 3 kom gående med en rullator. Hon stannade och började prata med hundarna. Aysu älskar tanter med rullatorer, så hon börjar springa fram och ja, valpen blir såklart tokigt glad hon med. Jag fick kämpa för att få stopp på båda två eftersom jag fortfarande inte vill att de hälsar på andra hur som helst. Tanten säger då att hon stannat och pratat för att visa hundarna att de inte behöver vara rädda för henne.

Alltså ÄR det så vanligt att hundar är rädda för alla människor som går med någon typ av hjälpmedel eller bär på något att andra tar för givet att alla hundar är rädda? :confused: Jag förstår inte varför mina hundar ens skulle tänka tanken att bli rädda för någon som bär på en påse eller går med en rullator. Vi bor för sjutton i en stockholmsförort. Mina hundar ser sådant hur ofta som helst. De enda gångerna de blivit skeptiska mot andra människor är när de i mörkret börjar gå spänt i cirklar runt hundarna, pressa sig mot väggarna i tunnlar och andra konstigheter (flera hundrädda gör så här). Men folk som.. bara går? Varför skulle en hund vara rädd för det?

Ja och där får man ju även fundera på om rasen har andra problem också. Om det tex är jättevanligt med.. kraftiga allergier, hjärtfel eller annat som verkligen ställer till med problem inom rasen, då är ju tandbortfall kanske inte det värsta. Det går ju inte att avla på bara perfekta hundar heller, för då blir avelsbasen i många raser på tok för liten... Men ja, jag håller med dig, tandbortfall ÄR ju ett hälsofel och ska såklart betraktas som ett sådant också. Om någon rycker på axlarna och säger "Äh, skitsamma, hunden lider inte" så anser åtminstone jag att personen inte borde få vara uppfödare eller få låna ut sin hund till avel...
Exakt. Naturligtvis är allergier och hjärtfel mycket(!) värre. Det är en tik som är parad nu där tiken är fullt hörande, friröntgad och har alla tänder. Hanen är fullt hörande, friröntgad, har ett utmärkt MH och cert på utställning. Dock saknar han en tand. Det är absolut inget jag stör mig på, han är i övrigt en utmärkt respresentant för rasen och dessutom är tiken fulltandad. :up: Men när man parar en tik som är enkelsidigt hörande och saknar tänder (dessutom saknar typ alla hundar i hennes kull tänder, en till o med 6 tänder!!) med en hane som också saknar tänder, då börjar jag rysa.. Då har man definitivt inte använt bland de bättre hundarna i rasen. Eller iallafall inte gjort en lysande match.

Men om det finns en ärftlig faktor bakom dålig tandstatus och man fortsätter avla på dom så finns tillslut inga hundar kvar i rasen med bra tänder. Så nog spelar det roll i slutändan. Alla dåliga gener förs ju också vidare även om merparten i en hund är goda.
Fast arvbarheten på tandförluster är jätte låg,däremot blir man ju lite ledsen om man har 9 fulltandade led och så får man huxflux en incesiv förlust

Men när man parar en tik som är enkelsidigt hörande och saknar tänder (dessutom saknar typ alla hundar i hennes kull tänder, en till o med 6 tänder!!) med en hane som också saknar tänder, då börjar jag rysa.. Då har man definitivt inte använt bland de bättre hundarna i rasen. Eller iallafall inte gjort en lysande match.

:banghead: :banghead: :banghead: Borde det inte gå att anmäla till SKK eller något? Det kan ju inte vara tillåtet att para hundar som är döva och saknar tänder osv.

@Voff Jag har en fd "fegskit" här hemma, han var väldigt rädd för det mesta sina första år. Men sen blev han som en "normal" hund. Barn har han dock aldrig varit rädd för, snarare extremt försiktig och tålmodig. Och då har jag inte några egna barn så tränad på/van vid barn är han inte. Han har skägg (cesky) så det är ju frestande för små barn att dra i det och då kollar han bara på mig som om han tänker "Eh, hjälp mig? Det börjar göra lite ont...". Men han som annars morrar mycket har aldrig morrat åt ett barn.

Person 1 stannade och sökte kontakt, han var vänlig mot hundarna men jag insåg sedan att han nog var mer intresserad av mig än av hundarna. Jag själv suckade bara åt hur okunnig han var när det gällde hundspråk :angel: Han kom i mörkret och bar på några påsar. Ebrah tyckte att han såg jätterolig ut, tvärstannade, stirrade på honom och funderade på hur hon skulle göra för att kunna leka med honom. "Åh, hej hunden, jag är inte farlig" säger människan och pratar om att min hund var rädd. "TJOHOO!" säger valpen och sprattlar runt. Aysu blir också busig då och skuttar glatt mot valpen samtidigt som hon lekmorrar. "Nu ska visst den stora säga till den lilla att hon inte får leka" säger mannen då. Jag själv stod mest och önskade att han bara kunde gå vidare...

