Ja En pincher i halva bagaget, två dvärgpinschers i andra halvan. Ser ej problemet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja En pincher i halva bagaget, två dvärgpinschers i andra halvan. Ser ej problemet
Barnvagnen
Min dvärgschnauzer är Korad och hennes mamma likaså (vilket ju säger en hel del om hur hennes mentalitet är med tanke på att knappt några dvärgschnauzrar klarar en godkänd korning) men gillar inte barn på första anblick. Hon morrar/skäller och vill gå undan. Om barnet dock ignorerar henne vänjer hon sig snabbt och leker, låter sig klappas och kan till och med ligga i knät.
Till stor del beror nog detta på att hon inte träffade barn under sin uppväxt (jag fick hem henne som 4 månaders).
Jag tycker att det är lite väl extremt att utesluta en sådan hund i avel. Då finns det inget kvar och lite osäkerhet inför barn ser jag verkligen inte som ett av de allvarligaste problemen som finns.
Det finns ingen hund som inte har fel eller brister, man måste bara vara medveten om dom och kombinera med rätt individ.
OBS! Har inne Facebook så vet inte vad som skrevs i gruppen.
Fast det är ju inte en sån hund som jag utesluter. Din hund verkar ju mer ha en mindre osäkerhet och den kan dessutom komma över den och leka med barnet som du nämner. Den har dessutom gjort en korning så du vet ju mycket väl om din hund har diverse riktiga rädslor och avrekaktionsproblem. Vilket den ju inte har eftersom den blivit Korad.Min dvärgschnauzer är Korad och hennes mamma likaså (vilket ju säger en hel del om hur hennes mentalitet är med tanke på att knappt några dvärgschnauzrar klarar en godkänd korning) men gillar inte barn på första anblick. Hon morrar/skäller och vill gå undan. Om barnet dock ignorerar henne vänjer hon sig snabbt och leker, låter sig klappas och kan till och med ligga i knät.
Till stor del beror nog detta på att hon inte träffade barn under sin uppväxt (jag fick hem henne som 4 månaders).
Jag tycker att det är lite väl extremt att utesluta en sådan hund i avel. Då finns det inget kvar och lite osäkerhet inför barn ser jag verkligen inte som ett av de allvarligaste problemen som finns.
Det finns ingen hund som inte har fel eller brister, man måste bara vara medveten om dom och kombinera med rätt individ.
OBS! Har inne Facebook så vet inte vad som skrevs i gruppen.
Fast det är ju inte en sån hund som jag utesluter. Din hund verkar ju mer ha en mindre osäkerhet och den kan dessutom komma över den och leka med barnet som du nämner. Den har dessutom gjort en korning så du vet ju mycket väl om din hund har diverse riktiga rädslor och avrekaktionsproblem. Vilket den ju inte har eftersom den blivit Korad.
Det jag nämner är hundar som har stora reaktioner på barn (eller annat) som ursäktas enbart med "hunden är inte van" och där man inte har koll på hur hela hundens mentalitet faktiskt är. Det kan alltså mycket väl handla om svag mentalitet rakt igenom och inte alls om att hunden bara inte är van. Det är därför jag tycker alla hundar i avel ska ha ett BPH eller MH.
Åkte till skogen efter jobbet idag, tvekade först, för jag misstänkte att det fina vädret skulle locka dit massor av människor. Visst mötte vi några, men det var inte så farligt ändå och hundarna kunde vara lösa nästan hela tiden. Helt underbart!
Men alltså.. Skulle det gå att köpa tex ett aktivitetsarmband och sätta på selen för att se hur långt hunden springer ute? Eller finns det någon billigare lösning? Jag börjar bli nyfiken på hur mycket den unga galningen egentligen springer
Det borde väl funka. Ska inte petvise vara nåt liknande eller har jag missuppfattat?Åkte till skogen efter jobbet idag, tvekade först, för jag misstänkte att det fina vädret skulle locka dit massor av människor. Visst mötte vi några, men det var inte så farligt ändå och hundarna kunde vara lösa nästan hela tiden. Helt underbart!
Men alltså.. Skulle det gå att köpa tex ett aktivitetsarmband och sätta på selen för att se hur långt hunden springer ute? Eller finns det någon billigare lösning? Jag börjar bli nyfiken på hur mycket den unga galningen egentligen springer
Hmm.. Tror vi behöver en tråd för seriös avel också. Känns onödigt att göra en egen tråd för mina små frågor.. Men det finns så mycket duktigt folk här, uppfödare eller ej.
Tandbortfall, hur ser ni på det? Inom en ras där det är ganska vanligt. OK att avla på eller ej? Eller rättare sagt, värt att tas med i beräkningen eller ej? Ingen hund är ju perfekt, och att sakna någon tand är väl inte hela världen. Men är det ärftligt? Isf kanske det iallafall ska vara med i beräkningen när man går igenom om hunden passar i avel eller ej? Om man parar hundar där tandbortfall är vanligt förekommande i släkten, kan det till slut leda till att fler tänder än ett par-tre stycken saknas?
Vad säger ni om dövhet, är det ärftligt? Är det rimligt att para en hund som är enkelsidigt döv? Isf med en fullt hörande, eller är det ok att matcha den med en annan enkelsidigt döv hund?
Tror ni/vet ni om tandbortfall, dövhet, blå ögon och dåliga pigment hör ihop?
I min ras är det ju vanligt med både dövhet och tandbortfall. Jag vill att avelsdjuren och släkten i största möjliga mån ska vara fulltandade och fullt hörande. Men många tycker att jag är en idiot i stort sätt, för att hunden inte lider av sakna någon tand, det är ju ingen sjukdom. Och att enkelsidig dövhet inte är ärftlig och heller ingen sjukdom. Att det inte är sjukdomar vet jag ju, men jag tycker inte att det är optimalt.
Jag kan förstå om en hund är rädd för att gå i en brant gallertrappa eller gå ombord på en kraftigt guppande båt. Men barn, är de så himla mystiska, avvikande saker?
Nä, kan inte hunden avreagera sig och komma förbi rädslan så tycker jag inte att den har i avel att göra. Sånt här kan BPH och MH fixa om alla gjorde det och kullar utvärderades. Rädslor ärvs så jag tycker fegskitar ska hållas utanför aveln oavsett ras.
Jag har funderat på precis samma saker med Ebrah... Jag hoppas på att det blir bättre när hon får vuxenpäls och är lite smalare...Min valp är knäpp. Hon kom inte riktigt till ro nu när hon skulle vila så jag öppnade balkongdörren.. hon går direkt och lägger sig med huvudet utanför och somnar på 1 sek.
Hur ska hon överleva sommaren? Hoppas hon fäller ur rejält innan dess.
Hoppas verkligen att det blir bättre eller att de vänjer sig! Har redan börjat leta ac..Jag har funderat på precis samma saker med Ebrah... Jag hoppas på att det blir bättre när hon får vuxenpäls och är lite smalare...
Min valp är knäpp. Hon kom inte riktigt till ro nu när hon skulle vila så jag öppnade balkongdörren.. hon går direkt och lägger sig med huvudet utanför och somnar på 1 sek.
Hur ska hon överleva sommaren? Hoppas hon fäller ur rejält innan dess.
Fläkt har vi med men det kommer aldrig räcka.. Jäkla pälsmonster!Tonto fick sova med en fläkt riktad på sig under sommaren, annars kunde han inte sova. Nu har han fem gånger så mycket päls, så det lär väl bli ännu värre nästa år.
Fläkt har vi med men det kommer aldrig räcka.. Jäkla pälsmonster!
Mhm.. får spara en låda i frysen och hoppas att hon fortfarande får plats då.
Tips till sommaren.
Ebrahs nära släktingar som jag känt har inte haft några problem med värmen som tur är. Jag hoppas att hon blir som sin mormor, hon hade inga problem med kyla men älskade att sola även när det var 30 plusgrader i skugganHoppas verkligen att det blir bättre eller att de vänjer sig! Har redan börjat leta ac..