Person 2 hade en stor hund. Jag vet att Aysu reagerat på den förut och att den brukar springa långt ut lite hur som helst i ett flexikoppel. Jag ändrade hela min promenadväg för att slippa möta dem, jag orkade inte.

Person 3 kom gående med en rullator. Hon stannade och började prata med hundarna. Aysu älskar tanter med rullatorer, så hon börjar springa fram och ja, valpen blir såklart tokigt glad hon med. Jag fick kämpa för att få stopp på båda två eftersom jag fortfarande inte vill att de hälsar på andra hur som helst. Tanten säger då att hon stannat och pratat för att visa hundarna att de inte behöver vara rädda för henne.

Alltså ÄR det så vanligt att hundar är rädda för alla människor som går med någon typ av hjälpmedel eller bär på något att andra tar för givet att alla hundar är rädda? :confused: Jag förstår inte varför mina hundar ens skulle tänka tanken att bli rädda för någon som bär på en påse eller går med en rullator. Vi bor för sjutton i en stockholmsförort. Mina hundar ser sådant hur ofta som helst. De enda gångerna de blivit skeptiska mot andra människor är när de i mörkret börjar gå spänt i cirklar runt hundarna, pressa sig mot väggarna i tunnlar och andra konstigheter (flera hundrädda gör så här). Men folk som.. bara går? Varför skulle en hund vara rädd för det?
Min 10-åring tycker rulatorer är det värsta som finns, det och bussar som pyser är de rädslorna som sitter kvar som mest sen hans första år när han var livrädd för allt. Och han är uppvuxen i centrala Malmö så han har sett mååånga rulatorer i sitt liv :p ;)

Måste bara berätta en sak som får mig att le lite, med tanke på @Red_Chili s inlägg, som egentligen inte ens har med saken att göra :D

Var ute och kastade frisbee med hundarna så dom var lösa. Zippo bryr sig inte om frisbees, men Paxa älskar det. Plötsligt skäller Zippo till och jag ser att det kommer en tant på skidor runt ett krön. Zippo bestämmer sig för att det är bäst att springa bort och hälsa, så jag kallar in honom. När tanten kommer fram säger hon "Det är lugnt, jag tycker om hundar, låt honom komma och hälsa!" Nää svarar jag, han är så himla glad så han blir våldsam. Jaja men det är lugnt tyckte tanten. "Nej, det är inte lugnt när 35 kg hoppar rakt upp i bröstet på en." Nää, det höll ju tanten med om, för det var ju ungefär lika mycket som hon själv vägde :rofl: Men sen fick hon hälsa på Zippo medan jag höll i honom, det räckte nog ;)

Ja många hundar tycker sånt är knepigt men främst gångstavar. Det endamina skyggat för är dock en rullskidåkare i full fart. De har ju stavar och låter och svischar förbi. Men efter det var det lugnt. Idefix var med på jobbet nu. Rullstol och rullatorer absolut inga problem men han är stabil. Bara reagerat på småsaker i spökåldern.

Fast arvbarheten på tandförluster är jätte låg,däremot blir man ju lite ledsen om man har 9 fulltandade led och så får man huxflux en incesiv förlust
Men om 9 valpar av 11 saknar tänder, en till o med 6 tänder, då måste det väl vara väldigt genetiskt? Knappast slumpen?

Jag har dålig koll på tänder som jag nämnde förut. Det var därför jag skrev "om det är ärfligt" :)

Kontentan av min åsikt är att ärftliga hälsoproblem ska hållas utanför avel även om hunden har många plus för övrigt eftersom avel bör bygga på att stärka och tillföra rasen nytt mattrial.
Om en avelsbas är för liten så man behöver pruta på detta och avlar lite på hoppet på individer med ärftliga hälsoproblem är det nog läge att börja fundera på att plocka in nytt blod från annan ras innan läget blir värre.

Jag tror tyvärr det är vanligt att om hunden inte hoppar upp mot den främmande människan och ska slicka i ansiktet så tolkas det som att hunden är rädd. Min hund verken slickar eller hoppar utan nosar lite på avstånd, och jag får kommentarer hela tiden om att "han är lite rädd av sig va?". Nä han är inte rädd, han är reserverad mot människor han inte känner, vilket är ett karaktärsdrag för rasen i stort. Det är inte en "gemenemans-hund" som alla kan klappa hur som helst och i mitt tycke är det bara bra att hunden inte älskar allt och alla. De människor han känner och tycker om är han jäkligt sällskaplig med. Hela hunden går i vågor när min pojkvän kommer på besök t.ex.

Alltså, han bara ÄR sån :love:! Han och hans son som vi också har är tokroliga :up:!

Så underbara! :D Jag körde lite klossträning med Aysu idag. Det var jättelänge sedan, för det har inte behövts, men ÅH så glad hon blev när det dök upp något som hon förstod på en gång :angel: Dumt nog så upplever jag att hon blir svårare och svårare att träna, troligen för att hon nu kan allt som jag kan komma på att lära henne... Valpen fattar inte alls det där med klossen, hon har så stort fokus på mig att hon bara går rakt in i boken som vi använder som kloss :p

Angående hundar som inte är vana vid barn:

Mina är inte rädda för barn, men de tycker att barn är konstiga eftersom de är vana vid vuxna människor. Med två signalkänsliga ordningsministrar blir det inte alltid jättelyckat med barn som är... Barn. Som helt plötsligt springer, hoppar, skriker eller ramlar - och som inte heller är vana vid hundar.

Jag har snabba hundar som hoppar och skäller. De tycker att det är JÄTTEKUL med springlekar och tror i regel att barn som springer bjuder in till lek - det blir inte riktigt alltid som barnet hade tänkt. ;)

(Människovalpen här hemma bryr de sig inte alls om på samma sätt eftersom de är vana vid honom. Han får härja och ramla bäst han vill utan att de viftar på örat.)

-18,4 ute nu. Det bet lite i kinderna när jag och dogsen var ute på kvällskissen. Vi går bara ut på gården och går en kortis upp i skogen vid huset så här på kvällen. Motionen avverkade vi tidigare idag.
Fortfarande helt lugn mellan skägget och Axi. Han visar inget intresse alls av att hon löper. Hade det inte varit för en å annan yttepytte blodfläck (hon är fantastisk på att städa efter sig till skillnad från våra grisar)så hade man inte kunnat ana att hon löper. När våra löper märks det absolut på den lille kraken :meh: Kan det vara skillnad på "hans egna tikar" och främmande?:confused:
Axi skiter fullständigt i honom också. Hon har gjort några enstaka försökt att flirta upp honom till lek men han är så ointresserad av lekinviterna så hon ger upp ganska omgående.
Trist gubbe!!

-18,4 ute nu. Det bet lite i kinderna när jag och dogsen var ute på kvällskissen. Vi går bara ut på gården och går en kortis upp i skogen vid huset så här på kvällen. Motionen avverkade vi tidigare idag.
Fortfarande helt lugn mellan skägget och Axi. Han visar inget intresse alls av att hon löper. Hade det inte varit för en å annan yttepytte blodfläck (hon är fantastisk på att städa efter sig till skillnad från våra grisar)så hade man inte kunnat ana att hon löper. När våra löper märks det absolut på den lille kraken :meh: Kan det vara skillnad på "hans egna tikar" och främmande?:confused:
Axi skiter fullständigt i honom också. Hon har gjort några enstaka försökt att flirta upp honom till lek men han är så ointresserad av lekinviterna så hon ger upp ganska omgående.
Trist gubbe!!
Min verkar reagera olika, när grannens skägg löpte så märktes det, men vi kunde promenera utan att han var knäpp osv. Även när hon var i höglöpet.
Så träffade vi en kompis hund, detta var en fredag och lördag veckan innan skulle hon gått in i höglöp. Han var galen! Jag ville binda fast han i en lyktstolpe och gå hem.. :angel:
Minnet var ungefär 0,5 sekunder när jag sa åt honom..

Jag kan förstå om en hund är rädd för att gå i en brant gallertrappa eller gå ombord på en kraftigt guppande båt. Men barn, är de så himla mystiska, avvikande saker?
Nä, kan inte hunden avreagera sig och komma förbi rädslan så tycker jag inte att den har i avel att göra. Sånt här kan BPH och MH fixa om alla gjorde det och kullar utvärderades. Rädslor ärvs så jag tycker fegskitar ska hållas utanför aveln oavsett ras.

Min dvärgschnauzer är Korad och hennes mamma likaså (vilket ju säger en hel del om hur hennes mentalitet är med tanke på att knappt några dvärgschnauzrar klarar en godkänd korning) men gillar inte barn på första anblick. Hon morrar/skäller och vill gå undan. Om barnet dock ignorerar henne vänjer hon sig snabbt och leker, låter sig klappas och kan till och med ligga i knät.
Till stor del beror nog detta på att hon inte träffade barn under sin uppväxt (jag fick hem henne som 4 månaders).

Jag tycker att det är lite väl extremt att utesluta en sådan hund i avel. Då finns det inget kvar och lite osäkerhet inför barn ser jag verkligen inte som ett av de allvarligaste problemen som finns.
Det finns ingen hund som inte har fel eller brister, man måste bara vara medveten om dom och kombinera med rätt individ.

OBS! Har inne Facebook så vet inte vad som skrevs i gruppen.

Jag blir bara glad över att dessa människor hade empati med hundarna (även om den var felriktad ;)), istället för att försöka provocera reaktioner, prata dominans och gud vet vad. Folk som tänker att hunden är rädd är väldigt sympatiska tycker jag. :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
192
· Visningar
9 142
Senast: Scandi
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 016
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar